מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ב' אוגוסט 03, 2015 5:13 pm

מבואר שיוסף הצדיק יצא מבית האסורים בר''ה.
ואיתא בקרא 'ויגלח ויחלף שמלותיו'.
ואמאי הותרה לו,
משום פיקו"נ?
משום שנעשה ע"י אחר?
או דילמא מטעמא אחרינא?
אשמח לשמוע מידיעות הרבנים דכאן - בעניין זה.
יישר כח!!!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 03, 2015 5:16 pm

עדיין לא ניתנה תורה!!! (המועדים עדיין לא היו תקפים).

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוגוסט 03, 2015 5:19 pm

אורי ש כתב:מבואר שיוסף הצדיק יצא מבית האסורים בר''ה.
ואיתא בקרא 'ויגלח ויחלף שמלותיו'.
ואמאי הותרה לו,
משום פיקו"נ?
משום שנעשה ע"י אחר?
או דילמא מטעמא אחרינא?
אשמח לשמוע מידיעות הרבנים דכאן - בעניין זה.
יישר כח!!!

חתם סופר
ויגלח ויחלף שמלותיו, פירש"י מפני כבוד מלכות, יל"ד מה רצה בזה וכי לא היה לו לגלח ביציאתו מבית האסורים, וי"ל מפני שהיה ר"ה ויוסף שמר התורה בח"ל כמשחז"ל [ב"ר צ"ב ד'] על טבוח טבח והכן, לכן פי' משום כבוד מלכות אפי' של או"ה דחה איסור גלוח בי"ט שעל כבוד מלכות הי' מצווה ועל י"ט היה אינו מצווה ועושה. א"נ לפמ"ש במק"א כי יוסף היה לו להרגיש על כי שליח של הנס הזה היה פרעה היה יכול להכיר שלא יהי' נס שלם כי הוא התחלת הגלות, ולא היה ראוי לגלח ולחלף שמלותיו ואיפוך אנא, אלא משום כבוד מלכות. [תקס"א, ועי' ברע"ב כאן]:
קבצים מצורפים
נזר התורה יג.pdf
(110.38 KiB) הורד 339 פעמים
שדי חמד.pdf
(157.62 KiB) הורד 235 פעמים
מעדני אשר.pdf
(166.46 KiB) הורד 288 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' אוגוסט 03, 2015 5:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ב' אוגוסט 03, 2015 5:36 pm

יישר כח לרבנים שליט''א!
לר' יאיר, ממש''כ בהבא אחריך משמע לכאורה דלא כדברי כבודו.
הלא כן?
יש לכם ראיה לדבריכם?

שכויח!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 03, 2015 5:39 pm

כך זכורני שמתרצים גבי יעקב שנשא ב' נשים וגבי עוד מקרים.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוגוסט 03, 2015 5:52 pm

יאיר כתב:כך זכורני שמתרצים גבי יעקב שנשא ב' נשים וגבי עוד מקרים.

אם היית מעיין בקבצים המצורפים היית רואה שזה אחד התירוצים של ה'מעדני אשר' ודחה תירוץ זה.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2125
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' אוגוסט 03, 2015 6:26 pm

כמדומני גם היערות דבש מדבר על זה, כדאי לחפש.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אוגוסט 04, 2015 5:38 am

עי' בהקדמה לספר דרכי העיון של הגר"מ מאזוז שליט"א

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' אוגוסט 04, 2015 9:55 am

אורי ש כתב:מבואר שיוסף הצדיק יצא מבית האסורים בר''ה. ואיתא בקרא 'ויגלח ויחלף שמלותיו'.

הואיל וכת"ר קאתי לאותובי מקרא, הוה ליה נמי לתרוצי מקרא, עיין שמות יב ב.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ג' אוגוסט 04, 2015 1:56 pm

אלי כהן כתב:
אורי ש כתב:מבואר שיוסף הצדיק יצא מבית האסורים בר''ה. ואיתא בקרא 'ויגלח ויחלף שמלותיו'.

הואיל וכת"ר קאתי לאותובי מקרא, הוה ליה נמי לתרוצי מקרא, עיין שמות יב ב.


אם הבנתי כוונתו, ר"ל שעדיין לא נתחדשו ראשי חדשים ושנים, וכמו שהעיר לעיל הרב יאיר.
אלא דעיקר כוונתי היא על סמך זה שאבותינו קיימו המצוות מעצמם, ועל זה קבעינא, מאי טעמא הוו''ל ליוסף להניח מצוות ר''ה עבור גילוח?

ושוב יישר כח לכל באי ביהמ''ד הזה על תשובותיהם והערותיהם!

מה שנכון נכון
הודעות: 11773
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 04, 2015 1:59 pm

בצפנת פענח כתב שיוסף עיבר את החודש ונמצא שהיום חול.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ג' אוגוסט 04, 2015 2:00 pm

מה שנכון נכון כתב:בצפנת פענח כתב שיוסף עיבר את החודש ונמצא שהיום חול.

אוהו!!!
יישר כח עצום!
אפשר מ"מ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11773
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 04, 2015 2:02 pm

אורי ש כתב:
מה שנכון נכון כתב:בצפנת פענח כתב שיוסף עיבר את החודש ונמצא שהיום חול.

אוהו!!!
יישר כח עצום!
אפשר מ"מ?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=242

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' אוגוסט 04, 2015 2:24 pm

מה שנכון נכון כתב:בצפנת פענח כתב שיוסף עיבר את החודש ונמצא שהיום חול.

עיבר החודש כפשוטו ?
7.jpg
7.jpg (59.17 KiB) נצפה 5088 פעמים


ומלבד זאת את החודש לא ניתן לעבר ביום ל' אלא אם לא מקדשים את יום ל' אז ר''ח נדחה ליום ל''א, וכזכורני שיש בזה מח' אם צריך לקדש את יום ל''א למצווה.

במושכל שני; יש לדייק שאכן כך היה שיוסף יצא בר''ה שהיה יום ל' באלול, ולא קידש את אותו יום, וא''כ נמצא שהיום אינו ר''ה. שאל''כ איך ניישב את הגמ' שבראש השנה יצא אם אינו אלא ערב ר''ה.

אך גם זה רק בדרך ווארט, כי אם כך יוצא שכל החודשים היו מעוברים עד שניתנה מצוות קידוש החודש, ושנת הלבנה הייתה 360 יום ?!, אע''כ שלא מנו כלל את חודשי הלבנה.
נערך לאחרונה על ידי יוס'ל ב ג' אוגוסט 04, 2015 2:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ג' אוגוסט 04, 2015 2:25 pm

אם עיבר החודש, ושוב אניו ר''ה, אמאי איתא בגמ' שיוסף יצא מבית האסורים בר"ה? הרי כבר אינו ר"ה?

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' אוגוסט 04, 2015 2:39 pm

אורי ש כתב:
אלי כהן כתב:
אורי ש כתב:מבואר שיוסף הצדיק יצא מבית האסורים בר''ה. ואיתא בקרא 'ויגלח ויחלף שמלותיו'.

הואיל וכת"ר קאתי לאותובי מקרא, הוה ליה נמי לתרוצי מקרא, עיין שמות יב ב.

אם הבנתי כוונתו, ר"ל שעדיין לא נתחדשו ראשי חדשים ושנים, וכמו שהעיר לעיל הרב יאיר.

לא לזה התכוונתי, אלא התכוונתי - שאם תעיין בשמות יב ב - אז תראה, שהתורה מכרזת ואומרת באופן מפורש - שהחודש הראשון לחודשי השנה - הוא חודש יציאת מצרים. אמור מעתה: לפי דין תורה, היום הראשון של חודש יציאת מצרים - הוא הוא הראוי להיקרא "ראש השנה". יום זה אינו מועד כלל - גם לפי דין תורה, וממילא מותר להתגלח ביום זה, וממילא מעיקרא קושיא ליתא.
כמובן לא הייתי מעז להפנות אותך לפסוק המפורש ההוא, לולי שראיתי שהקשית מפסוק מפורש, אז על זה אמרתי לך - שהואיל ובאת להקשות מפסוק מפורש - הרי גם יכולת לתרץ מפסוק מפורש.

למותר לציין, שיום א' בתשרי - שהוא כידוע יום-טוב ומקרא-קודש לפי דין תורה - נקרא בתורה (ויקרא כג כד, במדבר כט א) "בחודש השביעי באחד לחודש". אמור מעתה: לפי לשון תורה, א' בתשרי אינו יכול להיקרא "ראש השנה".

תדע, שהרי מהמדרש [בראשית רבה על הפסוק "וזאת ליהודה", ובשמות רבה על הפסוק "ויהי כל נפש" ועל הפסוק "ויהי בחצי הלילה" ד"ה אמר, ובבמדבר רבה על הפסוק "קרבנו קערת" ועל הפסוק "קח את הלויים" בדיבור השני, ובספרי על הפסוק "הוא והושע בן נון", ובקהלת רבה על הפסוק "עיר קטנה" בדיבור השלישי] מוכח להדיא - דביום יציאת יוסף מבית האסורים - הוא מונה למלך (ודריש לה בבראשית רבה ובקהלת רבה מקרא דקהלת "ובא אליה מלך גדול" זה יוסף), והא תנן להדיא בריש ראש השנה: "באחד בניסן ראש השנה למלכים". ודו"ק.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ג' אוגוסט 04, 2015 4:10 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ג' אוגוסט 04, 2015 4:03 pm

יישר כחך הרב אלי הכהן, אך לענ''ד אין ראיה מהמשנה שהבאת מר''ה לזה שר''ה דיוסף היה ניסן.
הלא כן?

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' אוגוסט 04, 2015 4:21 pm

אורי ש כתב:לענ''ד אין ראיה מהמשנה שהבאת מר''ה לזה שר''ה דיוסף היה ניסן. הלא כן?


אני יודע שלושה דברים:
א. שביום צאת יוסף מבית האסורים הוא התמנה למלך (ודריש לה בבראשית רבה ובקהלת רבה מהפסוק שבקהלת "ובא אליה מלך גדול" זה יוסף).
ב. שיום צאת יוסף מבית האסורים היה ראש השנה.
ג. שראש השנה למלכים הוא א בניסן.

עכשיו תעשה עם זה מה שאתה רוצה.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ג' אוגוסט 04, 2015 4:57 pm

ומה שנפקדו האמהות, שהיה גם בר''ה, זה ר"ה אחר?
זאת ועוד - דאיתא בר''ה ל' ע''ב:
"ובזמן שחל ראש השנה להיות בחמישי בשבת שהשירה שלו הרנינו לאלהים עוזנו לא היה אומר בשחרית הרנינו מפני שחוזר וכופל את הפרק אלא מהו אומר {תהילים פא-ז} הסירותי מסבל שכמו "
וברש"י - "הסירותי מסבל שכמו. משום דבר''ה יצא יוסף מבית האסורים:"

משמע שהיה ר''ה דתשרי ולא דניסן.

וא"כ הדרא קושיא לדוכתא.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' אוגוסט 04, 2015 10:34 pm

אלי כהן כתב:
אורי ש כתב:לענ''ד אין ראיה מהמשנה שהבאת מר''ה לזה שר''ה דיוסף היה ניסן. הלא כן?


אני יודע שלושה דברים:
א. שביום צאת יוסף מבית האסורים הוא התמנה למלך (ודריש לה בבראשית רבה ובקהלת רבה מהפסוק שבקהלת "ובא אליה מלך גדול" זה יוסף).
ב. שיום צאת יוסף מבית האסורים היה ראש השנה.
ג. שראש השנה למלכים הוא א בניסן.

עכשיו תעשה עם זה מה שאתה רוצה.

ר''ה למלכי ישראל זה אחד בניסן, ולמלכי אוה''ע אחד בתשרי, האם 'מלכי ישראל' פירושו שהמלך עצמו ישראל, או שהוא מלך על ישראל ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 04, 2015 10:48 pm

לא כל כך ברורה השאלה. אם המלך הגוי מצווה לגוי לגלח ישראל והישראל אינו מסייע כלל האם יש בזה איסור? (אתם לא חושבים שהכוונה ויגלח היינו דווקא שגילח את עצמו?)

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אורי ש » ד' אוגוסט 05, 2015 1:24 am

אוצר החכמה כתב:לא כל כך ברורה השאלה. אם המלך הגוי מצווה לגוי לגלח ישראל והישראל אינו מסייע כלל האם יש בזה איסור? (אתם לא חושבים שהכוונה ויגלח היינו דווקא שגילח את עצמו?)


בכגון דא פטור לכאורה רק מדין אנוס, אך אין זה היתר.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' אוגוסט 05, 2015 1:53 am

נהר שלום כתב:עי' בהקדמה לספר דרכי העיון של הגר"מ מאזוז שליט"א

עמ' 17
וז"ל: כן ראיתי מי שפירש בכונת הראב"ע פרשת מקץ (מ"א י"ד) "ויגלח, המגלח", שהוק"ל לפ"ד חז"ל שבראש השנה יצא יוסף מבית האסורים, איך התגלח בחג? ולזה פירש "ויגלח המגלח",כלומר ע"י נכרי. והם פטפוטי מילי בעלמא, ולא נתכוון לזה הראב"ע מעולם. חדא, שהרי כתב הרמב"ן (בראשית כ"ו ה', י"ח כ"ה) שלא שמרו האבות תרי"ג מצוות אלא בא"י, וכ"ש יוסף שלא נזכר בגמ' ששמר כל התורה. וכ"ש שעוד לא נקבע יום ראש השנה. וכ"ש שהראב"ע לא הזכיר דרשת חז"ל כלל שיוסף יצא בראש השנה, וכל דבריו בפירוש התורה הם ע"פ הפשט כידוע. אבל כוונת הראב"ע כי "ויגלח" משמע שגילח את אחרים, והול"ל "ויתגלח" בבנין התפעל (כמו בפרשת תזריע, י"ג ל"ג) או "ויגולח" בבנין פועל (כמו בשמשון, שופטים ט"ז כ"ב). ולכן פירש הראב"ע שחוזר על המגלח, ור"ל שגילח אותו המגלח. וזה ברור (ועדיפא מינה יש לפרש ויגלח את שערו. והוא מקרא קצר וחסר הנשוא. ועיין ויקרא י"ד ח').

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אוגוסט 05, 2015 11:29 am

נהר שלום כתב:
נהר שלום כתב:עי' בהקדמה לספר דרכי העיון של הגר"מ מאזוז שליט"א

עמ' 17
וז"ל: כן ראיתי מי שפירש בכונת הראב"ע פרשת מקץ (מ"א י"ד) "ויגלח, המגלח", שהוק"ל לפ"ד חז"ל שבראש השנה יצא יוסף מבית האסורים, איך התגלח בחג? ולזה פירש "ויגלח המגלח",כלומר ע"י נכרי. והם פטפוטי מילי בעלמא, ולא נתכוון לזה הראב"ע מעולם.

אמנם כן אי' במדרש שכל טוב וישלח פרעה ויקרא את יוסף ויריצוהו מן הבור ויגלח. מי גלחו שר המשקים גילחו, א"ל פרעה קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא, וכן אתה אומר בהמן ומרדכי:
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' אוגוסט 05, 2015 11:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 05, 2015 11:36 am

בכל מקרה אין שאלה. רק כוונת הרב מאזוז היא שלדעתו לא לזה כיוון האב"ע אלא לעניין הדקדוקי וכן פשוט כדבריו.

אברמצ׳יק
הודעות: 1
הצטרף: א' דצמבר 10, 2023 1:02 am

Re: יוסף הצדיק חילל ר''ה - חלילה???

הודעהעל ידי אברמצ׳יק » ג' דצמבר 12, 2023 3:37 pm

״ויגלח״ ברש״י מפני כבוד המלכות.מדוע כתב רש״י זאת רק על ויגלח,ולא על ויחלף שמלותיו….?
תירצו בספרים,כיון שמעשה זה אירע בראש השנה (ר״ה י,ב),היאך התגלח יוסף ביו״ט׳…?!,לכן כתב רש״י מפני כבוד המלכות,שלצורך מצוה שרי אף היו״ט׳,כמו שפסק הש״ך בספרו ״נקודות הכסף״ (יו״ד סימן קצח),שלצורך מצוה מותר לומר לגוי שיבחינו ביו״ט,אבל להחליף שמלותיו גם בלא זה שרי.
(שיח הפרשה)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים