מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' פברואר 19, 2015 10:51 am

כאשר נתעוררו חז"ל על פסוק (שמות כה, ח) ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, מלמד שהקדוש ברוך הוא שוכן בכל אחד ואחד מישראל.
האם מישהו יודע היכן הם דברי חז"ל הללו.
שהרי לכאו' שפיר אמר ושכנתי בתוכם והכוונה בזה גם בבית הבחירה וכפי שלמד הרמב"ם מכאן שצריך לעשות מקדש בכל מקום ובכל זמן.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' פברואר 19, 2015 10:59 am

עתה מצאתי כתוב כך.
וכך כותב בעל נפש החיים [נפה"ח שער א' פרק ד']: "ודאי עיקר ענין הקודש והמקדש, ושריית שכינתו יתברך, הוא האדם, שאם יתקדש עצמו כראוי, בקיום המצוות כולן... אז הוא עצמו המקדש ממש, ובתוכו ה' יתברך שמו... וכמאמרם זכרונם לברכה "ושכנתי בתוכם - בתוכו לא נאמר אלא בתוכם".

וכפי שכתבתי טרם מצאתי כן בחז"ל. גם כמו שהקשיתי לעיל שהרי שפיר אמר ושכנתי בתוכם והכוונה גם בבית עולמים.
אודה מאוד למי שיוכל לעזור לי בהקדם.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי ברזילי » ה' פברואר 19, 2015 11:06 am

המקור הראשון הוא כנראה פירוש רבנו אפרים עה"ת (לא בשם חז"ל), וראה מה שאסף בזה הרב כשר בתורה שלמה הערה פו*

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' פברואר 19, 2015 11:16 am

כמו תמיד הרב ברזילי ואת עלית על כולנה.
יישר כוחך.

שימען
הודעות: 97
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 11:52 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי שימען » ג' פברואר 24, 2015 5:58 pm

ברזילי כתב:המקור הראשון הוא כנראה פירוש רבנו אפרים עה"ת (לא בשם חז"ל), וראה מה שאסף בזה הרב כשר בתורה שלמה הערה פו*

תודה רבה, משום מה חשבתי שהמקור הראשון נמצא באלשיך.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי עט סופר » ד' פברואר 25, 2015 9:41 am

שימען כתב:
ברזילי כתב:המקור הראשון הוא כנראה פירוש רבנו אפרים עה"ת (לא בשם חז"ל), וראה מה שאסף בזה הרב כשר בתורה שלמה הערה פו*

תודה רבה, משום מה חשבתי שהמקור הראשון נמצא באלשיך.

יש הרבה מדרשים שמקורם באלשיך, מלשון האלשיך בחלק גדול מהמקומות נראה שזה מדרש ולא דרש משלו או מהדורות הסמוכים אליו, האם ידוע על מדרשים שהיו לנגד עיניו שלא שרדו היום.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי אדג » ד' פברואר 25, 2015 12:52 pm

בלקו"ש (ח"א ע' 165 הע' 139; ח"ג ע' 906 הע' 33; ח"י ע' 103 הע' 25) מציין ל: ראשית חכמה שער האהבה פ"ו, של"ה שער האותיות אות ל', מסכת תענית רד"ה מענין העבודה, פרשת תרומה חלק תו"א - שכה, ב. שכו, ב.

אמונה
הודעות: 24
הצטרף: ב' ספטמבר 30, 2013 1:33 pm

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי אמונה » א' פברואר 18, 2018 8:33 am

ראיתי בפורום אחר

בשם משמואל כתב בפירוש בזה"ל ובזה מדויק ושכנתי בתוכם שדקדקו המפרשים דהו"ל לומר בתוכו וכתבו שהכונה בתוך כל איש ואיש אלא שבכ"ז נראה שאין חייבים לומר שיש ט"ס בספר נפה"ח שראיתי בספר מליקוטי הגר"א עה"ת שמביא דברי תקוני הזוהר (א.ה.: צ"ל זוהר חלק ב דף קמו/א) שכותב בזה"ל אמר הקב"ה רעותי לדיירא בינייהו אבל לא יכילנא עד דתתקנון ההוא רוחא דילי, דישרי בגווייכו, הדא הוא דכתיב ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם וכו'.
וע"ז כותב רבינו הגר"א רצונו לומר שושכנתי בתוכם היינו בתוך בני ישראל וכו'.
א"כ לפי רבינו הגר"א רשב"י הקדוש בתקוני הזוהר מפרש בתוכם בתוכו לא נאמר וכו'.
ולפ"ז דברי נפה"ח מכוונים.

אמונה
הודעות: 24
הצטרף: ב' ספטמבר 30, 2013 1:33 pm

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי אמונה » א' פברואר 18, 2018 8:36 am

מענין לענין

אור החיים שמות פרק כה

ובדרך רמז ירמוז הכתוב באומרו בסדר זה שהקדים ושכנתי בתוכם קודם אומרו ככל לומר לו ענין גדול כי בחינת הקדושה והדרגותיה לא בגדר המספר כי גבוה מעל גבוה וגבוהים, הלא תמצא אומרם ז"ל (אבות פ"ג) אחד שיושב ועוסק בתורה שכינה עמו שנאמר (לעיל כ' כ"א) בכל המקום אשר אזכיר את שמי ואמרו על ב' וג' וה' ועשרה וכל אחד כפי הדרגתו, ואמרו עוד (ב"ר פע"ד) שאין השכינה שורה על פחות מס' ריבוא כי מטעם זה לא נתנה תורה להאבות עד שהיו הבנים במספר ס' ריבוא, מכאן תקיש ותדין כי הדרגות הקדושה הם מא' עד ס' ריבוא, וזה בבחינת המספר ובבחינת האיכות כמה הדרגות מאחד לאחד עד אין קץ. וכיון שכן כאשר אמר ה' למשה שישכון בתוכנו לא ידע משה הדרגות של בחינת השוכן כמה שיעורה לזה נתחכם ה' ודבר אליו כדברים האלה ושכנתי בתוכם ככל אשר אני מראה אותך סמך ככל אשר וגו' לושכנתי לומר כי אותה בחינה המדברת עמו כשיעור אותה המרכבה אשר היה מראהו ישכון בתוכם, וכפי זה תהיה נקשרת תיבת ככל וגו' עם ושכנתי וגו':

מתישהוא

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי מתישהוא » ד' פברואר 21, 2018 2:52 am

זהו גם הפשט בתוספות השלם על התורה (על הפסוק ושכנתי בתוכם. אות ה)

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי חיים סופר » ו' אוקטובר 29, 2021 7:53 pm

ברזילי כתב:המקור הראשון הוא כנראה פירוש רבנו אפרים עה"ת (לא בשם חז"ל),

היכן הוא ה'רבינו אפרים' לא מצאתיו

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' אוקטובר 30, 2021 8:16 pm

לכאורה הדיוק אמור להיות "ביניהם לא נאמר אלא בתוכם", כי אם הדיוק הוא רק מכך שלא כתוב "בתוכו" אז אין ללמוד מזה שהכוונה "בתוך ליבו של כל אחד ואחד" אלא רק שהעניין במקדש הוא שכינת ה' בקרב ישראל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי ברזילי » ד' דצמבר 15, 2021 11:00 am

חיים סופר כתב:
ברזילי כתב:המקור הראשון הוא כנראה פירוש רבנו אפרים עה"ת (לא בשם חז"ל),

היכן הוא ה'רבינו אפרים' לא מצאתיו

ראה בעה"ת השלם על התורה (גליס) כרך ט עמ' כב

לי א רוזן
הודעות: 81
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2020 9:52 pm

Re: בתוכו לא נאמר אלא בתוכם - היכן הם דברי חז"ל

הודעהעל ידי לי א רוזן » ה' דצמבר 16, 2021 12:31 am

מענת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש דאינו מוכרח שמקורו בא' המדרשים וכעת א"א למצאו. עיי"ש
ובמענה אחרת (אגרות קודש חל"ג עמ' רעג) כתב: "כי חייב אדם לומר בלשון רבו - אדה"ז לקו"ת ר"פ נשא ובכ"מ", משום זה מצטט בשם רז"ל. ושוב כמה ימים אח"ז המשיך: "ובפרט שהובא [השל"ה] בכו"כ מקומות לפס"ד (והמג"א מתחיל בו) ועפמ"ש (הל' ת"ת פ"ב ה"א) דבריו בתוקף דדבר משנה". ועיין בהמצויין באג"ק שם בהערות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים