מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
השקדן
הודעות: 226
הצטרף: ד' ספטמבר 11, 2013 6:31 pm

"הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי השקדן » ה' אוגוסט 13, 2015 11:11 pm

הכי איתא במסכת סוכה (לב, א):

"תנא עץ עבות כשר ושאינו אבות פסול. אמר היכי דמי עבות? אמר רב יהודה והוא דקיימי תלתא תלתא טרפי בקינא. רב כהנא אמר אפיל תרי וחד. רב אחא בריה דרבא מהדר אתרי וחד הואיל ונפיק מפומיה דרב כהנא".


האם כך ההלכה? האם תלמיד יש לו לנוהג בפסקו של רבו אף שרבו מסכים לדברי החולק השני (כבמקרה דידן)? עושים זאת כיום?
ובקיצור: היכן מדברים על הנהגה זו של רב אחא? מי כתב בזה ומי ביאר זאת להלכה למעשה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 13, 2015 11:13 pm

השקדן כתב:מי כתב בזה

ראה בשעורי דעת לרי"ל בלוך ח"ג.

השקדן
הודעות: 226
הצטרף: ד' ספטמבר 11, 2013 6:31 pm

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי השקדן » ה' אוגוסט 13, 2015 11:18 pm

אנא עשה עמדי חסד ועלה זאת לכאן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11906
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 13, 2015 11:38 pm

שעורי דעת.PDF
(583.42 KiB) הורד 270 פעמים

השקדן
הודעות: 226
הצטרף: ד' ספטמבר 11, 2013 6:31 pm

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי השקדן » ו' אוגוסט 14, 2015 3:02 am

תודה רבה, אבל אלו לענ"ד דברי אגדה ולא לזה כיוונתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14359
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 14, 2015 8:20 am

יש כעין זה במס' שבת בעניין הדלקה בשמן שומשמין

יבנה
הודעות: 3816
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 14, 2015 2:00 pm

רשב"ם מסכת פסחים דף קיד:
הואיל ונפק מפומיה דרב הונא. בשביל חיבתו להראות הלכה כמותו.
הביטוי נמצא בגמ' עוד כמה פעמים.

השקדן
הודעות: 226
הצטרף: ד' ספטמבר 11, 2013 6:31 pm

Re: "הואיל ונפיק" - הלכה למעשה?

הודעהעל ידי השקדן » ו' אוגוסט 14, 2015 2:02 pm

תודה לכל המגיבים.

מטרתי מעיקרא הייתה לעמוד על הגבולות שבעניין זה.
עד מתי אומרים זאת? גם על חשבון הידור? גם בדיעבד? מי פיתח וכתב על המושג דנן.

----
יש להעיר גם מהגמ' בפסחים (קיד, ב): "מאי שני תבשילין, אפי' סילקא וארוזא. רבא הוה מיהדר אסילקא וארוסא, הואיל ונפיק מפומי' דרב הונא".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים

cron