מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 05, 2024 5:21 pm

נא עזרתכם:

ברצוני לאסוף נידונים ופסקים מהראש' והאחרונים וכו', על החילוקים/דימויים שבין תפילת שמונ"ע לשאר תפילות. אין כוונתי לחילוקים העצמיים הידועים, שברכות קרי"ש מיושב ותפילת שמו"ע מעומד ושאר הלכות כיו"ב, כי אם לשאלות אחרות בהל' תפילה שיש בהם חילוק בין התפילות.

כמובן זה שייך גם לאשכול של עומד לפני המלך מחוץ לשמו"ע, ויש שם הרבה דוגמאות מתאימות, ואפשר גם לציין את הנידון של עמידה כלפי מזרח, וכמדומה שיש עוד אשכולות בנושאים קרובים.

אתחיל בשתי דוגמאות.

-באו"ח סי' צ ס"י "כשעומד עם הצבור אסור לו להקדים תפלתו לתפלת ציבור", יל"ע האם זה דוקא בתפילת שמו"ע או גם בברכות קרי"ש כשמקדים לומר לפני כולם. ראיתי מביאים (ב'דרשו', לא ראיתי בפנים) שהאחרונים נחלקו בזה.
-שם בס"ח "אסור לעבור חוץ לבהכ"נ בצד שהפתח פתוח בו, בשעה שהציבור מתפללים, מפני שנראה ככופר, כיון שאינו נכנס להתפלל", הפמ"ג כ' דה"ה בשעה שהציבור קורא שמע או אומר פסוד"ז.

דרומי
הודעות: 9243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 05, 2024 5:56 pm

ראיתי פעם דנים לגבי הדין שאם יורק בתפלה צריך לירוק לצד שמאל דוקא כי השכינה על ימינו, האם אמור גם בשאר חלקי התפלה או רק בשמו"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 06, 2024 9:51 pm

יש"כ. יריקה באמצע שמו"ע אסורה, ובקרי"ש וברכותיה מותרת. משנ"ב צ,מד.

"אל יתפלל אדם אלא בבית שיש שם חלונות שנאמר וכוין פתיחן ליה בעליתה נגד ירושלם", יל"ע בשאר תפילות.

"יקבע מקום לתפלתו שלא ישנהו אם לא לצורך". מה לגבי שאר התפילה?

"יכנס שיעור שני פתחים ואח"כ יתפלל", רק בשמו"ע?

HaimL
הודעות: 946
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ב' יולי 08, 2024 7:14 pm

האם מצינו בתלמוד ובשיטות הראשונים לשון תפילה שאינה תפילת העמידה.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 08, 2024 11:15 pm

"רבי נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה אמרו לו מה מקום לתפלה זו אמר להם בכניסתי אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי".

"הנכנס לכרך מתפלל שתים אחת בכניסתו ואחת ביציאתו בן עזאי אומר ארבע שתים בכניסתו ושתים ביציאתו נותן הודאה על שעבר וצועק על העתיד".

"צבר את הקטרת על גבי גחלים ונתמלא כל הבית כולו עשן יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל תפלה קצרה בבית החיצון".

"נכנס למרחץ מתפלל שתים אחת בכניסתו ואחת ביציאתו. בכניסתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתצילני משריפת האש ומהיזק החמין ומן המפולת. ואל יארע דבר בנפשי. ואם יארע תהא מיתתי כפרה על כל עונותי ותצילני מזו ומכיוצא בו לעתיד לבוא. כשהוא יוצא אומר מודה אני לפניך ה' אלהי שהצלתני מן האור".

"והוה ר' אלעזר המודעי יושב על השק ועל האפר ומתפלל בכל יום ואומר רבון העולמים אל תשב בדין היום אל תשב בדין היום".

HaimL
הודעות: 946
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ב' יולי 08, 2024 11:27 pm

עושה חדשות כתב:

כבודו צודק, ואני לא דייקתי בדבריי. ודאי שכל הלשונות שהביא כבודו תפילה מעלייתא נינהו, דהן בקשות מפורשות, כגון שלא ייכשל בהוראה, או שלא יינזק, וכדומה. כוונתי הייתה היכן מצינו לשון תפילה בכל דבר שהוא חובת היום, כגון קר"ש ותפילה, ונפ"א והלל וכל כיו"ב, בר מתפילת העמידה.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 09, 2024 3:58 pm

יש סיבה לחלק שהבקשות של תפילת הדרך או תפילת הכניסה לבית המדרש הם בגדר תפילה, ואילו הבקשות של ברכת המעביר שינה או ברכת אהבה רבה לא?

HaimL
הודעות: 946
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ג' יולי 09, 2024 9:44 pm

עושה חדשות כתב:יש סיבה לחלק שהבקשות של תפילת הדרך או תפילת הכניסה לבית המדרש הם בגדר תפילה, ואילו הבקשות של ברכת המעביר שינה או ברכת אהבה רבה לא?

אומנם כן, כי בתפילת יחיד, כגון תפילת הדרך או הנכנס לבית המדרש, כל עיקר הנוסח שם הוא לשון תפילה ותחנונים, אבל ברכות קר"ש עיקרן שבח ומיעוטן תחנונים, וכ"ה בשאר דברים שהם חובת היום, וכ"מ מהמבואר בתוספות בברכות מ"ח ע"ב בשם הירושלמי,
---
כדאמר בירושלמי דשבת בפרק אלו קשרים מהו לומר רוענו זוננו פרנסנו בשבת א"ל טופס ברכות כך הוא
---
היינו שכ"ה טופס הברכה, ולהכי אין לחוש לשאילת צרכים בשבת ואין לשנות או להשמיט את לשון התחנונים, כיוון שאין עיקר הברכה בהם.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 22, 2024 1:15 am

בדין 'היכון' אם רק בשמו"ע או גם בשאר ברכות, הביאוה"ל בסי' ז הקשה בזה סתירה בשו"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 24, 2024 9:06 am

כשהש"ץ אומר ברכת מגן אבות בערבית של ליל שבת, זה בגדר של תפילת שמו"ע או כמו ברכה בעלמא?
לדוגמא: האם חייב להצמיד את הרגליים?

דרומי
הודעות: 9243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 24, 2024 10:36 am

יש נוהגים לכרוע בעת אמירת 'ברוך אתה ה'' שבתחילת ברכת מגן אבות, ממש כמו בשמו"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11862
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 24, 2024 12:54 pm


עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 26, 2024 5:31 pm

בשו"ע סי' צו - "כשהוא מתפלל, לא יאחוז בידו תפילין ולא ספר מכתבי הקודש ולא קערה מלאה ולא סכין ומעות וככר, מפני שלבו עליהם שלא יפלו ויטרד ותתבטל כוונתו". לכאו' נחלקו שם הט"ז והפמ"ג אם ה"ה בשאר תפילות ופסוד"ז וכד'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים