תוכן כתב:בפי בעלי המוסר מקובל שתפקידו של עשיו היה בעצם להיות שליח לרבים לפרסם שמו יתברך לעומת יעקב שהיה איש תם יושב אהלים, אלא במקום יציאתו לרשות הרבים באופן דקדושה יצא והפך לאיש שדה.
סגי נהור כתב:רחמים, אישתמטיתך דברי רז"ל:
"ויגדלו הנערים, ועשו היה בכלל אלא שקלקל במעשיו" (יל"ש עה"פ).
"ויגדלו הנערים, סטרא דאברהם גרים לון דאתגדלא, וזכותיה סייע לון, הוא הוה מחנך לון במצוות... לאסגאה יעקב ועשו" (זהר הק' בראשית קלח, ב).
[בדומה למה שכתבו לעיל בשם בעלי המוסר נתבאר בלקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, שיעקב ועשו הם בהתאם לשני הדרכים שהביא הרמב"ם בשמונה פרקים, "החסיד המעולה" ו"הכובש את יצרו". ולפיכך היה יעקב איש תם יושב אהלים, ועשו - בעל נטיה לרע (כדמוכח מזה שעוד במעי אמו היה מחזר לצאת בפתחי ע"ז) ע"מ לכבשו ולנצחו. ראה בזה שם חלק ט"ז מאמר ב' לפרשת תולדות].
רחמים כתב:ועיין עוד ב בראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סג וז''ל:
י ויגדלו הנערים, רבי לוי אמר משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים,
הרי שמלכתחילה עשו היה רע רק שזה לא היה ניכר.
רחמים כתב:לגבי ישמעאל למעשה הוא חזר בתשובה בסוף ימיו כמבואר בחז''ל וגם על שנותיו הרעות קיבל תיקון שהרי נתגלגל באתון בלעם ובחמורו של רפב"י כידוע. אולם גם לגבי עשיו מצאתי שנתגלגל באנטונינוס ובו נתקן.
סגי נהור כתב:עשו הוא ישראל מומר, אבל ישמעאל הוא מלכתחילה גוי.
איש רגיל כתב:במדרש (ב"ר סה,יב), אמר רבן שמעון בן גמליאל, כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו. ויותר מזה איתא בזוה"ק (ח"א קמו:), דלא הוה בר נש בעלמא דיוקיר לאבוי כמה דאוקיר עשו לאבוי.
ושמא לפי"ז היה תפקידו כיבוד אב.
אשבמבש כתב:מעניין אם אפשר לקשר את זה לדברים שהובאו לעיל.
רחמים כתב:אשבמבש כתב:מעניין אם אפשר לקשר את זה לדברים שהובאו לעיל.
בודאי ובודאי, שהרי עשו כמה שכיבד באופן יוצא דופן את אביו לא היה זה משום צידקות, וגם הקב''ה ששילם לו על כך היה כדי שלא יהיה לו זכות לעולם הבא כלל. וכל מה שזכה בעולם הזה לשלווה ולכבוד ומלכות זה רק בזכות מצווה זו. נמצא שעשו היה רע ממש אלא ששקר מוחלט לא יכול להתקיים אלא אם כן יש בו קצת אמת ולכן היה מוכרח שתהיה לו איזו זכות שעליה יקבל כשכר את כל הצלחותיו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים