מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' מרץ 08, 2020 5:22 pm

עמא דבר, שהרוצים לקבל משכנתא בתנאים טובים יותר מסדרים לעצמם תלושי משכורת גבוהים המראים על יכולת כלכלית גבוהה, ובכך מקבלים סכום גדול יותר של הלוואה או ריבית מופחתת [כי בזה יורד הסיכון אצל הבנק]
האם יש לזה היתר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 08, 2020 6:28 pm

לכאורה זוהי גניבה ואונאה וכיו"ב (אלא את"ל שמותר לגזול מהבנק).

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' מרץ 08, 2020 9:37 pm

כך חשבתי, אלא שראיתי הרבה שנוהגים הוראת היתר.

מה ההיתר לגנוב מבנק, בגלל חברה בע"מ?

זאב ערבות
הודעות: 8785
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 08, 2020 10:52 pm

על פי איזה הוראת היתר נוהגים?
שאלתי בזמנו את הגר"ד פינשטיין ואמר לי שאין שום היתר לדבר. (כמו כן שאלתי האם מותר לתת למוסדות מרשרשים ולקבל בחזרה בניכוי עשר אחוז ושוב ענה שידע שעושים זאת אך אין היתר לדבר ויעץ להתרחק מכל ההיתרים והמנהגים המפוקפקים האלה).

יהודה בן יעקב
הודעות: 2972
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מרץ 08, 2020 11:32 pm

זאב ערבות כתב:(כמו כן שאלתי האם מותר לתת למוסדות מרשרשים ולקבל בחזרה בניכוי עשר אחוז ושוב ענה שידע שעושים זאת אך אין היתר לדבר ויעץ להתרחק מכל ההיתרים והמנהגים המפוקפקים האלה).

מסתבר שבחו"ל לדעת כל הפוסקים - הדין כן, שהרי "דינא דמלכותא דינא".

זאב ערבות
הודעות: 8785
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 08, 2020 11:54 pm

יהודה בן יעקב כתב:
זאב ערבות כתב:(כמו כן שאלתי האם מותר לתת למוסדות מרשרשים ולקבל בחזרה בניכוי עשר אחוז ושוב ענה שידע שעושים זאת אך אין היתר לדבר ויעץ להתרחק מכל ההיתרים והמנהגים המפוקפקים האלה).

מסתבר שבחו"ל לדעת כל הפוסקים - הדין כן, שהרי "דינא דמלכותא דינא".

ומה הדין לדעת הפוסקים בארץ הקודש? האם לדעתם מותר כיוון שדינא דמלכותא אינו נוהג? אפשר לראות היתר בכתב?

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי איש קריות » ב' מרץ 09, 2020 12:24 am

אוהב עמו כתב:עמא דבר, שהרוצים לקבל משכנתא בתנאים טובים יותר מסדרים לעצמם תלושי משכורת גבוהים המראים על יכולת כלכלית גבוהה, ובכך מקבלים סכום גדול יותר של הלוואה או ריבית מופחתת [כי בזה יורד הסיכון אצל הבנק]
האם יש לזה היתר?

מנסיוני הדל: לקחתי בעבר משכנתא בסיוע של יועץ משכנתאות. הלה, ללא ידיעתי, המציא לבנק תלושים פיקטיביים עם הכנסות גבוהות. בשל העובדה שהוא לא עידכן אותי על כך התבררה האמת לאשורה כשישבתי מול הפקיד. לתדהמתי הפקיד לא התענין כלל בהכנסותי האמתיות והמשיך לטפל בתיק לפי המסמכים הכוזבים.
מסקנתי מכל הנ"ל: את הבנק לא תמיד מענין באמת מהם ההכנסות שלך. חלות עליו מגבלות של בנק ישראל והוא נאלץ לפעול על פיהם. כך שלעיתים הוא שמח שתרמה אותו.
אם כנים דבריי אזי אין כאן כל שאלה של גזל מכיון שמעניק ההלוואה מעונין לתת אותה, וגם לסוברים שאסור לגנוב מגוף ממשלתי במקרה דנן אתה לא לוקח מאף גוף ממשלתי אגורה שחוקה

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' מרץ 09, 2020 12:25 am

אם משקרים כדי לקבל ריבית נמוכה ודאי שאסור.

אם עושים כדי לקבל הלוואה גדולה יותר, הטענה היא שהבנק ישמח מאוד לתת כמה שיותר הלוואות, רק שהוא מחויב להוראות בנק ישראל ולכן אין כאן רמאות כלפי הבנק.
בעבר, כשאני לקחתי משכנתא, הבנקאית עצמה אמרה לי אייך "לסדר" הכנסה גבוהה יותר, והיא אמרה לי בפירוש שזה בשביל שהבנק לא יקבל קנסות.

זה נשמע כמו טענה טובה לעניין גזל, אבל סוף סוף אסור לשקר.
נערך לאחרונה על ידי לעולם יהיה אדם ב ב' מרץ 09, 2020 12:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 09, 2020 12:25 am

יהודה בן יעקב כתב:
זאב ערבות כתב:(כמו כן שאלתי האם מותר לתת למוסדות מרשרשים ולקבל בחזרה בניכוי עשר אחוז ושוב ענה שידע שעושים זאת אך אין היתר לדבר ויעץ להתרחק מכל ההיתרים והמנהגים המפוקפקים האלה).

מסתבר שבחו"ל לדעת כל הפוסקים - הדין כן, שהרי "דינא דמלכותא דינא".

וכבר האריכו בכו"כ מקומות, על כך שע"פ הוכחת הגמרא "תדע דקטלו דקלי וגשרו גשרי ועברינן עלייהו", שאנו נוהגים כך גם ב"מדינת ישראל", ועל כרחנו נמצינו מכריעים שדינם דין...

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 09, 2020 12:26 am

איש קריות כתב:
אוהב עמו כתב:עמא דבר, שהרוצים לקבל משכנתא בתנאים טובים יותר מסדרים לעצמם תלושי משכורת גבוהים המראים על יכולת כלכלית גבוהה, ובכך מקבלים סכום גדול יותר של הלוואה או ריבית מופחתת [כי בזה יורד הסיכון אצל הבנק]
האם יש לזה היתר?

מנסיוני הדל: לקחתי בעבר משכנתא בסיוע של יועץ משכנתאות. הלה, ללא ידיעתי, המציא לבנק תלושים פיקטיביים עם הכנסות גבוהות. בשל העובדה שהוא לא עידכן אותי על כך התבררה האמת לאשורה כשישבתי מול הפקיד. לתדהמתי הפקיד לא התענין כלל בהכנסותי האמתיות והמשיך לטפל בתיק לפי המסמכים הכוזבים.
מסקנתי מכל הנ"ל: את הבנק לא תמיד מענין באמת מהם ההכנסות שלך. חלות עליו מגבלות של בנק ישראל והוא נאלץ לפעול על פיהם. כך שלעיתים הוא שמח שתרמה אותו.
אם כנים דבריי אזי אין כאן כל שאלה של גזל מכיון שמעניק ההלוואה מעונין לתת אותה, וגם לסוברים שאסור לגנוב מגוף ממשלתי במקרה דנן אתה לא לוקח מאף גוף ממשלתי אגורה שחוקה

זה מאוד לא פשוט.
לפי הסברא ש"דינא דמלכותא דינא" - לכאורה זה גם אסור, ויש להאריך בזה.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי לענין » ב' מרץ 09, 2020 9:32 pm

שיטה מקובצת מסכת בבא מציעא דף סא עמוד ב
על מנת למקט. יש מפרשים דמיירי שהוא אינו רוצה לעכב הגנבה בידו אלא הוא גונב כדי לצערו. ולא נראה דהא מעשים בכל יום שעושים כך. לכך יש מפרשים דודאי בדעתו לעכב הגנבה בידו אבל אינו גונב בשביל שום הנאה אלא כדי לצערו:

צריך ללמוד מכאן כיצד מביאים ראיה בחושן משפט.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: לשקר כדי להשיג הלוואה בריבית יותר טובה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' מרץ 09, 2020 11:51 pm

לענין כתב:שיטה מקובצת מסכת בבא מציעא דף סא עמוד ב
על מנת למקט. יש מפרשים דמיירי שהוא אינו רוצה לעכב הגנבה בידו אלא הוא גונב כדי לצערו. ולא נראה דהא מעשים בכל יום שעושים כך. לכך יש מפרשים דודאי בדעתו לעכב הגנבה בידו אבל אינו גונב בשביל שום הנאה אלא כדי לצערו:

צריך ללמוד מכאן כיצד מביאים ראיה בחושן משפט.

ש"י מד"ן
הרי שולחן והרי בשר ואין לנו פה לאכול
אא"כ נחלק בין מעשים בכל יום של ראשונים כמלאכים לבין קטני קטנים כמונו שהיוקר מאמיר והדוחק גובר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 198 אורחים