מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי יודע_ספר » ב' ספטמבר 07, 2015 3:31 pm

נתפרסם המעשה הבא עם רבי יחיאל מפריז ואני מחפש את המקור לכך, אשמח אם יש למישהו מקור נאמן למעשה מופלא זה.
מעשה מופלא המודפס בדרשתו של רבנו יחיאל מפריז זצוק"ל, אחד מבעלי התוספות הקדושים:
"שני צורפי כסף גרו בשכנותו של רבנו יחיאל, יהודי בשם נפתלי עזריה ושכנו יעקב אבודרהם.
השניים החליטו לערוך "שאלת חלום" בערב ראש השנה,
כדי שיגלו להם מהשמיים כמה נגזר עליהם להרוויח השנה.
הם עלו על יצועם והנה גילו להם מהשמיים: "יעקב אבודרהם
ירוויח 150 זהובים השנה, ואילו נפתלי עזריה הוקצב השנה
מהשמים שירוויח 200 זהובים, ע"פ רצונו יתברך".
השניים מיהרו בבוקר לביתו של רבנו יחיאל מפריז שאמר
להם: "אני ממליץ לכם לרשום השנה את כל הכנסותיכם
כדי לבדוק את חלומכם בסוך השנה הבאה".
השניים הבטיחו לעשות כן, והחלו לרשום כל רווח קטן.
באמצע חודשי השנה התגלע ויכוח בין בני השותפים.
יעקב טען שחברו נפתלי חייב לו 11 זהובים, ואילו נפתלי
הכחיש בכל תוקף וטען ששילם לו זאת מזמן.
הם נכנסו אל ר' יחיאל שפסק שכיוון שאין ראיות לדבר, אין להוציא הכסף מנפתלי.
הגיע ערב ראש השנה הבא, והשניים הביאו את דו"ח הכנסותיהם אל ר' יחיאל. והתוצאות היו מדהימות:
יעקב אבודרהם הרוויח השנה 139 זהובים, ולעומתו הרוויח נפתלי 211 זהובים.
"רואה אני", פנה ר' יחיאל אל נפתלי ואמר, "שהרווחת 11 זהובים יותר ממה שהוקצב לך בשמים, וסימן הוא
שאכן חייב אתה ליעקב את 11הזהובים עליכם התווכחתם לפני מספר חודשים!".
נפתלי התעקש ולא הסכים, "אין פוסקין הלכה ע"פ חלום", הוא טען ונפרד לשלום מביתו של ר' יחיאל.
למחרת, בערב ראש השנה, היום האחרון בשנה, נכנסו קונים רבים לחנותו של יעקב אבודרהם וקנו רכוש רב.
בסוף היום, חישב יעקב את הכנסותיו לאותו יום והשתומם לגלות: רווחו עמד על בדיוק 11 זהובים, כשבסך הכל
הרוויח הוא מתחילת השנה 150 זהובים, בדיוק כפי שהודיעו לו בחלום.
לעומתו, אל חנותו של נפתלי בקושי נכנסו אנשים, שרק הביטו ולא קנו מאומה. הוא סגר את חנותו בצער, אך
לצערו אירע דבר נורא: הוא נתקל בדלת חנותו שהיתה עשויה מזכוכית והתנפצה לחלוטין.
מיד הזמין נפתלי אנשי מקצוע לתיקון הדלת, שגבו לא פחות ולא יותר – 11 זהובים.
ראה זאת ר' יחיאל והתפעל עד כמה גדולים דברי רבותינו: "מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה ועד ראש
השנה"

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 3:14 am

מובא בשם ר' יוסף משאש. לע"ע לא מצאתי את הסיפור בספריו.
[אמנם מצאתי את הצמד יעקב ונפתלי בעוד סיפורים].

מנחם וואהלינער

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מנחם וואהלינער » ג' ספטמבר 08, 2015 4:14 am

הרה"צ רבי אברהם אלימלך בידרמן שליט"א מספרו בכל עת ועונה כמעט ובפרט בימים אלו.
ושמעתיו הימנו כבר לפני הרבה שנים ולכאורה אצלו יכולים לברר מקור הסיפור

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 9:33 am

הנוסח הסיפור שהובא לעיל הוא מדברי הר' בידרמן. בנוסח שמובא מר"י משאש לא נשברה הדלת, אלא נתקל בשוק בדוכן כלי זכוכית ושברם, והשופט חייבו י"א זהובים [וממילא גם קבל מכות וכו']. כמו"כ יש הבדל אם הי"א היתרים היו אצל בעל המאתיים או אצל בעל הק"נ. ואם הר"י מפאריס הוא שיעץ ליתן את הי"א היתרים בגלל החלום, או שהחבר אמר כן מעצמו.

מנחם וואהלינער

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מנחם וואהלינער » ג' ספטמבר 08, 2015 7:01 pm

אני שמעתיו מרבי אלימלך בנוסח שנתקל ושבר כלי זכוכית של אחרים בשוק

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 7:33 pm

יעויין כאן וכאן.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי גימפעל » ג' ספטמבר 08, 2015 8:09 pm

מנחם וואהלינער כתב:אני שמעתיו מרבי אלימלך בנוסח שנתקל ושבר כלי זכוכית של אחרים בשוק

אצל הדרשן הנ"ל ידוע שא"א לדייק בתיאוריו.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי צונאמי » ג' ספטמבר 08, 2015 9:30 pm

גימפעל כתב:
מנחם וואהלינער כתב:אני שמעתיו מרבי אלימלך בנוסח שנתקל ושבר כלי זכוכית של אחרים בשוק

אצל הדרשן הנ"ל ידוע שא"א לדייק בתיאוריו.

במקור שהביא הרב מה שנכון מובא:
מה שנכון נכון כתב:יעויין כאן וכאן.

סיפר האדמו"ר מלעלוב, ר' אלימלך בידרמן שליט"א, בדרשה שנשא בעיר 'אלעד', מעשה מופלא
המודפס בדרשתו של רבנו יחיאל מפריז זצוק"ל, אחד מבעלי התוספות הקדושים:

ולא ידוע שיש לו ספר דרשות...
ודון מינה ואוקי באתרה.

יבנה
הודעות: 3757
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 08, 2015 10:05 pm

השמות יעקב "אבודרהם" ונפתלי "עזריה" אינם מתאימים לפריז בזמן הראשונים, הן מצד שהם שמות ספרדיות, הן מצד כפל השמות.
כמדומני גם סיפר סיפור על הנצי"ב ששילם לחברא קדישא בחיי אשתו ויש בו שינוים גדולים מהמקור.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי יודע_ספר » ג' ספטמבר 08, 2015 10:10 pm

מה שנכון נכון כתב:יעויין כאן וכאן.


גם עליהם אני שואל מנין המקור???

יבנה
הודעות: 3757
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 08, 2015 10:54 pm

אולי קיבל השראה מכאן.
בבא בתרא י.
דרש ר"י ברבי שלום כשם שמזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה כך חסרונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה זכה הלא פרוס לרעב לחמך לא זכה ועניים מרודים תביא בית כי הא דבני אחתיה דרבן יוחנן בן זכאי חזא להו בחילמא דבעו למיחסר שבע מאה דינרי עשינהו שקל מינייהו לצדקה פוש גבייהו שיבסר דינרי כי מטא מעלי יומא דכיפורי שדור דבי קיסר נקטינהו אמר להו רבן יוחנן בן זכאי לא תדחלון שיבסר דינרי גבייכו שקלינהו מינייכו אמרי ליה מנא ידעת אמר להו חלמא חזאי לכו א"ל ואמאי לא אמרת לן [דניתבינהו] אמר להו אמינא כי היכי דתעבדו מצוה לשמה.
וכבר נתפרסמו דברי ר' שלום שוודרון שנכנס לחזו"א לשאול אם מותר להמציא סיפורים על רבנים שלא קרו, והשיב לו שמותר, וסיים ר' שלום וזה המעשה הראשון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 11:38 pm

יודע_ספר כתב:
מה שנכון נכון כתב:יעויין כאן וכאן.


גם עליהם אני שואל מנין המקור???

זה לא הובא כמקור, אלא לענין חלופי הנוסח בספור שהוזכרו לפני כן.

לענין המקור כבר רמזתי.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי צונאמי » ג' ספטמבר 08, 2015 11:42 pm

זכור לי במעומעם שהסיפור קשור לבן איש חי.
ואכן, שמות הם סימן טוב,
כגון במעשה רבי אמנון ממגנצא.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי צונאמי » ג' ספטמבר 08, 2015 11:43 pm

זכור לי במעומעם שהסיפור קשור לבן איש חי.
יבנה כתב:השמות יעקב "אבודרהם" ונפתלי "עזריה" אינם מתאימים לפריז בזמן הראשונים, הן מצד שהם שמות ספרדיות, הן מצד כפל השמות.

אכן, שמות הם סימן טוב,
כגון במעשה רבי אמנון ממגנצא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 09, 2015 7:59 am

דווקא על מעשה רבי אמנון ושמו יש מאמר של ר' אברהם פרנקל (בנו של ונכדו של) שמדייק מהשם אמנון שהוא היה מחכמי איטליה שהגיעו לאשכנז

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי גימפעל » ד' ספטמבר 09, 2015 8:09 am

הוא לא אדמו"ר אלא דרשן ונואם פופולרי מאוד, ולא מזלזול אמרתי שא"א לדייק בדבריו, אלא לפי ששומע הרבה סיפורים ואמרות שאומרים לו, והוא אומר אותם בדרשותיו בלי בדיקה, וחלק גדול מהעבודה על ספריו הוא הבירור והדיוק של מקורות הסיפורים והאמרות,
ספר דרשותיו נקרא 'באר החיים'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 09, 2015 10:02 am

מה שלא מובן בכל הדיון כאן הוא שהרי הדרשנים טוענים שזה מודפס בדרשותיו של רבי יחיאל מפאריש, מה יש לדון על הפרטים? מודפס? איפה?

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: מעשה עם רבי יחיאל מפריז - מחפש את המקור

הודעהעל ידי צונאמי » ד' ספטמבר 09, 2015 12:35 pm

בברכה המשולשת כתב:דווקא על מעשה רבי אמנון ושמו יש מאמר של ר' אברהם פרנקל (בנו של ונכדו של) שמדייק מהשם אמנון שהוא היה מחכמי איטליה שהגיעו לאשכנז

אברהם פרנקל, 'דמותו ההיסטורית של ר' אמנון ממגנצא וגלגוליו של הפיוט 'ונתנה תוקף' באיטליה, אשכנז וצרפת', ציון, סז, ב (תשס"ב), עמ' 125–138.

אבל ראה כאן
viewtopic.php?f=7&t=19460&p=190833&hilit=%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%9F#p190833

ההערצה הגדולה ל"ונתנה תוקף" ניזונה במרוצת הדורות גם מן הסיפור המפורסם, המופיע בספר "אור זרוע", שקשר בין "ונתנה תוקף" לבין קידוש השם של ר' אמנון ממגנצא. ייחוס הפיוט לדמותו האגדית של ר' אמנון ממגנצא, דמות שאין לנו כל מידע נוסף עליה

חלק מנוסחי הסיפור מדגישים את סמליות השם והקשר שלו למילה אמונה.

-ויהי ככלותם לקצץ ציווה הרשע להשיב רבי אמנון במגן אחד אל ביתו וכל פרקי אצבעותיו בצידיו וישלחו אל ביתו. הכי נקרא שמו אמנון כי האמין באל חי וכי קיבל על אמנותו יסורים כאלה מאהבה על הדבר אשר יצא מפיו.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים