מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת ויכולו: כנגד פרה אדומה או עגלה ערופה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אמירת ויכולו: כנגד פרה אדומה או עגלה ערופה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 25, 2016 12:16 am

פי' רבי חיים פלטיאל לפ' בראשית כתב:וא"ת למה כתב בויכלו ג' פעמים אשר עשה ואשר ברא, וי"ל כנגד ג' פעמים אשר דכתיב בפרה אדומה אשר אין בו מום, אשר לא עלה עליה עול, אשר צוה, לומר מה פרה מטהרת ומכפרת אף שבת מכפר ומטהר כל עונות. לפיכך צריך אדם לטהר עצמו בע"ש לגלח שערותיו וצפורניו כדאמ' נטוש והסר צפרניך בע"ש שנקראת כלה כי היכי דנכפרו עונותיך, כך פי' מו' זקיני הר"ר שמואל מפלייזא
או"ז בשו"ת סי' תשנב כתב:וטעמא מפרש בשוחר טוב משום תלתא אשר כתיבי בויכולו וכשיאמר תלת' זימני ויכולו תלתא אשר כנגד תלתא אשר דכתיבי בפרשת פרה אדומה דכשם דפרה מכפרת כך השבת מכפרת
או"ז הל' ער"ש סי' כ כתב:וכשבא לקדש על שלחנו פותח שוב ביכולו וגומר נמצא ביד כל אחד ואחד ג"פ ויכולו וסמך למנהג זה אשכחן בשוח"ט כדמפר' התם דמשום כך נהגינו לומר ג"פ ויכולו משום דשלשה אשר כתיבי בפרשת ויכולו ושלשה אשר כתיבי בפ' פרה אדומה מלמד שכל האומר ג"פ ויכולו כפרה לכל עונותיו וכאילו קיים כל התורה כולה. וצ"ע לשון שוחר טוב
אבודרהם תפילת ערבית של שבת כתב:ובמדרש אמר טעם אחר בגזרה שוה שבויכלו כתיב שלשה פעמים אשר ובפסוק ויקחו אליך פרה אדומה כתיב ג' פעמים אשר כשם שפרה מכפרת כך האומר ויכלו שלשה פעמים מתכפר
ארחות חיים כתב:ומה שאמרנו שהאומר ויכלו עונותיו מכופרין נפקא לן מג"ש דבויכולו כתיב ג' פעמים אשר גם כן בפסוק ראשון שבפרשת פרה אדומה כתוב ג"פ אשר לומר לך שכשם שפרה מכפרת כך שבת מכפרת זהו דאמרינן אם ישמרו ישראל שבת א' מיד הן נגאלין לפיכך צריך אדם לטהר עצמו בע"ש ולגוז שערותיו וצפרניו כי היכי דליגזו ליה חובותיו על כן אמרי ויכולו דלהוי כפרה לישראל כפרה אדומה
עד כאן מש"כ הראש' (בשם המדרש) על אמירת ויכולו ג"פ כנגד תלתא 'אשר' של פרשת פרה אדומה, ועל ג"פ "אשר" בפ' ויכולו.

אמנם הנה דרש אחר:
ספר המנהגים לר"א חילדיק כתב:בערב שבת אומרים ויכולו ג' פעמים, שני פעמים בעמידה ואחת בישיבה בשעת קידוש ולמה שני פעמים בעמידה ופעם אחת בישיבה, ונותן טעם כשאומרים ב' פעמים בעמידה הרי הוא כאילו שני עדים ואחת בישיבה זה כמו דיין שהוא יושב יחיד, ועדים צריכים לעמוד שנאמר ועמדו שני האנשים אילו עדים ולמה מפני שיש ג' פעמים אשר בויכולו, וכשיאמרו ג' פעמים ויכולו אז יעלה ט' אשר שבויכולו כנגד ט' פעמים אשר שבפרשת עגלה ערופה, לומר לך כל האומר ג' פעמים ויכולו בערב בשבת בכוונת הלב הקב"ה מוחל לו כל עוונותיו


ומ"מ במדרש שוחר טוב לפנינו לא מצאתי מאומה, ומעניין שבהגה"מ פ"ט מהל' תפילה העתיק אותו בצורה אחרת, ז"ל "במדרש שוחר טוב ג' פעמים חייב אדם לומר ויכולו אחד בתפלה ואחד לאחר התפלה ואחד על הכוס כנגד ג' אשר שבפרשת ויכולו".

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: אמירת ויכולו: כנגד פרה אדומה או עגלה ערופה?

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' אוקטובר 25, 2016 12:25 am

תמוה כי בפרשת עגלה ערופה לא נאמר ט פעמים אשר רק ששה פעמים.
ובפרשת פרה אדומה נאמר עשרה פעמים [והמפרשים כנגד ג' פעמים היינו ג' פעמים בפסוק אחד במדבר פרק יט
זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים