עזריאל 10 כתב:ב. שאלתי בעבר בערב תשעה באב לגבי תענית מעוברת.
זכורני מבעבר ששאלתי רב ידוע בבני ברק, וכן מצאתי בשם רב שלמה זלמן ופוסקים נוספים, כמדומני שאף מובא במשנה ברורה, שאין שיעורים בתשעה באב.
אם האשה התחילה את הצום וחשה ברע, יכולה לשתות.
הרב כאן אמר לי שחייבת לשתות לפי שיעורים.
עזריאל 10 כתב:אין חשש חלילה שרבי לייקווד מתעלמים מהלכה
אך בכל זאת ההבדלים ניכרים וצורמים, והאלה הפראקטית היא מה עושים?
משלמים מאות דולרים לצדקה למרות שלמדתי אחרת וכך פסק דיין יותר חשוב בירושלים, או לא?
שותים שיעורים בתשעה באב במעוברת למרות שלמדתי אחרת, או לא?
שומרים חומרות שלמדתי והורו לי שוב ושוב גדולי א״י, או לא?
אם זה כן על הכל, כנראה אצטרך להוולד מחדש כדי לא להרהר שוב ושוב, ולשכוח מה שלמדתי ולימדוני רבותי, ואם לא, מה אעשה? על מה אסמוך ועל מה לא?
בברכה המשולשת כתב:עזריאל 10 כתב:אין חשש חלילה שרבי לייקווד מתעלמים מהלכה
אך בכל זאת ההבדלים ניכרים וצורמים, והאלה הפראקטית היא מה עושים?
משלמים מאות דולרים לצדקה למרות שלמדתי אחרת וכך פסק דיין יותר חשוב בירושלים, או לא?
שותים שיעורים בתשעה באב במעוברת למרות שלמדתי אחרת, או לא?
שומרים חומרות שלמדתי והורו לי שוב ושוב גדולי א״י, או לא?
אם זה כן על הכל, כנראה אצטרך להוולד מחדש כדי לא להרהר שוב ושוב, ולשכוח מה שלמדתי ולימדוני רבותי, ואם לא, מה אעשה? על מה אסמוך ועל מה לא?
לכאורה, יחמיר בדאורייתא, כבכל ספק, ובדרבנן גמור- יקל.
(ובממונות, אם ביכולתו, יחמיר על עצמו)
עזריאל 10 כתב:בברכה המשולשת כתב:עזריאל 10 כתב:אין חשש חלילה שרבי לייקווד מתעלמים מהלכה
אך בכל זאת ההבדלים ניכרים וצורמים, והאלה הפראקטית היא מה עושים?
משלמים מאות דולרים לצדקה למרות שלמדתי אחרת וכך פסק דיין יותר חשוב בירושלים, או לא?
שותים שיעורים בתשעה באב במעוברת למרות שלמדתי אחרת, או לא?
שומרים חומרות שלמדתי והורו לי שוב ושוב גדולי א״י, או לא?
אם זה כן על הכל, כנראה אצטרך להוולד מחדש כדי לא להרהר שוב ושוב, ולשכוח מה שלמדתי ולימדוני רבותי, ואם לא, מה אעשה? על מה אסמוך ועל מה לא?
לכאורה, יחמיר בדאורייתא, כבכל ספק, ובדרבנן גמור- יקל.
(ובממונות, אם ביכולתו, יחמיר על עצמו)
ובקיצור, אין צורך ברב?
דרומי כתב:ברור שכך הפסיקה הרווחת.
לעצם הענין, יש לברר האמנם בימינו כשיש טלפונים ומיילים ופקסים וכו' ויכולים לשאול ברגע כמימרא רב במקום אחר את ההלכה, האם באמת חלה חובה לשמוע לרב המקומי (כמובן בצנעא), או שנחשב עדיין כמחובר לקהילתו הקודמת (ובדורות קודמים כמובן זה לא היה שייך ולכן היו מקבלים את מרות הרב המקומי לכל דבר).
אם כי עדיין יש שבתות וימים טובים, ובפרט בחו"ל שזה יומיים...
דרומי כתב:הוא שואל עצה כללית וחבל להסיט את הדיון למקרה ספציפי.
עזריאל 10 כתב:יש לי רב! אך אני כמו גר, שזוכר את הרבנים שהיו לי ועדיין בקשר איתם בא״י.
כשמתעוררת סתירה בין מה שהרב עונה לי, כמו במקרה הנ״ל, לבין מה שאני לומד, והיות שנתקלתי בחוסר דיוק בפסקים בעבר, לא נותר לי אלא לברר את הדבר היכן אני טועה. ואז מתברר שלא תמיד זה אני...
מה עושים?
וכדלעיל:
״אך בכל זאת ההבדלים ניכרים וצורמים, והאלה הפראקטית היא מה עושים?
משלמים מאות דולרים לצדקה למרות שלמדתי אחרת וכך פסק דיין יותר חשוב בירושלים, או לא?
שותים שיעורים בתשעה באב במעוברת למרות שלמדתי אחרת, או לא?
שומרים חומרות שלמדתי והורו לי שוב ושוב גדולי א״י, או לא?״
אליהו בן עמרם כתב:עזריאל 10 כתב:יש לי רב! אך אני כמו גר, שזוכר את הרבנים שהיו לי ועדיין בקשר איתם בא״י.
כשמתעוררת סתירה בין מה שהרב עונה לי, כמו במקרה הנ״ל, לבין מה שאני לומד, והיות שנתקלתי בחוסר דיוק בפסקים בעבר, לא נותר לי אלא לברר את הדבר היכן אני טועה. ואז מתברר שלא תמיד זה אני...
מה עושים?
וכדלעיל:
״אך בכל זאת ההבדלים ניכרים וצורמים, והאלה הפראקטית היא מה עושים?
משלמים מאות דולרים לצדקה למרות שלמדתי אחרת וכך פסק דיין יותר חשוב בירושלים, או לא?
שותים שיעורים בתשעה באב במעוברת למרות שלמדתי אחרת, או לא?
שומרים חומרות שלמדתי והורו לי שוב ושוב גדולי א״י, או לא?״
לענ"ד, אם כבודו "אינו מאמין בעצמו עד יום מותו" ולומד את הסוגיא לעומק ולרוחב, ומקבל על הבנתך "אישור" מרב גדול בפסק "בר סמכא" שרגיל היית לשאול אותו ואתה סומך על הבנתו וידיעותיו, לך אחר הבנתך. תוכל גם לשאול את רב הקהילה ולנסות להקשות לו את שקשה לך על פסיקתו, ותראה מה הוא אומר? דוחה בקש, או דוחה את הבנתך באופן שיכול להסתבר גם כמותו. או אז לך לפי הכללים להחמיר או להקל בדאורייתא ודרבנן.
ה"ביקורת" נטולת הנגיעות היא "אבי אבות הטהרה".
דרומי כתב:כנראה שהוא כבר רגיל לזה ובכלל לא שם לב לכך... ואתה עדיין לא.
עזריאל 10 כתב:הגרש״ז בהליכות שלמה שציטטתי מדבר ספציפית על מעוברת. כך שזה עדיף על הבנה מדימוי לחולה וכו׳ ממקומות אחרים.
החזו״א:
״וכן היה מורה החזו״א (קרא עלי מועד פ״א הערות הגר״ח קניבסקי אות א׳) למעוברת או מינקת לצום אם אין מרגישה חולשה מיוחדת [ובאם תגיע למצב שמותרת לאכול, תאכל]. (אין אזכור לשיעורים)
מעט דבש כתב:עזריאל 10 כתב:הגרש״ז בהליכות שלמה שציטטתי מדבר ספציפית על מעוברת. כך שזה עדיף על הבנה מדימוי לחולה וכו׳ ממקומות אחרים.
החזו״א:
״וכן היה מורה החזו״א (קרא עלי מועד פ״א הערות הגר״ח קניבסקי אות א׳) למעוברת או מינקת לצום אם אין מרגישה חולשה מיוחדת [ובאם תגיע למצב שמותרת לאכול, תאכל]. (אין אזכור לשיעורים)
הגרשז"א בנשמת אברהם שהבאתי לעיל גם כן מדבר ספציפית על מעוברת.
הגרח"ק ב'קרא עלי מועד' בכלל מדבר על שאר הצומות, לא על ת"ב! וההוספה ש'אם תגיע למצב שמותרת לאכול, תאכל' אינה בכלל מדברי הגרח"ק שם! כך שאין מקום לכל הדקדוק הלזה.
ולדרומי: הוא הביא דוגמאות להמחיש כיצד פוסקים פסק תמוה נגד כל הפוסקים, ולכן לקחתי דוגמא אחת, להראות שהפסק דוקא כן מובן.
פוסקי א"י אמרו לך שאסור??עזריאל 10 כתב:היתכן שיהודי יתפלל עם שטר של דולר לפניו ע״מ לתת צדקה, כאשר הדמות שעל השטר מופנית היישר למולו???
חשבונות רבים כתב:פוסקי א"י אמרו לך שאסור??עזריאל 10 כתב:היתכן שיהודי יתפלל עם שטר של דולר לפניו ע״מ לתת צדקה, כאשר הדמות שעל השטר מופנית היישר למולו???
חשבונות רבים כתב:נראה לי טבעי שבקרב רבנים הנמצאים במקום אחד ועומדים בקשר ישיר או עקיף זה עם זה יהיו יותר הסכמות מאנשים המנותקים זמ"ז.
עזריאל 10 כתב:חשבונות רבים כתב:פוסקי א"י אמרו לך שאסור??עזריאל 10 כתב:היתכן שיהודי יתפלל עם שטר של דולר לפניו ע״מ לתת צדקה, כאשר הדמות שעל השטר מופנית היישר למולו???
אתה מכיר רב שהיה נוהג כך?
ובכל מקרה לא כתבתי שאמרו לי שזה אסור, רק כתבתי שזה דבר שהייתי שואל אם היתה לי האפשרות.
חשבונות רבים כתב:אאל"ט מה שמוזכר בפוסקים לאיסור הוא כשמשתחוה כנגד הצורה.
לא הבנתי את המשפט.עזריאל 10 כתב:חשבונות רבים כתב:נראה לי טבעי שבקרב רבנים הנמצאים במקום אחד ועומדים בקשר ישיר או עקיף זה עם זה יהיו יותר הסכמות מאנשים המנותקים זמ"ז.
אבל למה זה כל כך הרבה פעמים כל כך שונה ממה שכן מקובל בין פוסקים שאכן פחות קשורים זה לזה?
חשבונות רבים כתב:לא הבנתי את המשפט.עזריאל 10 כתב:חשבונות רבים כתב:נראה לי טבעי שבקרב רבנים הנמצאים במקום אחד ועומדים בקשר ישיר או עקיף זה עם זה יהיו יותר הסכמות מאנשים המנותקים זמ"ז.
אבל למה זה כל כך הרבה פעמים כל כך שונה ממה שכן מקובל בין פוסקים שאכן פחות קשורים זה לזה?
פשוט איני מבין את הציור המציאותי של השתחויה כנגד הצורה שעל השטר. אדם מחזיק דולר בגובה עיניו בתפילת עלינו לשבח? הוא מתפלל תפילה מיוחדת הכוללת ז' כריעות לפני נתינת צדקה?עזריאל 10 כתב:מאיפה הכנסת כאן מסמרות?
וכי לא שייך להשתחוות לפני הדמות שעל הדולר אא״כ הוא קבוע במסמרות על הקיר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים