מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' דצמבר 23, 2019 7:06 pm

ידוע דעת האוה"ח שבעל בחירה יכול להרוג את האדם אף כשלא נגזר לו מיתה.
וז"ל בפרשת וישב:
ויצילהו מידם. פי' לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה משא"כ חיות רעות לא יפגעו באדם אם לא יתחייב מיתה לשמים, והוא אומרו ויצילהו מידם פי' מיד הבחירי ובזה סתר אומרו ונראה מה יהיו חלומותיו וגו' כי הבחירה תבטל הדבר ואין ראיה אם יהרגוהו כי שקר דבר:

לכאורה יש ראיה חזקה לדבריו מרש"י בדניאל ו ז"ל:

והיתית אבן חדא: והובאת אבן אחת בכל ארץ בבל אין אבן כי אם לבנים כמ"ש הבה נלבנה לבנים (בראשית יא) למדנו שאין אבן בבבל ולפי שעה הביאוה מלאכים מא"י אם התנה במעשה בראשית על הים שיקרע לבני ישראל ועל האש שיצטנן לחנניה וחביריו ועל האריות מהזיק לדניאל לא התנה על זריקת אבן וזיין שלא יזיק באדם והמלך אמר מעם האריות אי אפשר לסלקו שכבר נגזרה גזירה אזדהר בו מהזקת אדם והנס אם יבא יבא סא"א.

הנה ברש"י מבואר ממש כדעת האוה"ח, שאף אם נגזר על דניאל להינצל מאריות בנס, כל זה מנזקי הטבע למינהם, אבל לא מנזקי אדם שבזה לא התנה.

(אולי מכאן ראיה שדעת רש"י כדעת הרמב"ם במו"נ שכל שינוי בטבע נעשה בעת בריאת העולם כי לא יתכן שינוי ברצונו ית').

כדכד
הודעות: 8465
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אור החיים בעניין בחירה

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 24, 2019 10:53 am

איני מבין כלל
מה שאני רואה בציטוט מרש"י הוא שהמלך לא יכול היה להתנות שהאריות לא יזיקו לדניאל כי החוק שהוא קבע הוא לזרוק מתפללים לגוב האריות ואין מה להתנות אבל הוא כן יכול להתנות שלא יזיקו לדניאל בדרכים אחרות.
איפה הקשר לבעלי בחירה?


לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: אור החיים בעניין בחירה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ג' דצמבר 24, 2019 3:44 pm

כדכד כתב:איני מבין כלל
מה שאני רואה בציטוט מרש"י הוא שהמלך לא יכול היה להתנות שהאריות לא יזיקו לדניאל כי החוק שהוא קבע הוא לזרוק מתפללים לגוב האריות ואין מה להתנות אבל הוא כן יכול להתנות שלא יזיקו לדניאל בדרכים אחרות.
איפה הקשר לבעלי בחירה?


הרי רש"י מתחיל: אם התנה במעשה בראשית על הים שיקרע לבני ישראל ועל האש שיצטנן לחנניה וחביריו ועל האריות מהזיק לדניאל לא התנה על זריקת אבן וזיין שלא יזיק באדם 
היינו שיש תנאי בבריאה על נזקי הטבע והחיות, אבל לא בנזקי האדם. ותנאי זה הוא מהקב"ה במעשה בראשית.

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' אפריל 09, 2020 10:20 pm

בחגותי חג לה' בהגותי חגיגה, מצאתי התייחסות של רבינו חננאל לעניין, ולא מצאתי שהזכירו אותו בין הדיעות הנפוצות בעניין.

חגיגה ה. כתב ר"ח במה שהובא שם בגמ' פסוק יש נספה בלא משפט
"ופתרון יש נספה בלא וגו' כגון אדם שהרג חבירו" ע"כ.

גדליה
הודעות: 37
הצטרף: ב' יוני 04, 2012 10:53 pm
יצירת קשר:

Re: אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

הודעהעל ידי גדליה » א' יולי 26, 2020 6:57 pm

המקור של האוה''ח זה מהזוהר

כמובא במאמר המצורף

"ונראה מה יהיו חלומותיו"

הרב חנוך בן פזי זצ"ל

(לעילוי נשמת אבי מורי ר' טוביה ב"ר חנוך פזי ז"ל, כ"ו כסלו תשל"ה)

יוסף ואחיו חלוקים במשמעות חלומותיו של יוסף. האם אכן תולדות יעקב-יוסף, יוסף הממשיך את שרשרת המעשים והנבואות של אביו בדבר חיבור שמים וארץ, בחינת "סולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה". בשני חלומותיו של יוסף הוא חולם על שמים וארץ הנושקים יחדיו. בחלום הראשון הארץ בה מאלמים אלומים בתוך השדה, והולך ומתנשא לשמים, ובחלום השני והנה "השמש והירח ואחד עשר כוכבים"...
חיבור שמים וארץ הנו סודה ויסודה של היהדות על רגל אחת. כדברי הרבי מקוצק על הפסוק "ואנשי קודש תהיון לי" - מלאכי מעלה יש לרבש"ע רבי רבבות, כל רצונו של ה' באנשי קודש המשלבים אנושיות ושמימיות.
יוסף מספר לאחיו את החלום על אף שנאתם אותו, כי הלוא נבואה היא ואסור לנביא לכבוש את נבואתו. מאידך, אחיו חושדים בו שנביא שקר הוא וכל מחשבותיו להתנשא עליהם ולמשול בם. ובתור נביא שקר חייב מיתה. והמבחן האם נביא שקר הוא או נביא אמת, הוא "לכו ונהרגהו", ואז יוודע אם נביא אמת הוא. והיה ויצליחו להורגו, נביא שקר הוא כי
דבר ה' יקום לעולם, ועל כך נאמר "ויראו אותו מרחוק ויתנכלו אותו להמיתו" וכדברי אוה"ח הקדוש (לז כ) על הפסוק "ונראה מה יהיו חלומותיו" - "נתכוונו להוכיח כי דיבר שקר בחלומותיו. או לצד כי רעיוניו על משכבו סליקו (יעלו בחלום הלילה) והראיה כשיהרגוהו זה לך האות כי היה בודה (נבואותיו) מלבו".
ראובן משכנע אותם להשליכו לבור. ועל כך נאמר "ויצילהו מידם", באיזה נימוק שכנעם לבטל את מבחן הנבואה? מחדש האוה"ח חידוש מפליא באומרו: כדי להעמיד את נבואתו במבחן האמת, אי אפשר לעשות זאת על ידי בני אדם שהם בעלי בחירה חופשית המסוגלים בבחירתם להרוג אדם שלא נגזרה עליו מיתה מן השמים. ורק אם נשליכהו לבור בו נמצאים בעלי חיים שאינם בעלי בחירה, נוכל להעמידו במבחן. כנביא אמת ה' יצילהו מידם (כדניאל בגוב האריות).
אוה"ח (לז' כא') "ויצילהו מידם" - פירוש, לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא התחייב מיתה, מה שאין כן חיות רעות לא יפגעו באדם אם לא התחייב מיתה לשמים. והוא אמרו ויצילהו מידם - פירוש, מיד הבחירה שבידם. ובזה סתר אמרו "ונראה מה יהיו חלומותיו". כי הבחירה תבטל הדבר, ואין ראיה אם יהרגוהו כי שקר דיבר.
וכאשר שב ראובן לבור, כעס ואמר לאחיו: שוב ביטלתם את מבחן האמת, במסרכם את יוסף בידי אנשים בעלי בחירה חופשית, למכרו כעבד. (ועיין בדברי אוה"ח פרשת מקץ מב' כב').
לאור הדברים הנ"ל נשאלת שאלה: הייתכן שייעשה דבר בעולם בלי השגחה, וימות אדם בלא דין? מקורם של דברי האוה"ח הם א. הזוה"ק בפרשתנו על הפסוק "והבור ריק אין בו מים", אבל נחשים ועקרבים יש בו. בתרגום חופשי טוב לו לאדם ליפול לבור נחשים שאם הוא צדיק, ה' יעשה לו נס... אבל לא בידם של שונאיו שרצונם להרוג לא יוכל להינצל מידם.
ב. מקור שני במסכת חגיגה (ד' ב') על הפסוק "יש נספה בלא משפט" (משלי יג'), שבו מלאך המוות הרג בטעות אדם בלא משפט.
בדברי רבנו חננאל (שם) המסביר את הגמרא שאדם בעל בחירה שהורג את חברו יש לומר שאין זו גזרה משמים, אלא נכלל בכלל נספה בלא משפט.
ג. מקור שלישי - רבנו יונה על הפסוק במשלי יז יב "פגוש דב שכול באיש, ואל כסיל באיוולתו". מפרש "בא להזהיר להישמר מכעס הכסיל, ומן המריבה עמו, כי ייתכן להימלט מן הדב ולא להימלט מנזק הכסיל ומכעסו".
השתלשלות המאורעות הביאה לידי מימוש החזון בברית בין הבתרים. וכדברי יוסף לאחיו: "לא אתם שלחתם אותי כי האלקים..." (מח' ח'), "ואלקים חשבה לטובה" (נ' כ').

רצון
הודעות: 28
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2018 11:49 pm

Re: אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

הודעהעל ידי רצון » א' יולי 26, 2020 10:36 pm

לפני זמן רב שמעתי מהגרי"ח סופר שליט"א שאמר בשם רבו הגאון האדיר רבי נחום לסמן זצ"ל שעל פי דברי האוה"ח הנ"ל פירש הפסוק בספר שמו"ב [כד יד] ויאמר דוד אל גד צר לי מאד נפלה נא ביד ה' כי רבים, וביד אדם אל אפולה, כי בן אדם יכול להרוג גם מי שאינו חייב מיתה וכדכתב אוה"ח

תורהתריג
הודעות: 96
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

Re: אור החיים בעניין בחירה (ראיה לדבריו)

הודעהעל ידי תורהתריג » א' יוני 18, 2023 6:19 am

לא יתכן להבין דברי האור החיים כפשטן.
ועי' בקישור זה בביאור דבריו הק':
https://beinenu.com/sites/default/files ... _09_83.pdf


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים