מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 04, 2015 5:02 pm

ז"ל הכוזרי מאמר ג:
אמר החבר: ומה שיחזיק עריבותו ויקבענו ויוסיף לו עריבות על עריבות, שיברך תמיד על כל מה שהוא מוצא מן העולם ומה שמוצאו ממנו.
אמר הכוזרי: ואיך הוא זה, והברכות טורח יותר.
טו. אמר החבר: הלא האדם השלם יותר ראוי שיסופר בהרגשת ההנאה במה שיאכל וישתה מהתינוק והבהמה, כאשר הבהמה יותר ראויה להנאה מהצמח אף על פי שהצמח נזון תמיד.
טז. אמר הכוזרי: כן הוא ליתרון החוש וההרגש בהנאה, כי אם היו מביאים אל השכור כל אשר יתאוה, והוא בענין שכרותו, ויאכל וישתה וישמע הנגונים ויתחבר עם מי שיאהב ותחבקהו אהובתו, ויסופק לו כל זה כשירפא משכרותו, היה דואג על זה ויחשוב הכל הפסד ולא ריוח, מפני שלא באו לידו ההנאות ההם והוא בענין שירגיש וינעם בהם.
יז. אמר החבר: ההזדמנות להנאה והרגשתה, ושיחשוב בהעדרה קודם לכן, כופל ההנאה. וזה מתועלת הברכות למי שהוא רגיל בהם בכונה והבנה, מפני שהם מציירות מין ההנאה בנפש והשבח עליה למי שחננה וכבר היה מזומן להעדרה, ואז תגדל השמחה בה. כמו שאתה אומר שהחיינו וקימנו, וכבר היית מזומן למות ותודה על שהחייך, ותראה זה ריוח, ויקל בעיניך החולי והמות כאשר יבא, מפני שכבר חשבת עם נפשך וראית שרוחת עם בוראך, שאתה ראוי להעדר ממך כל טוב בטבעך כי עפר אתה, והטיב לך בחיים וההנאות, ותודה על כן, ובעת שיסירם ממך תודה ותעבוד ותאמר: ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך, ותהיה נהנה כל ימיך, ומי שאינו אוחז הדרך הזה, אל תחשוב כי הנאתו הנאה אנושית, אך הנאה בהמית איננו מבינה, כאשר אמרנו בשכור. וכן יעלה החסיד אל לבו ענין כל ברכה ויבין הכונה ממנה ומה שהוא נתלה בה.

עמדו על זה?

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 11, 2015 11:45 am

בהל' ברכות להריטב"א פ"א אות ב כתב "לא באה בתורה שבכתב מצוה לברך אדם על ההנאה קודם שיהנה לפי שהשכל מורה על זה לבעלי האמת וכל שלא בירך לחמו במעיו נהפך ואינה הנאה".
אולי הוא מתכוין לומר כדוג' ד' הכוזרי?

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 12, 2017 11:24 pm

כעת ראיתי שדברי הכוזרי הובאו אצל הרמ"ע מפאנו, בתוספת הסבר, כדלהלן -

מאמר חקור דין א-כא:
לפעולות אדם בדבר שפתיו וכל יצר מחשבות לבו לא שמענו בלתי אם שתי יצירות ולהן שני שבילין, אחד טמא ואחד טהור שכנגדן אמרה תורה עשה ולא תעשה ואפילו דברי הרשות יחשבו גם הם מצות קלות, למי שמקיים בעצמו בכל דרכיך דעהו ומצוה כגון זו לגבי חובה רשות קרינן לה, וההפך בהפך והוא טעם ברכת הנהנין שאמר עליה החבר לכוזר שהיא כעין הזדמנות להנאה ושהוא כפל ההנאה. ופירוש הכפל בש"י עולמות בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ועל זה נאמר מה יפית ומה נעמת אהבה תענוגים כי בכהאי גוונא ההנאה עצמה מצוה תחשב ואף היא מעוררת אהבה בין ישראל לאביהם שבשמים. ויש בזה סוד גדול במצות עונג שבת שהיא לעדן הנשמה יתירה שתעשה בעצמה מצוה רבה לכבוד שכינה בתחתונים דהיינו לברך ברכת המזון מצוה שאינה נוהגת בעליונים כלל. והעולם בכללו מתברך בזכותה כל ו' ימי המעשה והוא טעם אכילת לחם הפנים לכהנים בשבת והוא תופס לילו עמו כדין אכילת קדשים לפיכך יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית ועל זה סוד אמר אברהם לשלשה אנשים באלוני ממרא, ואקחה פת לחם וסעדו לבכם אחר תעבורו על הדרך שאמרנוהו במאמר אם כל חי יעוין שם, כי על כן עברתם על עבדכם אמר כי על כן דוקא נתכוונו גם הם לסעוד אצלו ואין צורך למה שנדחקו בו המפרשים, ותכלית הסעודה לזמן בג' עם ברכת המזון שהיא מצוה רבה מחודשה אצלם, והוא פשט נכון וברור ולא על חנם המציא היוצר האלהי יצירת הרע כל היכא דאיתיה להתענג בו בדברים החמריים לשם מצוה. הא למדנו שלא נברא אלא להיות צוות אל הטוב אוהב וריע להשגת צרכיו. ועליו תנן באבות אל תהי בז לכל אדם להפליגו אי אפשר שהוא חלק אדם מאל ביצירה לפיכך הזהיר אל תבזהו כי כל מה שיצדק בו דמות אדם ניתן לידרש בו אדמה לעליון. אשרי המחכה ויגיע להדמות אליו באהבה עד שתחפץ כי אף על פי שאמרו בו שמאל דוחה אין לך אדם שאין לו שעה לעשות נחת רוח ליוצרו בימין מקרבת. פי שאין מקומו של אדם מכבדו אלא הוא מכבד את מקומו אמר ששלמותו בעת רצון ואל תהי מפליג לכל דבר להפרידו במחשבתך מן התכלית שנברא בשבילו כאלו אין ליחידו של עולם צורך בו. צא ולמד ממה שהשיבו הזקנים לשואלים במשנה בפרק רבי ישמעאל כי אין לך דבר שאין לו מקום להשלמת רצונו יתברך:

ראה עוד כאן.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 12, 2017 12:40 am

השלמה, בכיוון אחר, מספר דרך ה' לרמח"ל:
והנה לימדתנו התורה שאחר שנהנינו במאכלינו ושתייתנו נודה לפניו יתברך ונברך שמו ונחזיר הדבר אל התכלית האמיתית שלו שהיא העזר אל התכלית הכללית שזכרנו, עד שנמצא בכולם מתגדל כבודו יתברך במה שחפצו נעשה ועצתו מתקיימת. וזה כלל ענין ברכת המזון וכן כל שאר ברכות הנהנין שאחר ההנאה. ואולם עוד הוסיפו חכמינו זכרונם לברכה לתקן ברכות קודם ההנאה להגדיל זה הענין, והוא שגם קודם שישתמש האדם מן העולם יזכיר שמו יתברך עליו ויברכהו ויתכוון שממנו יתברך בא לו הטוב ההוא, ויתכוון באמיתת הטוב ההוא שאינו ענין גופני והנאה חמרית בלבד, אלא שבאמת הוא ענין מוכן ממנו יתברך למה שיוצאת ממנו תועלת לטוב האמיתי כמו שזכרנו, ובהקדים הענין הזה למעשה יישאר המעשה ההוא כולו לצד הטוב ולא לצד הרע, ויתוקן בו האדם ויתעלה ולא יתקלקל ויושפל, וכמו שזכרנו.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' יוני 12, 2017 10:05 am

עי' מלבי"ם במדבר פרק י"א פסוק ד'.
ועי' רוח חיים [לר' חיים וולוז'ינאר.] מסכת אבות פרק ג' משנה ג'.

וכמובן שמתקשר לכאן האשכול שעסק האם ברכו על המן או לא.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת הנהנין: לברך כדי ליהנות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 12, 2023 12:30 am

הראוני מדברי האלטער מסלבודקא בענין הנ"ל, מצו"ב.

קובץ תבונה.pdf
(4.69 MiB) הורד 70 פעמים
תנועת המוסר.pdf
(1.48 MiB) הורד 48 פעמים

יהודה טאוב 3
הודעות: 28
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

העבודה שלך - ליהנות

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ג' דצמבר 26, 2023 3:11 am

תפס אותי משפט מאוד חזק בקטע הנ"ל מהסבא מסלבודקא:

והיה הנאתכם עובדתכם. ותענוגיכם מס שלכם, וההכרה וההרגש בטוב חסדי ה' ברוב עומקם ורחבם - תשלום החסד.

נשים לב מה כתוב כאן:
  • מה העבודה שלנו - להנות.
  • התענוג שלנו - תשלום המיסים.
  • רגש אהבה - תשלום ההנאה.

היש לך עבודת ה' נפלאה מזו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים