מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 10, 2019 4:32 pm

מישהו יודע מדוע אומרים כל יום פרשת תמיד, תרומת הדשן, קטורת, ולא אומרים את פרשת הטבת והדלקת הנרות (או מפרשת תצוה, או מפרשת אמור)? במה גרע חלקה?

מסברא אפשר לומר שזה נכלל בפסוקים האחרונים של פרשת מזבח מקטר קטורת שאנו אומרים בסוף פרשת הקטורת (ועדיין קשה קצת, מדוע קימצו בה כל כך). אך האם מישהו יודע מקורות בעניין?

ביליצר
הודעות: 1173
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי ביליצר » א' פברואר 10, 2019 5:32 pm

מקדש מלך כתב:מישהו יודע מדוע אומרים כל יום פרשת תמיד, תרומת הדשן, קטורת, ולא אומרים את פרשת הטבת והדלקת הנרות (או מפרשת תצוה, או מפרשת אמור)? במה גרע חלקה?

מסברא אפשר לומר שזה נכלל בפסוקים האחרונים של פרשת מזבח מקטר קטורת שאנו אומרים בסוף פרשת הקטורת (ועדיין קשה קצת, מדוע קימצו בה כל כך). אך האם מישהו יודע מקורות בעניין?


מקופיא ,ונשלמה פרים שפתינו.

בהדלקת נרות הרי קיי"ל וכי לאורה הוא צריך ,אלא עדות היא לבאי עולם ששכינה שורה בישראל ,ועכשיו שנחרב ושכינתא בגלותא...
נערך לאחרונה על ידי ביליצר ב א' פברואר 10, 2019 5:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5185
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 10, 2019 5:33 pm

אולי פחות יש בה את הענין של "ונשלמה פרים שפתינו"?
או אולי ע"ד הענין שבת"ב מדליקים פחות אור מהרגיל?

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 10, 2019 5:39 pm

אם רוצים רעיונות, אז גם לי יש מה להציע.

על פי הידוע בשם החידושי הרי"ם שכיון שנר המערבי דלק על פי נס, אז גם כעת הוא דולק במקום שהמנורה גנוזה בו.

ואף שעל פי הלכה אין זה מספיק כי לכאורה צריך שהמנורה תהיה במקומה (ואכמ"ל), מכל מקום חלק מעניין ההדלקה מתקיים גם כעת.

או שכבר מתקיים בחלקו על ידי הדלקת נרות חנוכה (כידוע מהרמב"ן בפרשת בהעלותך שהפסוק רומז שמצווה זו תהיה המשך להדלקת המנורה) ועל כן לא נצרכו ל'ונשלמה פרים שפתינו'.

ומכל מקום שאלתי אם יש למישהו מקור שדן בזה, אם כי כמובן כל רעיון מתקבל בברכה.

הוה אמינא
הודעות: 1007
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' פברואר 11, 2019 2:13 pm

לענ"ד החילוק הוא שהמנורה אינה קרבן ציבור כשאר הדברים הנ"ל, אלא חובת המקדש או חובת כהן לעשות.
ואי"צ ונשלמה פרים שפתינו, כי איננו מחוייבים בזה ולא מקיימים כלום אם נלמד פרשה זו.
משא"כ פרשת קרבנות ציבור וקטורת שהיא נעשית בשליחות כל ישראל, א"כ כאו"א שייך בזה ויכול לצאת יד"ח בלימודו.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 2:27 pm

גם אני ניסיתי לחשוב בכיון הזה. אבל השאלה היא מאיפה יוצא החילוק שקטורת נעשית בשליחות כל ישראל ואילו הטבת והדלקת הנרות לא.

בתחילה חשבתי שהקטורת נקנית מתרומת הלשכה שהיא מכל ישראל והשמן להדלקה לא, ואכן ברמב"ם פ"ד משקלים ה"א השמיט שמן למאור, אבל מכל מה שראיתי נראה בפשיטות לא כן אלא גם השמן נקנה מתרומת הלשכה. ראה לדוגמא בבעלי התוספות ריש תרומה שנקטו בפשטות שגם השמן נקנה מתרומת הלשכה, וכן כתבו עוד אחרונים.

ואם כן הדרא קושיין, במה מתבטא החילוק שזה כהן ומקדש וזה בשליחות כל ישראל? הרי שניהם כשרים רק בכהן, וברור שבית דין מוכרחים להזהירם על כך וכו', ושניהם נקנים בכספי ציבור, אז מנין החילוק הזה ומה גדרו?

ואם תאמר שכאן צריכים לכוון שעושים בשליחות ישראל וכאן בשליחות עצמם, מקודם צריך למצוא מקום לדבר מחודש כל כך, ומלבד דהני כהני שלוחא דרחמנא נינהו ולא שלוחי דידן.

הוה אמינא
הודעות: 1007
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' פברואר 11, 2019 3:02 pm

מה שנוטה לכך הוא לשון הכתוב יערוך אותו אהרן ובניו, וכן בפרשת בהעלותך תולה את המנורה באהרן משמע שזו מצוותו. ואין כעת כל הספרים שעוסקים בזה תחת ידי.
ראוי לשאול שאלה כזו את הבקי בכולא תלמודא ומרא דשמעתתא של קדשים בעל משנת חיים, בלי ספק יפרוש מיד את כל הראיות והפירכות להנחה זו.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 3:15 pm

גם בקטורת כתוב 'והקטיר עליו אהרן קטורת סמים'.

וההתחלה 'קח לך סמים' (זה כמובן שתי פרשיות, אני מתכוון התחלה בנוסח שאנחנו אומרים כל יום), הרי גם בשמן כתוב 'ויקחו אליך שמן זית זך'.

אז באיזו נקודה ההבדל?

=============

ועולה בדעתי טעם פשטני. ברור שלא רצו להרבות כדי שלא להטריח את הציבור. ולכן הסתפקו בהטבה וההדלקה שנזכרת בקטורת. והטעם שבקטורת מאריכים הוא מכיון שבלאו הכי יש ענין גדול לאומרה להבריח החיצונים, שמחמת כן אומרים אותה פעמיים, לפני התפילה ואחריה.

ועוד יש לבדוק, שהרי כידוע הדלקה לאו עבודה היא, ורק ההטבה נחשבת עבודה. והנה יתכן ש'יערוך אותו אהרן ובניו' מדבר בעיקר על ההדלקה, וממילא א"צ לאומרו כיון דלאו עבודה היא, וההטבה נזכרת בפירוש רק בפרשת הקטורת. אלא שלכאורה 'יערוך' כולל גם הטבה, ולא בדקתי.

חרסון
הודעות: 546
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי חרסון » ב' פברואר 11, 2019 3:57 pm

מבלי העיון כה"צ: אין התפילה זמן כללי לכל ה'ונשלמה', כ"א לב' התמידין - שכנגדן התפילה, ולכן אומרים פ' התמיד. אמנם הקטרת קשורה - הן בזמנה והן מבחי' עניינית - להקרבת התמיד (ראה במו"נ בטעם מצוות הקטורת) ולכן הסמיכוה לאמירת פ' התמיד. משא"כ הטבת הנרות, שאין לה שייכות לכא' להקרבת התמיד.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 4:08 pm

את הכיור תוכל להסביר שהוא נדרש לצורך התמיד, שהרי העובד שלא רחוץ וידים ורגליים חילל.
וכן תרומת הדשן, תוכל לטעון שעיקר הכוונה בפרשייה היא בשביל המערכות העצים שנלמדות ממנה, שגם כן הוצרכו לתמיד, ולא לתרומת הדשן עצמה (ודוחק, שלפי זה אומרים את כל הפרשייה רק בגלל שתי הפסוקים האחרונים).
אבל בקטורת צריך כבר לרוץ עד המו"נ שזה לא כל כך מסתבר.

והעיקר, כדברי רבי חיים הידועים, על שלוש שאלות עונים תירוץ אחד ולא שלוש תירוצים. שהרי עיננו הרואות שאנחנו אומרים את כל סדר היום, וכולם במקרה - רק בגלל התמיד, ורק הנרות לא הצליחו ליצור קשר עם התמיד ונשארו מאחור... (ואין להוכיח מחביתין שלא אומרים, שהרי היא חובתו הפרטית של הכהן גדול).

ומה שכתב כת"ר שהקטורת קשורה לתמיד מבחינת זמנה אינו נכון ותהי להיפך, ראה במימרת אביי הוה מסדר, וגם להרמב"ם שפסק כהחולקים הנרות קרובים לתמיד יותר מהקטורת. ונשאר רק המו"נ.

חרסון
הודעות: 546
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי חרסון » ב' פברואר 11, 2019 4:26 pm

האמת היא שאני אינני אומר פ' כיור, ולפי שעה נשתכח ממני מנהג אמירתה...

--

אולי יש להמתיק אמירת הקטורת ע"פ המ"ד שתפילה כנגד קטורת תיקנוה דכתיב תיכון תפילתי קטורת לפניך... (וכ"ז לפי ההנחה שנאמרים רק הקרבנות השייכים לתפילה)

--

האבודרהם (כמדומני) כ' שאמירת למנצח בנגינות חשובה כהדלקת המנורה. וי"ל עפ"ז בדוחק. (וא"ש מנהג הספרדים לאמרו במנחה)

--
נערך לאחרונה על ידי חרסון ב ב' פברואר 11, 2019 4:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 4:34 pm

מיד בדקתי בסידור הרב... ויישר כח על הידיעה הזו. לא ידעתי שפרשייה זו (וגם פרשת תרומת הדשן שלאחריה) ליתא בסידורו.

חרסון
הודעות: 546
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי חרסון » ב' פברואר 11, 2019 4:37 pm

מקדש מלך כתב:מיד בדקתי בסידור הרב... ויישר כח על הידיעה הזו. לא ידעתי שפרשייה זו (וגם פרשת תרומת הדשן שלאחריה) ליתא בסידורו.


אני אכן מתפלל, כמנהג אבותי זצ"ל, בנוסח אדמו"ר הזקן... אבל דומני שגם בסידורי ע"מ ליתא.

באגב, יכול להיות שהכי ישר אכן לומר, שתיקנו לומר אותה בגלל סגולתה הרוחנית. ור' בשעה"כ שהביא מהזוה"ק דברים נפלאים והאריך לדון.

ועכ"פ עדיפא לן למצוא יישוב גם ע"פ ההלכה.

--

בנוגע למה שדנו לעיל לחלק בין קטורת למנורה, אם קטורת היא בשם כל ישראל. יש להעיר מחידושו הידוע של הגרי"ז, שאע"פ שהקטורת חשובה קרבן ציבור, מ"מ מצוותה אינה חיוב קרבן (כפרת כל ישראל) אלא מעשה ההקטרה, ולפי"ז דומה יותר למנורה מאשר לקרבן, גם בפרט זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5185
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 11, 2019 5:47 pm

מקדש מלך כתב:מיד בדקתי בסידור הרב... ויישר כח על הידיעה הזו. לא ידעתי שפרשייה זו (וגם פרשת תרומת הדשן שלאחריה) ליתא בסידורו.

תרומת הדשן ישנה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5185
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 11, 2019 5:48 pm

הוה אמינא כתב:מה שנוטה לכך הוא לשון הכתוב יערוך אותו אהרן ובניו, וכן בפרשת בהעלותך תולה את המנורה באהרן משמע שזו מצוותו. ואין כעת כל הספרים שעוסקים בזה תחת ידי.
ראוי לשאול שאלה כזו את הבקי בכולא תלמודא ומרא דשמעתתא של קדשים בעל משנת חיים, בלי ספק יפרוש מיד את כל הראיות והפירכות להנחה זו.

דווקא הדלקת המנורה כשרה בזרים!

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 5:55 pm

עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:מיד בדקתי בסידור הרב... ויישר כח על הידיעה הזו. לא ידעתי שפרשייה זו (וגם פרשת תרומת הדשן שלאחריה) ליתא בסידורו.

תרומת הדשן ישנה.

בסידור דפו"ר שבאוצר החכמה אינו, אלא מיד לאחר 'לעולם יהא אדם' מתחיל פרשת התמיד. האם נוסף לאחר מכן? ומדוע השתנה?

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 5:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
הוה אמינא כתב:מה שנוטה לכך הוא לשון הכתוב יערוך אותו אהרן ובניו, וכן בפרשת בהעלותך תולה את המנורה באהרן משמע שזו מצוותו. ואין כעת כל הספרים שעוסקים בזה תחת ידי.
ראוי לשאול שאלה כזו את הבקי בכולא תלמודא ומרא דשמעתתא של קדשים בעל משנת חיים, בלי ספק יפרוש מיד את כל הראיות והפירכות להנחה זו.

דווקא הדלקת המנורה כשרה בזרים!

מסתמא הרב הוה אמינא יוצא מנקודת הנחה ש'יערוך אותו' כולל גם הטבה, שפסולה בזרים.

דרומי
הודעות: 4960
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 11, 2019 6:39 pm

בסידורי עדות המזרח (שראיתי) אין גם פרשת תרומת הדשן אלא רק תמיד וקטורת.

ואם כבר נכנסים לשאלות כאלה, אני נזכר בשאלה שהציקה לי מאז לגבי 'שתי הלחם' שזמנו בחג השבועות - ולא מזכירים אותו כלל לא בתפלה ולא בקריאת התורה.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 6:50 pm

דרומי כתב:בסידורי עדות המזרח (שראיתי) אין גם פרשת תרומת הדשן אלא רק תמיד וקטורת.

ואם כבר נכנסים לשאלות כאלה, אני נזכר בשאלה שהציקה לי מאז לגבי 'שתי הלחם' שזמנו בחג השבועות - ולא מזכירים אותו כלל לא בתפלה ולא בקריאת התורה.

אכן. לא מזכירים את שתי הלחם ולא את הכבשים, ולא את כל הקרבנות האמורים בפרשת אמור. (והנוסחא 'שתי שעירי עיזים' קשה כידוע, מה ראו להזכיר את השעיר של פרשת אמור ולא את שאר הקרבנות דשם).
אבל באותה מידה (לא ממש) ניתן להקשות מדוע אין מזכירים את בזיכי לחם הפנים בשבת.

דרומי
הודעות: 4960
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 11, 2019 6:51 pm

בזיכי לחם הפנים נוהגים לקרוא את הפרשה שלהם בשבת אחר מוסף (כך לפחות בסידור בעל התניא), משא"כ שתי הלחם.

יהודי טבעי
הודעות: 258
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' פברואר 11, 2019 6:54 pm

המנהג הקדום היה לומר פרשת התמיד

הוספת פרשת הקטורת לא היתה משום ונשלמה פרים שפתינו כי לא תיקנו לומר את כל סדר המערכה, אלא משום הסגולה שבדבר כמובא בספר סדר היום ובמקובלים שהקטורת יש בה הגנה ושמירה ממזיקים ומהקליפות וכפי שאומרים קטורת בסיום התפילה. ולפי זה אין מקום לשאלה.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 11, 2019 6:56 pm

אבל מדוע הוסיפו על המנהג את פרשת תרומת הדשן והכיור (שאינם להבריח הקליפות), ורק הנרות נשארו מאחור?

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' פברואר 12, 2019 8:20 am

מקדש מלך כתב:מדוע אין אומרים את פרשת הטבת והדלקת הנרות (או מפרשת תצוה, או מפרשת אמור)?

'עטרת זקנים' על שו"ע אורח חיים סימן מח:
ויש אומרים פרשת 'ויקחו אליך שמן זית זך' בפרשת אמור, ופרשת נרות בפרשת בהעלתך (שיח השדה). ונראה שאין כאן מקומו, רק לערבית קודם מנחה, כי כן כתיב 'בבוקר בהיטיבו את הנרות', 'ובהעלות אהרן את הנרות בין הערבים', ולא אשתמיט משום מי להדליק את הנרות בבקר, רק הרמב"ם פ"ד מהלכות תמידין ומוספין שהוא סבר הדלקתן היא הטבתן, אבל כל האחרונים חולקים עליו.

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' פברואר 12, 2019 8:31 am

יהודי טבעי כתב:הוספת פרשת הקטורת לא היתה משום 'ונשלמה פרים שפתינו', כי לא תיקנו לומר את כל סדר המערכה, אלא משום הסגולה שבדבר.

לא כן משמע מדברי שולחן ערוך הרב:
סימן מח: נָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל וְקָבְעוּ חוֹבָה עַל עַצְמָן לִקְרוֹת פָּרָשַׁת הַתָּמִיד בְּכָל יוֹם קֹדֶם הַתְּפִלָּה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן א. וְטוֹב לוֹמַר גַּם פָּרָשַׁת הַקְּטֹרֶת אַחַר פָּרָשַׁת הַתָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר שָׁם.
סימן א: יֵשׁ נוֹהֲגִין לוֹמַר פָּרָשַׁת הַכִּיּוֹר, וְאַחַר כָּךְ פָּרָשַׁת תְּרוּמַת הַדֶּשֶׁן, וְאַחַר כָּךְ פָּרָשַׁת הַתָּמִיד, וְאַחַר כָּךְ פָּרָשַׁת מִזְבֵּחַ מִקְטַר קְטֹרֶת, וְאַחַר כָּךְ פָּרָשַׁת סַמָּנֵי הַקְּטֹרֶת וַעֲשִׂיָּתָן, כִּי כָּךְ הָיָה סֵדֶר הָעֲבוֹדוֹת בַּמִּקְדָּשׁ.

שבענו מטובך
הודעות: 597
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' פברואר 12, 2019 9:07 am

גם בארצות החיים למלבי"ם סי' א, המאיר לארץ ס"ק פב, מובא לקרוא 'פרשת הנרות', עיי"ש ובס"ק פג.

שומע ומשמיע
הודעות: 1687
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' פברואר 13, 2019 12:20 am

ראיתי על זה פעם דברים ב'תורת הקרבנות' (עמוד 2 בקובץ המצ"ב). מצורף גם תגובה שכתבתי.
קבצים מצורפים
תגובה.docx
(14.77 KiB) הורד 19 פעמים
גליון תורת הקרבנות כז - טבת תשע''ה.pdf
(655 KiB) הורד 18 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ד' פברואר 13, 2019 7:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 351
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 13, 2019 3:40 am

מקדש מלך כתב:בסידור דפו"ר שבאוצר החכמה אינו, אלא מיד לאחר 'לעולם יהא אדם' מתחיל פרשת התמיד. האם נוסף לאחר מכן? ומדוע השתנה?

או שנשמטה בטעות או שמשנה אחרונה שלו להכניסה.
ישנה ב"סידור עם דא"ח" שנדפס בתקע"ו, ולפניה כתוב "נכון מאד לומר בכל יום פ' תרומת הדשן וסידור המערכה...".
[כמדומה שאין עותק מהדפוסים שביניהם.]

עזריאל ברגר
הודעות: 5185
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: Re:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 13, 2019 9:31 am

במסתרים כתב:
מקדש מלך כתב:בסידור דפו"ר שבאוצר החכמה אינו, אלא מיד לאחר 'לעולם יהא אדם' מתחיל פרשת התמיד. האם נוסף לאחר מכן? ומדוע השתנה?

או שנשמטה בטעות או שמשנה אחרונה שלו להכניסה.
ישנה ב"סידור עם דא"ח" שנדפס בתקע"ו, ולפניה כתוב "נכון מאד לומר בכל יום פ' תרומת הדשן וסידור המערכה...".
[כמדומה שאין עותק מהדפוסים שביניהם.]

הביטוי "נכון מאוד" רומז לכאורה על הדגשת השינוי מדפו"ר.

מקדש מלך
הודעות: 2216
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדוע לא אומרים את פרשת הדלקת המנורה בכל יום?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 14, 2019 12:35 am

מקדש מלך כתב:
דרומי כתב:בסידורי עדות המזרח (שראיתי) אין גם פרשת תרומת הדשן אלא רק תמיד וקטורת.

ואם כבר נכנסים לשאלות כאלה, אני נזכר בשאלה שהציקה לי מאז לגבי 'שתי הלחם' שזמנו בחג השבועות - ולא מזכירים אותו כלל לא בתפלה ולא בקריאת התורה.

אכן. לא מזכירים את שתי הלחם ולא את הכבשים, ולא את כל הקרבנות האמורים בפרשת אמור. (והנוסחא 'שתי שעירי עיזים' קשה כידוע, מה ראו להזכיר את השעיר של פרשת אמור ולא את שאר הקרבנות דשם).
אבל באותה מידה (לא ממש) ניתן להקשות מדוע אין מזכירים את בזיכי לחם הפנים בשבת.


קיבלתי באישי.
מערכות לחם הפנים מוזכרים בתפילת מוסף, על פי דברי הבית יוסף באו"ח סימן רפו

צוית פירושיה עם סידור[י] נסכיה, יש מפרשים על שם צו את בני ישראל (במדבר כח ב) ששם מפורש קרבן שבת, צוית קרבנות המפורשים בה, עם מערכות של לחם הפנים, שש המערכת (ויקרא כד ו) תרגומו שית סדרין, נסכיה מלשון קשות הנסך (במדבר ד ז) אשר יוסך (שמות כה כט),


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים