מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אוקטובר 06, 2011 11:23 pm

ראיתי דבר חידוש מהגרי"ד מבוסטון
דבהשתחוויה של עלינו אין צורך להגיע פניו לקרקע אלא סגי בכך שפושט ידיו ורגליו כך שראשו פונה כלפי הקרקע
משא"כ בונופלים על פניהם של סדר העבודה יש להגיע פניו לקרקע שזהו עניינו של נפילה אפיים שפניו דבוקות בקרקע

היש לזה חבר?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 06, 2011 11:34 pm

היא שיחתי כתב:ראיתי דבר חידוש מהגרי"ד מבוסטון
דבהשתחוויה של עלינו אין צורך להגיע פניו לקרקע אלא סגי בכך שפושט ידיו ורגליו כך שראשו פונה כלפי הקרקע
משא"כ בונופלים על פניהם של סדר העבודה יש להגיע פניו לקרקע שזהו עניינו של נפילה אפיים שפניו דבוקות בקרקע

היש לזה חבר?

האם מותר להגיע פניו לקרקע? אין כאן טעות מסויימת?! הלא מקרא מלא דבר הכתוב 'ואבן משכית לא תתנו בארצכם'.

אגב, נפילת אפיים ענינה שפניו דבוקות לקרקע? ענינו שכל גופו דבוק לקרקע, שהרי הוא בפישוט ידים ורגלים.

מתעמק
הודעות: 615
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

הודעהעל ידי מתעמק » ו' אוקטובר 07, 2011 12:05 am

הדברים מפורשים ונדונים ברמ"א ומגן אברהם סוף סימן קל"א, ומשם למטה אפרים סימן תרכ"ד סעיף י' וי"ד ובאלף למטה שם.
ומשום אבן משכית היא ששוטחין עשבים או בגדים לכרוע עליהם ביוהכ"פ, עיין בכל הנ"ל.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

הודעהעל ידי אליהוא » א' אוקטובר 09, 2011 9:04 pm

להעיר שהגר"א השתחוה בפישוט ידים ורגלים גם בעלינו.

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: האם צריך שפניו יגעו בקרקע בהשתחוויה

הודעהעל ידי מתעניין » ב' אוקטובר 10, 2011 12:42 pm

מתעמק כתב:ומשם למטה אפרים סימן תרכ"ד סעיף י' וי"ד ובאלף למטה שם.

בודאי כוונתך לסימן תרכ"א.
אמנם באלף המגן שם ס"ק טז כתב שלמנהגנו אין חילוק בין נפילת אפים בסדר העבודה לנפילת אפים בעלינו לשבח ושתיהם בנפילת אפים.
אמנם לא כתב שם מנהגנו בעלינו לשבח בראש השנה, ושטיחת עשבים נזכרת ביוה"כ דווקא.
אפשר שהחילוק לשיטת המג"א הוא בין הלשון בעלינו לשבח, ואנחנו כורעים ומשתחוים ומודים וכו', לנאמר בסדר העבודה היו כורעים ומשתחוים ומודים ונופלים על פניהם ואומרים וכו'.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים