מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזרה דחופה: שיקולי חילול שבת בהצלת נפשות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

עזרה דחופה: שיקולי חילול שבת בהצלת נפשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 04, 2016 2:11 pm

נצרך לי דחוף.
מה הדין אם רואה אדם בשבת שיש שני אנשים הזקוקים לעזרתו בהצלת חייהם, שניהם שווים ואין לאף אחד קדימה על חבירו משום צד, אלא שאת ראובן הוא יכול להציל כמות שהוא, ואילו למען הצלת שמעון הוא יצטרך לחלל שבת. האם הוא מחוייב להעדיף את הצלת ראובן?
זכורני שראיתי פעם שנחלקו בזה חכמי דורינו זצ"ל ושליט"א, מי יעזור לי למצוא מקום קדשם?

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עזרה דחופה: שיקולי חילול שבת בהצלת נפשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 04, 2016 2:43 pm

לע"ע מצאתי משהו אחד, מצו"ב. יש עוד?
קבצים מצורפים
הרב יונגרייז.PDF
(168.51 KiB) הורד 244 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עזרה דחופה: שיקולי חילול שבת בהצלת נפשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 06, 2016 8:53 pm

כבר לא דחוף, אבל לגופו של ענין.
באופן פשוט היה ראוי לתלות הנידון בין 'דחויה' ל'הותרה', ובפרט אם דחויה צריך כפרה כריצוי ציץ וכו', (ובכס"מ פ"ב מהל' שבת נקט שזה אותו נידון, הבאתיו כאן - viewtopic.php?f=17&t=24062&p=266136#p265071 ) וא"כ למה לא נאמר להקדים את ההצלה שאינה צריכה כפרה.
אבל נראה דז"א, כי סו"ס עומד לפניו מקרה של פיקו"נ והשבת נדחית אצלו, ומה יגביל אותו בדחייה זו מכח החולה הנוסף שהוא דבר נפרד.
הגע עצמך, לו יצוייר שעדל"ת זה ג"כ רק דחויה ובעי' כפרה, ויכול אדם לקיים או סוכה או לולב, אבל לקיום הלולב נצרך דין עדל"ת, האם יצטרך לבחור דוקא במצוות הסוכה, והלא אין הלולב מכיר בסוכה, והוא מצ"ע דוחה ל"ת שכנגדו. וה"ה הכא כי כל חולה נידון בפנ"ע לכאו'.
ולענ"ד ה"ה כשיש דיני קדימה, וכגון שאחד מהם כהן, והצלתו אינה חילו"ש, והוא הציל את השני בחילו"ש, דודאי אין בזה שום נפק"מ לעבירת השבת, ולא עבר אלא על דיני הקדימה של כהן לישראל וכו'.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: עזרה דחופה: שיקולי חילול שבת בהצלת נפשות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' מרץ 07, 2016 3:39 am

עושה חדשות כתב:כבר לא דחוף, אבל לגופו של ענין.
באופן פשוט היה ראוי לתלות הנידון בין 'דחויה' ל'הותרה', ובפרט אם דחויה צריך כפרה כריצוי ציץ וכו', (ובכס"מ פ"ב מהל' שבת נקט שזה אותו נידון, הבאתיו כאן - viewtopic.php?f=17&t=24062&p=266136#p265071 ) וא"כ למה לא נאמר להקדים את ההצלה שאינה צריכה כפרה.
אבל נראה דז"א, כי סו"ס עומד לפניו מקרה של פיקו"נ והשבת נדחית אצלו, ומה יגביל אותו בדחייה זו מכח החולה הנוסף שהוא דבר נפרד.
הגע עצמך, לו יצוייר שעדל"ת זה ג"כ רק דחויה ובעי' כפרה, ויכול אדם לקיים או סוכה או לולב, אבל לקיום הלולב נצרך דין עדל"ת, האם יצטרך לבחור דוקא במצוות הסוכה, והלא אין הלולב מכיר בסוכה, והוא מצ"ע דוחה ל"ת שכנגדו. וה"ה הכא כי כל חולה נידון בפנ"ע לכאו'.
ולענ"ד ה"ה כשיש דיני קדימה, וכגון שאחד מהם כהן, והצלתו אינה חילו"ש, והוא הציל את השני בחילו"ש, דודאי אין בזה שום נפק"מ לעבירת השבת, ולא עבר אלא על דיני הקדימה של כהן לישראל וכו'.

אם צריך כפרה, יתכן שאף שאין הלולב מכיר את הסוכה, מ"מ בהעדר שיקול אחר, אכן נראה שהשיקול הנכון להימנע מעשייה המצריכה כפרה. [לא אמרתי צריך/חייב אבל יתכן שזה שכן "נכון" לעשות]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים