מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי דניאל » ג' אוגוסט 06, 2013 6:36 pm

הנני מחפש מקורות המדברים על תפקידיהם של ישמעאל ועשיו אלמלא היו חוטאים.
תודה.

תוכן
הודעות: 6251
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי תוכן » ג' אוגוסט 06, 2013 9:11 pm

בפי בעלי המוסר מקובל שתפקידו של עשיו היה בעצם להיות שליח לרבים לפרסם שמו יתברך לעומת יעקב שהיה איש תם יושב אהלים, אלא במקום יציאתו לרשות הרבים באופן דקדושה יצא והפך לאיש שדה.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ג' אוגוסט 06, 2013 10:45 pm

תוכן כתב:בפי בעלי המוסר מקובל שתפקידו של עשיו היה בעצם להיות שליח לרבים לפרסם שמו יתברך לעומת יעקב שהיה איש תם יושב אהלים, אלא במקום יציאתו לרשות הרבים באופן דקדושה יצא והפך לאיש שדה.

לי דוקא ידוע שתפקידו של עשיו היה אמור להיות מעין סוג של זבולון (נדמה לי שזה ר"י הוטנר באיזה מקום)

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי רחמים » ד' אוגוסט 07, 2013 1:06 am

אמרו רבותינו בבראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סג
ויקראו שמו עשו, הא שוא שבראתי בעולמי

הרי שעשו מלכתחילה נברא כדי להיות הכנגדו של יעקב ולאזן את הבחירה בעולם ולהיות הקליפה ששומרת על הפרי וכמו שכתב והיה כאשר תריד ופרקת כדי להחזיר את יעקב למוטב, והס''מ הוא שרו של עשו ולא במקרה אלא מלכתחילה.

סגי נהור
הודעות: 5666
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 07, 2013 1:41 am

רחמים, אישתמטיתך דברי רז"ל:

"ויגדלו הנערים, ועשו היה בכלל אלא שקלקל במעשיו" (יל"ש עה"פ).

"ויגדלו הנערים, סטרא דאברהם גרים לון דאתגדלא, וזכותיה סייע לון, הוא הוה מחנך לון במצוות... לאסגאה יעקב ועשו" (זהר הק' בראשית קלח, ב).

[בדומה למה שכתבו לעיל בשם בעלי המוסר נתבאר בלקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, שיעקב ועשו הם בהתאם לשני הדרכים שהביא הרמב"ם בשמונה פרקים, "החסיד המעולה" ו"הכובש את יצרו". ולפיכך היה יעקב איש תם יושב אהלים, ועשו - בעל נטיה לרע (כדמוכח מזה שעוד במעי אמו היה מחזר לצאת בפתחי ע"ז) ע"מ לכבשו ולנצחו. ראה בזה שם חלק ט"ז מאמר ב' לפרשת תולדות].

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי רחמים » ד' אוגוסט 07, 2013 8:21 am

סגי נהור כתב:רחמים, אישתמטיתך דברי רז"ל:

"ויגדלו הנערים, ועשו היה בכלל אלא שקלקל במעשיו" (יל"ש עה"פ).

"ויגדלו הנערים, סטרא דאברהם גרים לון דאתגדלא, וזכותיה סייע לון, הוא הוה מחנך לון במצוות... לאסגאה יעקב ועשו" (זהר הק' בראשית קלח, ב).

[בדומה למה שכתבו לעיל בשם בעלי המוסר נתבאר בלקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, שיעקב ועשו הם בהתאם לשני הדרכים שהביא הרמב"ם בשמונה פרקים, "החסיד המעולה" ו"הכובש את יצרו". ולפיכך היה יעקב איש תם יושב אהלים, ועשו - בעל נטיה לרע (כדמוכח מזה שעוד במעי אמו היה מחזר לצאת בפתחי ע"ז) ע"מ לכבשו ולנצחו. ראה בזה שם חלק ט"ז מאמר ב' לפרשת תולדות].

אדרבא תיישב את המאמר חז''ל שהביאתי עם המאמר שהבאת.
ועיין עוד ב בראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סג וז''ל:
י ויגדלו הנערים, רבי לוי אמר משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים,

הרי שמלכתחילה עשו היה רע רק שזה לא היה ניכר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14201
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 07, 2013 9:45 am

עשו היה ר- דהיינו בעל נטיה עזה לרע, אבל היתה לו בחירה להטות את הכוחות שלו לטובה ואז היה עזר ליעקב (והוא כידוע אחד מההסברים על מדוע יצחק אבינו ע"ה רצה לברכו- ויעויין בחוברת אך טוב וחסד לכב' ידי"נ הרה"צ עמיחי ישראל כנרתי שליט"א)

ארי שבחבורה
הודעות: 1348
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אוגוסט 07, 2013 10:20 am

רחמים כתב:ועיין עוד ב בראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סג וז''ל:
י ויגדלו הנערים, רבי לוי אמר משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים,

הרי שמלכתחילה עשו היה רע רק שזה לא היה ניכר.

מענין, אבל רש"ר הירש (מובא בספר "יסודות החינוך" עמ' ע'-ע"ו) מסיק ממאמר חז"ל זה בדיוק את ההיפך...

ארי שבחבורה
הודעות: 1348
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' אוגוסט 07, 2013 10:21 am

ולעצם הנושא - יעוין עוד בהרחב דבר בראשית כז,א.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי דניאל » ד' אוגוסט 07, 2013 2:36 pm

ייש"כ לכל המגיבים אבל למה כולם מדברים על עשיו? מה עם ישמעאל?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי רחמים » ד' אוגוסט 07, 2013 2:39 pm

לגבי ישמעאל למעשה הוא חזר בתשובה בסוף ימיו כמבואר בחז''ל וגם על שנותיו הרעות קיבל תיקון שהרי נתגלגל באתון בלעם ובחמורו של רפב"י כידוע. אולם גם לגבי עשיו מצאתי שנתגלגל באנטונינוס ובו נתקן.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ד' אוגוסט 07, 2013 3:51 pm

רחמים כתב:לגבי ישמעאל למעשה הוא חזר בתשובה בסוף ימיו כמבואר בחז''ל וגם על שנותיו הרעות קיבל תיקון שהרי נתגלגל באתון בלעם ובחמורו של רפב"י כידוע. אולם גם לגבי עשיו מצאתי שנתגלגל באנטונינוס ובו נתקן.

אז זה התפקיד של ימשעאל בעולם? לחטוא ולחזור בתשובה?

סגי נהור
הודעות: 5666
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 07, 2013 4:02 pm

עשו הוא ישראל מומר, אבל ישמעאל הוא מלכתחילה גוי.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ד' אוגוסט 07, 2013 11:00 pm

סגי נהור כתב:עשו הוא ישראל מומר, אבל ישמעאל הוא מלכתחילה גוי.

מה זה אומר? שאין לו תפקיד בעולם?

סגי נהור
הודעות: 5666
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 07, 2013 11:18 pm

זה אומר שאין סיבה להניח שיועד לו תפקיד אחר ממה שהיה בפועל.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ד' אוגוסט 07, 2013 11:21 pm

מה היה בפועל? לחטוא?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 08, 2013 1:52 am

במדרש (ב"ר סה,יב), אמר רבן שמעון בן גמליאל, כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו. ויותר מזה איתא בזוה"ק (ח"א קמו:), דלא הוה בר נש בעלמא דיוקיר לאבוי כמה דאוקיר עשו לאבוי.
ושמא לפי"ז היה תפקידו כיבוד אב.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ה' אוגוסט 08, 2013 3:02 pm

איש רגיל כתב:במדרש (ב"ר סה,יב), אמר רבן שמעון בן גמליאל, כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו. ויותר מזה איתא בזוה"ק (ח"א קמו:), דלא הוה בר נש בעלמא דיוקיר לאבוי כמה דאוקיר עשו לאבוי.
ושמא לפי"ז היה תפקידו כיבוד אב.

מעניין אם אפשר לקשר את זה לדברים שהובאו לעיל.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 08, 2013 10:52 pm

אשבמבש כתב:מעניין אם אפשר לקשר את זה לדברים שהובאו לעיל.

בודאי ובודאי, שהרי עשו כמה שכיבד באופן יוצא דופן את אביו לא היה זה משום צידקות, וגם הקב''ה ששילם לו על כך היה כדי שלא יהיה לו זכות לעולם הבא כלל. וכל מה שזכה בעולם הזה לשלווה ולכבוד ומלכות זה רק בזכות מצווה זו. נמצא שעשו היה רע ממש אלא ששקר מוחלט לא יכול להתקיים אלא אם כן יש בו קצת אמת ולכן היה מוכרח שתהיה לו איזו זכות שעליה יקבל כשכר את כל הצלחותיו.

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי אשבמבש » ה' אוגוסט 08, 2013 11:28 pm

רחמים כתב:
אשבמבש כתב:מעניין אם אפשר לקשר את זה לדברים שהובאו לעיל.

בודאי ובודאי, שהרי עשו כמה שכיבד באופן יוצא דופן את אביו לא היה זה משום צידקות, וגם הקב''ה ששילם לו על כך היה כדי שלא יהיה לו זכות לעולם הבא כלל. וכל מה שזכה בעולם הזה לשלווה ולכבוד ומלכות זה רק בזכות מצווה זו. נמצא שעשו היה רע ממש אלא ששקר מוחלט לא יכול להתקיים אלא אם כן יש בו קצת אמת ולכן היה מוכרח שתהיה לו איזו זכות שעליה יקבל כשכר את כל הצלחותיו.

כוונתי היתה לשאול אם אפשר לקשר את זה למה שנכתב לעיל על עזרתו של עשו ליעקב.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: ישמעאל ועשיו אילו לא היו חוטאים

הודעהעל ידי דניאל » ב' אוגוסט 12, 2013 10:26 pm

תודה לכל המגיבים.
בביאורי אגדות לברכות בר"פ ט' הגר"א כותב שעשו הוא יותר בקדושה מישמעאל (וכבר הזכירו כאן מעין זה). וכן כבר הזכירו כאן בפורום את דברי הגר"א בפירוש לשיה"ש שסנהדרין הם ע' וב' על גביהן רק שא' נמנה עמהם ואחד לא נמנה עמהם, והגר"א כתב שם כן גם לעניין ע' אומות שב' על גביהן הם עשו וישמעאל.
ועלה בדעתי שישמעאל שהוא גוי גמור נמנה עם הע' אומות אבל עשו שהוא ישראל מומר הוא הראש שאינו נמנה עמהם.

במהרח"ו והגר"א איתא שעשיו וישמעאל הם במדריגת עבד ושפחה, וא"כ נראה שתפיקדם לשמש לישראל. וכן איתא על הנחש חבל על שמש גדול שאבד מן העולם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים