מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדינת ישראל באספקלריא תורנית

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » א' מאי 25, 2014 11:28 pm

ארי במסתרים כתב:
גאולה בקרוב כתב:עכ"פ, הרב אבינר כתב מאמר על אחדות- למה לא לפרגן?

כי המאמר לא נכון בעליל
אם הייתי כותב מאמר של אחדות שהדרך של מר"צ ושל הציבור הדת"לי היא בעצם אותה דרך ומובילה לאותו מקום גם היית מבקש לפרגן?

במחילה, אתה ממשיך לדבר גבוהה גבוהה ולא מוכן להצביע על נקודה אחת שגויה. אינני חולק עליך, אבל אם אתה יוצא בהצהרות כאלה - אתה אמור לגבות אותן בראיות. תפתח את הדיון ותצביע על שגיאותיו.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' מאי 25, 2014 11:39 pm

תוך כדי אכילת פרס כתב:
ארי במסתרים כתב:
גאולה בקרוב כתב:עכ"פ, הרב אבינר כתב מאמר על אחדות- למה לא לפרגן?

כי המאמר לא נכון בעליל
אם הייתי כותב מאמר של אחדות שהדרך של מר"צ ושל הציבור הדת"לי היא בעצם אותה דרך ומובילה לאותו מקום גם היית מבקש לפרגן?

במחילה, אתה ממשיך לדבר גבוהה גבוהה ולא מוכן להצביע על נקודה אחת שגויה. אינני חולק עליך, אבל אם אתה יוצא בהצהרות כאלה - אתה אמור לגבות אותן בראיות. תפתח את הדיון ותצביע על שגיאותיו.

כמדומני שבפורום חרדי 'ארי במסתרים' לא צריך להסביר דברים שפשוטים לכל ילד חרדי, והאורח שבא לכאן ורוצה להתחיל מא"ב, לשם כך יכול להתלחש ב'פרטי' עם חברים שישמחו לעזור לו.

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » א' מאי 25, 2014 11:45 pm

עשוי לנחת כתב:כמדומני שבפורום חרדי 'ארי במסתרים' לא צריך להסביר דברים שפשוטים לכל ילד חרדי, והאורח שבא לכאן ורוצה להתחיל מא"ב, לשם כך יכול להתלחש ב'פרטי' עם חברים שישמחו לעזור לו.

כמדומה שהטענה שכל ילד חרדי יודע משהו - זו לדעתי סיבה טובה רק לפקפק באותו דבר. האם איננו אמורים לבדוק שוב ושוב את דעותינו ולפשפש בהן שמא נפלה בהן שגיאה?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ארי במסתרים » א' מאי 25, 2014 11:55 pm

המאמר הדת"ל מנסה להכשיר את השרץ ולטעון שבעצם אין כאן מחלוקת מהותית אלא מדובר בשני דרכים בעבודת ה' והדת"ל לא פחות חרדים מהחרדים.
אך ברור הדבר שלפי ההשקפה החרדית התנועה הדתית לאומית סטתה מדרך היהדות
ותל"מ

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » א' מאי 25, 2014 11:59 pm

ארי במסתרים כתב:המאמר הדת"ל מנסה להכשיר את השרץ ולטעון שבעצם אין כאן מחלוקת מהותית אלא מדובר בשני דרכים בעבודת ה' והדת"ל לא פחות חרדים מהחרדים.
אך ברור הדבר שלפי ההשקפה החרדית התנועה הדתית לאומית סטתה מדרך היהדות
ותל"מ

אך הלוא זהו טבען של כל מחלוקות ב"ש וב"ה, שכל אחד סבר באמת שהשני טועה לגמרי (שאלמלא כן לא היה אומר את דעתו), ואעפ"כ לא נמנעו וכו'. ועוד, אדרבה, יש טעם מובהק לברר ולהעריך ולכבד גם את הדעה השנייה, הדחויה. שהרי אמרו חז"ל: "שלוש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים הלכה כמותינו, והללו אומרים הלכה כמותינו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן, והלכה כבית הלל. וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלוהים חיים - מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד, אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן".

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ב' מאי 26, 2014 12:01 am

בית הלל לא חשבו מעולם שבית שמאי סטו מדרך היהדות

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ב' מאי 26, 2014 12:05 am

ארי במסתרים כתב:בית הלל לא חשבו מעולם שבית שמאי סטו מדרך היהדות

בוודאי שכן. לדעת בית הלל, למשל, התירו בית שמאי את הצרות לאחין אשר לא כדת. האם אין כאן סטיה מדרך היהדות? עריות! והאם ענייני "השקפה" הם מהותיים יותר לדרך היהדות?
ישנה סיבה לכך שבית שמאי הרגו בבית הלל (ואל תדמה בנפשך ח"ו שרק בית שמאי סברו כך על בית הלל, ולא להיפך).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' מאי 26, 2014 12:47 am

מה התמימות הזו?
מבקשים שיצביעו על מה לא נכון במאמר של הרב אבינר? תצביע מה כן נכון שם! הבנאדם לא מכיר את החרדים, ובשביל 'לעורר אחדות' ממציא הגדרות ואנחנו צריכים להצביע מה לא נכון?
כמדומני שלא הרב אבינר כתב את המאמר שצוטט בשמו שהרי לא יתכן שאדם רציני כמותו שאינו מוציא תח"י דבר שאינו מתוקן, יכתוב מאמר שטותי שכזה, בו הוא לוקח ציבור של מאות אלפי איש עם כמה דעות ובמחי מספר שורות מנסה להסביר את דעתו בנושא היחס למדינה. ואני אכן מאד מפרגן למי שזייף את המאמר בשמו בכדי לעורר אחדות, וכמו שכתב למעלה מישהו. אני גם מפרגן מאד למי שיכתוב מאמר בשם הרב זורגר מסאטמר בו הוא יבאר שכולם סוברים שחובה לייחל לביטול המדינה ולמות כל חייליה, המזרחיסטים סבורים שהדרך הראויה היא ע"י ניקוב גלגלי מכוניות של מחטי"ם והריגת חיילים הבאים לפנות מאחזים ביצהר, והחרדים מתונים יותר, וגם חוששים מ'חדש אסור מן התורה', ועל כן מסתפקים בלכוון ב'ולמלשינים' על ראשיה שריה ויועציה. כיפאק לאחדות!

בציבור החרדי יש מגוון דעות בקשר ליחס למדינה, מהשוללים לגמרי הסבורים שהיא מעשה שטן שיש לייחל לביטולה, ועד לתומכים בהקמתה ושמחים בהצלחתה*. אלו כאלו רואים את זה כמחלוקת הלכתית, הויכוח עם המזרחיסטים נמצא בנקודה אחרת לגמרי, ואין הפנאי נמצא באמתחתי בכדי לבארה באר היטב והדק, למרות שכבר מזמן אני רוצה לעשות כן. וכמראה מקום אני לעיין בחוברת 'היסודות האידיאולוגיים של המזרחי' הנמצאת גם באוצר, בה נכתב נאום של אחד מרבני המזרחי שלפני השואה ובה הוא מבאר את הטעות של המזרחי, כמדומני שהוא אחד המסבירנים הטובים ביותר של העמדה החרדית.
_______
* הרב גאולה בקרוב, אין זו תופעה חדשה של 'לאומי חרדי', אדמורי רוז'ין בת"א הם רק דוגמא.

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ב' מאי 26, 2014 12:58 am

איש רגיל כתב:מה התמימות הזו?
מבקשים שיצביעו על מה לא נכון במאמר של הרב אבינר? תצביע מה כן נכון שם! הבנאדם לא מכיר את החרדים, ובשביל 'לעורר אחדות' ממציא הגדרות ואנחנו צריכים להצביע מה לא נכון?

היא הנותנת.
משום שהשואל אינו מכיר את החרדים, והוא סבור בתמימותו שהרב אבינר תיאר היטב את החרדים, לכן על המערער להעמידו על טעותו ולא להטיל עליו את המשימה להצביע מה כן נכון שם.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' מאי 26, 2014 1:00 am

כפי שכבר כתבתי אין לכלל החרדים עמדה זהה ביחס למדינה, וזו הטעות העיקרית במאמר. טעות נוספת היא ברושם שהמאמר יוצר שעיקר הויכוח בין החרדים למזרחיסטים הוא ביחס למדינה, דבר שאינו נכון כלל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' מאי 26, 2014 1:02 am

וחוצמיזה, אם השואל (התמים...) לא מכיר את החרדים, אין זו מידת דרך ארץ שיכנס לפורום חרדי ועל כל משפט הפשוט לחרדים אך אינו מובן לעומד מהצד, יטען שעל הכותב להביא ראיה.
המושג 'טרול אינטרנט' כבר הוזכר פה לאחרונה.

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ב' מאי 26, 2014 1:12 am

איש רגיל כתב:כפי שכבר כתבתי אין לכלל החרדים עמדה זהה ביחס למדינה, וזו הטעות העיקרית במאמר. טעות נוספת היא ברושם שהמאמר יוצר שעיקר הויכוח בין החרדים למזרחיסטים הוא ביחס למדינה, דבר שאינו נכון כלל.

נדמה לי שהרב אבינר כמו הרב כנרתי נחשבים חרד"לים, כלומר אין ביניהם לבין החרדים אלא עניין הלאומיות בלבד. כך שדבריך אינם קולעים בעניין זה.

איש רגיל כתב:וחוצמיזה, אם השואל (התמים...) לא מכיר את החרדים, אין זו מידת דרך ארץ שיכנס לפורום חרדי ועל כל משפט הפשוט לחרדים אך אינו מובן לעומד מהצד, יטען שעל הכותב להביא ראיה.
המושג 'טרול אינטרנט' כבר הוזכר פה לאחרונה.

אליו אתה מתכוון?
גאולה בקרוב כתב:דוקא לאחרונה שמעתי ממישהו שיש תופעה חדשה של חרדים לאומיים, לא המכונה חרד"ל, אלא חרדים ממש עם השקפה לאומית. אין לי מושג כמה אנשים שייכים לכך.
עכ"פ, הרב אבינר כתב מאמר על אחדות- למה לא לפרגן?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' מאי 26, 2014 1:18 am

תוך כדי אכילת פרס כתב:
איש רגיל כתב:כפי שכבר כתבתי אין לכלל החרדים עמדה זהה ביחס למדינה, וזו הטעות העיקרית במאמר. טעות נוספת היא ברושם שהמאמר יוצר שעיקר הויכוח בין החרדים למזרחיסטים הוא ביחס למדינה, דבר שאינו נכון כלל.

נדמה לי שהרב אבינר כמו הרב כנרתי נחשבים חרד"לים, כלומר אין ביניהם לבין החרדים אלא עניין הלאומיות בלבד. כך שדבריך אינם קולעים בעניין זה.

איני מכיר את שניהם, אך מכתיבתו של הרב כנרתי ניכר שיר"ש הוא, אך איני חושב שזה ראוי להתווכח סביב דעותיו של אחד מחברי הפורום בשמו המלא.
בין הרב אבינר לבין החרדים יש הבדלים נוספים מלבד הלאומיות, ואכמ"ל.
אולי תסביר במה דברי אינם קולעים, דברי אינם ארוכים כ"כ שיהיה זה קשה להצביע.
תוך כדי אכילת פרס כתב:
איש רגיל כתב:וחוצמיזה, אם השואל (התמים...) לא מכיר את החרדים, אין זו מידת דרך ארץ שיכנס לפורום חרדי ועל כל משפט הפשוט לחרדים אך אינו מובן לעומד מהצד, יטען שעל הכותב להביא ראיה.
המושג 'טרול אינטרנט' כבר הוזכר פה לאחרונה.

אליו אתה מתכוון?
גאולה בקרוב כתב:דוקא לאחרונה שמעתי ממישהו שיש תופעה חדשה של חרדים לאומיים, לא המכונה חרד"ל, אלא חרדים ממש עם השקפה לאומית. אין לי מושג כמה אנשים שייכים לכך.
עכ"פ, הרב אבינר כתב מאמר על אחדות- למה לא לפרגן?

איש רגיל כתב:(התמים...)

תוך כדי אכילת פרס
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:30 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי תוך כדי אכילת פרס » ב' מאי 26, 2014 1:25 am

איש רגיל כתב:אולי תסביר במה דברי אינם קולעים, דברי אינם ארוכים כ"כ שיהיה זה קשה להצביע.


לבקשתך.
איש רגיל כתב:טעות נוספת היא ברושם שהמאמר יוצר שעיקר הויכוח בין החרדים למזרחיסטים הוא ביחס למדינה, דבר שאינו נכון כלל.

כאמור, החרד"לים סבורים שאין ביניהם לחרדים האותנטיים אלא עניין הלאומיות בלבד. וכמובן שהרב אבינר מייצג את עצמו, ולא את כל שאר המזרחיסטים.
ובזה סיימתי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' מאי 26, 2014 1:28 am

תוך כדי אכילת פרס כתב:
איש רגיל כתב:אולי תסביר במה דברי אינם קולעים, דברי אינם ארוכים כ"כ שיהיה זה קשה להצביע.


לבקשתך.
איש רגיל כתב:טעות נוספת היא ברושם שהמאמר יוצר שעיקר הויכוח בין החרדים למזרחיסטים הוא ביחס למדינה, דבר שאינו נכון כלל.

כאמור, החרד"לים סבורים שאין ביניהם לחרדים האותנטיים אלא עניין הלאומיות בלבד. וכמובן שהרב אבינר מייצג את עצמו, ולא את כל שאר המזרחיסטים.

ועל זה עניתי [ואיני חושב שזה יהיה לכבודו שנרחיב בעניין זה]:
איש רגיל כתב:בין הרב אבינר לבין החרדים יש הבדלים נוספים מלבד הלאומיות, ואכמ"ל.

תוך כדי אכילת פרס כתב:ובזה סיימתי.
סוף סוף...

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' מאי 26, 2014 2:10 am

לענ"ד שורש ההבדל בין החרדים לבין חוגי מרכז הרב (לגבי חוגים אחרים ראה בספרא פרשת שמיני פרק יב, ז: "להבדיל בין הטמא ובין הטהור - צ"ל בין פרה לחמור?! והלא כבר הם מפורשים, א"כ למה נאמר ולהבדיל בין הטמא ובין הטהור - בין טמאה לך לטהורה לך, בין שנשחט רובו של קנה לנשחט חציו, וכמה הוא בין רובו לחציו מלא שערה") הוא זה: בעוד אלו רואים בציונות ובמדינה ומוסדותיה שהוקמו ע"י הציונים דבר חיובי ואפילו דבר קדוש, שבס"ה נספחו אליו אי אלו דברים רעים, וע"כ יש לשמוח בדברים הטובים ולהלל עליהם וכו' וכו' מבלי להתעלם מהחלקים הרעים (האכן אין מתעלמים?), כמבואר לעיל באר היטב ע"י הרה"צ גאולה בקרוב שליט"א (שבאמת לאמיתה הנני מתפעל מאוד מאי יכולתו לראות שמץ רע באף יהודי [אע"פ שיש בזה גם חסרון גדול, כמובן], אפילו לא בחרדים, ודלא כמרשיעי 'ברית' המאשרים זדים ורודפים ת"ח ויר"ש).
לעומתם החרדים מתייחסים לציונות ולמדינה ופעולותיה ע"פ אימרתו הידועה של הגר"ח הלוי שלא מפני שהציונים רוצים מדינה הם עוקרים את הדת, אלא מפני שהם רוצים לעקור את הדת הם רוצים מדינה. ומפורסם שהגרי"ז הלוי אמר שכשאבא אמר דברים אלו היה הוא בבחינת חכם הרואה את הנולד, ואילו אני רואה כבר את הנולד עצמו. ואם בזמן הגרי"ז היו עדיין צריכים אמונת חכמים או חכמה כלשהיא כדי להבין זאת, הרי במשך השנים, ובפרט האחרונות, הוכיחו זאת היטב היטב כל 'ראשיה שריה שופטיה ויועציה, חוקיה מוסדותיה ופעולותיה' של 'ראשית צניחת גאולתינו' (ודלא כמו שניסה הרב גאולה בקרוב לטעון שיש לחלק בין עצם המדינה לבין איזושהיא ממשלה).
[יחס זה הוא הנחת היסוד אצל (כמעט) כל החרדים, אלא שיש חילוקי דעות מהי ההנהגה הראויה לפי"ז, י"א שצריך לנקוט אך ורק במחאה והתבדלות באופן של 'אני את נפשי הצלתי', וי"א שיש להאבק עם המרשיעים והמחטיאים באופן של 'דרך שנים שמתעצמים להפיל איש את רעהו שחובקו ואובקו בזרועותיו' (רש"י בראשית לב, כה, וכדמטו בשם החזו"א), ואת העם שבשדות צריך למשוך בעבותות אהבה ולא לסלק אחריותינו מהם, וע"כ הוקמו המוסדות כדוג' החנהע"צ, המרכז לטהרת המשפחה, יד ולב לאחים, ערכים והידברות, ועוד ועוד ארגונים שמטרתם להרבות כבוד שמים כ"א בשמו הטוב יבורך.]
כאמור ענין זה הוא שורש ההבדל, וממנו נובעים ענפים ופירות רבים, תן לחכם ויחכם עוד.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' מאי 26, 2014 7:18 am

עד כדי כך? להגיד שהקמת המדינה היתה בשביל לעקור דת? מה האסמכתא לומר דבר נורא ואיום כזה? זו המטרה שיהודים עלו לארץ במסירות, ייבשו ביצות, לחמו ומתו- בשביל זה?

ועכ"פ אני מרגיש צורך להוסיף משפט הבהרה, שבזמננו שהציבור החרדי נרדף ומושפל, בתחומים שונים, מה נאמר ומה נדבר, הוא דבר ש"לא נשמע" להרגיש קשר ואיזו חיבה למדינה. ובדיוק כך היה בזמן הגירוש-התנתקות, שגם בציבור הדתי לאומי היה משבר אימון גדול מאד כלפי המדינה, אלא שבכל זאת רובו ככולו איכשהו התגבר להשליט השכל על רגש הצער הנורא, והמשיך לשמור אמונים למדינה ולעם, על אף הרגשת הבגידה. והוא רחום יכפר עוון, ואין לנו עם אחר. איתו אנחנו צריכים "להסתדר", ולהרבות אהבה ואחדות. "החליפם באומה אחרת" לא התקבל כלל וכלל.

[ומש"כ כב' על אי יכולת לראות שמץ רע וכו', הנה ההגדרה הנכונה הוגדרה במילים הבאות: "האהבה הגדולה שהננו אוהבים את אומתנו לא תסמא את עיננו מלראות את כל מומיה, ובכל זאת גם אחרי הביקורת היותר חופשית הננו מוצאים את עצמיותה נקיה מכל מום. כולך יפה רעייתי ומום אין בך" (עולת ראיה). וראה ברש"י, במקום היחיד בתורה שהוא מביא "מדרש נאה". ודוק היטב. מה שרע הוא רע, ומה שחטא הוא חטא, וצריך גינוי ומלחמה, אבל עם זה סנגוריא ואהבת ישראל, והיא הדרך שכל גדולי הדורות נקטו בה]

הצעיר
הודעות: 46
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 9:56 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי הצעיר » ב' מאי 26, 2014 7:42 am

גאולה בקרוב כתב:ועכ"פ אני מרגיש צורך להוסיף משפט הבהרה, שבזמננו שהציבור החרדי נרדף ומושפל, בתחומים שונים,

ע"י הציבור הד"לי...
רק בשבוע שעבר גזר השר בנט גזירה נוספת על האברכים (גזירת המשפחתונים) מבלי שאיש הכריח אותו לעשות כן

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי צולניק » ב' מאי 26, 2014 7:54 am

גאולה בקרוב כתב:אבל עם זה סנגוריא ואהבת ישראל, והיא הדרך שכל גדולי הדורות נקטו בה]


כל גדולי הדורות?? החת"ס? הגר"א ווסרמן? או רבותינו לבית בריסק?? או שהרשימה הנ"ל אינם נחשבים לגדולי הדורות???
ואיך מקיימים בציבור הדל"י את דברי הביאור הלכה 'אבל אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו בכגון זה לא דיבר הב"י מאומה ומצוה לשנאתם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל ודהמע"ה אמר הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14273
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 26, 2014 8:12 am

צולניק כתב: ואיך מקיימים בציבור הדל"י את דברי הביאור הלכה 'אבל אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו בכגון זה לא דיבר הב"י מאומה ומצוה לשנאתם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל ודהמע"ה אמר הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים'.


אני יכול להעיד על עצמי שדברתי על כך בשבוע שעבר בשיעור שהעברתי והזכרתי שזה חל כמובן גם היום

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי החוזר » ב' מאי 26, 2014 8:21 am

לייבעדיג יענקל כתב:לעומתם החרדים מתייחסים לציונות ולמדינה ופעולותיה ע"פ אימרתו הידועה של הגר"ח הלוי שלא מפני שהציונים רוצים מדינה הם עוקרים את הדת, אלא מפני שהם רוצים לעקור את הדת הם רוצים מדינה. ומפורסם שהגרי"ז הלוי אמר שכשאבא אמר דברים אלו היה הוא בבחינת חכם הרואה את הנולד, ואילו אני רואה כבר את הנולד עצמו. ואם בזמן הגרי"ז היו עדיין צריכים אמונת חכמים או חכמה כלשהיא כדי להבין זאת, הרי במשך השנים, ובפרט האחרונות, הוכיחו זאת היטב היטב כל 'ראשיה שריה שופטיה ויועציה, חוקיה מוסדותיה ופעולותיה' של 'ראשית צניחת גאולתינו' (ודלא כמו שניסה הרב גאולה בקרוב לטעון שיש לחלק בין עצם המדינה לבין איזושהיא ממשלה).


על משקל דברי הגרי"ז המפורסמים לר"ע בלוי ניתן לומר שאילו החרדים היו סוברים באמת ובתמים שתכלית המדינה היא עקירת הדת, הרי שלא היו מזדעזעים כל פעם מחדש ומקימים קול שערורייה וזעקה (כמו על השינויים בתקנות הפעוטונים וכיו"ב), כפי שלא נזעקו ונזדעזעו כל בוקר כאשר הפריץ המקומי גזר את גזירותיו.

ולגבי המשפט האחרון המוסגר: אל תשכח מי נמנה על החותמים על מגילת העצמאות.


ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ברזילי » ב' מאי 26, 2014 10:13 am

לייבעדיג יענקל כתב:לא מפני שהציונים רוצים מדינה הם עוקרים את הדת, אלא מפני שהם רוצים לעקור את הדת הם רוצים מדינה.

לא זו בלבד, אלא שהשוטים חושבים שאלכסנדר השני נרצח משום שדיכא את האינטליגנציה הרוסית ובעקבות רציחתו פרצו פרעות סופות בנגב, והאמת היא שלא דיכא אלכסנדר את האינטליגנציה אלא כדי שירצח, ויבואו אחריו הפורעים, ויקומו אחריהם היהודים ויעלו לא"י כדי לעקור תורה ומצוות. חד גדיא חד גדיא.

ולא זו אף זו אלא שטפשי אומה"ע ורוב גולמי בנ"י מעלים בדעתם שהתנועה הלאומית באירופה של המאה ה-19 היתה משום שאירופאים רבים חשקו במדינת לאום, ואילו האמת היא שכל עיקרה של התנועה הלאומית הפולנית היתה כדי לעקור את דת ישראל, שמתוך שתתעורר הלאומיות הפולנית יבואו גם היהודים להרהר בלאומיות יהודית, שסופה קיצוץ הקצבאות לאברכים עמלי תורה.

ללמדך גודל רשעתם של האירופאים ימ"ש שאבדו עשרות מיליוני נפשות מבני עמם, והכל כדי לקצץ בקצבות המשפחתונים של בני התורה.

וכל זה פשוט גלוי וידוע לכל מי שעוסק בתורה, וכמ"ש (מענינא דיומא) ונהנים ממנו עצה ותושיה

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי המעיין » ב' מאי 26, 2014 10:20 am

רוח רבינו שמואל יוסף צ'צ'קעס נחה עליך!

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי צולניק » ב' מאי 26, 2014 10:37 am

ברזילי כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:לא מפני שהציונים רוצים מדינה הם עוקרים את הדת, אלא מפני שהם רוצים לעקור את הדת הם רוצים מדינה.

לא זו בלבד, אלא שהשוטים חושבים שאלכסנדר השני נרצח משום שדיכא את האינטליגנציה הרוסית ובעקבות רציחתו פרצו פרעות סופות בנגב, והאמת היא שלא דיכא אלכסנדר את האינטליגנציה אלא כדי שירצח, ויבואו אחריו הפורעים, ויקומו אחריהם היהודים ויעלו לא"י כדי לעקור תורה ומצוות. חד גדיא חד גדיא.

ולא זו אף זו אלא שטפשי אומה"ע ורוב גולמי בנ"י מעלים בדעתם שהתנועה הלאומית באירופה של המאה ה-19 היתה משום שאירופאים רבים חשקו במדינת לאום, ואילו האמת היא שכל עיקרה של התנועה הלאומית הפולנית היתה כדי לעקור את דת ישראל, שמתוך שתתעורר הלאומיות הפולנית יבואו גם היהודים להרהר בלאומיות יהודית, שסופה קיצוץ הקצבאות לאברכים עמלי תורה.

ללמדך גודל רשעתם של האירופאים ימ"ש שאבדו עשרות מיליוני נפשות מבני עמם, והכל כדי לקצץ בקצבות המשפחתונים של בני התורה.

וכל זה פשוט גלוי וידוע לכל מי שעוסק בתורה, וכמ"ש (מענינא דיומא) ונהנים ממנו עצה ותושיה


אני מוחה על הזלזול החמור בדברי מרן הגר"ח הלוי זיע"א.

[כמובן לא חייבים להאמין שכל פעולה שנעשית במשך מאה שנות הציונות כל כולה אינה מכוונת אלא לעקירת הדת, אך בבסיס הרעיון הציוני נמצא תנועה הרוצה חופש ופריקת עול תורה].

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי החוזר » ב' מאי 26, 2014 10:43 am

צולניק כתב:אני מוחה על הזלזול החמור בדברי מרן הגר"ח הלוי זיע"א.

[כמובן לא חייבים להאמין שכל פעולה שנעשית במשך מאה שנות הציונות כל כולה אינה מכוונת אלא לעקירת הדת, אך בבסיס הרעיון הציוני נמצא תנועה הרוצה חופש ופריקת עול תורה].


כדי לקיים את דברי מרן זיע"א אתה יכול לאמץ את דרכו הלמדנית ולהפריד בין התנועה הציונית למדינת ישראל. המדינה אינה שייכת לתנועה הציונית, גם אם זו הקימה וייסדה אותה. ככל הידוע לי, התנועה הציונית לא קיימת יותר. ברגע שהמטרה שלה (הקמת המדינה) התממשה - שוב אין בה צורך והיא בטלה מאליה.
אחרי ככלות הכל, מדינה משקפת את אזרחיה בלבד ולא שום דבר נוסף. המדינה אינה ישות ואין לה רצונות ומגמות ומטרות ותכליות משלה. ההאנשה המוזרה הזו שעושים למדינה מתחילה להדאיג.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' מאי 26, 2014 11:00 am

החוזר כתב:
צולניק כתב:אני מוחה על הזלזול החמור בדברי מרן הגר"ח הלוי זיע"א.

[כמובן לא חייבים להאמין שכל פעולה שנעשית במשך מאה שנות הציונות כל כולה אינה מכוונת אלא לעקירת הדת, אך בבסיס הרעיון הציוני נמצא תנועה הרוצה חופש ופריקת עול תורה].


כדי לקיים את דברי מרן זיע"א אתה יכול לאמץ את דרכו הלמדנית ולהפריד בין התנועה הציונית למדינת ישראל. המדינה אינה שייכת לתנועה הציונית, גם אם זו הקימה וייסדה אותה. ככל הידוע לי, התנועה הציונית לא קיימת יותר. ברגע שהמטרה שלה (הקמת המדינה) התממשה - שוב אין בה צורך והיא בטלה מאליה.
אחרי ככלות הכל, מדינה משקפת את אזרחיה בלבד ולא שום דבר נוסף. המדינה אינה ישות ואין לה רצונות ומגמות ומטרות ותכליות משלה. ההאנשה המוזרה הזו שעושים למדינה מתחילה להדאיג.

לא מדויק, המדינה הציונית, בשונה משאר מדינות העולם הושתתה נבנתה וקיימת על אדני התנועה הציונית, ומשכך אין אפשרות להפריד בין המדינה לציונות והכפירה שבה.
בדומה לזה אפשר להביא כדוגמה את ברית המועצות שהיותה התגשמות הרעיון הקומוניסטי, משהתבטל הרעיון הקומוניסטי קרסה ברית המועצות, אמנם רוסיה לא התפרקה וממשיכה להתקיים כמדינה, משום שאכן ברית המועצות היא שהיתה הביטוי של הרעיון הקומוניסטי.
והוא הדין לגבי המדינה הציונית, שהיא התגשמות השאיפה הציונית.

דברים אלו התבארו באר היטב על ידי האי ספרא רבי אוריאל צימר ז"ל בקונטרסו היקר 'יהדות התורה והמדינה'.
http://www.daat.ac.il/daat/history/tnuot/yahadut-2.htm
http://www.daat.ac.il/daat/history/tnuot/yahadut1-2.htm

http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=498

למרות שהשקפתו של ר' אוריאל נטתה יותר לכיוון נטו"ק [וחב"ד], השתדל בקונטרס 'יהדות התורה והמדינה' להביע את העמדה העקרונית של כלל היהדות החרדית כלפי המדינה, מבלי להיכנס לענינים צדדיים שבהם קיימים חילוקי דעות שונים.
הקונטרס נדפס שוב לאחרונה בהסכמת הגר"ח קניבסקי שליט"א, ומומלץ בחום למי שמעונין להבין את הגישה של היהדות הנאמנה כלפי המדינה.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי החוזר » ב' מאי 26, 2014 11:17 am

מחולת המחנים כתב:לא מדויק, המדינה הציונית, בשונה משאר מדינות העולם הושתתה נבנתה וקיימת על אדני התנועה הציונית, ומשכך אין אפשרות להפריד בין המדינה לציונות והכפירה שבה.
בדומה לזה אפשר להביא כדוגמה את ברית המועצות שהיותה התגשמות הרעיון הקומוניסטי, משהתבטל הרעיון הקומוניסטי קרסה ברית המועצות, אמנם רוסיה לא התפרקה וממשיכה להתקיים כמדינה, משום שאכן ברית המועצות היא שהיתה הביטוי של הרעיון הקומוניסטי.
והוא הדין לגבי המדינה הציונית, שהיא התגשמות השאיפה הציונית.

העולה מדבריך שאילו יתבטל הרעיון הציוני (היינו שכל תושבי המדינה יכפרו ברעיון - מה שמתרחש והולך) המדינה תתבטל...

[אליבא דאמת, גם כלפי "התנועה הציונית" ההיסטורית לא ניתן לדבר בהכללה. הלוא היו תנועות ציוניות חרדיות לתפארת.]

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ברזילי » ב' מאי 26, 2014 11:26 am

צולניק כתב:אני מוחה על הזלזול החמור בדברי מרן הגר"ח הלוי זיע"א.
מחוי לך, מחוי לך, מחוי לך

צולניק כתב:[כמובן לא חייבים להאמין שכל פעולה שנעשית במשך מאה שנות הציונות כל כולה אינה מכוונת אלא לעקירת הדת, אך בבסיס הרעיון הציוני נמצא תנועה הרוצה חופש ופריקת עול תורה].
ראשית, מה זאת אומרת "לא חייבים להאמין", הפסו אמונים מן הארץ, ואמונת חכמים מה תהא עליה? אני מוחה על הזלזול החמור בדברי וגו'

ולסיפא של דבריך - האם פגשת פעם את הרעיון הציוני ברחוב וראיינת אותו, או שאתה מדבר ברוח הקדש? ברעיון הציוני תמכו כמה מיליוני אנשים במהלך הדורות האחרונים. לכולם היה בסיס אחד?

שלישית, אגלה את אזנך שמי שחפץ לפרוק עול תורה יכול פשוט לקום בוקר אחד ולעשות כך, בלי להמציא לעצמו אידאולוגיה מורכבת של ציונות (שדרשה, כך מספרים, הקרבה לא מעטה מצד רבים שממשו אותה). אולי לא שמעת, אבל היו פה ושם כמה מליוני יהודים שעשו ממש כך, הפלא ופלא, פרקו עול תורה בלי להיות ציונים, סתם נסעו לאמריקה וכדומה. מופקרים של ממש- לא קראו ולא שנו שכדי לפרוק עול צריך ראשית להמציא רעיון ציוני וכו' וכו'. ולאידך גיסא היו פה ושם כמה אנשים שפרקו עול תורה ורק אח"כ נהיו ציונים, וכנראה ציוניותם היתה מכאן ולהבא למפרע.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' מאי 26, 2014 11:27 am

הרב ברזילי אינו מזלזל חלילה במרן הגר"ח ז"ל והגרי"ז ז"ל. - ואני מוחה על ביזוי ת"ח גדול.
--
דברי מרן הגר"ח ז"ל באמת גם לי נראה דברי נבואה וחכם עדיף מנביא, כמו כן מה שאמר בשעתו הגרי"ז ז"ל נגד המדינה והציונים, בשעתו לא ניתן להבין אותם.
--
ואם אפשר לא לערבב עניין בעניין, איני יודע איך להסביר את התופעה הזאת, אין לה כל הסבר על פי דרך הטבע מה קורה להם לשופטים, פשוט הזויים, קראתי את כל הפסק דין של השופט רוזן, ואין לו ולו בדל ראיה שההוא לקח שוחד, כאשר העד ש.ד העיד שנתן לו 6 צ'קים ואין חיה כזאת, הצ'קים לא נמצאו, על סמך מה הוא קבע מה שקבע, וכל בן אדם עם קצת שכל בראש, אם היו מביאים לו רק תמלילים של 2011 ללא כל הסבר היכן שאר התמלילים היה זורק אותו מכל המדרגרות.
כמו כן פסק הדין של אליקים רובינשטיין אשר תמיד הייתי מחשיבו כאיש עם שכל ישר ונבון פתאום הוא מדבר שטויות, הם פשוט הוזים פשוטו כמשמעו - בל נשכח שאליקים רובינשטיין היה זה אשר עמד בפרץ נגד כל אלו שהגישו בגצי"ם על המהדרין, ועוד פעמים הרבה שהיה עומד בתוקף לצד החרדים, והוא איש יודע ספר ניתן לראות מאמרים שלו בלימוד באת דעת ועוד.

הגיע הזמן לעשות חשבון הנפש - מדוע עשה לנו השם ככה.
אין לדברים המתרחשים כאן לאחרונה כל הסבר על פי דרך הטבע

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי צולניק » ב' מאי 26, 2014 12:33 pm

ברזילי כתב:
צולניק כתב:אני מוחה על הזלזול החמור בדברי מרן הגר"ח הלוי זיע"א.
מחוי לך, מחוי לך, מחוי לך

צולניק כתב:[כמובן לא חייבים להאמין שכל פעולה שנעשית במשך מאה שנות הציונות כל כולה אינה מכוונת אלא לעקירת הדת, אך בבסיס הרעיון הציוני נמצא תנועה הרוצה חופש ופריקת עול תורה].
ראשית, מה זאת אומרת "לא חייבים להאמין", הפסו אמונים מן הארץ, ואמונת חכמים מה תהא עליה? אני מוחה על הזלזול החמור בדברי וגו'

ולסיפא של דבריך - האם פגשת פעם את הרעיון הציוני ברחוב וראיינת אותו, או שאתה מדבר ברוח הקדש? ברעיון הציוני תמכו כמה מיליוני אנשים במהלך הדורות האחרונים. לכולם היה בסיס אחד?

שלישית, אגלה את אזנך שמי שחפץ לפרוק עול תורה יכול פשוט לקום בוקר אחד ולעשות כך, בלי להמציא לעצמו אידאולוגיה מורכבת של ציונות (שדרשה, כך מספרים, הקרבה לא מעטה מצד רבים שממשו אותה). אולי לא שמעת, אבל היו פה ושם כמה מליוני יהודים שעשו ממש כך, הפלא ופלא, פרקו עול תורה בלי להיות ציונים, סתם נסעו לאמריקה וכדומה. מופקרים של ממש- לא קראו ולא שנו שכדי לפרוק עול צריך ראשית להמציא רעיון ציוני וכו' וכו'. ולאידך גיסא היו פה ושם כמה אנשים שפרקו עול תורה ורק אח"כ נהיו ציונים, וכנראה ציוניותם היתה מכאן ולהבא למפרע.


א. צר לי שככלב השב על קיאו הנך חוזר ומטיח דברי ליצנות ברבותינו [יאמר ברורות, לו היית רק חולק על דבריהם החרשתי, אך כשהדברים הגיעו לליצנות, באופן אינסטקטיבי הרגשתי צורך למחות, לצערי עברתי על דברי התנא כשם שמצוה וכו'].
ב. את הרעיון הציוני לא פגשתי ברחוב, ואולם, כל תנועה שנותנת דגש על דבר אחד בהכרח מוזילה את ערך הדבר/ים האחר/ים, לדוגמא, תנועה המעודדת ריקודים ברחובות, ברי לי שהדבר בא על חשבון לימוד תורה, ואם יספרו לך שכל הריקודים הם רק בין הסדרים, ומחוץ לריקודים הם גם לומדים שש עשרה שעות ביממה, אל תאמין להם!!
כיוצא בזה, הרעיון הציוני בהכרח בא על חשבון דברים אחרים, אך אם זה היה בא רק על חשבון הידור במצוות ד' מינים ניחא, אך עינינו הרואות [והגר"ח כחכם עדיף מנביא ראה זאת קודם] שראשי התנועה הציונית ו'תלמידיהם' פרקו עול תורה לחלוטין.
ג. אכן מליוני אנשים פרקו עול לפני ואחרי ובלי קשר לציונות, ולכן מה?? על תנועת הלל שמעת? האם אתה מתעב אותם? כנראה שכן! ומדוע? הרי גם בלעדיהם מליונים פרקו עול???

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בריסק » ב' מאי 26, 2014 12:52 pm

חבל שכותבים מבלי לדעת.
יש בכתבי יד ובשיעורים טונות של חומר מלחמת הגר"ח ז"ל בציונים.
ואעתיק קטע קטן - אך אנא מכם זה לא לפרסום ואסור להעתיקו מהפורום.
--
הגר"ח אמר שכלל ישראל סבלו כמה מכות במשך הדורות, ההשכלה, ריפורם וכו', אמנם המכה הקשה ביותר היא הציונות. והראיי' לגודל רשעתם היא שמצאו הנקודה הנכונה ליתן בה המכה.
והבית הלוי אמר פעם לר' שמואל מוהילבר (שהי' מ"חובבי ציון" המפורסמים) ששנינו הננו אנשים זקנים ועוד מעט נהי' אויף יענער וועלט ושם תראה איזה טעות שעשית, והיינו דבעוה"ז לא הי' יכול להראות לו אז טעותו אמנם בדורנו כל ילד יכול לראות טעותו הגדולה, שרואים מה שצמח מזה. וכשנפטר ר' שמואל הנ"ל רצה הגר"ח לנסוע ללוייתו יתן חיזוק לציונים. אמנם הגר"ח לא נתפעל כלל ואמר דאין ענין אחד אצל השני, וצריכים ללחום בציונות אבל גם צריכים לנסוע ללויית רב שנפטר. ושלחו לר' אלי' פרץ זילברשטרום [בעל הבית אחד בבריסק שהיה בקי גדול בתורה, והגר"ח הי' רגיל להתיישב עמו כמה פעמים בדברי תורה] וגם הוא טען שאסור ללכת להלווי', שעי"ז יחזק לציונים, והגר"ח כעס ואמר שאינו מבין איזה שייכות יש לזה עם נסיעתו ללויי', ומ"מ כיון שהעולם הם טפשים ויטעו כך, לא יסע [וכן כמה פעמים התנהגו אחרת מהצריך משום טעות העולם הטפשים, אבל אף פעם לא השתמשו בסברא זו שלא לדבר נגד הציונות].
ג. ור' ברוך בער הי' תמיד דורש נגד הציונות ותלה כל דבר רע בה, ופעם כשילד אחד בעיר גנב משהו, דרש ברבים בא מהרצל.
וכשהי' רב"ב בקריניץ והיו שם כמה רבנים חשובים מהמזרחי, שהיו תופסים שם מקום, ופעם לא יכול רב"ב לסבול עוד מה שהם תופסים מקום שם, והלך אל אחד הרבנים הנ"ל בבית הכנסת לפני רבים ושאל אותו, תגיד לי למה אני ור' שמעון הולכים בבגדים בלויים ואתם הולכים בגדים יפים, והלה לא ענהו. אמר לו רב"ב אני אגיד לך למה, דאס איז א שאשי נאגאי [דבפולין היה חוק שיכולים לאסור (ארעסטירן) שיכור, והבחינה היתה אם יכול לעמוד על רגליו, וכל שכור שהי' מוטל בארץ כשהי' רואה ששוטר מתקרב הי' תיכף משתדל בכל כוחו לעמוד על רגליו. ואומר תראה שאשי נאגאח, ר"ל שאני יכול לעמוד על רגלי]. והיינו שרב"ב ור' שמעון לא היו צריכים ללכת בבגדים חשובים משא"כ רבנים הנ"ל שאתם רקובים בתוככם צריכים ללכת בבגדים חשובים להראות עי"ז שאתם חשובים. [והגרי"ד סיפר שפעם שמע שר' שמעון נמצא במקומו והלך לחפשו ולא מצאו עד שנודע לו שהוא עומד ומדבר עם הגרי"ז, כל כך הי' נראה מבגדיו כיהודי זקן פשוט].
ד. ורב"ב הי' נוהג לכתוב מכתבי המלצה לכל בחור שהי' נוסע מקמניץ לארץ ישראל, עם תוארים מופלגים כגון בקי בש"ס וכו', שסבר שצריכים לקרבם וממילא אין שום ראיי' על חשיבות נושאי מכתבים כאלו [ור' חיים עוזר זצ"ל אמר שרואים ממכתבים אלו דלא אלמן ישראל]. פעם אחד נכנס אליו בחור אחד שרב"ב הכיר זה מכבר שהוא ציוני, וביקש מכתב המלצה. א"ל רב"ב תחזור בעוד חצי שעה לקבל המכתב, בנתיים נכנסו אליו ב' תלמידי הישיבה וביקש מהם שיישארו אצלו עד שיחזור הבחור הנ"ל, מפני ששמע מהרבי [הגר"ח] שציונים חשודים על רציחה ולכן הוא מתיירא שהבחור הנ"ל וועט מיר אריין לייגן אין א זאק און מיר אריין ווארפן אין א טייך, - שהי' מקבל דברי רבו בלי שום פשטים והתחכמות.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בריסק » ב' מאי 26, 2014 12:59 pm

הראב"ד כתב ספר שלשלת הקבלה ממתן תורה עד זמנו, ועיין שם בספר [זה] דמבואר דכוונת הראב"ד שלא כתב סתם ספר היסטוריה רק תכלית ומטרת הספר היה רק להראות דבר זה. שיש לנו תחילה וקבלה וגם שיש לנו סוף שבנינו נשאר לעולם, אבל הצדוקים אין להם קבלה ותחילה וגם אין להם סוף שלא ישאר מהם שום זכר כלל (שכתב את ספרו נגד הצדוקים) וכמו שרואים שהיום לא נשאר שום זכר לצדוקים, וכן לכל עוקרי התורה לא נשאר שום שם ושארית מהם כמו מהמשכילים שיוצאי חלציהם השתמדו והא קמן דמן הציונים גם כן לא נשאר (יישאר) אף שהם עדיין משמדים שאר יהודים רח"ל אבל מבניהם שום זכר, ובקנדה יש משפחה אחת מאחד שהיה המזכיר של מפלגת הציוניום, ואחר כך עשה תשובה ופרש מה, וממנה יש משפחה שלימה שנשארה, אבל מהשאר אין שום זכר מהם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 26, 2014 1:01 pm

בריסק כתב:והבית הלוי אמר פעם לר' שמואל מוהילבר (שהי' מ"חובבי ציון" המפורסמים) ששנינו הננו אנשים זקנים ועוד מעט נהי' אויף יענער וועלט ושם תראה איזה טעות שעשית, והיינו דבעוה"ז לא הי' יכול להראות לו אז טעותו אמנם בדורנו כל ילד יכול לראות טעותו הגדולה, שרואים מה שצמח מזה. וכשנפטר ר' שמואל הנ"ל רצה הגר"ח לנסוע ללוייתו יתן חיזוק לציונים. אמנם הגר"ח לא נתפעל כלל ואמר דאין ענין אחד אצל השני, וצריכים ללחום בציונות אבל גם צריכים לנסוע ללויית רב שנפטר. ושלחו לר' אלי' פרץ זילברשטרום [בעל הבית אחד בבריסק שהיה בקי גדול בתורה, והגר"ח הי' רגיל להתיישב עמו כמה פעמים בדברי תורה] וגם הוא טען שאסור ללכת להלווי', שעי"ז יחזק לציונים, והגר"ח כעס ואמר שאינו מבין איזה שייכות יש לזה עם נסיעתו ללויי', ומ"מ כיון שהעולם הם טפשים ויטעו כך, לא יסע

עיין כאן וצ"ע.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 71&hilite=

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ברזילי » ב' מאי 26, 2014 1:03 pm

צולניק כתב:כל תנועה שנותנת דגש על דבר אחד בהכרח מוזילה את ערך הדבר/ים האחר/ים, לדוגמא, תנועה המעודדת ריקודים ברחובות, ברי לי שהדבר בא על חשבון לימוד תורה, ואם יספרו לך שכל הריקודים הם רק בין הסדרים, ומחוץ לריקודים הם גם לומדים שש עשרה שעות ביממה, אל תאמין להם!!
(מחוסר הפנאי נלאיתי להרבות במליצות הפשקווילים, ויה"ר וכו')

מעתה צא ואמור, כל חבורת אנשים שקידמה איזה שהוא רעיון בעולם לא היתה מטרתו של כל אחד ואחד מהם אלא עקירת התורה (שהרי הרעיון הזה בהכרח בא על חשבון דברים אחרים), וכל הרעיון שהם דוגלים בו אינו אלא כיסוי למטרה נסתרת זו. ברוך שכיוונתי, שהלא הם הם הדברים שכתבתי על הלאומנים הפולנים, ואשרי הדור שגדולים מקשיבים לקטנים.

מעבר לכך שהנחות היסוד שלך אינן נכונות לדעתי (אבל זה לא קשור לדיון הנוכחי), גם לשיטתך יש כאן עירוב בין מטרה ותוצאה. לאמיתו של דבר, אפילו לא בין מטרה לתוצאה, אלא בין מטרה וסיבה, ואכמ"ל.

(ובמוסגר, שמעתי פה ושם על כמה תנועות ביהדות שהדגישו דברים אחרים פרט לתלמוד תורה, ומהן שאפילו שמו דגש מה על ריקודים, ולדבריך אף הם לא היתה מטרתם אלא וכו' שהרי ע"כ הדבר אותו הדגישו בא על חשבון דברים אחרים. מה נאמר ומה נדבר, קילורין לעיניים. אשרינו שזכינו לכך)

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בריסק » ב' מאי 26, 2014 1:06 pm

מה שנכון נכון כתב:
בריסק כתב:והבית הלוי אמר פעם לר' שמואל מוהילבר (שהי' מ"חובבי ציון" המפורסמים) ששנינו הננו אנשים זקנים ועוד מעט נהי' אויף יענער וועלט ושם תראה איזה טעות שעשית, והיינו דבעוה"ז לא הי' יכול להראות לו אז טעותו אמנם בדורנו כל ילד יכול לראות טעותו הגדולה, שרואים מה שצמח מזה. וכשנפטר ר' שמואל הנ"ל רצה הגר"ח לנסוע ללוייתו יתן חיזוק לציונים. אמנם הגר"ח לא נתפעל כלל ואמר דאין ענין אחד אצל השני, וצריכים ללחום בציונות אבל גם צריכים לנסוע ללויית רב שנפטר. ושלחו לר' אלי' פרץ זילברשטרום [בעל הבית אחד בבריסק שהיה בקי גדול בתורה, והגר"ח הי' רגיל להתיישב עמו כמה פעמים בדברי תורה] וגם הוא טען שאסור ללכת להלווי', שעי"ז יחזק לציונים, והגר"ח כעס ואמר שאינו מבין איזה שייכות יש לזה עם נסיעתו ללויי', ומ"מ כיון שהעולם הם טפשים ויטעו כך, לא יסע

עיין כאן וצ"ע.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 71&hilite=

עם כל הכבוד שאני רוחש לצבי יברוב ידידי, אני מעתיק מתוך מחברות שכתבו תלמידים בשעת השיעור.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בריסק » ב' מאי 26, 2014 1:10 pm

אבקש בכל תוקף לא להעתיקו - הדברים נאמרו בפני תלמידים מקשיבים אך בשום אופן לא כדי לפרסמם.
---
הציונים רצו לייסד חברת ביקור חולים בעיר בריסק והיו הרבה שתמכו להם אמנם הגר"ח יצא כנגדם בתוקף, ואמר כדל דבר טוב שהציונים או המשכילים אומרים לעשות, כוונתם ממש להיפך, וכשאומרים לייסד חברת ביקור חולים כוונתם שלבסוף יהרגו אנשים ברחוב [ר"ל אחר זמן מה, לא תיכף בתחילת ייסודם]. ובתילת המדינה אמרו הציונים שבכל צריכים לעלות לארץ ישראל דבפולין א"א לחיות, שיש פוגרומים שהורגים את היהודים, והגרי"ד אמר שהי' עשרים שנה בפולין ואינו זוכר אלא פוגרום אחד בעיר קישינוב שהרגו יהודי אחד וגם זה הי' ספק, ורעשה פולין, וכהיום נהרגים מאות יהודים במלחמות פה ואין מתעוררים, שנתקררו הרגשותינו. וכשהיו פותחים קברות בטברי' הגרי"ז לא הי' יכול לישון בלילות, ובבוקר הרגישו פעם שהקישן (כר) שלו הי' רטוב ואמר שנעשה רטוב בלילה (מדמעותיו על הקברות].

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי החוזר » ב' מאי 26, 2014 1:15 pm

מתוך ויקיפדיה - ערך "פרעות קישנב":
פוגרום קישינב החל ב-6 באפריל 1903 (לפי הלוח היוליאני; 19 באפריל לפי הלוח הגרגוריאני), לאחר שהאוכלוסייה הנוצרית של העיר יצאה מהכנסייה ביום ראשון של הפסחא, והוא כלל שלושה ימים של מהומות נגד היהודים. 49 יהודים נהרגו, 92 נפצעו קשה, 500 נפצעו קל ומעל ל-700 בתים ועסקים רבים נבזזו ונהרסו. לא נעשה כל ניסיון מצד המשטרה או הצבא להתערב כדי להפסיק את המהומות אלא רק לאחר שלושה ימים. אי התערבות זו היא ראיה תומכת בדעה, שהפוגרום היה בחסות או לפחות נסבלת על ידי המדינה. היהודים וגורמי אופוזיציה האשימו בעיקר את שר הפנים, ויאצ'סלב פלבה, באי מניעת הפוגרום.

פוגרום שני התקיים ב-19 וב-20 באוקטובר 1905. הפעם המהומות החלו כמחאה פוליטית נגד הצאר, אך הפכו להתקפה על יהודים בכל מקום שבו נמצאו. בפוגרום זה נהרגו 19 יהודים ו-56 נפצעו. ליגות יהודיות להגנה עצמית שאורגנו אחרי הפוגרום הראשון עצרו כמה ממקרי האלימות, אבל לא היו לגמרי מוצלחות. פוגרום זה היה חלק מתנועה גדולה של מעל ל-600 פוגרומים ששטפו את האימפריה הרוסית לאחר מנשר אוקטובר בשנת 1905 (פרעות המאות השחורות).

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי בריסק » ב' מאי 26, 2014 1:18 pm

הדברים נראים היום כפשוטם.
אך בזמנו אין כל ספק שנאמרו ברוח הקודש.
וסיפר לי הגרא"ט ז"ל שהוא ישב עם רבין באסיפה לפני איזה מלחמה, מבצע יותר נכון, והוא שמע את הויכוח ביניהם, רבין טען שהוא מוכן לחמשת אלפים הרוגים!!! על התווכחו כמה חיילים כדי להרוג בשביל המבצע ההוא.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדינת ישראל באספקלריא תורנית

הודעהעל ידי ברזילי » ב' מאי 26, 2014 1:22 pm

החוזר כתב:מתוך ויקיפדיה - ערך "פרעות קישנב":
פוגרום קישינב החל ב-6 באפריל 1903 (לפי הלוח היוליאני; 19 באפריל לפי הלוח הגרגוריאני), לאחר שהאוכלוסייה הנוצרית של העיר יצאה מהכנסייה ביום ראשון של הפסחא, והוא כלל שלושה ימים של מהומות נגד היהודים. 49 יהודים נהרגו, 92 נפצעו קשה, 500 נפצעו קל ומעל ל-700 בתים ועסקים רבים נבזזו ונהרסו. לא נעשה כל ניסיון מצד המשטרה או הצבא להתערב כדי להפסיק את המהומות אלא רק לאחר שלושה ימים. אי התערבות זו היא ראיה תומכת בדעה, שהפוגרום היה בחסות או לפחות נסבלת על ידי המדינה. היהודים וגורמי אופוזיציה האשימו בעיקר את שר הפנים, ויאצ'סלב פלבה, באי מניעת הפוגרום.

פוגרום שני התקיים ב-19 וב-20 באוקטובר 1905. הפעם המהומות החלו כמחאה פוליטית נגד הצאר, אך הפכו להתקפה על יהודים בכל מקום שבו נמצאו. בפוגרום זה נהרגו 19 יהודים ו-56 נפצעו. ליגות יהודיות להגנה עצמית שאורגנו אחרי הפוגרום הראשון עצרו כמה ממקרי האלימות, אבל לא היו לגמרי מוצלחות. פוגרום זה היה חלק מתנועה גדולה של מעל ל-600 פוגרומים ששטפו את האימפריה הרוסית לאחר מנשר אוקטובר בשנת 1905 (פרעות המאות השחורות).

זו הקושיה שלך על הסיפור? אמנם לא חייתי בפולין עשרים שנה, אבל מונח בזכרוני שהקהילה שם הדלדלה משהו בעשרות השנים האחרונות, ומצד שני הקהילה בא"י גדלה באותה תקופה עצמה. עולם-גולם, הלא על הרוג יהודי אחד שם רעשה כל המדינה, וכאן מתים כמו זבובים ואין איש שם על לב. באמת מאד מוזר. צריך לברר אצל המומחים להיסטוריה פולנית, אולי מישהו שמע משהו.


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים