מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 23, 2024 9:43 pm

כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4730
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 23, 2024 10:28 pm

עקביה כתב:כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

אבל לולי זה לא יכל לצאת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13404
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תריס חשמלי בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 23, 2024 10:39 pm

איתן נוי כתב:מי שיש לו תריס חשמלי (לתריס החוצץ בין הסלון לבין יציאה למרפסת) ובשבת פתח בטעות, האם מותר לו לצאת למרפסת?

זכור לי שכן, כי זה רק הסרת-מונע ואין כאן ממש גדר של "הנאה".
אך אינני בטוח.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 23, 2024 11:01 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עקביה כתב:כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

אבל לולי זה לא יכל לצאת?

נכון. אבל הנאה ממעשה שבת היא הנאה ממה שיצר, לא מהסרת המונע (כדברי ר' עזריאל).

איתן נוי
הודעות: 1624
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 24, 2024 2:18 pm

עקביה כתב:נכון. אבל הנאה ממעשה שבת היא הנאה ממה שיצר, לא מהסרת המונע (כדברי ר' עזריאל).

אף אני סבור כן.
נכון מאוד וזה ההבדל בין זה לבין מי ששבר קיר כדי לצאת, שהפתח גופא נעשה באיסור.
דומה הדבר לאוכל שהגיע בשבת באיסור. כמו"כ לחבילת טישו שנפתחה בשבת. כמו"כ למי שכיבו את האור וכעת רוצה להנות מהחושך שנוצר.
בכל הנ"ל לא נעשתה בנהאה איסור בגופיה.

בכ"א אשמח למי שיביא מקורות לדין זה.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' יולי 24, 2024 11:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12779
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 24, 2024 8:31 pm

בשערי תשובה סי' סא לגבי קריאת שמע בטעמים, הביא מס' שלמי ציבור בשם ספר שתי ידות שכתב שברוב הקהילות נוהגין לקרות בטעמים אך אין מפסיקין בסוף פסוק כמו שעושה הקורא בתורה, והעיר ע"ז דאדרבה יותר צריך להפסיק בסוף פסוק מבשום טעם.

האם יש מי שכתב להצדיק את המנהג של רוב הקהילות שלא להטעים את הסוף פסוק?

איתן נוי
הודעות: 1624
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ח"י רוטל

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 25, 2024 2:47 pm

מהו שיעור רוטל בליטר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13404
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ח"י רוטל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 25, 2024 9:06 pm

איתן נוי כתב:מהו שיעור רוטל בליטר?

מתוך המכלול ערך ח"י רוטל:
המנהג המקורי הוא לחלק יין במשקל 18 רוטלים - יחידות מידה עות'מאניות, בהשוואה למידות הנהוגות כיום יש לחלק 54 ליטרים.

איתן נוי
הודעות: 1624
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ח"י רוטל

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' יולי 26, 2024 2:55 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מהו שיעור רוטל בליטר?

מתוך המכלול ערך ח"י רוטל:
המנהג המקורי הוא לחלק יין במשקל 18 רוטלים - יחידות מידה עות'מאניות, בהשוואה למידות הנהוגות כיום יש לחלק 54 ליטרים.

תודה.
מי המיר למספר זה של רוטלים?

איתן נוי
הודעות: 1624
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכת כהנים

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' יולי 26, 2024 2:56 pm

מה זה המנהג שכשיש ברכת כהנים (אצל אשכנזים) הש"ץ שותק, אחד מהקהל אומר מילת "כהנים", ולאחר מכן הש"ץ מקרא להם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13404
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת כהנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 26, 2024 6:34 pm

איתן נוי כתב:מה זה המנהג שכשיש ברכת כהנים (אצל אשכנזים) הש"ץ שותק, אחד מהקהל אומר מילת "כהנים", ולאחר מכן הש"ץ מקרא להם?

מסתמא מחלוקת ישנה, ממליץ לעיין בשו"ע ונו"כ הלכות ברכת כהנים.

ובאופן כללי יש ג מנהגים:
א. יש נוהגים שהש"ץ עצמו קורא כהנים.
ב. יש נוהגים שאחד מהקהל קורא כהנים - כפי שהבאת.
ג. יש נוהגים שהש"ץ אומר - בקול נמוך - או"א ברכנו בברכה המשולשת וכו', ומגביה קולו באמירת תיבת "כהנים" כדי לקרוא להם.
הבעיה היא איך לקיים את הקריאה לכהנים כאשר שליח הציבור נמצא באמצע התפילה, ומה פתאום הוא יאמר מילה שאיננה תפילה?
אבל הנוהגים בשיטה הראשונה סבורים שכיוון שזה חלק מצורך התפילה - אינו נחשב הפסק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים