מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חסידי אומות העולם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 1:15 pm

מעינייני דיומא:
האם יש מקור/מקום לכנות אוהבי יהודים בשם "חסידי אומות העולם"?

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 1:41 pm

ברמב"ם מלכים ס"פ ח ואיסו"ב יד,ז מבואר שהדבר תלוי במקיים ז מצוות בגלל ציוי ה'.
לנדון השאלה האריך במשמר הלוי קדושין סימן קח לשלול את דעת מי שרצה לומר כן. [ונדפס בעוד מקומות מספריו].
ובזכות החיפוש באוצר החכמה נמצא שהוא הר"מ שטרנבוך בספר הדרך לתשובה.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ד' נובמבר 19, 2014 1:46 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי צולניק » ד' נובמבר 19, 2014 1:43 pm

תשובות והנהגות ח"א סי' תשכ"א
שאלה: אם יש מצוה להשתתף בהלוית חסיד אומות העולם ולהספידו

הנה בב"י יו"ד (שסז) הביא בשם הכל בו שחייבין ללוות מת עכו"ם ד' אמות, ותמה ע"ז הב"י שהיכן מצינו שיש חיוב ללות מת נכרי, וביאר הב"י דמיירי בחסידי אומות העולם, שיש להם חלק לעולם הבא כדאיתא בסנהדרין קה. ובתוספתא פ"ג שם ע"ש, והנה הרמב"ם סופ"ח דמלכים מפרש חסידי אומות העולם שיש להם חלק לעוה"ב, היינו במקיימין שבע מצוות לא מתוך הכרע הדעת, אלא מפני שכך ציוה הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה שבני נח נצטוו בהם, אבל מדברי הכלבו וב"י כאן נראה דמפרש כפשוטו שעכו"ם שמתחסד לישראל יש לו חלק לעוה"ב, ונראה דהיינו אם מקיים עכ"פ שבע מצות בני נח (שלרמב"ם לא נמצא חסידי אומות העולם בזה"ז שמקיימין מפני שכך ציוה הקדוש ברוך הוא למשה).

ומעתה נראה שעכו"ם זה שעשה טובות לישראל לא רק שמותר ללוותו, אלא מצוה נמי הוי רק ת"ת אין מבטלין, וכן ראוי להספידו שזהו לטובתינו שעכו"ם יראו שאנו מכבדים מאד עכו"ם שעושה לנו טובות, וממילא גם הם יעשו כן, ויש בזה טובה לעם ישראל.

וברמב"ם פרק י"א דגזילה ואבידה שאפילו להחזיר אבידה לעכו"ם שחז"ל החמירו בעונשו, אם מכוון לקדש את השם הרי זה משובח, וגם כאן אם הכוונה טובה שהגויים ידעו שאנו מוקירים טובתם ויכול לעזור גם לעתיד מצוה קעביד, וכעין קידוש השם, שמפארים את ישראל וכמבואר ברמב"ם שם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 1:53 pm

צולניק כתב:תשובות והנהגות ח"א סי' תשכ"א
שאלה: אם יש מצוה להשתתף בהלוית חסיד אומות העולם ולהספידו

הנה בב"י יו"ד (שסז) הביא בשם הכל בו שחייבין ללוות מת עכו"ם ד' אמות, ותמה ע"ז הב"י שהיכן מצינו שיש חיוב ללות מת נכרי, וביאר הב"י דמיירי בחסידי אומות העולם, שיש להם חלק לעולם הבא כדאיתא בסנהדרין קה. ובתוספתא פ"ג שם ע"ש, והנה הרמב"ם סופ"ח דמלכים מפרש חסידי אומות העולם שיש להם חלק לעוה"ב, היינו במקיימין שבע מצוות לא מתוך הכרע הדעת, אלא מפני שכך ציוה הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה שבני נח נצטוו בהם, אבל מדברי הכלבו וב"י כאן נראה דמפרש כפשוטו שעכו"ם שמתחסד לישראל יש לו חלק לעוה"ב, ונראה דהיינו אם מקיים עכ"פ שבע מצות בני נח (שלרמב"ם לא נמצא חסידי אומות העולם בזה"ז שמקיימין מפני שכך ציוה הקדוש ברוך הוא למשה).

לא מובן היכן ראה זאת בדבריהם. ז"ל הב"י ביו"ד שסז
כתב הכל בו (סי' קיד דף פו ע"ג) הרואה את המת חייב לעמוד מפניו ולנהוג בו כבוד ואפילו מת גוי חייב ללוותו ארבע אמות ותימה כי בנדה כתוב השוחט לנכרי פירוש ואוכל עמו אם מת אין הולכין אחר מטתו ונוכל לומר כל שכן גוי עכ"ל והתימה שתמה אינו כלום דודאי ישראל רשע גרע מגוי ולרבי אליעזר (בחולין לח:) דאסר שחיטה לנכרי משום דמחשבת נכרי לעבודה זרה ישראל האוכל מאותה שחיטה רשע הוא אבל אעיקרא דדינא פירכא דלא עלה על הדעת שיהיה חייב ללוות מת גוי אם לא מפני דרכי שלום ומיהו אפשר לאוקמי בגוי חסיד דקיימא לן (סנהדרין קה.) חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא:



משמר הלוי.PDF
(528.25 KiB) הורד 279 פעמים

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 1:57 pm

היום התפרסם שיהודים רוצים להשתתף בהלויית השוטר הדרוזי.
האם הלכתית יש יותר מקום להשתתף בהלוייה בגלל שהוא נהרג בשעת הפעולה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 2:00 pm

במשמה"ל כתב שהר"מ שטרנבוך הביא לזה ראיה מע"ז יח. [ואין שם ישוב ברור על ראיה זו].
בחזרתן מצאוהו לרבי חנינא בן תרדיון שהיה יושב ועוסק בתורה ומקהיל קהלות ברבים וס"ת מונח לו בחיקו. הביאוהו וכרכוהו בס"ת, והקיפוהו בחבילי זמורות והציתו בהן את האור, והביאו ספוגין של צמר ושראום במים והניחום על לבו, כדי שלא תצא נשמתו מהרה... אמר לו קלצטונירי רבי, אם אני מרבה בשלהבת ונוטל ספוגין של צמר מעל לבך, אתה מביאני לחיי העולם הבא. אמר לו הן. השבע לי. נשבע לו. מיד הרבה בשלהבת ונטל ספוגין של צמר מעל לבו, יצאה נשמתו במהרה. אף הוא קפץ ונפל לתוך האור. יצאה בת קול ואמרה רבי חנינא בן תרדיון וקלצטונירי מזומנין הן לחיי העולם הבא. בכה רבי ואמר יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש קונה עולמו בכמה שנים.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 2:06 pm

מה שנכון נכון כתב:ברמב"ם מלכים ס"פ ח ואיסו"ב יד,ז מבואר שהדבר תלוי במקיים ז מצוות בגלל ציוי ה'.

התנאי שציין כת"ר, מובא רק בהילכות מלכים, לא בהילכות איסו"ב. גם בהילכות תשובה ג ה, לא ציין תנאי זה (ועל כגון דא יש להמליץ: דבריו העניים במקום אחד עשירים במקום אחר).

וראה עוד מה שהובא בזוהר משפטים צה ע"ב (שחסידי אומות העולם הם גלגול של נשמות עשוקות וכו'), ובזוהר פינחס רלא ע"א (שנחלקו עמודי העולם הראשונים האם איוב היה מחסידי אומות העולם או מחסידי ישראל).
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ד' נובמבר 19, 2014 2:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 2:09 pm

אלי כהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:ברמב"ם מלכים ס"פ ח ואיסו"ב יד,ז מבואר שהדבר תלוי במקיים ז מצוות בגלל ציוי ה'.

התנאי שציין כת"ר, מובא רק בהילכות מלכים, לא בהילכות איסו"ב. גם בהילכות תשובה ג ה, לא ציין תנאי זה (ועל כגון דא יש להמליץ: דבריו העניים במקום אחד עשירים במקום אחר).
וראה גם מה שהובא בזוהר למשפטים צה ע"ב, ולפינחס רלא ע"א.

למה לא מבואר?
ז"ל הרמב"ם באיסו"ב
אי זה הוא גר תושב זה עכו"ם שקיבל עליו שלא יעבוד כו"ם עם שאר המצות שנצטוו בני נח ולא מל ולא טבל ה"ז מקבלין אותו והוא מחסידי אומות העולם

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 2:19 pm

מה שנכון נכון כתב:
אלי כהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:ברמב"ם מלכים ס"פ ח ואיסו"ב יד,ז מבואר שהדבר תלוי במקיים ז מצוות בגלל ציוי ה'.

התנאי שציין כת"ר, מובא רק בהילכות מלכים, לא בהילכות איסו"ב. גם בהילכות תשובה ג ה, לא ציין תנאי זה (ועל כגון דא יש להמליץ: דבריו העניים במקום אחד עשירים במקום אחר).
וראה גם מה שהובא בזוהר למשפטים צה ע"ב, ולפינחס רלא ע"א.

למה לא מבואר?
ז"ל הרמב"ם באיסו"ב
אי זה הוא גר תושב זה עכו"ם שקיבל עליו שלא יעבוד כו"ם עם שאר המצות שנצטוו בני נח ולא מל ולא טבל ה"ז מקבלין אותו והוא מחסידי אומות העולם


נכון, ור"ל, דאותו בן אומות העולם - מקיים את כל אותן שבע המצוות - אשר לגביהן קיימא לן דבני נח "נצטוו" עליהן. ומיהו הרמב"ם לא כתב האם - המצוות האלה שבהן "נצטוו" בני נח - מקויימות ע"י אותו בן אומות העולם רק כי הוא חושב מסברתו העצמית שראוי לקיימן או כי הן מצוות שבהן נצטוו בני נח. כל זה מבואר רק בהילכות מלכים.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ד' נובמבר 19, 2014 2:24 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 2:20 pm

מהרוגי לוד פפוס ולולינוס אין ראיה כי היו ישראל, ועכ"פ ודאי האמינו בה' כמבואר בתענית יח.
וכן אין ראיה מקטיעה בר שלום בע"ז י: רצה שיהיה לו חלק עם ישראל כמבואר ברש"י שם, וזה יותר מחלקם של אומ"ה. [ראה רמב"ם איסו"ב יד,ד].

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 2:23 pm

מה שנכון נכון כתב:מהרוגי לוד פפוס ולולינוס אין ראיה כי היו ישראל, ועכ"פ ודאי האמינו בה' כמבואר בתענית יח.
וכן אין ראיה מקטיעה בר שלום בע"ז י: רצה שיהיה לו חלק עם ישראל כמבואר ברש"י שם, וזה יותר מחלקם של אומ"ה. [ראה רמב"ם איסו"ב יד,ד].


האם כת"ר מגיב לי ("אלי כהן"), או ל"הכהן"?

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 2:24 pm

אלי כהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:מהרוגי לוד פפוס ולולינוס אין ראיה כי היו ישראל, ועכ"פ ודאי האמינו בה' כמבואר בתענית יח.
וכן אין ראיה מקטיעה בר שלום בע"ז י: רצה שיהיה לו חלק עם ישראל כמבואר ברש"י שם, וזה יותר מחלקם של אומ"ה. [ראה רמב"ם איסו"ב יד,ד].


האם כת"ר מגיב לי ("אלי כהן"), או ל"הכהן"?

מגיב לעצמי... ביחס לראיה שהבאתי לעיל בשם הר"מ שטרנבוך מהקלצטונירי של ר"ח בן תרדיון.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 2:29 pm

מה שנכון נכון כתב:
אלי כהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:מהרוגי לוד פפוס ולולינוס אין ראיה כי היו ישראל, ועכ"פ ודאי האמינו בה' כמבואר בתענית יח.
וכן אין ראיה מקטיעה בר שלום בע"ז י: רצה שיהיה לו חלק עם ישראל כמבואר ברש"י שם, וזה יותר מחלקם של אומ"ה. [ראה רמב"ם איסו"ב יד,ד].


האם כת"ר מגיב לי ("אלי כהן"), או ל"הכהן"?

מגיב לעצמי... ביחס לראיה שהבאתי לעיל מהר"מ שטרנבוך מר"ח בן תרדיון.


אז היה כדאי שפשוט תצמיד את זה לתגובתך הקודמת (יש אופציה לעדכן הודעות ישנות, כידוע לך מן הסתם).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 2:44 pm

כלך לדרך זו:
האם התואר 'חסיד אומות העולם' שווה לתואר 'גר תושב'? (גם אם לא מקבלים היום גר תושב)

אולי אפשר להעריך אותו להכיר לו טובה, אבל מי אמר שזה התואר הראוי לו? האם השתמשו בתואר זה לגויים אוהבי ישראל לפני 'יד ושם'?

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 3:04 pm

אולי שאלת הקלצטונירי היתה אם לא יפסיד חלקו לעוה"ב בגלל קפיצתו לאש, שהרי גם ב"נ אסור לאבד עצמו לדעת. [וראה בהאלף לך שלמה יו"ד סימן שכא שביאר שזה היה הנדון הקודם בתלמוד בין ר"י בן קיסמא ור"ח ב"ת]. או בגלל קירוב מיתתו של רחב"ת. ובזה א"ש גם שהלא אין העוה"ב מסור ביד רחב"ת לחלקו למי שלא זכאי לו, ומי שזכאי אי"צ להבטחת רחב"ת, אלא הכונה שיורה לו שהדבר מותר ולא יענש עליו.
אמנם לשון התלמוד לא משמע כן. בפרט מש"א יש קונה עולמו בשעה אחת.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 4:35 pm

הכהן כתב:כלך לדרך זו:
האם התואר 'חסיד אומות העולם' שווה לתואר 'גר תושב'? (גם אם לא מקבלים היום גר תושב)

אולי אפשר להעריך אותו להכיר לו טובה, אבל מי אמר שזה התואר הראוי לו? האם השתמשו בתואר זה לגויים אוהבי ישראל לפני 'יד ושם'?


זה רמב"ם מפורש (איסו"ב יד ז): "אי זה הוא גר תושב? זה עובד כוכבים ומזלות, שקיבל עליו - שלא יעבוד כוכבים ומזלות - עם [קבלתו את] שאר המצוות שנצטוו בני נח, ולא מל ולא טבל, הרי זה מקבלין אותו, והוא מחסידי אומות העולם".

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 5:13 pm

כל גר תושב הוא חסיד אומות העולם, אך לא כל חאומ"ה הוא ג"ת.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 6:10 pm

מה שנכון נכון כתב:כל גר תושב הוא חסיד אומות העולם, אך לא כל חאומ"ה הוא ג"ת.


תגובתי היתה ל"הכהן" שטען שאולי לא כל גר תושב הוא חסיד אומות העולם.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 6:32 pm

מה שנכון נכון כתב:כל גר תושב הוא חסיד אומות העולם, אך לא כל חאומ"ה הוא ג"ת.

איזהו חאומ"ה שאינו גר תושב? עניין של קבלה בפני ב"ד וכדומה או שיכול "לקבל עליו להיות חאומ"ה" בלי לקבל עליו הדברים שמקבל עליו גר תושב?

מה שנכון נכון
הודעות: 11759
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 19, 2014 9:35 pm

הכהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:כל גר תושב הוא חסיד אומות העולם, אך לא כל חאומ"ה הוא ג"ת.

איזהו חאומ"ה שאינו גר תושב? עניין של קבלה בפני ב"ד וכדומה או שיכול "לקבל עליו להיות חאומ"ה" בלי לקבל עליו הדברים שמקבל עליו גר תושב?

בגדר ג"ת נחלקו בתלמוד בע"ז סד ע"ב. לר"מ סגי לקבל ע"ע שלא לעע"ז ע"מ להיות ג"ת. לאחרים צריך לקבל ע"ע כל המצוות חוץ מאכילת נבלות. ולחכמים הדבר תלוי בקבלת ז"מ, וכך קיי"ל. וממילא להלכה כל ג"ת יש לו חלק לעה"ב כדין חסידי אומ"ה. [אם מקיים מה שקבל].
האם חובה על כל ב"נ להיות ג"ת [כלומר לקבל ע"ע את ז"מ שחייב בהן בפני בי"ד ישראל]. ברמב"ם מלכים ח,י מבואר שכן. שכתב שמשה רבנו נצטוה לכוף לכל באי עולם לקבל ז"מ ויהיה דינם כג"ת. וכתבו החזו"א ב"ק י,טז ובחידושי מרן הרי"ז במכתבים בעמוד האחרון שנתחדש דבר זה במתן תורה אחרי שראה שלא קיימו אומ"ה את הז"מ וכו' כמ"ש בב"ק לח. עה"פ ראה ויתר גויים. וכבר כתבו כעי"ז הרמב"ן והריטב"א במכות ט ע"א.
ובזה"ז נחלקו הרמב"ם והראב"ד ביסו"ב יד,ח אם מקבלים ג"ת או לא. ונ"מ לדינים מסוימים, אך למי שמקימם לכאורה יש חלק לעוה"ב והוי כחסידי אומ"ה, אלא ששכרו פחות משכר ג"ת, והוי כאינו מצווה ועושה כמ"ש בב"ק וכמבואר בראשונים הנ"ל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 9:42 pm

דברים נפלאים
אבל שוב אשאל כמי שלא קרא ולא שנה:

מה הופך גוי 'רגיל' לחאו"ה?

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' נובמבר 19, 2014 10:00 pm

הכהן כתב:דברים נפלאים
אבל שוב אשאל כמי שלא קרא ולא שנה:

מה הופך גוי 'רגיל' לחאו"ה?


אם יקיים שבע מצוות ב"נ זה יהפוך אותו לחאו"ה. כאמור זה רמב"ם מפורש (איסו"ב יד ז).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חסידי אומות העולם

הודעהעל ידי הכהן » ד' נובמבר 19, 2014 10:44 pm

אם כך, ויסלחו לי הת"ח דפה, איך יוכל להיות חאו"ה ללא התנאים לג"ת?
ואבהיר, כדי להיות ג"ת צריך קבלה בפני ב"ד וכו', אבל התנאים הם קבלת זמב"נ כדלעיל,והם הם התנאים להיותו חאו"ה.
צדקתי?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים