מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמיון מפתיע בין דברי הגר"א באגרת לבין דברי הגר"ז בתניא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15756
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

דמיון מפתיע בין דברי הגר"א באגרת לבין דברי הגר"ז בתניא

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' אוקטובר 15, 2011 7:34 pm

הגר"א באגרת:
ועל כל דבור הבל צריך להתקלע מסוף העולם ועד סופו וכל זה בדברים יתירים אבל בדברים האסורים כגון לשון הרע וליצנות ושבועות ונדרים ומחלוקת וקללות וכו' על אלו צריך לירד לשאול מטה הרבה מאד וכו'
הגר"ז בלקו"א פ"ח:
ועל דברים בטלים בהיתר כגון עם הארץ שאינו יכול ללמוד צריך לטהר נפשו מטומאה זו דקליפה זו על ידי גלגולה בכף הקלע כמו שכתוב בזהר פרשת בשלח דף נ"ט. אבל לדיבורים אסורים כמו ליצנות ולשון הרע וכיוצא בהם שהן משלש קליפות הטמאות לגמרי אין כף הקלע לבדו מועיל לטהר ולהעביר טומאתו מהנפש רק צריכה לירד לגיהנם.
יתכן שמקור אחד לשניהם (הזוה"ק המצוין בדברי הגר"ז?) ולא עיינתי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דמיון מפתיע בין דברי הגר"א באגרת לבין דברי הגר"ז בתניא

הודעהעל ידי יאיר » ש' אוקטובר 15, 2011 11:13 pm

הנה הזהר:
"מי כמוכה באלים יי', ר' יוסי פתח (קהלת א) ראיתי את כל המעשים אשר נעשו תחת השמש והנה הכל הבל ורעות רוח, שלמה מלכא דאסתלק בחכמתא יתירא על כל בני עלמא היך אמר דכל עובדין הבל ורעות רוח יכול אף מעשה הצדקה, והא כתיב (ישעיה לב) והיה מעשה הצדקה שלום אלא הא אוקמוה כל המעשים אשר נעשו תחת השמש כתיב, שאני מעשה הצדקה דאיהו לעילא מן שמשא, והנה הכל הבל ורעות רוח מאי קא מיירי אי תימא הכל הבל כמה דאוקימנא דאיהו ברזא דחכמתא כמה דאת אמר הבל הבלים אמר קהלת ואינון הבלים קיומא דעלמא דלעילא ותתא, מאי תימא בהאי דכתיב הכא הכל הבל ורעות רוח (והא מלתא דא תחת השמש כתיב) , אלא הכי אוקמוה והכי הוא, ת''ח בשעתא דעובדין מתכשרן לתתא ובר נש אשתדל בפולחנא דמלכא קדישא ההוא מלה דעביד הבל אתעביד מיניה לעילא, ולית לך הבל דלית ליה קלא דסליק ואתעטר לעילא ואתעביד סניגורא קמי קודשא בריך הוא וכל אינון עובדין דאשתדל בהו בר נש דלאו אינון פולחנא דקודשא בריך הוא ההוא מלה דעביד, הבל יתעביד מיניה ואזלא ושאטת בעלמא, וכד נפקת נשמתיה דבר נש ההוא הבל מגלגלא ליה בעלמא כאבנא בקוספיתא כמה דכתיב (שמואל א כה) ואת נפש אויביך יקלענה בתוך כף הקלע, מאי יקלענה ההוא הבל דמגלגל ליה סחרניה בעלמא, כדין כל מלין דמתעבדין (ואינון תחות שמשא) דלאו אינון פולחנא דקודשא בריך הוא הבל יתעביד מנייהו איהו תבירא דרוחא דמתבר לרוחא דסליק ונחית ומתגלגל בעלמא הדא הוא דכתיב הבל ורעות רוח..."

ולא ראיתי שדיבר בזהר שם על דיבורים אסורים.

ולכאורה ק"ק, שידוע שכף הקלע הוא מקום יותר קשה מגיהנם וששם נמצאות נשמות שעדיין "לא זכו" להכנס לגיהנם ואילו מדבריהם משמע שגיהנם יותר חמור.

ואולי י"ל שאה"נ כף הקלע יותר חמור אלא שהוא לבד לא מספיק כדי לכפר על הדיבורים אסורים וכמ"ש הגר"ז:
"אין כף הקלע לבדו מועיל לטהר ולהעביר טומאתו מהנפש רק צריכה לירד לגיהנם". וצע"ע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים