האמור בסוף עמ' 3 [אם לא תקבל ממני יהיה יגיעתי לריק] ובסוף ההערה הראשונה, תמוה ביותר שכלל לא אכפת ליה מהעני... וצ"ע.
יש"כ לרב "בקרו טלה" שהעלה את המאמר לטובת הציבור בפורום משפחות סופרים, וחשבתי שראוי לפתוח ע"ז אשכול נפרד.
ברזילי כתב:באותו ענין viewtopic.php?f=17&t=20851&p=205124#p205031
לא זכיתי להבין הדיון ?
השאלות התחילו אצל שיטה שפיתחו 'בעלי המוסר' 'המקובלים' 'גדולי החסידות' 'בית בריסק' ?
ברשות כת"ר אשאל 2 שאלות ממקורות שנכתבו קצת לפני שנולדו בעלי המוסר/המקובלים/החסידות/בריסק ורבותיהם:
1. פסוקים בתורה:
וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם־לְ֠יִרְאָה אֶת־יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכָל־דְּרָכָיו֙ וּלְאַהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת־יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ:
לִשְׁמֹ֞ר אֶת־מִצְוֹ֤ת יְקֹוָק֙ וְאֶת־חֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לְט֖וֹב לָֽךְ:
יש כאן 30 מילים בטקסט, אם כת"ר יוכל להסביר לי פשט, מה שייך ל4 חלקי שלחן ערוך. ומה לא.
2.משנה במסכת הראשונה בש"ס.
א. שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה.
ב. ואח"כ יקבל עליו עול מצוות.
לאן כת"ר משייך את 4 חלקי שלחן ערוך לחלק א' או חלק ב'.
חכ"א מחכמי ישראל שליט"א כתב:.....הנושא של חובת הלבבות – ומקומו בתורה, הוא בטח נושא רחב [אם כי לפעמים נראה שגם בו נאלצים אלה ואחרים לכווץ אותו ולהגביל אותו בתחום וסד כזה או אחר, כדי שח"ו לא יחייב מדאי, ר"ל, והלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות], וספר משנה תורה צווח וקורא לכל, עד כמה מרכזי חלק זה שבתורה.
בכל מקרה אצל חסידים[*] ידעו שלא כ"כ משנה אם מוגדר כך או אחרת. "הישר בעיניו תעשה" היא תכלית הכל....
מהאישי כתב:א' יגיעה לריק, הכוונה שכל מה שנתן צדקה ברוחב לב לר' זלמן -לריק- משום שלא אכפת לו מר' זלמן ומה לו ולטובתו, [הנתינה לר' זלמן הייתה רק הייכי תמצי להגיע לנתינה צדקה לשם השם.]
ב' בסוף הערה א מבואר שבעל דרגה נמוכה עצב כשאין לו עוד כסף לתת לעניים, וצר הוא בצרתם, אבל צדיק האמת שמח וטוב לב.....
גם זו לטובה כתב:כ"כ הרבה מלל.....
א' בעניין לריק, כתבת שאין כוונתו כפשוטו לריק, אלא רק לעניין מטרה נוספת שהייתה בנתינה לעני, וכמובן דזה דוחק גדול, [לענ"ד לא ניתן לפרש כן כלל] ומחובת אהבת האמת לפחות לציין שאתה נדחק לחומר הקושיה.
גם זו לטובה כתב:ב 'בעניין העצב והשמחה, לענ"ד סילפת את הדברים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים