מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ציצית בבגדי כהן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' פברואר 16, 2016 1:22 pm

נשאלתי:
בגד נוסף לציצית מהוה חציצה, אבל מדוע לא נתקן אחד מהבגדים בארבע כנפות, שיוכלו להטיל בהם ציצית, ולא להפסיד מצות עשה?

מצליח
הודעות: 539
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי מצליח » ג' פברואר 16, 2016 4:02 pm

עי' מאמר מקיף בא' מקובצי עץ חיים בענין אי היה הבגדי כהונה מחוייבים בציצית מצד עצמם, המאמר בעיקר מבאר תמונת המעיל ע"פ משנת רבותינו הראשונים, אדרבה מי שבידו לחפשו ולהעלותו כאן לתועלת הלומדים תבוא עליו ברכה.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי סתם איש » ג' פברואר 16, 2016 7:15 pm

התעוררתי שכעת אנו לפני פורים ורבים הילדים המתחפשים לכה"ג והצורה הרגילה שרגילים לעשות את המעיל היא חייבת בציצית.

בברכה המשולשת
הודעות: 14318
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 16, 2016 7:35 pm

ממה עשויות התחפושות הנ"ל?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' פברואר 16, 2016 8:06 pm

מצליח כתב:עי' מאמר מקיף בא' מקובצי עץ חיים בענין אי היה הבגדי כהונה מחוייבים בציצית מצד עצמם, המאמר בעיקר מבאר תמונת המעיל ע"פ משנת רבותינו הראשונים, אדרבה מי שבידו לחפשו ולהעלותו כאן לתועלת הלומדים תבוא עליו ברכה.

האם מצליח כבודו לזכור את הנימוק והסיבה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11835
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 16, 2016 8:13 pm

עץ חיים ח.PDF
(1.63 MiB) הורד 277 פעמים
מעמוד רפא.
עץ חיים ט.PDF
(318.38 KiB) הורד 254 פעמים
גם לענין תחפושות.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' פברואר 16, 2016 8:15 pm

מה שנכון נכון כתב:
עץ חיים ח.PDF
מעמוד רפא.
עץ חיים ט.PDF
גם לענין תחפושות.

תודה רבה. תבורך מפי עליון

גבול ים
הודעות: 822
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי גבול ים » ד' פברואר 17, 2016 12:49 am

עי' ברדב"ז פ"ט מכלהמ"ק ה"ג בטעם שלא היה למעיל ציצית.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מרץ 19, 2017 2:07 am

בקובץ שצורף לעיל הביאו דברי הפסקי תשובות (סי' י' אות י"ב) בשם שו"ת לב חיים (סי' ע"ז) שפוטר תחפושות מציצית כיון שהם עשויים להנאת לבישה.
וז"ל הפס"ת שם [על דברי הביה"ל סי"א ד"ה סודר]:
ומכאן נלמד להתיר כמה וכמה סוגי בגדים העונים למטרות הנ"ל, וכגון ... רעלה [כאן מציין ללב חיים הנ"ל] העשויה לצורך מסוה או לצניעות, ובכלל זה תחפושות של פורים, ... וכל כיוצא בזה, כיון שאין הם עומדים ועשויים בעיקרם לצורך הנאת לבישה מפני החמה או מפני הקור והגשמים, אין חל עליהם כלל חיוב ציצית, הגם שהוא עתה יתעטף בהם בהנאת לבישה מפני החמה או הקור, ואין מקום להחמיר לעגל כנף.

אבל כדרכו דבריו שלא בדקדוק כלל, שבלב חיים שם לא כתוב כלל בענין תחפושות, אלא בענין מסוה שעל הפנים, וס"ל דכיון שאינו כדי להגן מפני החמה והצינה או להתכבד אלא כדי שאחרים לא יראו אותו מתמעט מאשר תכסה בה, וזה אינו ענין כלל לבגד של תחפושת הנ"ל שהוא עשוי לנוי, ולא עלה על דעת אדם מעולם לפטור בגד העשוי לנוי [והרי כל ט"ג שלנו אינו אלא לנוי].
[ובאמת גם דברי הלב חיים שם אינם מובנים לי, דהרי ודאי כל בגד עיקרו לכסות גוף האדם מפני ראיית האחרים, ואיך שייך לומר ששימוש זה אינו בכלל כיסוי. וצ"ע. ועוד תמוה שהרי כל מקורו הוא ממה שאמרו בספרי אשר תכסה בה פרט למעפורת, והרי דברי הספרי הובאו בב"י ובשו"ע שם סעי' י', וכ' השו"ע דהטעם מפני שכסותך אמר רחמנא ולא כסות הראש, ודלא כד' הלב חיים הנ"ל, וצ"ע שלא הזכיר כלל ד' הב"י והשו"ע].
סוף דבר, בתחפושת של כה"ג אם המעיל עשוי מבד החייב בציצית אין שום סברא לפטרו מציצית, ויש לעגל קרן אחת. [אבל כמדומני שבד"כ נעשה מבד סינטטי לגמרי].

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ציצית בבגדי כהן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 4:48 pm

שש ושמח כתב:בקובץ שצורף לעיל הביאו דברי הפסקי תשובות (סי' י' אות י"ב) בשם שו"ת לב חיים (סי' ע"ז) שפוטר תחפושות מציצית כיון שהם עשויים להנאת לבישה.
וז"ל הפס"ת שם [על דברי הביה"ל סי"א ד"ה סודר]:
ומכאן נלמד להתיר כמה וכמה סוגי בגדים העונים למטרות הנ"ל, וכגון ... רעלה [כאן מציין ללב חיים הנ"ל] העשויה לצורך מסוה או לצניעות, ובכלל זה תחפושות של פורים, ... וכל כיוצא בזה, כיון שאין הם עומדים ועשויים בעיקרם לצורך הנאת לבישה מפני החמה או מפני הקור והגשמים, אין חל עליהם כלל חיוב ציצית, הגם שהוא עתה יתעטף בהם בהנאת לבישה מפני החמה או הקור, ואין מקום להחמיר לעגל כנף.

אבל כדרכו דבריו שלא בדקדוק כלל, שבלב חיים שם לא כתוב כלל בענין תחפושות, אלא בענין מסוה שעל הפנים, וס"ל דכיון שאינו כדי להגן מפני החמה והצינה או להתכבד אלא כדי שאחרים לא יראו אותו מתמעט מאשר תכסה בה, וזה אינו ענין כלל לבגד של תחפושת הנ"ל שהוא עשוי לנוי, ולא עלה על דעת אדם מעולם לפטור בגד העשוי לנוי [והרי כל ט"ג שלנו אינו אלא לנוי].
[ובאמת גם דברי הלב חיים שם אינם מובנים לי, דהרי ודאי כל בגד עיקרו לכסות גוף האדם מפני ראיית האחרים, ואיך שייך לומר ששימוש זה אינו בכלל כיסוי. וצ"ע. ועוד תמוה שהרי כל מקורו הוא ממה שאמרו בספרי אשר תכסה בה פרט למעפורת, והרי דברי הספרי הובאו בב"י ובשו"ע שם סעי' י', וכ' השו"ע דהטעם מפני שכסותך אמר רחמנא ולא כסות הראש, ודלא כד' הלב חיים הנ"ל, וצ"ע שלא הזכיר כלל ד' הב"י והשו"ע].
סוף דבר, בתחפושת של כה"ג אם המעיל עשוי מבד החייב בציצית אין שום סברא לפטרו מציצית, ויש לעגל קרן אחת. [אבל כמדומני שבד"כ נעשה מבד סינטטי לגמרי].

נורא ואיום. עוד קשקוש של הספר הזה, שגורר אחריו רבים כסומין בארובה.

והאמת שבכל מקום שאני רואה מישהו מציין פסקי תשובות כמקור, תומ"י הוא יורד אצלי בדרגה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים