וידוי בלא כוונת הלב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 11881
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 16, 2010 11:49 pm

נוהגים כולנו שהאומר ברכה אע"פ שלא כוון כלל פירוש המילות יצא
(ר' מנשה מאיליא תלמיד הגר"א באלפי מנשה חולק בזה והגרש"ז אויערבאך במנחת שלמה דן על אופן שזה נקרא מתעסק, אבל מ"מ הלכה למעשה כך נוהגים כולם)

וכך כתוב גם בביאור הגר"א באו"ח (אני לא זוכר כעת באיזה סימן אולי מישהו זוכר ויציין)

נשאלת השאלה מה הדין בוידוי

כלומר אדם שחזר בתשובה ושב בלבו ונשאר לו הדין להתוודות בפה ועכשיו כשהתוודה היתה דעתו נתונה לדברים אחרים ולא כיוון פירוש המילות האם יצא ידי חובת וידוי?

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי סענדער » ו' ספטמבר 17, 2010 12:18 am

מדוע לא ?
האם בגלל שוידוי צריך להיות מהלב ,
גם 'בורא פרי האדמה' צריך להיות מהלב .
ואם בזה יוצא גם בוידוי יוצא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 11881
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 17, 2010 12:44 am

גם אני חושב כך
הסיבה שהתעוררתי על כך היתה כי ראיתי בביהכ"נ קונטרס של ר' שאול ווגשל ששואל איך יכול אחד להתוודות עבור השני הלא זה תלוי בלב ווממשיך וטוען שבשלמא ש"ץ זה מדין שומע כעונה אבל משה רבינו שאמר אנא חטא העם הזה חטאה גדולה איך יכול להתוודות עבור אחרים
ושאלתי את עצמי מנין פשוט לו שוידוי עניינו בלב יותר מתפילה וברכות ומתוך כך שאלתי מה ששאלתי.

אליהוא
הודעות: 1060
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ספטמבר 17, 2010 1:26 am

לא הבנתי את השאלה, עי' ברמב"ם הל' תשובה פ"ב ה"ב ומה היא התשובה שיעזוב החוטא את חטאו ויסירנו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד וכו' וכן יתנחם על שעבר וכו' ויעיד עליו יודע תעלומות כו' וצריך להתודות בשפתיו ולומר ענינות אלו שגמר בלבו.
הרי שכל ענין הודוי הוא לומר ענינות אלו דגמר בלבו, וממילא פשוט שלא שייך לאדם אחר כלל, ווידוי דהש"ץ הוא ענין אחר וכמו וידוי של כה"ג בעד כל ישראל. וע"ע במנ"ח והארכנו במק"א.
וקצ"ע דבה"ג שם כתב הרמב"ם 'כל המתודה בדברים ולא גמר בלבו לעזוב הרי"ז דומה לטובל ושרץ בידו', ולפמשנ"ת בה"ב אינו כטובל ושרץ בידו ואין כאן טבילה כלל שהרי לא גמר ענינות אלו בלבו כלל.

אליהוא
הודעות: 1060
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ספטמבר 17, 2010 1:27 am

שו"ר בספר המפתח שהביאו מהיד הקטנה ועוד שהעירו בזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 11881
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ספטמבר 17, 2010 2:10 pm

לכן הדגשתי בשאלה שמדובר באדם ששב וגמר בלבו לעזוב ומחמת כן התוודה אבל בזמן הוידוי חשב בעניינים אחרים ולא התכוון לפירוש המילות

אליהוא
הודעות: 1060
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אליהוא » ג' ספטמבר 21, 2010 6:38 pm

כה"ג הוידוי אינו מבטא ענינות אלו שגמר בליבו ואולי זה שנעמד להתוודות סגי וצ"ע.

אפרים זלמן
הודעות: 44
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: וידוי בלא כוונת הלב

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אפריל 21, 2017 5:52 pm

אוצר החכמה כתב:נוהגים כולנו שהאומר ברכה אע"פ שלא כוון כלל פירוש המילות יצא
(ר' מנשה מאיליא תלמיד הגר"א באלפי מנשה חולק בזה והגרש"ז אויערבאך במנחת שלמה דן על אופן שזה נקרא מתעסק, אבל מ"מ הלכה למעשה כך נוהגים כולם)

וכך כתוב גם בביאור הגר"א באו"ח (אני לא זוכר כעת באיזה סימן אולי מישהו זוכר ויציין)

האם יכול מישהו לציין למ''מ המדויקים באלפי מנשה, מנחת שלמה, וביאור הגר''א הנ''ל?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הגיונות, יושב ירושלים, כח עליון, מלחמתה של תורה ו־ 21 אורחים