מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחיקת השם בנוק נקי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' ספטמבר 29, 2013 9:11 pm

שמעתי שיש שאלה של מחיקת השם, וגם מחיקת תורה בלי שם, על מכשיר החדש שמשווקים בשם נוק נקי. ההבדל בין זה למחשב רגיל הוא שמסך מחשב אין שם אלא אור והמחשב צריך לחדשו תמיד כדי שיראה בו תמונה. ברגע שמכבים המחשב או אפילו רק המסך התמונה נעלם מיד. משא"כ מסך נוק הגם שצריך מחשב וחשמל לעשות התמונה אבל אחר שנעשה הוא נשאר אפילו אחר שנכבה המכשיר, ומצד עצמו יכול לשאר לעולם.
שמעתי שיש רבנים שבאמת אוסרים מטעם זה. אבל שמעתי דיש המורים דכיון שלמעשה נעשה הכתב על דעת למחוק אותו, וכך דרך תשמישו, אין בזה איסור.
יש להעיר שלדעת הגרי"א אלישיב ז"ל יש בעיה גם במסך מחשב רגיל.
יש כאן קובץ המסביר באנגלית פעולת מסך נוק.
קבצים מצורפים
eink.pdf
(115.86 KiB) הורד 548 פעמים

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » א' ספטמבר 29, 2013 10:31 pm

האם יש לך מידע ממוקד יותר?
מיהם הרבנים שפסקו אודות הנוק נקי?
נערך לאחרונה על ידי אלכס ב א' ספטמבר 29, 2013 11:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » א' ספטמבר 29, 2013 10:47 pm

חובב_ספרים כתב:יש להעיר שלדעת הגרי"א אלישיב ז"ל יש בעיה גם במסך מחשב רגיל.

האם ידוע מדוע לדעתו אין בעיה של מחיקת כתבי הקודש במסך רגיל (ככל הידוע לי עוררו לפי דרכו רק אודות מחיקת השם, ולא על מחיקת דברי תורה).

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' ספטמבר 30, 2013 1:06 am

אלכס כתב:האם יש לך מידע ממוקד יותר?
מיהם הרבנים שפסקו אודות הנוק נקי?

אילו ידעתי יותר הייתי כותב. ברצוני לשמוע.
אלכס כתב:
חובב_ספרים כתב:יש להעיר שלדעת הגרי"א אלישיב ז"ל יש בעיה גם במסך מחשב רגיל.

האם ידוע מדוע לדעתו אין בעיה של מחיקת כתבי הקודש במסך רגיל (ככל הידוע לי עוררו לפי דרכו רק אודות מחיקת השם, ולא על מחיקת דברי תורה).

לא שמעתי טעמו, אבל אולי לא החליט בודאות שזה נחשב כתיבה, והחמיר רק במחיקת השם ממש שהוא חמור יותר.

דדא ביה כולי ביה
הודעות: 51
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 10:56 am
יצירת קשר:

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי דדא ביה כולי ביה » ג' אוקטובר 01, 2013 1:22 am

מוזכר בפוס' [אני מתעצל לראות איפה בדיוק מוזכר] שמותר למחוק את הדף בשביל לכתוב בו ד"ת אחרים. וזה ההיתר שעליו סומכים כל המלמדים או מורות שכותבים ד"ת על לוח ואח"כ מוחקים וחוזר שוב ושוב. אבל זה לא מהני למחיקת השם עד כמה שידוע לי. וממילא בנוק גם הרי צריכים את הלוח הזה כדי לראות בו ד"ת אחרים. אבל למחוק שם השם חמיר טפי, ובפרט לפי מה שכתוב שם באנגלית שבעצן יש שם דיו אמיתי אותו חומר שיש בדיו במדפסת והחשמל רק נצרך ברגע הראשון כדי לסדר את מראה הדיו כך וכך אבל אח"כ הוא עומד כך מעצמו. וכמו בדף שהמדפסת מוציאה החשמל נצרך רק כדי לסדר את הדיו על הדף כדבעי.
מענין איפה כ' שגם ש"ש מותר למחוק אם נעשה ע"ד כן.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » ג' אוקטובר 01, 2013 1:38 am

דדא ביה כולי ביה כתב:ני מתעצל לראות איפה בדיוק מוזכר]

עי' תשב"ץ ח"א סי' ב, הובא בפ"ת יו"ד סי' רפג ס"ק ב.
דדא ביה כולי ביה כתב:וזה ההיתר שעליו סומכים כל המלמדים או מורות שכותבים ד"ת על לוח ואח"כ מוחקים וחוזר שוב ושוב. אבל זה לא מהני למחיקת השם עד כמה שידוע לי.

עדיין יל"ע מה ההיתר למחוק ד"ת שעל הלוח כדי לכתוב דברי חולין (מעשים שבכל יום) - ועי' גנזי הקודש עמ' רסו, תשובת הגרח"ק שליט"א (מצ"ב).
דדא ביה כולי ביה כתב:מענין איפה כ' שגם ש"ש מותר למחוק אם נעשה ע"ד כן.

בפשטות אסור, ראה לשון התשב"ץ שם: "אלא מיהו איכא למימר שאינו אסור למוחקן אלא שלא לצורך אבל לצורך כתיבת פרשה אחרת ה"ז מותר שכיון שעבר זמן פרשה זו הוי כהיכל שצריך תיקון שמותר לסותרו ולבנותו ולפ"ז הי' מותר אפילו היכא שיש שם אזכרות אלא שהדבר קשה להתיר כן באיסור תורה ומפני שאנו מדמין לא נעשה מעשה".

לגופם של דברים, הרי לכאורה זה פתרון מעניין לשאלה המדוברת - אם כי עדיין יל"ע מדוע מותר לכבות את המכשיר, הרי הכיבוי אינו לשם דברי תורה חדשים, והרי הוא מוחק דברי תורה?
קבצים מצורפים
לכידה.GIF
לכידה.GIF (11.73 KiB) נצפה 6316 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 01, 2013 9:02 am

"אלא מיהו איכא למימר שאינו אסור למוחקן אלא שלא לצורך אבל לצורך כתיבת פרשה אחרת ה"ז מותר שכיון שעבר זמן פרשה זו הוי כהיכל שצריך תיקון שמותר לסותרו ולבנותו ולפ"ז הי' מותר אפילו היכא שיש שם אזכרות אלא שהדבר קשה להתיר כן באיסור תורה ומפני שאנו מדמין לא נעשה מעשה".


אולי מישהו יכול להסביר את סברת התשב"ץ הזאת לגבי שמות. הלא בהיכל אם בנו בטעות אבן שלא במקומה או ששמו אבן שאינה מתאימה וודאי שמותר לסתרה ולשים את האבן הנכונה, ובשמות אינו כן שאם דילג מילה וכתב את השם אסור למחקו כדי לכתוב באופן תקין, וא"כ איך דימה.

התשבץ מביא למעלה שמותר למחוק דיו כדי לתקן את השם עצמו, ולכאורה החילוק בין לתקן את השם עצמו לבין למחקו כדי לתקן את הפרשה נראה ברור, והיינו שבשם איסור המחיקה הוא בכל שם ושם ואם אינו מתקן את השם אע"פ שעושה תיקון כללי בפרשה, זה לא הותר, משא"כ בהיכל שיסוד האיסור הוא סתירת ההיכל בכללותו ולא אבן זו, ולכן אם עושה תיקון ע"י זה מיחשב תיקון ולא קלקול. מ"מ לפי ההסבר הזה לא מובן כוונת התשב"ץ שהיה מקום להתיר גם מחיקת השמות בלוחות.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » ג' אוקטובר 01, 2013 9:50 am

אוצר החכמה כתב:אולי מישהו יכול להסביר את סברת התשב"ץ הזאת לגבי שמות. הלא בהיכל אם בנו בטעות אבן שלא במקומה או ששמו אבן שאינה מתאימה וודאי שמותר לסתרה ולשים את האבן הנכונה, ובשמות אינו כן שאם דילג מילה וכתב את השם אסור למחקו כדי לכתוב באופן תקין, וא"כ איך דימה.

בפשטות הביאור הוא שאיסור מחיקת השם הוא דווקא בדרך השחתה וקלקול, וזהו שלמד מהיכל, שלשם תיקון ההיכל מותר, משום שהלאו דלא תעשון כו' (שממנו נלמדים אותם דינים, הן איסור סתירת ההיכל והן איסור מחיקת השם) אינו אלא בדרך השחתה. מחיקת דבר שנכתב בטעות אסורה, משום שסו"ס היא בדרך השחתה (והא דבהיכל מסתבר דשרי לסותרה, וכמ"ש הרב אוצה"ח,כנראה הוא משום שגם זה אינו דרך השחתה, שהרי בלא"ה ההיכל אינו בנוי - ועדיין צ"ע בזה, כמובן, אכן לגבי מחיקת השם לכא' ההסבר מבואר כמ"ש).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 01, 2013 9:53 am

לא ענית על השאלה העיקרית, שהרי מחיקת שם שנכתב בטעות מתקנת את הפרשה לא פחות מאשר מחיקת כל הפרשה לצורך כתיבת פרשה אחרת.

ואולי כוונתו היא שכיוון שנכתב מראש לשם תיקון זה שיימחק וייכתוב פרשה אחרת זה מפקיע מזה את הדרך השחתה ומיקרי תיקון גם בשם עצמו, אבל כל כי האי הווה ליה לפרש שזה עיקר הסברא.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » ג' אוקטובר 01, 2013 10:05 am

אוצר החכמה כתב:אבל כל כי האי הווה ליה לפרש שזה עיקר הסברא.

לפי"ז גם לא מובן הדמיון להיכל שטעון תיקון, הרי שם לא נבנה מתחילה ע"ד לסותרו כשיתקלקל (ואולי כן?).

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » ג' אוקטובר 01, 2013 10:12 am

אוצר החכמה כתב:ואולי כוונתו היא שכיוון שנכתב מראש לשם תיקון זה שיימחק וייכתוב פרשה אחרת.

ראה עין יצחק או"ח סי' ה אות יא (ל"ע שם כעת כראוי, אבל כמדו' שנקט שסברתו - שנכתבו מתחילה ע"ד למוחקם - אינה סברת התשב"ץ).

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי אלכס » ג' אוקטובר 01, 2013 10:15 am

אנא יעויין בשדי חמד (מערכת מ כלל יב אות ב ד"ה ואם איסור).

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי פלגינן » ו' ספטמבר 02, 2016 5:48 pm

זה עתה קיבלתי.
קבצים מצורפים
351 - נוה ההיכל ראה - מחיקת השם ממסך מחשב ומזכרון מחשב.pdf
(285.17 KiB) הורד 548 פעמים

חושיאל
הודעות: 61
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי חושיאל » ו' ספטמבר 02, 2016 6:12 pm

פלגינן כתב:זה עתה קיבלתי.

תודה, אבל חלק גדול של הנכתב שייך רק במסך רגיל, וכתב על זה להתיר משום שירי של אלקטרונים אין חשוב מן התורה ככתב. ומובא שם סברא להתיר כיון שאינו מתקיים בלא האלקטרון. זה אינו שייך במסך נוק נקי, שלפי ההסבר למעלה הוי כתב המתקיים אפילו אחר כיבוי המכשיר עד שנעשה פעולה להדיא למחוק אותו.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: מחיקת השם בנוק נקי

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' ספטמבר 04, 2016 9:09 pm

כאן ישנו שיעור (באנגלית) המבאר כמה טעמים להתיר (חק תוכות, חוסר כוונה לקדושת השם, ועוד), ומסיק להתיר בצירופם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים