שלום וברכה היה כאן אשכול שנמחק וטוב שכך, אבל יש היה שם מחלוקת יסודי איך מודדים גדלות? היה כאלו שטענו שגדלות היא רק כמה שעות שלומדים, וכמה ידיעת התורה יש לך. אבל אצלנו למדו שגדלות הוא שכל אחד יש לו תכליתו בעוה"ז שע"ז הוא נשלח לכאן. כפי כמה הוא ממלא את התכלית שלו, בזה ורק בזה נמדד גדלותו,
מן הדברים שהיה באשכול ההוא המשמעות היתה שמי שעוסק בצרכי ציבור ומעורר את הרבים לעבודת השם היא פחות ממי שכל ימיו ספון בביתו ולומד תורה אעתיק לכאן דברי המשך חכמה בפרשתו.
(כ) איש האדמה - במדרש פרשה ל"ו (סימן ו) אמר ר' ברכיה חביב משה מנח נח משנקרא איש צדיק נקרא איש האדמה משה משנקרא איש מצרי נקרא איש אלקים, הענין דיש שני דרכים בעבודת השי"ת דרך אחד מי שמייחד עצמו לעבודתו יתברך ומתבודד ויש מי שעוסק בצרכי צבור ומבטל עצמו בשביל הכלל ומפקיר נפשו עבורם א"כ צ"ל לפי המושג שזה שמתבודד יעלה מעלה מעלה וזה ירד ממדריגתו וכן אמרו קה"ר (ז-יד) כי העושק יהולל חכם ריב"ל שכח פ' הלכות בשביל שעסק בצרכי צבור ובכ"ז מצאנו שנח התבודד ולא הוכיח את בני דורו לכן אמרו עליו (ע' סנהדרין קח) שאף הוא היה ראוי לכלייה ורק מתבודד לעצמו היה בכ"ז אחר שנקרא איש צדיק ירד ממדרגתו ונקרא איש האדמה, ומשה נקרא איש מצרי שהוכרח לגלות. שזה מורה פחיתות בנפש הואיל ומסר עצמו על ישראל בהריגת מצרי נקרא איש אלקים, שהגיע לתכלית השלמות מה שיוכל האדם להשיג, ועיין מד"ר ברכה (יא-ו) ודו"ק.
אני מבקש שכל מי שיש לו חומר על ענין זו לפתוח את אוצרו, כדי שענין זו יתלבן פעם אחת לאורך ולרוחב, ונא ונא להקפיד בכבוד כל אדם גדול, ולדבר רק באופן רעיוני ולא בפן האישי.
תודה רבה