מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צילום תמונות על ידי נכרי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 4:55 am

שאלה רצינית ליודעי הלכה.

מי שרוצה שנכרי יקח עבורו תמונות משמחה שהוא עושה בשבת.
עכשיו יש בעיה של מעשה שבת, ודעת הגריש"א שאין התר בכדי שיעשו כיוון שאי אפשר לייצר שוב את אותו הסיטואציה שהוא רוצה שיצלם. (האם ידוע על חולקים? כי לכאורה הסברא מאוד מחודשת)
וגם דעת הגריש"א שהסתכלות בתמונות חשיב נהנה ממעשה שבת יש לדון בו קצת.
והנה לכאורה יש להחשיב מעשה לקיחת התמונות לאיסור דרבנן, (לפחות לפי שיטת האג"מ) כאן באמריקה הפוסקים לא הולכים בשיטת החזו"א וגם לשיטתו לא ממש ברור אם יהיה כן הדין במצלמה דיגיטלית/טלפון.
ונחלקו הראשונים אי מעשה שבת באיסור דרבנן יש בו דין כדי שיעשו, ולהלכה פסקינן דאסור למי שנעשה בשבילו בכדי שיעשו (ובנידון דידן לכאורה יהיה אסור עולמית לגריש"א) ולאחרים שלא נעשה בשבילם מותר מיד.
והנה עלה ברעיוני לפי זה התר קל ופשוט, להגיד לגוי קודם שבת בדרך סיפור שיש לך קרוב משפחה שאינו יכול להגיע וחבל מאוד שלא יוכל לראות תמונות מהשמחה, והגוי יבין מעצמו שהוא יקח תמונות עבור אותו 'קרוב' (אולי באמת צריך אחד כזה) ואז יהיה אסור לשלוח לו את התמונות אך יהיה מותר לבעל השמחה ולשאר שלא צילם הנכרי עבורם.

מ"מ והערות יתקבלו בברכה, אבל בבקשה רק דברים לאמיתה של תורה

קרית מלך
הודעות: 1051
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' פברואר 17, 2023 8:56 am

זיז שדי כתב:שאלה רצינית ליודעי הלכה.

והנה לכאורה יש להחשיב מעשה לקיחת התמונות לאיסור דרבנן, (לפחות לפי שיטת האג"מ) כאן באמריקה הפוסקים לא הולכים בשיטת החזו"א וגם לשיטתו לא ממש ברור אם יהיה כן הדין במצלמה דיגיטלית/טלפון.
מ"מ והערות יתקבלו בברכה, אבל בבקשה רק דברים לאמיתה של תורה


הנחה זו צריכה עיון רב מאד, שיטת מרן הגרש"ז זצ"ל שהמדיה הדיגיטלית יש בה איסור בונה מבלי קשר לשיטתו הנודעת של החזו"א בענין בונה בחשמל. וא"כ הדרנא לזה שמדובר באיסור דאורייתא.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי שעת הכושר » ו' פברואר 17, 2023 8:59 am

https://shabesclick.co.il/
תציע להם את הרעיון שלך

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 11:32 am

קרית מלך כתב:הנחה זו צריכה עיון רב מאד, שיטת מרן הגרש"ז זצ"ל שהמדיה הדיגיטלית יש בה איסור בונה מבלי קשר לשיטתו הנודעת של החזו"א בענין בונה בחשמל. וא"כ הדרנא לזה שמדובר באיסור דאורייתא.

יש לך מ"מ לזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 17, 2023 12:07 pm

אין ספק שמכוער הדבר עד למאוד, וזילותא דשבתא וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 17, 2023 12:13 pm

ולעצם ההיתר:
א. אסור לשלוח גוי לעשות דבר האסור בשבת, אף אם לא אמרת לו בדיבור (וכפי שהאריך בזה בשו"ע אדה"ז, שיש כאן שני דינים נפרדים: 1. איסור האמירה (משום "ממצוא חפצך"). 2. איסור עשיית המלאכה (משום "כל מלאכה לא תֵיעָשֶׂה").
ב. פעמים רבות יש חובת מחאה שחובה עלינו למחות בו שלא יעשה מלאכה בתוך רשותנו לטובתנו.
ג. לא ברור לי מי בכגון-דא נחשב "מי שהמלאכה נעשתה בשבילו". בפשטות כשהגוי עושה אדעתא דישראל - הולכים לפי דעתו האמיתית של המשלח ולא לפי השקרים שהוא שיקר לגוי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 17, 2023 12:30 pm

ועיקר העיקרים:
כל גזירת איסור ההנאה ממלאכת הגוי - היא כדי שלא יאמר לכתחילה.
ולכן בכגון דא - ודאי ראוי לאסור על האומר את ההנאה.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 1:26 pm

עזריאל ברגר כתב:אין ספק שמכוער הדבר עד למאוד, וזילותא דשבתא וכו'.

אם זה מותר אין זה מכוער כלל, ואין בידינו היכולת לקבוע מה כן ומה לא זילותא דשבתא, אני מחפש מראה מקומות וסברות רציניות לכאן ולכאן ולא סתם סברות הכרס והערות קטנוניות.
כמובן שלא לסמוך על זה למעשה עד שיוצע הדבר לפני גדולי מורי ההוראה שהם יפסקו, ובכוונתי להציע להם את זה, אך ברצוני להציע לפניהם דבר שלם ולכן פניתי לעזרת חברי הפורום שיעזרו לי במראה מקומות ובראיות מתוך הסוגיות.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 1:34 pm

עזריאל ברגר כתב:ולעצם ההיתר:
א. אסור לשלוח גוי לעשות דבר האסור בשבת, אף אם לא אמרת לו בדיבור (וכפי שהאריך בזה בשו"ע אדה"ז, שיש כאן שני דינים נפרדים: 1. איסור האמירה (משום "ממצוא חפצך"). 2. איסור עשיית המלאכה (משום "כל מלאכה לא תֵיעָשֶׂה").
ב. פעמים רבות יש חובת מחאה שחובה עלינו למחות בו שלא יעשה מלאכה בתוך רשותנו לטובתנו.
ג. לא ברור לי מי בכגון-דא נחשב "מי שהמלאכה נעשתה בשבילו". בפשטות כשהגוי עושה אדעתא דישראל - הולכים לפי דעתו האמיתית של המשלח ולא לפי השקרים שהוא שיקר לגוי.


לגבי א כבר סמכו על התר בדרך רמז של המשנ"ב ובפרט שאומר לו קודם שבת. ומעשים שבכל יום שמביאים גוי לסגור האור/המזגן/התנור וכו' (וכבר האריכו בזה האחרונים על הסתירה בין זה לבין דין חובת מחאה, אך למעשה כל הפוסקים כאן מתירים לכתחילה)

ב. עיין לעיל, אך אשמח לכל מ"מ בנידון זה שלא נתברר לי כל צרכו ומתי כן ומתי לא.

ג. לא ידעתי למה אתה חושב כן, הרי אין שליחות לעכו"ם (ואפי' היה דין שליחות הולכים בכל מקום אחר דעת שניהם שיהיה כמותו) וכל הדין של איסור הנאה ממעשה שבת למי שנעשה עבורו זה אפילו בלא שליחות כלל אלא על פי דעתו של הגוי שעושה בשבת

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 1:36 pm

עזריאל ברגר כתב:ועיקר העיקרים:
כל גזירת איסור ההנאה ממלאכת הגוי - היא כדי שלא יאמר לכתחילה.
ולכן בכגון דא - ודאי ראוי לאסור על האומר את ההנאה.

זה אכן סברא רצינית וחזקה, ואם היה לך את הכח של 'רבנן' אולי היית אוסף את כל חכמי ישראל למניין לאסרו, אך הדיון כאן הוא, האם זה בכלל מה שנאסר על ידי חז"ל או לא? ותל"מ

כשתילי זיתים
הודעות: 791
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ו' פברואר 17, 2023 1:54 pm

כשתילי זיתים כתב:אולי תמצא איזה היתר גם לעבודה זרה ושפיכת דמים, ולא רק חילול שבת

לכאורה לשפיכת דמים יש עצה פשוטה, למשל אם אתה רוצה להרוג את השכן שלך בגלל שהוא מאריך יותר מדי בלכה דודי, אז תוכל לרמז לגוי רוצח מסיח לפי תומו שהשכן שלך עמלקי ואם יהרוג אותו מישהו אחר ישלם לו כסף, ואז יתן הכסף לאחר ליתן להרוצח וכעובדא דבית חורון, נמצא שאין כאן שום איסור שהרי הגוי אדעתא דנפשיה עביד, וגם ליכא לפני עיור שחשב שהוא עמלקי.
ובאמת יש עוד להתיר בציור הנ"ל מטעם ספק ספיקא, ספק שאתה באמת גוי ולא יהודי, ולצרף שיטת הראשונים שהגוים כיום לא מצווים על שבע מצוות בני נח משום ראה ויתר גוים כו' ואת"ל שאתה יהודי, אולי השכן שלך הוא באמת עמלקי, וא"כ ודאי ודאי על ידי רמז לגוי הדבר מותר לכתחילה, למהדרין מן המהדרין

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 2:09 pm

כשתילי זיתים כתב:
כשתילי זיתים כתב:אולי תמצא איזה היתר גם לעבודה זרה ושפיכת דמים, ולא רק חילול שבת

לכאורה לשפיכת דמים יש עצה פשוטה, למשל אם אתה רוצה להרוג את השכן שלך בגלל שהוא מאריך יותר מדי בלכה דודי, אז תוכל לרמז לגוי רוצח מסיח לפי תומו שהשכן שלך עמלקי ואם יהרוג אותו מישהו אחר ישלם לו כסף, ואז יתן הכסף לאחר ליתן להרוצח וכעובדא דבית חורון, נמצא שאין כאן שום איסור שהרי הגוי אדעתא דנפשיה עביד, וגם ליכא לפני עיור שחשב שהוא עמלקי.
ובאמת יש עוד להתיר בציור הנ"ל מטעם ספק ספיקא, ספק שאתה באמת גוי ולא יהודי, ולצרף שיטת הראשונים שהגוים כיום לא מצווים על שבע מצוות בני נח משום ראה ויתר גוים כו' ואת"ל שאתה יהודי, אולי השכן שלך הוא באמת עמלקי, וא"כ ודאי ודאי על ידי רמז לגוי הדבר מותר לכתחילה, למהדרין מן המהדרין

רק עמלקי אמיתי יוכל לחשוב על ההתר הזה, וד"ל.
השאלה פה עניינית ומנומקת וכל ההתממות והטיפשות הזאת היא שלא במקומה.
ולגוף טפשותך בן נח נהרג שהיה לו ללמוד ולא למד ולכן איכא לפני עיוור, ואין ב"נ מצווה על הריגת עמלק ולדידו נמי עובר עברה. וגם עובר נמי על לא תעמוד על דם ריעך, ועל וחי אחיך עימך, ואהבת לריעך כמוך. וכהנה רבות מספור.
אין נחשב ספק שמא השכן שלך עמלקי, דכל דפריש מרובא פריש, ואם עלה בדמיונך ההתר הלז אין כאן ספק אם אתה גוי או יהודי אלא ודאי גוי.
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב ו' פברואר 17, 2023 3:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1051
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' פברואר 17, 2023 2:38 pm

זיז שדי כתב:
קרית מלך כתב:הנחה זו צריכה עיון רב מאד, שיטת מרן הגרש"ז זצ"ל שהמדיה הדיגיטלית יש בה איסור בונה מבלי קשר לשיטתו הנודעת של החזו"א בענין בונה בחשמל. וא"כ הדרנא לזה שמדובר באיסור דאורייתא.

יש לך מ"מ לזה?


לך נא ראה בספר שמירת שבת כהלכתה שכתב כן בשמו.

כשתילי זיתים
הודעות: 791
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ו' פברואר 17, 2023 2:54 pm

זיז שדי כתב:ולגוף טפשותך בן נח נהרג שהיה לו ללמוד ולא למד ולכן איכא לפני עיוור.

לא הבנת, כתבתי שהודיעו לגוי שהשכן הבעל מנגן הוא עמלקי, וא"כ אין כאן שום לפני עוור שהרי הוא טועה בדבר מצוה, שהגוי חשב שמקיים מצוה.
אף שאין הגוים מצווים על מצוה זו, יש לצרף דעת הרדב"ז שגוים העושים מצוות מקבלים שכר כמי שאינו מצווה ועושה
נמצא הדבר מותר לכתחילה למהדרין מן המהדרין, יאכלו ענבים וישבעו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 18, 2023 11:00 pm

זיז שדי כתב:
עזריאל ברגר כתב:אין ספק שמכוער הדבר עד למאוד, וזילותא דשבתא וכו'.

אם זה מותר אין זה מכוער כלל, ואין בידינו היכולת לקבוע מה כן ומה לא זילותא דשבתא, אני מחפש מראה מקומות וסברות רציניות לכאן ולכאן ולא סתם סברות הכרס והערות קטנוניות.
כמובן שלא לסמוך על זה למעשה עד שיוצע הדבר לפני גדולי מורי ההוראה שהם יפסקו, ובכוונתי להציע להם את זה, אך ברצוני להציע לפניהם דבר שלם ולכן פניתי לעזרת חברי הפורום שיעזרו לי במראה מקומות ובראיות מתוך הסוגיות.

יש דברים שמותרים מן הדין ואסרום חכמי הדורות (כולל חכמי הדורות האחרונים) מטעמי זלזול השבת (לדוגמא: איסור הרכיבה על אופניים).

אבל ברור לי שאם יבוא צלם לאירוע בשבת - יהיה בזה ביזיון גדול לשבת וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13121
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 18, 2023 11:02 pm

זיז שדי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ולעצם ההיתר:
א. אסור לשלוח גוי לעשות דבר האסור בשבת, אף אם לא אמרת לו בדיבור (וכפי שהאריך בזה בשו"ע אדה"ז, שיש כאן שני דינים נפרדים: 1. איסור האמירה (משום "ממצוא חפצך"). 2. איסור עשיית המלאכה (משום "כל מלאכה לא תֵיעָשֶׂה").
ב. פעמים רבות יש חובת מחאה שחובה עלינו למחות בו שלא יעשה מלאכה בתוך רשותנו לטובתנו.
ג. לא ברור לי מי בכגון-דא נחשב "מי שהמלאכה נעשתה בשבילו". בפשטות כשהגוי עושה אדעתא דישראל - הולכים לפי דעתו האמיתית של המשלח ולא לפי השקרים שהוא שיקר לגוי.


לגבי א כבר סמכו על התר בדרך רמז של המשנ"ב ובפרט שאומר לו קודם שבת. ומעשים שבכל יום שמביאים גוי לסגור האור/המזגן/התנור וכו' (וכבר האריכו בזה האחרונים על הסתירה בין זה לבין דין חובת מחאה, אך למעשה כל הפוסקים כאן מתירים לכתחילה)

ב. עיין לעיל, אך אשמח לכל מ"מ בנידון זה שלא נתברר לי כל צרכו ומתי כן ומתי לא.

ג. לא ידעתי למה אתה חושב כן, הרי אין שליחות לעכו"ם (ואפי' היה דין שליחות הולכים בכל מקום אחר דעת שניהם שיהיה כמותו) וכל הדין של איסור הנאה ממעשה שבת למי שנעשה עבורו זה אפילו בלא שליחות כלל אלא על פי דעתו של הגוי שעושה בשבת

נתחיל מג', שעכ"פ לדעת אדה"ז יש שליחות לגוי בשבת מדרבנן. ועפ"ז יש לחשב מסלול מחדש על כל הענינים...
ולגבי ההיתר לסגור האור וכיו"ב - קודם צריך לבדוק מהו טעם ההיתר, ואז להשוות האם הוא רלוונטי לעניננו וכו'.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 19, 2023 3:27 am

עזריאל ברגר כתב:
זיז שדי כתב:
עזריאל ברגר כתב:אין ספק שמכוער הדבר עד למאוד, וזילותא דשבתא וכו'.


יש דברים שמותרים מן הדין ואסרום חכמי הדורות (כולל חכמי הדורות האחרונים) מטעמי זלזול השבת (לדוגמא: איסור הרכיבה על אופניים).

אבל ברור לי שאם יבוא צלם לאירוע בשבת - יהיה בזה ביזיון גדול לשבת וכו'.

לא ידוע לי שאסרו חכמי הדורות לרכוב על אופניים, אלא הוא בגדר מנהג שנהגו בו כל ישראל.
שוב לא דיברתי על הבאת צלם להיכל, אלא על מלצר או גוי פרטי שמצלם עבור ה'סבתא'

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 19, 2023 3:29 am

עזריאל ברגר כתב:
זיז שדי כתב:[

ג. לא ידעתי למה אתה חושב כן, הרי אין שליחות לעכו"ם (ואפי' היה דין שליחות הולכים בכל מקום אחר דעת שניהם שיהיה כמותו) וכל הדין של איסור הנאה ממעשה שבת למי שנעשה עבורו זה אפילו בלא שליחות כלל אלא על פי דעתו של הגוי שעושה בשבת

נתחיל מג', שעכ"פ לדעת אדה"ז יש שליחות לגוי בשבת מדרבנן. ועפ"ז יש לחשב מסלול מחדש על כל הענינים...
ולגבי ההיתר לסגור האור וכיו"ב - קודם צריך לבדוק מהו טעם ההיתר, ואז להשוות האם הוא רלוונטי לעניננו וכו'.

כבר אמרתי, שכל שאינו מדבר, אלא בדרך סיפור דברים אין זה שליחות כלל

האמת אדרוש
הודעות: 317
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' פברואר 19, 2023 5:45 am

זיז שדי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ולעצם ההיתר:
א. אסור לשלוח גוי לעשות דבר האסור בשבת, אף אם לא אמרת לו בדיבור (וכפי שהאריך בזה בשו"ע אדה"ז, שיש כאן שני דינים נפרדים: 1. איסור האמירה (משום "ממצוא חפצך"). 2. איסור עשיית המלאכה (משום "כל מלאכה לא תֵיעָשֶׂה").
ב. פעמים רבות יש חובת מחאה שחובה עלינו למחות בו שלא יעשה מלאכה בתוך רשותנו לטובתנו.
ג. לא ברור לי מי בכגון-דא נחשב "מי שהמלאכה נעשתה בשבילו". בפשטות כשהגוי עושה אדעתא דישראל - הולכים לפי דעתו האמיתית של המשלח ולא לפי השקרים שהוא שיקר לגוי.


לגבי א כבר סמכו על התר בדרך רמז של המשנ"ב ובפרט שאומר לו קודם שבת. ומעשים שבכל יום שמביאים גוי לסגור האור/המזגן/התנור וכו' (וכבר האריכו בזה האחרונים על הסתירה בין זה לבין דין חובת מחאה, אך למעשה כל הפוסקים כאן מתירים לכתחילה)

כמדומה שחילקו הפוסקים בין סגירת האור להדלקת האור, ובכאן יהא דומה להדלקה מאחר שיש איסור מעשה שבת בדיעבד, וממילא ודאי יחול חיוב מחאה ונפל היתרא בבירא.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי סגי נהור » א' פברואר 19, 2023 10:31 am

זיז שדי כתב:ומעשים שבכל יום שמביאים גוי לסגור האור/המזגן/התנור וכו'

כשמדובר בצורך השבת ובשאר מכשירי חשמל (לא תנור) מצטרף ההיתר דהוי שבות דשבות לצורך מצוה (ומבוארים הגדרים בזה בסי' שכה). ואינו דומה לנדון דידן שהוא צורך הסבתא.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 19, 2023 10:48 am

לא על זה סומכים, אלא על התר המשנ"ב לגבי מחיטת הפתילה

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי סגי נהור » א' פברואר 19, 2023 11:51 am

אלא שע"ז העירו לעיל מטעם: א) הנאה ממעשה שבת (אם לא נקבל הסברא שמועיל השקר לנכרי). ב) חובת מחאה [שמטעם זה נאמרו כמה הסתייגויות בהיתר המשנ"ב (כגון כשהגוי עושה מעשה שלם - ראיתי בשם הגריש"א)]. ג) שליחות לנכרי מדרבנן (כדעת שוע"ר שאוסר לגמרי בכג"ד, אלא שבמשנ"ב חולק כנראה). אלא שאם באת להוכיח ממעשים שבכל יום, יש לתת את הדעת גם על חילוק זה בין צורך השבת למה שאינו צורך השבת.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 19, 2023 4:30 pm

סגי נהור כתב:אלא שע"ז העירו לעיל מטעם: א) הנאה ממעשה שבת (אם לא נקבל הסברא שמועיל השקר לנכרי). ב) חובת מחאה [שמטעם זה נאמרו כמה הסתייגויות בהיתר המשנ"ב (כגון כשהגוי עושה מעשה שלם - ראיתי בשם הגריש"א)]. ג) שליחות לנכרי מדרבנן (כדעת שוע"ר שאוסר לגמרי בכג"ד, אלא שבמשנ"ב חולק כנראה). אלא שאם באת להוכיח ממעשים שבכל יום, יש לתת את הדעת גם על חילוק זה בין צורך השבת למה שאינו צורך השבת.

א - ע"ז גופא אנו דנים, אם נקבל הסברא אם לאו, ועדיין לא מצאתי בספרים ראיה לכאן או לכאן.
ב - אכן זהו סברת הגריש"א ועפ"ז אין שום התר לכיבוי הגז/האור/ המזגן. ונחלק עליו הגרש"ז ועל זה סומכים רוב העולם להתר. (אכן כשיצא הפולמוס על פיאות הlace top שמעתי מאחד האוסרים שאע"פ שלא נתקבל איסורו של השלטי הגיבורים, בכ"ז נוכל להשתמש בו כדי לאסור הפיאות האלו ושמא ה"נ דכוותיה, ודו"ק)
ג - כמו שאמרת המשנ"ב לא חשש, וכן נוהגים.

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 20, 2023 9:56 pm

קרית מלך כתב:
זיז שדי כתב:
קרית מלך כתב:הנחה זו צריכה עיון רב מאד, שיטת מרן הגרש"ז זצ"ל שהמדיה הדיגיטלית יש בה איסור בונה מבלי קשר לשיטתו הנודעת של החזו"א בענין בונה בחשמל. וא"כ הדרנא לזה שמדובר באיסור דאורייתא.

יש לך מ"מ לזה?


לך נא ראה בספר שמירת שבת כהלכתה שכתב כן בשמו.

ביקשתיו ולא מצאתיו, האם יש לך מ"מ מדוייק, או שתוכל להעלות את הדף לכאן?

כדכד
הודעות: 8456
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 20, 2023 11:50 pm

אין זה כתוב שם
מדבריו בפרק טז סעיף כו במהדורה הקודמת או כז במהדורה החדשה ובהערות שם וכן בהלכות חוה"מ בח"ב פרק סז משמע יותר שאוסר צילום משום כותב ולא משום בונה

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 21, 2023 1:00 am

כדכד כתב:אין זה כתוב שם
מדבריו בפרק טז סעיף כו במהדורה הקודמת או כז במהדורה החדשה ובהערות שם וכן בהלכות חוה"מ בח"ב פרק סז משמע יותר שאוסר צילום משום כותב ולא משום בונה

האם הוא מדבר על מצלימה דיגיטלית? או על מצלמות עם פילם שבהם באמת נכתב התמונה

קרית מלך
הודעות: 1051
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' פברואר 21, 2023 1:10 am

צודק הרב כדכד - כתבתי מתוך הזכרון וטעיתי, אכן מרנא הגרשז"א אסר כתיבה במחשב בחוה"מ מחמת איסור בונה של הדיסק שבמחשב.
וכן הוא גם במצלמה דיגיטלית הפועלת באותו עקרון.
[איסור צילום במצלמה רגילה הפועלת על פילם לא ברירה לי כל כך ולכן הלשון בשש"כ הוא אין לצלם בשבת ואכמ"ל].

זיז שדי
הודעות: 551
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 21, 2023 1:15 am

צריך לעיין הרבה במציאות אז ובימינו. בונה? או כותב? צורת שמירת הזיכרון שונה מאוד בימינו מאז.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 21, 2023 2:04 am

קרית מלך כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:אין זה כתוב שם
מדבריו בפרק טז סעיף כו במהדורה הקודמת או כז במהדורה החדשה ובהערות שם וכן בהלכות חוה"מ בח"ב פרק סז משמע יותר שאוסר צילום משום כותב ולא משום בונה

האם הוא מדבר על מצלימה דיגיטלית? או על מצלמות עם פילם שבהם באמת נכתב התמונה


צודק הרב כדכד - כתבתי מתוך הזכרון וטעיתי, אכן מרנא הגרשז"א אסר כתיבה במחשב בחוה"מ מחמת איסור בונה של הדיסק שבמחשב.
וכן הוא גם במצלמה דיגיטלית הפועלת באותו עקרון.

לא הבנתי במה טעית ובמה צדק הרב כדכד. למעשה חזרת עתה על אותם הדברים שאמרת לעיל. אכן צילום דיגיטלי שייך דוקא לכתיבה במחשב שדן בה ולא לצילום שבימיו (שהזכיר כדכד) שהוא ענין אחר.

כדכד
הודעות: 8456
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 21, 2023 11:51 am

הוא טעה ואני צדקתי לגבי מה שכותב השמירת שבת כהלכתה. למעשה, יתכן מאד שלענין נידון האשכול צדק הרב קרית מלך במה שכתב בתחילה בענין דעת הגרש"ז אוייערבך אך זה לא נזכר בשמירת שבת כהלכתה

קרית מלך
הודעות: 1051
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: צילום תמונות על ידי נכרי

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' פברואר 21, 2023 1:35 pm

כדכד כתב:הוא טעה ואני צדקתי לגבי מה שכותב השמירת שבת כהלכתה. למעשה, יתכן מאד שלענין נידון האשכול צדק הרב קרית מלך במה שכתב בתחילה בענין דעת הגרש"ז אוייערבך אך זה לא נזכר בשמירת שבת כהלכתה


אכן, טעותי היתה בנידון המלאכה שיש בשימוש במחשב, והרב כדכד צדק.
אמנם פשוט וברור הדבר שאם השימוש במחשב אסור בחוה"מ באיסור דאורייתא על אחת כמה וכמה שדעת מרנא הגרש"ז שהשימוש במצלמה דיגיטלית בשבת הוא איסור דאורייתא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים