מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנה הבריות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בורגני
הודעות: 53
הצטרף: ה' יולי 29, 2010 9:14 pm

משנה הבריות

הודעהעל ידי בורגני » ה' יולי 29, 2010 9:25 pm

לא הבנתי מדוע על פיל מברכים "משנה הבריות" הרי ישנם הרבה חיות משונות ?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... GP2360.JPG
וכי קנגורו אינו משונה?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... %D7%95.jpg
וקרנף ?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/53113-rhino.jpg

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 29, 2010 9:30 pm

במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

בורגני
הודעות: 53
הצטרף: ה' יולי 29, 2010 9:14 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי בורגני » ה' יולי 29, 2010 9:33 pm

ומה זה "קפוף"?
זה אולי? http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... monkey.jpg
גם קוף וגם "כפוף"...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 29, 2010 10:09 pm

אם כוונתך ל"קפוף" המוזכר במסכת ברכות בנוגע ל'משנה הבריות', מדוע שלא תעיין שם ברש"י?
לזכרוני, הוא כותב שזה מין עוף שפניו משונים, כינשוף.

בורגני
הודעות: 53
הצטרף: ה' יולי 29, 2010 9:14 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי בורגני » ה' יולי 29, 2010 10:32 pm

נו!!!
התכוונתי ברצינות, פשוט אני מושפע מחוויות...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 29, 2010 10:46 pm

אהההה, אני מבין,
נטלת את הילדים ל'גן החיות'...
אין צורך להתבייש בכך, גם החיד"א ביקר בגן החיות בעיר לונדון, כפי שהוא סיפר ביומנו 'מעגל טוב'.

בורגני
הודעות: 53
הצטרף: ה' יולי 29, 2010 9:14 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי בורגני » ה' יולי 29, 2010 10:48 pm

וגם אני :lol:

בורגני
הודעות: 53
הצטרף: ה' יולי 29, 2010 9:14 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי בורגני » ה' יולי 29, 2010 11:19 pm

למי שאין מכבודו להגיב ב"אשכול גן חיות" יכול לשלוח באישי, או לפתוח אשכול חדש. :ugeek:

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי מנחם » ה' יולי 29, 2010 11:24 pm


מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' יולי 30, 2010 12:22 am

דוקא מכבודי להשיב כאן, אבל דומה כי דיון כזה מקומו במטפחת סופרים ועיטור סופרים...

אם מגמה זו תמשך, אזי יכולני ב"ה להמשיך לפרסם את הגיגי (הארוכים?) בהנ"ל כאשר היתה באמנה איתי, הלא כן, ר' בורגני?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 30, 2010 12:23 am

מגיב ומניב כתב:דוקא מכבודי להשיב כאן, אבל דומה כי דיון כזה מקומו במטפחת סופרים ועיטור סופרים...

אם מגמה זו תמשך, אזי יכולני ב"ה להמשיך לפרסם את הגיגי (הארוכים?) בהנ"ל כאשר היתה באמנה איתי, הלא כן, ר' בורגני?

קודם כל דווח לו על העבר, לפני שאתה מתריעו על העתיד, והלוא מחדש ומקרוב בא - - -

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 21, 2017 1:22 pm

האם כל חיה מצריכה ברכה נפרדת? כגון אם בירך ליד הכלוב של הפיל, ואח"כ הגיע ליד הכלוב של הקופים, מברך שוב? ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 21, 2017 1:29 pm

עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

ומה הדין בראה כושי מאריתריאה ואח"כ סודני האם לברך בנפרד?

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ב' אוגוסט 21, 2017 1:57 pm

חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

עוד בטרם היותי לאיש הקשיתי על מדרש זה לפי מה שכתב בעל הטורים עה"ת שכשנח לקח אוכל לחיות בתיבה הוא לקח "זמורות לפילים".
(ולפי המדרש הנ"ל עדיין לא היו פילים.. ושמא יש לומר שהיו פילים ורק דור הפלגה הפכו גם הם לפילים? ולפי"ז אי"צ לברך על פילים שהרי לא כל הפילים הם מדור הפלגה. וצ"ע).

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 21, 2017 7:42 pm

קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

ומה הדין בראה כושי מאריתריאה ואח"כ סודני האם לברך בנפרד?

המאמר מרדכי מביא בשם שו"ת הלכות קטנות (ח"א סי' רמ) שרק על כושי הנולד להורים לבנים מברך משנה הבריות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 21, 2017 7:56 pm

לפי"ז ה"ה ללבן שנולד להורים שחורים אם כן למאי נקט כושי?
ואולי מפני שזה לא יתכן במציאות.
(לפי דבריו פרה שילדה כעין חמור גם מברכים?)

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אוגוסט 21, 2017 9:44 pm

קמצן_קדוש כתב:עוד בטרם היותי לאיש הקשיתי על מדרש זה לפי מה שכתב בעל הטורים עה"ת שכשנח לקח אוכל לחיות בתיבה הוא לקח "זמורות לפילים".
(ולפי המדרש הנ"ל עדיין לא היו פילים.. ושמא יש לומר שהיו פילים ורק דור הפלגה הפכו גם הם לפילים? ולפי"ז אי"צ לברך על פילים שהרי לא כל הפילים הם מדור הפלגה. וצ"ע).


ונראה שההסבר לכך שיש לברך על כל הפילים והקופים, הוא מפני שאין אנו מברכים על פיל זה או קוף זה שנהפך לבעל חי אלא על כך שהקב"ה שינה בדור הפלגה בריות והפכם לפילים וקופים, ועצע"ק.

אגב, גם הגאון ממונקאטש שהיה בברלין ביקר בגן המלך שבו היו פילים וקופים.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אוגוסט 21, 2017 9:49 pm

עושה חדשות כתב:האם כל חיה מצריכה ברכה נפרדת? כגון אם בירך ליד הכלוב של הפיל, ואח"כ הגיע ליד הכלוב של הקופים, מברך שוב?

ראה בהליכות שלמה ח"א עמ' רצ הע' 145.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 21, 2017 10:41 pm

בורגני כתב:לא הבנתי מדוע על פיל מברכים "משנה הבריות" הרי ישנם הרבה חיות משונות ?
וכי קנגורו אינו משונה?
וקרנף ?

לא כל שינוי מחייב ברכה, רק חיה המשונה בגודלה, או קוף דדמי לאדם.
אלא דאכתי קשה מקרנף, ונראה שהקרנף לא היה מצוי בזמן חז"ל במקומות היישוב ולא הכירוהו כלל, משא"כ הפיל שהיה ידוע ושימושי ביותר כנודע, ולפי"ז גם על הקרנף יש לברך. וכמובן זה להלכה ולא למעשה, ולמעשה אפשר לברך עליו בלי שם ומלכות.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אוגוסט 21, 2017 10:43 pm

ולא ראיתי שציינו לכאן לדברים שכתב המאירי בברכות (נח, ב), ולפי מה שכתב שם אתי שפיר.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 21, 2017 10:47 pm

וז"ל המאירי: הרואה פיל קוף קיפוף הואיל ודומים לאדם במקצת דברים מברך עליהם ברוך משנה הבריות. ע"כ.
וכל הרואה יתמה במה דומה הפיל לאדם, וע"כ צ"ל דסו"ד המאירי באו ליישב רק קוף וקיפוף שאינם משונים בגודלם וצורתם, אבל בפיל שהוא משונה בהם לא הוקשה לו כלל, והם הם הדברים שכתבתי.
ולפי"ז ההערה בענין הקרנף במקומה עומדת, ונראה שמעיקר הדין יש לברך עליו.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי הגיונות » ב' אוגוסט 21, 2017 10:57 pm

ובמקו"א ראיתי שמביאים שהפיל חריג בין החיות בכך שעורו חלק ללא שערות, והוא משתמש בחדקו כמו ביד, כאדם (ולדידי פשיטא שאלו ביאורים שלאחר מעשה).

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 22, 2017 11:13 am

קראקובער כתב:לפי"ז ה"ה ללבן שנולד להורים שחורים אם כן למאי נקט כושי?
ואולי מפני שזה לא יתכן במציאות.
(לפי דבריו פרה שילדה כעין חמור גם מברכים?)

שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן רמ
שאלה הא דרואה כושי מברך מהו: תשובה נראה דהיינו א' שנולד כושי ואביו ואמו לבנים אבל על בני כושים נראה דאין לברך על הראשונים אנו מצטערים אבל אח"כ מנהגו של עולם הוא דכושי יוליד כושי: ואם הם כושים וילדו לבן כההוא מלך הערב (תנחומא פ' נשא) אפשר לומר ברוך הטוב:

נראה מדבריו שרק על שינוי שיש בו טעם לפגם מברכים.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ג' אוגוסט 22, 2017 12:01 pm

חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

viewtopic.php?f=7&t=1071&p=186238&hilit=%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F#p186238

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 14, 2020 12:26 pm

האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוגוסט 14, 2020 12:41 pm

עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

בעשירות וגיוון הבריות יש משום נפלאות הבריאה, וכל שינוי זו בעצם בריאה חדשה ולא יצירה מקולקלת,
לא בהכרח שלראות ננס או לווקן זה משמח, זה עצוב,
זה לא ברכה על הנאה, אלא שבח על עוד גילוי של נפלאות ד'.

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 14, 2020 1:35 pm

נוטר הכרמים כתב:
עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

בעשירות וגיוון הבריות יש משום נפלאות הבריאה, וכל שינוי זו בעצם בריאה חדשה ולא יצירה מקולקלת,
לא בהכרח שלראות ננס או לווקן זה משמח, זה עצוב,
זה לא ברכה על הנאה, אלא שבח על עוד גילוי של נפלאות ד'.

מגוון של בעלי חיים וצמחים, נופים ואקלימים, נתפס כנפלאות הבריאה,
אבל אנשים מסכנים עם מום מולד בגופם, זה נתפס יותר כ"פגם בייצור", ולא כמשהו המעורר את הנפש לשבח את היוצר.

דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

צורב מתחיל
הודעות: 806
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' אוגוסט 16, 2020 4:15 am

אגב ענין משנה הבריות.
הסתפקתי על שינוי אבר, כגון הנולד עם ו' או ד' אצבעות, מברכים? (לכאו' אי"ז בריה משונה אלא איבר משונה בבריה רגילה)

יורנו בדרך
הודעות: 51
הצטרף: א' יוני 07, 2020 5:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי יורנו בדרך » א' אוגוסט 16, 2020 10:22 am

א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוגוסט 16, 2020 11:14 am

יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

חזק וברוך!

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 16, 2020 11:24 am

עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

אף כי זה לא מסביר מדוע מברכים על פיל, קוף וקיפוף.

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוגוסט 16, 2020 12:02 pm

עקביה כתב:
עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

אף כי זה לא מסביר מדוע מברכים על פיל, קוף וקיפוף.

ראה מה שכתבתי כאן:
viewtopic.php?f=17&t=44415&start=720

אני אצטט:
ezranuriel כתב:
לבי במערב כתב:'גם' ד' המאירי צריכים הבנה. וכי פילים "דומים לאדם"?!

אכן דבריו צריכים יישוב.
רק לחדד שהוא לא אמר שפילים "דומים לאדם" אלא ש"דומים לאדם במקצת דברים" וזה הבדל משמעותי ראה מה שכתוב בויקי על התנהגותם:
"התנהגות פולחנית אצל בעלי חיים אחרים
רונלד ק' סיגל חקר את מבשרי האמונה הדתית בפילים אפריקאים והסיק כי "פילים מודעים למחזורי הטבע, שכן הם מבצעים 'פולחן ירח', שבו הם מנופפים בענפים אל מול הירח המתמלא ומתעסקים בטבילה טקסית במים כשהירח הופך למלא".[7] גם פליניוס הזקן ציין בתצפיותיו שנראה כאילו הפילים חולקים כבוד לגופים השמימיים.[8]

טקסי הלוויה אצל בעלי חיים
בעוד שצער נפוץ בקרב בעלי חיים רבים, הרי שטקסי הלוויה אצלם נדירים למדי. עם זאת, הם קיימים ומתועדים היטב אצל הפילים האפריקאים.[9]

רונלד ק' סיגל כותב: "... אי אפשר להתעלם מהתנהגות הקבורה המתוחכמת של הפילים כסימן דומה להתנהגות פולחנית או דתית במין זה. כאשר פילים פוגשים חיות מתות, הם לעיתים קרובות קוברים אותם עם בוץ, אדמה ועלים. בעלי חיים שידוע כי נקברו על ידי פילים כוללים קרנפים, בופאלו, פרות, עגלים ואפילו בני אדם, בנוסף לפילים עצמם. פילים נצפו קוברים את מתיהם עם כמויות גדולות של פירות מזון, פרחים ועלים צבעוניים".[10]".
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%99%D7%9D

עקביה
הודעות: 5467
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 16, 2020 12:25 pm

ייש"כ!

מעניין מאד. אבל האם מטרת העלאת דמיון זה כדי לומר שמוצא הפילים מבני האדם, ולכן הם כבני אדם מסכנים בעלי מום מולד?
אם כן, זה נ"ל יותר מדי רחוק. (אא"כ נמצא פילים השומרים על אי אילו מנהגים יהודיים, כמו נרות שבת או תפילין וכיו"ב, ונוכל לומר שהם צאצאים של שבטים יהודיים נידחים שהתגלגלו לאפריקה..).

(למנהלים, אפשר לאחד את מה שנמצא באשכול ההוא עם אשכול זה).

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוגוסט 16, 2020 12:30 pm

עקביה כתב:ייש"כ!

מעניין מאד. אבל האם מטרת העלאת דמיון זה כדי לומר שמוצא הפילים מבני האדם, ולכן הם כבני אדם מסכנים בעלי מום מולד?
אם כן, זה נ"ל יותר מדי רחוק. (אא"כ נמצא פילים השומרים על אי אילו מנהגים יהודיים, כמו נרות שבת או תפילין וכיו"ב, ונוכל לומר שהם צאצאים של שבטים יהודיים נידחים שהתגלגלו לאפריקה..).

(למנהלים, אפשר לאחד את מה שנמצא באשכול ההוא עם אשכול זה).

בעקרון כפי שהביאו שם וכאן לפי דעת המלאכת שלמה מברכים על קופים ופילים כי דור הפלגה נהפכו לחיות כאלו.
ולמרות שלא מופיע כן בגמרא רק על קופים רוח הים ועוד משהו אפשר להניח שכן היה באיזה מדרש לפניו.
המאירי הסביר שלגבי פיל קוף קיפוף מברכים כי דומים לאדם במקצת דברים.
קוף ידוע, פיל זו שאלה והבאתי מה שהבאתי.

לגבי הבקשה לאיחוד הדברים גם אני הצעתי את זה שם ואני מצטרף לדבריך כמובן.

צורב מתחיל
הודעות: 806
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: משנה הבריות

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' אוגוסט 17, 2020 11:54 pm

יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

יישר כח גדול


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים