מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וממנו לבדו נדרוש הבאות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 27, 2021 10:13 pm

ז"ל הרמב"ן בהוספות לספר המצוות -
מצוה שמינית שנצטוינו להיות לבבנו תמים עמו ית' והוא שנאמר (שופטי' יח) תמים תהיה עם י"י אלהיך. וענין הצוואה הזאת שנייחד לבבנו אליו לבדו ית' ושנאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמתת כל עתיד וממנו לבדו נדרוש הבאות מנביאיו או מאנשי חסידיו ר"ל אורים ותומים ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבאו דבריהם על כל פנים. אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא משנה מערכת הככבים והמזלות כרצונו, מפר אותות בדים וקוסמים יהולל [ישעי' מד], ונאמין שכל הבאות תהיינה אלינו כפי התקרבנו לעבודתו כענין שהבטיח (ירמי' י) אל דרך הגוים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה. ואמרו באחרון שלפסחים (קיג ב) מנין שאין שואלים דבר מן הכלדיים שנאמר תמים תהיה עם י"י אלהיך. והכלדיים הם שארית האומה המתעסקת במלאכת הכוכבים הנקראים כלדיב"ש. ולשון ספרי אם עשית כל האמור בענין הרי אתה תם לי"י אלהיך. ופירוש זה שאסר הכתוב לשאול את העתיד מאוב וידעוני ומתים ומן מעונן וקוסם ואחרי כן צוה שיהיה לבנו תמים עמו יתב' באלה ולא נירא מדברי מגיד עתידה מן הנזכרים או מזולתם אבל מן נביאו נדרוש ואליו נשמע כאשר יאמר בפרשה. וזה הוא תרגומו שלאנקלוס שלים תהא בדחלתא די"י אלהך. וכן אמר הכתוב (תהל' קיט) יהי לבי תמים בחוקיך. ובמצוה הזאת נצטוה אברהם אבינו כאשר בא לכרות לו ברית ולתת לו זרע, אמר (לך יז ורמב"ן שם) התהלך לפני והיה תמים. כי מפני שהיה הוא זכור לטוב יסוד באמונה והחולק על הכשדים שהיו מייחסים כל הכחות לשמש ולירח ולככבים והוא ראה שיש עליהם יוצר ומנהיג צוהו עוד להתהלך לפניו ולהיות תמים עמו ולא יתן בלבו שיהא בזולתו שום אמת ולא יסתכל בעניינם כלל עם דעתו שיוצרם מנהיג אותם אלא יהיה לבו אליו לבדו ית' כי הוא המצוה אותם והמסדר סדור מערכתם כרצונו כענין שאמרו (שבת קנו א) צא מאצטגנינות שלך וכו'. זהו ענין המצוה הזאת. והזכירה בעל ההלכות וכתב (אות קמד) להיות תמים. ואולי חשב הרב שהיא צוואה כוללת המצות כולן ללכת בדרכי התורה כענין שנ' (תהל' קיט) אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת י"י ולכן לא הביאה בחשבונו. והמתבאר מדברי רבותינו והנכון בכתוב הזה הוא מה שפרשנו בה בכאן


האם אדם המתעניין בחיזוי מזג האויר, תחזיות פוליטיות כלכליות וכל כיו"ב, ומתכנן את פעולותיו עפ"ז, יש כאן פגיעה בציווי "שנאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמתת כל עתיד וממנו לבדו נדרוש הבאות"?

או שמא יש חילוק בין חיזוי באופן טבעי וטכני ובין צפייה בכוכבים וכד' שבהם יש מקום טעות לייחס כח עצמי?

או אולי החילוק הוא בין מי שנסמך עליהם בתורת ודאי ובין מי שיודע ש"הכל בידי שמים כי הוא משנה מערכת הככבים והמזלות כרצונו"?

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 28, 2021 11:07 am

שדר לי חכ"א שליט"א -

עיקר הנקודה לענ"ד שברוב התחזיות אינו אומר השערה על העתיד משום ידיעות עמוקות ונסתרות, אלא רואה את תחילת התהליך ואומר שמסתמא כך ימשך. הדוגמא הפשוטה מזג אויר, אינו אומר שלפי עומק הבנתו צריך להיות גשם, אלא אומר יש עננים במקום מסוים, והרוח נושבת באופן פלוני, ובגמ' גם מבואר שיש כיונים קבועים לרוח, ולפי עוד תנאים שיש, ירדו גשמים. ואינו שונה מגשם בשכונה א' ואומר שה"ה ירד עד מעט בשכונה ליד כי הרוח מנשבת לשם. והבאתי ר"ן הידוע שמתיר הרבה יותר מזה. ועל המגביהים ש"ש ואסורים לחשוב שע"פ מה שבפנינו, איך ימשך העתיד הנראה לעין, אשאל, הרי הגמ' אומרת רוב גוססים למיתה, עד שרצו בגיטין שיהיה אפשר להעיד על אשתו שמותרת, ובסנהדרין שמי שהורגו פטור. והרי אדם לא מת אא"כ ה' אומר, וא"כ איך אתה מתיר את אשתו ע"פ מצב רפואי. וזה ממש חסרון באמונה לומר כיון שהוא גוסס מסתמא ימות, וכי אתה יודע שנגזר עליו מיתה? אלא שאתה רואה את תחילת התהליך, ואם ה' הכניס אותו במצב זה, רוב הפעמים שיגמר המהלך.


חידושי הר"ן מסכת חולין דף צה עמוד ב
וכך נראה לי בתירוצן של דברים שהנחש שאסרה תורה הוא התולה את דבריו בסימן שאין הסברא נותנת שיהא בהם גורם תועל' לדבר או נזק כגון פתו נפל מידו וצבי הפסיק לו בדרך כדאיתא בפ' ד' מיתות שאלו וכיוצא בהם הם מדרכי האמורי אבל הלוקח סימנין בדבר שהסברא נודעת שהן מורין תועלת הדבר או נזקו אין זה נחש שכל עסקי העולם כך הם שהרי האומר שאם ירדו גשמים לא אצא לדרך ואם לאו אצא לדרך אין זה נחש אלא מנהגו של עולם ואליעזר עבד אברהם ויונתן בן שאול וכיוצא מזה תלו מעשיהם שאליעזר יודע היה שלא היו מזווגין אשה ליצחק אבינו אלא הוגנת לו ולפיכך לקח סימן לעצמו שאם תהא כל כך נאה במעשי' ושלמה במדותיה עד שכשיאמר לה הגמיאני מעט מים תשיבנו ברוח נדיב' שתה וגם גמליך אשקה אותה היא שהזמינו מן השמי' ליצחק. וכן יונתן בן שאול שבקש להכות במחנה פלשתים הוא ונושא כליו בלבד לקח זה סימן לעצמו שאם יאמרו עלו אלינו יהא נראה שהם יראים ממארב ובכיוצא בזה בטח יונתן בגבורתו שהוא ונושא כליו יפגעו בהם שכן מנהגו של עולם ששנים או שלשה אבירי לב יניסו הרבה מן המפחדים ואם יאמרו דומו עד הגענו אליכם יראה מדבריהם שאינם מתפחדים ובכיוצ' בזה לא היה ראוי ליונתן בן שאול שימסור עצמו לסכנה וכל כיוצא בזה מנהגו של עולם הוא. וכי מייתינן לה בגמר' לענין איסור הכי קאמרינן שכל נחש שהוא מן הדברי' שאסרה תורה שאין הסברא מכרעת בהן כל שאינו סומך על מעשיו ממש כמו שעשו אלו השנים בדבר מותר אינו נחש ואינו אסור אף על פי שהוא מדרכי הנחשים האסורים ורב לא תלה מעשיו במברא שהרי לא אמר אי מברא אתי לאפאי איזיל ואי לא לא איזיל אלא דכי חזא מברא דאתי לאפיה אמר יומא טבא לגאו וכיון שכן אמאי לא אכיל מההוא.


וע"ע רד"ק שמואל א פרק יד פסוק ט.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 22, 2021 11:40 am

נפשו גחלים תלהט.pdf
(247.54 KiB) הורד 134 פעמים

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 22, 2021 4:25 pm

עושה חדשות כתב:
נפשו גחלים תלהט.pdf

אחר בקשת המחילה וקטונתי בהחלט, אך דברי הגרי'א ויינטרוב זצ'ל צריכים עיון, וכנראה נתכוון לחזק בלבד עם ה'חשש'.
ואין לכאורה ספק שאין ביטול עשה במי שסומך על הערכות, שאינן אלא הערכות, ואף אחד לא ערב שייתקיימו.
אולי יש בזה לכל היותר 'טפשות'...

מהר שלל חש בז
הודעות: 38
הצטרף: ו' פברואר 14, 2020 9:55 am

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי מהר שלל חש בז » ג' מרץ 23, 2021 12:51 am

כבר שאלו קודם מהדין של רוב גוססים למיתה. ובכלל אני לא רואה הבדל בין תחזית מזג אויר של שבוע הבא ובין אדם שמסתכל בבוקר בחלון לראות אם צריך לקחת מטריה בשביל המשך היום.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ה' אפריל 01, 2021 9:29 pm

אליהו בן עמרם כתב:
עושה חדשות כתב:
נפשו גחלים תלהט.pdf

אחר בקשת המחילה וקטונתי בהחלט, אך דברי הגרי'א ויינטרוב זצ'ל צריכים עיון, וכנראה נתכוון לחזק בלבד עם ה'חשש'.
ואין לכאורה ספק שאין ביטול עשה במי שסומך על הערכות, שאינן אלא הערכות, ואף אחד לא ערב שייתקיימו.
אולי יש בזה לכל היותר 'טפשות'...


טיפשות בוודאי אין בזה.
ראה גמ' תמיד לב ע"א:
'איזהו חכם הרואה את הנולד'.
ופירש המפרש שעל הדף: 'הרואה את הנולד - המבין מלבו מה שעתיד להיות קורות שעתידים לבא ונזהר מהן'.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' אפריל 02, 2021 1:05 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
עושה חדשות כתב:
נפשו גחלים תלהט.pdf

אחר בקשת המחילה וקטונתי בהחלט, אך דברי הגרי'א ויינטרוב זצ'ל צריכים עיון, וכנראה נתכוון לחזק בלבד עם ה'חשש'.
ואין לכאורה ספק שאין ביטול עשה במי שסומך על הערכות, שאינן אלא הערכות, ואף אחד לא ערב שייתקיימו.
אולי יש בזה לכל היותר 'טפשות'...


טיפשות בוודאי אין בזה.
ראה גמ' תמיד לב ע"א:
'איזהו חכם הרואה את הנולד'.
ופירש המפרש שעל הדף: 'הרואה את הנולד - המבין מלבו מה שעתיד להיות קורות שעתידים לבא ונזהר מהן'.

הגע עצמך
וכי כל 'טיפש' שמנסה לראות הנולד ונזהר ממנו, נחשב ל'חכם'?
הלא בוודאי רק מי שהצליח לצפות פני עתיד וקרה מה שצפה, הריהו ה'חכם'.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ו' אפריל 02, 2021 3:07 pm

אליהו בן עמרם כתב:הגע עצמך
וכי כל 'טיפש' שמנסה לראות הנולד ונזהר ממנו, נחשב ל'חכם'?
הלא בוודאי רק מי שהצליח לצפות פני עתיד וקרה מה שצפה, הריהו ה'חכם'.

הוגעתי עצמי.
'שראה את הנולד' לא נאמר, אלא 'הרואה את הנולד'.
מי שכבר הצליח לצפות פני העתיד - הריהו נביא ולא חכם.

הטיפש - בהגדרה - אינו מחשב צעדיו ואינו רואה מלבד את הרגע הנתון. החכם משקיף קדימה ואחורה, ממבט יותר גבוה. לכן החכם רואה את הנולד; מתבונן אל העתיד, אל הצפוי לבוא, ונזהר ממנו. החכם נוטל עמו מטריה ביום סגריר.
תמים תהיה עם ה' אלוקיך. לא טיפש תהיה.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וממנו לבדו נדרוש הבאות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 14, 2021 1:05 am

ראה עוד כעי"ז ב'ספר סופר וסיפור' (מונדשיין) עמוד 831.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים