מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעט מים
הודעות: 203
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי מעט מים » ב' מרץ 06, 2017 8:03 pm

אני מחפש מראה מקומות בענינים כאלה ותן לחכם ויחכם עוד

א) בט"ז (או"ח סי' קי"ז סק"ב) הביא מהב"ח שכתב, קבלתי דיש ליזהר שלא לשאול גשמים כלל שלא בזמנה אפילו בש"ת אלא מרצים בתענית וסליחות כו', ושמעתי ששני גדולים עשו מעשה בעת עצירת גשמים בימות החמה לשאול בצבור ותן טל ומטר בש"ת ונאסף כ"א אל עמיו באותו שנה ותלו הדבר בדאטרחו קמי שמי' עכ"ל, וכתב ע"ז הט"ז אם יש עיקר לקבלה זו נראה פשוט שבתפלה של הש"ץ קאמר, ולא מטעם הטריחו כלפי שמיא דלא נמצא דבר זה אלא בההיא דרבא פ"ג דתענית דף כ"ד שכמעט שלא נענש על שביקש גשמים בתמוז שלא לצורך כדפרש"י התם, והיינו שהיה רוצה להראות למלך שיש לו כח להתפלל על הנס כמו דאי' שם, אבל במקום שיש צורך גשמים אין שום טעם או ריח טעם למנוע בקשה של גשמים בש"ת, כדאי' (סי' קי"ט) ששואל אדם צרכיו בש"ת וחלילה שיהיה אדם נענש על ככה כו'.

ב) בספר תפארת למשה (יו"ד הקדמה) דן בלישא אשה מניקת שלא הניק בנה וכתב, וכן ראיתי מעשה שהרב הגדול מהר' שעפטל שהתיר מת באותו שנה בכן מיראי הוראה אני. אבל בשו"ת משיבת נפש (אעה"ז סי' ח') כתב מי שלבו נוקפו אומר כן, ולמה ניקח ראיה מזה הגדול שנפטר בתוך אותו שנה שמי יודע לאיזה סיבה, ואולי כבר הגיע יומו ואין גדר בפני המות באשר הוא סוף כל האדם, ולמה לא ניקח ראיה מן החיים אשר אז הורו לקולא כאשר נזכר בתשו' גבורות אנשים, וכבר הורה להם הזקן מהר"י שהי' לראש ישיבה ואב"ד כו' שלא תניק הילד ותנשא כו', והנה הגאון מהר"ם אבי הש"ך אשר מחי ליה מאה עוכלא בעוכלא אילו היתה פוגעת מדת הדין באותו זקן בשביל הוראה זו לא הוי שתיק מיניה שהיה לוקחו לאות על שגגת הוראתו, והביא שם מהרבה שהורו לקולא והאריכו ימים עיי"ש.

ג) בשו"ת מנחת אלעזר (ח"ג סי' נ"ב) כתב ושמעתי מפה קדוש אאזמו"ר הגה"ק מהר"ש זצ"ל מפה"ק כי הגאון המובהק מהר"א תאומים ז"ל בעל חסד לאברהם עשה מעשה רב בק' בוטשאטש פקד לגנוז כל הס"ת הישנים שחושבים לפסולים להוציאם מאה"ק ולהניחם בכלי חרס וקברום אצל צדיק בבית החיים כמבואר בש"ע (יו"ד) ואח"כ נהיתה מגפה ומחלת תינוקות ר"ל ורעשה עליו העיר והגליל. ובשו"ת מהרש"ג (ח"ג סי' ס"ג) הביא עובדא זו וכתב ומעשה דהחסד לאברהם הוא אצלי כפתרון בלי חלום, דמי יימר דהמחלה בתינוקת הי' בשביל כן ואיך נדחה דינא דש"ס ושו"ע בשביל שיחה בפי הבריות, ואם נעמוד יסוד על דברים כאלה יתבטל כל דיני התורה, ואיך נוכל לומר דדינא דש"ע מזיק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מרץ 06, 2017 8:04 pm

ע"ע ט"ז או"ח קנא,ד.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' מרץ 06, 2017 9:04 pm

הרב מעט מים הביא ג' דוגמאות של מי שחש לעובדות, ומי שחלק ואינו חש.
וכנראה יש ענין לכתוב דוגמאות נוספות של מי שחש לעובדות, גם אם לא ידוע על חולק.
עיין ב"ח או"ח סי' ס"ח: "ואחד היה בזמנינו שהתחיל לבטל מלומר קרוב"ץ בקהלו ולא הוציא שנתו". [ועיי' ספר חסידים סי' תר"ז, מהרי"ל הל' יום כפור, שו"ת חוות יאיר סי' רל"ח].

מעט מים
הודעות: 203
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי מעט מים » ג' מרץ 07, 2017 3:31 am

הנה נכון העיר מה שנכון דהט"ז שם כתב בזה"ל, אני בילדותי הייתי דר בק"ק קראקא עם ב"ב בבית מדרשי שהיה למעלה מבה"כ ונענשתי הרבה במיתת בני ותליתי בזה. אבל החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"א סי' נ"ו) כתב לברר להיתר וכתב אחר זה, ומתוך דברים אלו אזלי ממילא אומדנות הרב כנה"ג והרב טורי זהב שהרי הרמב"ם התיר בפשיטו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 07, 2017 8:52 am

כמדומני שהגרע"י זצ"ל העיר על כגון זה בתשובתו בעניין היתר הנישואין עם קראים החוזרים בתשובה

מעט מים
הודעות: 203
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי מעט מים » ד' מרץ 08, 2017 12:08 am

ישר כח להמראה מקום והכונה לים של שלמה (קידושין פ"ד אות י') דכתב בזה"ל, ואני שמעתי, שחכם גדול בארץ ישראל רצה להתיר את הקראים, ונקצרה לו השעה מן השמים והלך לעולמו, ולא נשא פנים לתורה ברוך המקום. אבל בשו"ת ימי יוסף (משנת תרע"ג אהע"ז סי' א') כתב לחלוק על זה, והביא מעשה רב המובא בשו"ת רדב"ז ח"א סי' ע"ג וז"ל, וכן היה מעשה בסוף מחזור רס"ז שחזרו קהל גדול מהקראיין לדת האמת במצרים ע"י הנגיד רבינו אברהם החסיד ז"ל, וקרוב הוא שהיה בנו של הר"ם במז"ל. וכתב הימי יוסף א"כ איזה חכם או מורה ירא ויפחד להתיר דבר זה אחר שהחסיד עשה מעשה, והיכן קללת הרש"ל שקלל לאותו חכם והרי החסיד עשה מעשה, וח"ו שלא נפגע, ואותו חכם שנפגע הא ודאי מזלו הוא דחזי וראוי להיות נפגע ולא בשביל זה עיי"ש

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: לדחות דין או להביא ראיה לדין משום איזה עובדא שאירע

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוגוסט 18, 2019 9:40 pm

וכן הביאו על הגר"א בענין נשיאת כפים כל יום.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 547 אורחים