דרך ישרה כתב:נשאלתי ע"י מאן דהוא, בקהילות שנהגו שלא לומר תחנון ביום היארצייט של רבם, מה המנהג כשחל היארצייט בתשעה באב והם נוהגים לעשות את סעודת היארצייט ביום י"א, האם עשיית הסעודה ביום זה משליך ג"כ שלא לומר תחנון ביום זה, או לא?
דרך ישרה כתב:נשאלתי ע"י מאן דהוא, בקהילות שנהגו שלא לומר תחנון ביום היארצייט של רבם, מה המנהג כשחל היארצייט בתשעה באב והם נוהגים לעשות את סעודת היארצייט ביום י"א, האם עשיית הסעודה ביום זה משליך ג"כ שלא לומר תחנון ביום זה, או לא?
דרומי כתב:כל המנהג של אי אמירת תחנון ביום יארצייט אינו מוכרע, והרבה חלקו עליו.
אבל לעצם הענין, מבואר בספרים שהארת יום היארצייט נמשכת שלושה ימים לאחריו, ואכן היו צדיקים שהלכו להשתטח על ציונו של בעל ההילולא יום או יומיים מאוחר יותר מההילולא עצמה.
[המנחת אלעזר ממונקאטש מדבר על כך ואם צריך אוכל למצוא מקורות מדוייקים]
דרך ישרה כתב:נשאלתי ע"י מאן דהוא, בקהילות שנהגו שלא לומר תחנון ביום היארצייט של רבם, מה המנהג כשחל היארצייט בתשעה באב והם נוהגים לעשות את סעודת היארצייט ביום י"א, האם עשיית הסעודה ביום זה משליך ג"כ שלא לומר תחנון ביום זה, או לא?
צביב כתב:השאלה אם לא אומרים תחנון בגלל ההארה ( הילולא דצדיק),
וזה עד ג' ימים, ותלוי גם בהרגשת ההילולא
או בגלל יום הפטירה - כעין עשרה הרוגי מלכות - שע''י מיתתו יש תיקון כמו תחנון, וזה לכאו' באותו יום.
הורודנאי כתב:דרך ישרה כתב:נשאלתי ע"י מאן דהוא, בקהילות שנהגו שלא לומר תחנון ביום היארצייט של רבם, מה המנהג כשחל היארצייט בתשעה באב והם נוהגים לעשות את סעודת היארצייט ביום י"א, האם עשיית הסעודה ביום זה משליך ג"כ שלא לומר תחנון ביום זה, או לא?
התפללתי פעם בשטיבל בבני ברק של חסידות מפורסמת. ובמשך השבע ברכות של הנכד של האדמו"ר (שנמצא בירושלים) לא אמרו תחנון. וק"ו במקרה דנן.
דרך ישרה כתב:הענין 'ההלכתי' אין לו מקום כאן, כי ודאי שכל חילוקי הענינים לענין אי אמירת תחנון הוא 'מנהג' ולא הלכה. ומכח זאת היתה שאלתי.
בנוגע לסיפור של השטיבל זה דבר מאד מאד תלוי כל דבר לגופו, אם אכן מדובר בחסידים שמקושרים מאד מאד לרבם, ומקריבים מעצמם בחיי היום יום עבור הוראות רבם, ולבם אכן שמח מאד מאד בשמחת רבם, אין מקום לזלזל, כיון שזה דברים התלויים בהרגש, וכמו בענין סיום שזה מכח עבידנא יומא טבא לרבנן.
בצעירותי התפללתי במקום של חסידות מפורסמת שהיה שם רב קהילה שמפורסם ביראת שמים העצומה שהיתה לו, וביום שהאדמו"ר הגיע לעיר הוא היה מורה שלא לומר תחנון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים