בעבר היה לי נידון בענין ויתור על אכילת המרק [לכה"פ בשבתות הקיץ] לעמוסי בטן שאינם מורגלים באכילה רבה.
חפשתי מקורות לענין אכילת המרק.
בהלכה לכאו' אין מקור, בשונה מדגים שמופיע במג"א אפי' לכל הסעודות, וחמין שמופיע כבר בבעה"מ ואולי עוד מאכלים.
א. אמנם באחד מספרי הליקוטים על מנהגי שבת, הביא ראיה לאכילת מרק מגמ' ברכות (מד.) אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל סעודה שאין בה שריף אינה סעודה, וברש"י ד"ה שריף - תבשיל לח שיש בו מרק כמו שורפה חיה עכ"ל.
והנה קודם כל מדובר כאן על כל סעודה אפי' ביום חול, אלא מאי שבשבת יש דין "סעודה", אזי א"כ היה צריך לאכול מרק בכל שלושת הסעודות.
ובאמת שצריך ביאור בגמ' למאי נפ"מ ש"אינה סעודה".
ב. איך שלא יהיה זה ודאי מנהג ישראל, ומצד זה ג"כ יש לדון בתוקפו של מנהג מסוג זה.
יוסיפו החברים מהידוע להם בהנ"ל, ויאכלו ענוים וישבעו...