עמוד 5 מתוך 10

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יוני 12, 2014 2:03 am
על ידי אלי כהן
מיללער כתב:
אלי כהן כתב:וכן מה שאסרו חז"ל לצום בפורים ובחנוכה - דמשליך על מי שנדר לצום בימים אלה - דקי"ל דעליו להפר את נידרו אע"ג דנדר הוי דאוריתא, ועוד הרבה כיו"ב.


אדרבא מזה שעליו "להפר נדרו" ואין הנדר "מופר מאליו" מדין "מושבע ועומד מהר סיני" ראיה שהדרבנן אינו פועל על הדאורייתא, רק שחז"ל אנסוהו להפר את נדרו שזה זכותו מדאורייתא


מה שכתבתי "להפר את נדרו", התכוונתי: לעבור על נדרו, וכדאמרי אינשי "להפר את הבטחתו" - הייינו לעבור עליה (והוא לשון בני אדם, אבל לשון תורה לחוד - כגון האי דפרשת מטות "ואם הפר יפר אותם וכו").

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יוני 12, 2014 4:26 pm
על ידי מיללער
מה שנכון נכון כתב:
מיללער כתב:אדרבא מזה שעליו "להפר נדרו" ואין הנדר "מופר מאליו" מדין "מושבע ועומד מהר סיני" ראיה שהדרבנן אינו פועל על הדאורייתא, רק שחז"ל אנסוהו להפר את נדרו שזה זכותו מדאורייתא

יש ראיה משיטת הרמב"ם נדרים ג,ט שבחנוכה ופורים נדרו בטל מאליו משום שעשו חכמים חזוק לדבריהם. ראה בשו"ע תקע,א ובב"י סו"ס תיח.

הנידון של מושבע ועומד מהר סיני אם אמרינן זה גם בדרבנן ומשום לא תסור כבר הובא לעיל מדברי רש"י, תגובתי היתה לשיטתיה דהכותב שהנדר צריך הפרה א"כ אין זה מצד מושבע ועומד.

-

הרב כהן,
כבר נכתב שהפקר בי"ד הפקר נלמד מקרא ואין בזה חידוש וכן כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש, אבל שאר הדוגמאות לדוגמא שפסולי עדות מדרבנן לא יתחייבו בקרבן שבועת העדות וכדו' זה חידוש שלהרבנן יש כח להשפיע על הדאורייתא, ובוודאי שהכח ניתן להם מסיני ומהקב"ה אבל אין הנידון דומה לראיה, ולית דין צריך בושש.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יוני 12, 2014 11:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
מיללער כתב:
מה שנכון נכון כתב:
מיללער כתב:אדרבא מזה שעליו "להפר נדרו" ואין הנדר "מופר מאליו" מדין "מושבע ועומד מהר סיני" ראיה שהדרבנן אינו פועל על הדאורייתא, רק שחז"ל אנסוהו להפר את נדרו שזה זכותו מדאורייתא

יש ראיה משיטת הרמב"ם נדרים ג,ט שבחנוכה ופורים נדרו בטל מאליו משום שעשו חכמים חזוק לדבריהם. ראה בשו"ע תקע,א ובב"י סו"ס תיח.

הנידון של מושבע ועומד מהר סיני אם אמרינן זה גם בדרבנן ומשום לא תסור כבר הובא לעיל מדברי רש"י, תגובתי היתה לשיטתיה דהכותב שהנדר צריך הפרה א"כ אין זה מצד מושבע ועומד.


הראיה שכתבתי מהרמב"ם היא מנדר שחל אף על דבר מצוה ולא משבועה וע"כ אי"ז שייך למושבע ועומד וללאו דלא תסור, ורק מטעם שעשו חזוק לדבריהם בטל הנדר.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' יוני 29, 2014 10:25 pm
על ידי מיללער
בהגהות מצפה איתן ביצה יב: הביא מדברי הטורי אבן שאם אחד בישל ביו"ט גיד הנשה לא מיקרי שלא לצורך משום שיכול לאכלו שלא כדר"א.

וע"ז כותב המצפ"א "ואין לפוטרו ממלקות (על הבישול ביו"ט) כיון דמ"מ מדרבנן אסור לאכול הרי עתה אין בו שום צורך וממילא לקי על בישולו "מן התורה" וכו' וכה"ג מצינו בכמה דברים דמחמת דרבנן חזר הדין לחיוב מה"ת, וכמ"ש הפר"ח בא"ח ס' תל"ד גבי חמץ בשש וכו' ואף לגבי חיוב כרת מצינו בגיטין דך נה אוקמוה רבנן ברשותיה דגנב כי היכי דליחייב עלה כשהקדישה ושחטה בחוץ.


והביא שם עוד מ"מ שחלקם כבר הובאו באשכולינו, ולבסוף מביא מרש"י פסחים מז: שכתב שכיון שמדאורייתא שרי פקע ליה מלקות מטעם הואיל אע"ג דמדרבנן עדיין אסור, ולפי"ז יש לנו ראיה מרש"י דלגבי הואיל לא אמרינן שאיסור דרבנן משנה את הדאורייתא

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יוני 30, 2014 12:31 am
על ידי איש רגיל
שו"ע או"ח סימן שכח סעיף יד: היה חולה שיש בו סכנה וצריך בשר, שוחטים לו ואין אומרים נאכילנו נבילה. ובמשנ"ב שם "י"א משום דשבת הותרה אצל פק"נ ולכן שוחטין לו כדרך ששוחטין ביום טוב. ואפילו איסור דרבנן אין מאכילין אותו במקום שאפשר לו לשחוט מטעם זה".

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יוני 30, 2014 4:32 pm
על ידי מיללער
במשנה סוף פרק אלו עוברין ממס' פסחים ההולך לשבות שביתת הרשות ונזכר שנשאר חמץ בביתו מחויב לחזור ולבער, והקשו בירושלמי הלא קיימינן שאין מערבין אלא לדבר מצוה כגון ההולך ללמוד תורה ומשני שעשאו הכל כרשות לגבי החיוב של ביעור חמץ.

ומבואר בשו"ע הרב שעל אף שמה"ת בביטול בעלמא סגי וחיוב הביעור בפועל הוא רק מדרבנן מ"מ מיקרי מצוה עוברת ות"ת נדחה מפניה כדין כל מצוה עוברת.

ונמצא שמצוות דרבנן משליכין על החיוב תלמוד תורה מה"ת.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יולי 07, 2014 5:38 am
על ידי מיללער
בבא מציעא עא: ישראל שלוה מעות ברבית מנכרי וביקש להחזירם לו מצאו ישראל אחר ואמר לו תנם לי ואני אעלה לך כדרך שאתה מעלה לו אסור, ואם העמידו אצל נכרי מותר.

ומקשינן בגמרא הא אין שליחות לנכרי איהו ניהו דקא שקיל מיניה רביתא ומתרץ רבינא נהי דשליחות לית להו אבל זכיה "מדרבנן" אית להו. והגרי"פ ציין לדברי התוס' בכתובות יא. דלא גרסינן "מדרבנן".
והנפק"מ בין הגירסאות אם לתירוצו של רבינא מהני הזכיה מדרבנן להתיר איסור רבית מה"ת.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ד' יולי 09, 2014 6:13 pm
על ידי עשוי לנחת
איני יודע אם כבר ציינו כאן. אבל הפמ"ג בכמה מקומות נוגע בנושא זה.
בהל' תפילין הוא מבאר שאף אם מן התורה היה זמן תפילין אף בשבת ויו"ט כמו גם בלילה, ורק מדרבנן גזרו שלילה לאו זמן תפילין, היה נחשב תפילין למ"ע שהזמן גרמא מדאורייתא!
ומתרץ גם את קו' המג"א על שיטת הכס"מ שמן התורה זמן ק"ש כל היום ושל הלילה כל הלילה, שא"כ אי"ז מ"ע שהז"ג, אך מכיון שמדרבנן אינו יכול לקרוא לאחר שעה ד', שוב נחשב הז"ג.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יולי 10, 2014 5:29 pm
על ידי מיללער
כבר הובא לעיל הנידון של ביטול תלמוד תורה עבור מצוה דרבנן (מקרא מגילה, ביעור חמץ) ויש להוסיף לזה את מה שלמדנו היום במס' תענית כט. שתשעה באב אסור בתלמוד תורה וכן אבל אסור ללמוד.

(אולם יש לדחות ע"ז משום שכיון שמותרים ללמוד בדברי המותרין כמו איכה ודברים הרעים בירמיה לא עקרו חז"ל את מצוות ת"ת וצ"ע אם זה מיקרי ביטול תורה באיכות)

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יולי 10, 2014 9:34 pm
על ידי איש רגיל
עשוי לנחת כתב:איני יודע אם כבר ציינו כאן. אבל הפמ"ג בכמה מקומות נוגע בנושא זה.
בהל' תפילין הוא מבאר שאף אם מן התורה היה זמן תפילין אף בשבת ויו"ט כמו גם בלילה, ורק מדרבנן גזרו שלילה לאו זמן תפילין, היה נחשב תפילין למ"ע שהזמן גרמא מדאורייתא!
ומתרץ גם את קו' המג"א על שיטת הכס"מ שמן התורה זמן ק"ש כל היום ושל הלילה כל הלילה, שא"כ אי"ז מ"ע שהז"ג, אך מכיון שמדרבנן אינו יכול לקרוא לאחר שעה ד', שוב נחשב הז"ג.

את דבריו לגבי שיטת הכס"מ בזמן קרי"ש הביאו, אך את מש"כ לגבי תפילין בלילה, כמדומני שלא הביאו וזה חידוש גדול. ייש"כ.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ה' יולי 10, 2014 9:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:כבר הובא לעיל הנידון של ביטול תלמוד תורה עבור מצוה דרבנן (מקרא מגילה, ביעור חמץ) ויש להוסיף לזה את מה שלמדנו היום במס' תענית כט. שתשעה באב אסור בתלמוד תורה וכן אבל אסור ללמוד.

(אולם יש לדחות ע"ז משום שכיון שמותרים ללמוד בדברי המותרין כמו איכה ודברים הרעים בירמיה לא עקרו חז"ל את מצוות ת"ת וצ"ע אם זה מיקרי ביטול תורה באיכות)


כמדומני שמובא בשם מרן הגרשז"א שיש לחקור אם בכלל אין מצוות ת"ת בת"ב או שיש והיא מתקיימת בדברים הרעים שבירמיה וכו'

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ו' יולי 11, 2014 1:25 am
על ידי מה שנכון נכון
אם יש חובה ללמוד בדברים הרעים בט"ב ובאבל זו מחלוקת אחרונים, והובאו דבריהם ביבי"א ח"ח יו"ד סימן לה ובחזו"ע תעניות מעמוד שיג.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' יולי 22, 2014 8:09 pm
על ידי מיללער
לרגל יום היארצייט של הגאון רבי יעקב יאסעף זצ"ל רב הכולל דניו יארק רבתי ומלפנים רב בעיירות; ווילאן, יוראבורג וזאגער ומ"מ בעיר ווילנא בליטא, אעלה סנסן אחד מחידושיו שהעלה עלי גליון "כבוד הלבנון" במוסף העיתון הלבנון ה' אלול תרל"ג, ששייך לאשכולינו הנכבד, זכותו הגדול יגן בעדינו ובעד כל החברים להיוושע בדבר ישועה ורחמים.

הרב הכולל מחדש שעפ"י דברי התוס' מס' שבת קמ"ד בענין חולב אדם לתוך הקדירה שזה דוקא ביו"ט שהבהמה מותרת בשחיטה משא"כ בשבת אסור לחלוב אפי' לקדירה משום דהוי מפרק אוכל מתוך פסולת.

עפי"ז מחדש הגרי"י זצ"ל שגם ביו"ט לאלו הדרים מחוץ לעיר ואין להם שו"ב הוי להו יו"ט כשבת לענין איסור לחלוב משום שהבהמה אינה ראויה להם משום איסור תחומין, ומה לי אינה ראויה מה"ת לאינו ראוי מדרבנן? ומביא ראיות לזה


האם הלכה זו הובאה למעשה בשאר ספרי האחרונים?

המאמר במילואה צרפתי פה להנאת החברים שיחיו

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' יולי 22, 2014 8:18 pm
על ידי צולניק
מיללער כתב:לרגל יום היארצייט של הגאון רבי יעקב יאסעף זצ"ל רב הכולל דניו יארק רבתי ומלפנים רב בעיירות; ווילאן, יוראבורג וזאגער ומ"מ בעיר ווילנא בליטא, אעלה סנסן אחד מחידושיו שהעלה עלי גליון "כבוד הלבנון" במוסף העיתון הלבנון ה' אלול תרל"ג, ששייך לאשכולינו הנכבד, זכותו הגדול יגן בעדינו ובעד כל החברים להיוושע בדבר ישועה ורחמים.

הרב הכולל מחדש שעפ"י דברי התוס' מס' שבת קמ"ד בענין חולב אדם לתוך הקדירה שזה דוקא ביו"ט שהבהמה מותרת בשחיטה משא"כ בשבת אסור לחלוב אפי' לקדירה משום דהוי מפרק אוכל מתוך פסולת.

עפי"ז מחדש הגרי"י זצ"ל שגם ביו"ט לאלו הדרים מחוץ לעיר ואין להם שו"ב הוי להו יו"ט כשבת לענין איסור לחלוב משום שהבהמה אינה ראויה להם משום איסור תחומין, ומה לי אינה ראויה מה"ת לאינו ראוי מדרבנן? ומביא ראיות לזה


האם הלכה זו הובאה למעשה בשאר ספרי האחרונים?

המאמר במילואה צרפתי פה להנאת החברים שיחיו

לכאורה ברעק"א (סי' ה) מבואר בהיפך, דברי הרעק"א במי שגר במקום מרוחק שאין בתוך התחום יהודים אחרים, שפשוט שיש לו היתר להרבות בקדירה משום הואיל ומקלעי אורחים, ואף שהאורחים יכולים לבוא רק באיסור תחומין דרבנן.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' יולי 22, 2014 8:38 pm
על ידי מיללער
לא עיינתי בפנים דברי הגרעק"א אבל לכאורה חסר משהו כי 'הואיל' אינו היתר לכתחלה אפי' לרבה אלא פטור ממלקות, ואולי לזה מהני הואיל אפי' כשיש איסור דרבנן וצ"ע

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' יולי 22, 2014 8:47 pm
על ידי צולניק
מיללער כתב:לא עיינתי בפנים דברי הגרעק"א אבל לכאורה חסר משהו כי 'הואיל' אינו היתר לכתחלה אפי' לרבה אלא פטור ממלקות, ואולי לזה מהני הואיל אפי' כשיש איסור דרבנן וצ"ע

ע"כ שידוע לי 'הואיל' הוא היתר גמור מהתורה ואיסורו רק מדרבנן.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ד' יולי 23, 2014 5:39 am
על ידי מיללער
אה"נ כוונתי היתה להאיסור דרבנן, אבל עיינתי בפנים והגאון מדבר על היתר עירובי תבשילין הבנוי על יסוד פטור הואיל.

בכל אופן זכינו למראה מקום נוספת להאשכול והוא תשובת הגרעק"א סי' ה', שנוקט בפשטות שמי שדר רחוק מיישוב וסביבותיו לא שבת אדם בביהשמ"ש, עדיין יותר לו לאפות ולבשל מיו"ט לשבת ע"י עירוב תבשילין משום הואיל ומיקלעי ליה אורחים אף שיעברו על איסור תחומין מדרבנן, וזו דלא כסברת הגרי"י הנ"ל.

ושם הביא הגרעק"א משו"ת שאג"א סי' ס"ד דשוחט בהמה ביו"ט שהיא טרפה מדרבנן לא עבר אדאורייתא.

ובהגהות שם הביאו מדברי הפרמ"ג שאם בשל בשר עוף בחלב לא אמרינן הואיל כיון דמדרבנן אסור.

(התשובה כבר הובאה לעיל באשכולינו)

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' יולי 27, 2014 10:59 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:.

ובהגהות שם הביאו מדברי הפרמ"ג שאם בשל בשר עוף בחלב לא אמרינן הואיל כיון דמדרבנן אסור

הפרי מגדים נמצא בפתיחה להל' יו"ט שם מסתפק הפמ"ג במי שבשל בשר עוף בחלב "על מנת לאכלו ואכלו" אם לוקה על בישול ביו"ט, אבל בבישלו ע"מ שלא לאכול נקט בברירות שחייב ולא אמרינן הואיל ואי מיקלעי אורחים שלא יחושו להאיסור דרבנן שמ"מ לא מיקרי "לכל נפש".

-

עוד מ"מ להאשכול קידושין נח. לגבי קידושין בחולין בעזרה להמ"ד שחב"ע לאו דאורייתא חלו הקידושין ועיי "ש בתוס' שהקשו מהמקדש בחמץ מו' שעות ולמעלה בפסחים ז. (ועי' בספר חוסן יוסף להגר"י ענגל אות נ"ב שכתב שאם האשה אינה יודעת שהחפץ אסור מדרבנן מהני הקידושין משום שאכן מותרת להנות מהחפץ כי שוגג בדרבנן הוי היתר בעצם והנאת היתר שוה פרוטה)

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יולי 28, 2014 2:02 am
על ידי ספר
ביד שאול [מרב יוסף שאול נתנזון] ר"ל שבדיקת הריאה חיובה מן התורה אחרי שחכמים הצריכו בדיקה והחשש היינו בגופו של הריאה ודומה לגבינת עכו"ם שבש"ך מבואר שאסור מה"ת מחמת טעם זה

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יולי 28, 2014 2:15 pm
על ידי חשבונות רבים
ספר כתב:ביד שאול [מרב יוסף שאול נתנזון] ר"ל שבדיקת הריאה חיובה מן התורה אחרי שחכמים הצריכו בדיקה והחשש היינו בגופו של הריאה ודומה לגבינת עכו"ם שבש"ך מבואר שאסור מה"ת מחמת טעם זה
לא כתוב בש"ך שאסור מה"ת אלא שמחמירים בספקו כמו בספק דאו'.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' יולי 28, 2014 6:01 pm
על ידי ספר
חשבונות רבים כתב:
ספר כתב:ביד שאול [מרב יוסף שאול נתנזון] ר"ל שבדיקת הריאה חיובה מן התורה אחרי שחכמים הצריכו בדיקה והחשש היינו בגופו של הריאה ודומה לגבינת עכו"ם שבש"ך מבואר שאסור מה"ת מחמת טעם זה
לא כתוב בש"ך שאסור מה"ת אלא שמחמירים בספקו כמו בספק דאו'.


אכן בש"ך גופא נראה כדבריך. אמנם ביד שאול כותב להדיא בהעתקת הש"ך ש'נעשה איסור תורה'

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 4:01 pm
על ידי מיללער
לדברי המ"ד במס' חגיגה כולהו תשלומין דראשון נינהו ומאן דלא חזי בראשון (להקריב חגיגתו) לא חזי בכולהו, מה יהיה הדין במי שהיה ביו"ט ראשון חוץ לתחום ואסור מדרבנן לבוא להר הבית להקריב, מיקרי ראוי ויכול להשלים בשאר יומי או לא?

עי' בתוס' פסחים פ. ד"ה אתה מדחהו מחגיגתו שתירצו ב' תירוצים למה לא מיקרי "לא חזי בראשון" ונראה שב' התירוצים תלוים בהסברא אם איסור מדרבנן משוי אינו ראוי מדאורייתא.

(וצ"ע מזה לדברי רעק"א שהובא לעיל שאיסור תחומין בלא"ה לא מיקרי אינו ראוי משום בורגנין)

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 6:24 pm
על ידי אבי קלמן
שבוע טוב לכל הגולשים הנכבדים. לצערי, לאחרונה אינני מצוי לעיתים קרובות בפורום בכדי להגיב, כי (לשמחתי) התנתקתי מהאינטרנט. לכן, תסלחו לי אם כבר כתבו את ההודעה לפני.

מיללער כתב:
אבי קלמן כתב:היזק דרבנן אם איסורו מה"ת (עי' ברשב"א בגיטין נג:)

מה זה "היזק דרבנן", האם הכוונה להיזק שחייב לשלם רק מדרבנן? בוודאי שאסור מה"ת

הכוונה להופך חפץ של חברו להיות איסור באיסור דרבנן (למ"ד היזק שאינו ניכר שמיה היזק).

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 3:33 pm
על ידי מיללער
עוד בהנידון בתוס' מס' פסחים עג. ד"ה תיקן להוציאו מידי אבמה"ח.
לגבי אם תקרובת ע"ז אינה מטמאה רק מדרבנן ושחט בשבת לע"ז לא היה מיקרי מקלקל בחבורה כי תיקן להוציאו מידי טומאת נבילה מדאורייתא על אף שמדרבנן אף תקרובת ע"ז מטמאה עיי"ש.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' ספטמבר 16, 2014 1:59 am
על ידי איש רגיל
בתוס' ברכות לא ע"ב מבואר דאין מצות תוכחה בעובר על איסור דרבנן.

(ולולא דברי התוספות הי' צד לומר אחרת)

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ד' ספטמבר 17, 2014 6:37 pm
על ידי יתר10
במס' ביצה יב ע"א המבשל גיד הנשה בחלב ביו"ט וכו' ובמצפה איתן [מופיע במדור הגהות וחידושים] שם הביא למש"כ הטו"א שאם בישל גיד בחלב ע"מ לאכלו שלא כדרך הנאתו -לשיטות שבשר בחלב מותר מדאו' שלא כדה"נ- הוי מבשל לצורך (היי' לצורך יו"ט ולא הוי לצורך או"נ והיתרו מדין מתוך) אמנם בעל מצפ"א דחה דבריו וא' מהדחיות שכיון שעכ"פ שלא כדה"נ אסור מדרבנן זה גורם איסור דאו' שנקרא שלא לצורך כלל והאריך שם בדוגמ' מהנושא הנידון כאן שדין דרבנן משנה בדאו' עיי"ש

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 21, 2014 5:55 am
על ידי מיללער
יתר10 כתב:במס' ביצה יב ע"א המבשל גיד הנשה בחלב ביו"ט וכו' ובמצפה איתן [מופיע במדור הגהות וחידושים] שם הביא למש"כ הטו"א שאם בישל גיד בחלב ע"מ לאכלו שלא כדרך הנאתו -לשיטות שבשר בחלב מותר מדאו' שלא כדה"נ- הוי מבשל לצורך (היי' לצורך יו"ט ולא הוי לצורך או"נ והיתרו מדין מתוך) אמנם בעל מצפ"א דחה דבריו וא' מהדחיות שכיון שעכ"פ שלא כדה"נ אסור מדרבנן זה גורם איסור דאו' שנקרא שלא לצורך כלל והאריך שם בדוגמ' מהנושא הנידון כאן שדין דרבנן משנה בדאו' עיי"ש


viewtopic.php?p=179754#p179754

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 5:52 am
על ידי מיללער
לשיטת הראשונים שאיסור עשיית מלאכה בחוש"מ הוא מדאורייתא (עי' חגיגה יח. בתוד"ה חולו של מועד) והיתר של דבר האבד מסר התורה לחכמים הרי לנו דוגמא נוספת של דרבנן פועל ומשליך על הדאורייתא (ועי' שם בגליוני הש"ס למהגר"י ענגיל מראי מקומות לענין של "לא מסרו הכ' אלא לחכמים")

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 9:22 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בספר ארץ הצבי לגר"צ שכטר שדן בעניין היחס בין מסרן הכתוב לחכמים לבין גדרי דרבנן

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 9:33 am
על ידי איש רגיל
בברכה המשולשת כתב:יעויין בספר ארץ הצבי לגר"צ שכטר שדן בעניין היחס בין מסרן הכתוב לחכמים לבין גדרי דרבנן

לא מצאתי שם.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 9:40 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שזה מצוי בתוך דיון עקרוני על כל דתקון

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 9:42 am
על ידי איש רגיל
אכן, סימן יז אות ו. אך לא נוגע כ"כ לנד"ד.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 8:46 pm
על ידי מיללער
מדברי הגמ' פסחים קטו. דמרור מבטל את המצה דאתי דרבנן ומבטיל להדאורייתא, יוצא מפורש שהדרבנן אין לה חשיבות כמו הדאורייתא נגד מצ"ע דאורייתא

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 1:30 pm
על ידי מיללער
בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 7:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.


האם אינו נוגע לדיון בדבר תקיעת שופר בר"ה שחל להיות בשבת אחרי גזירה דרבה?

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 8:49 pm
על ידי בין הזמנים
מיללער כתב:בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.

אני דן כתלמיד לפני רבו ואם טעיתי נא להגיב.
מבואר בתוס' בריש החולץ [לה: ד''ה ונמצאת] להדיא דכל שאינו עולה ליבום מדרבנן בכ''ז עולה החליצה בדיעבד להתירה בשוק, דהיינו החליצה מועילה, ופשוט דצריכה חליצה, עיי''ש.
יש לומר דאף שנעקרה לגמרי מצוות יבום, בכ''ז לא אמרינן הכלל ד'כל שאינו עולה ליבום אינו עולה לחליצה' אלא כאשר התורה עקרה את הייבום לגמרי, משא''כ היכי שנעקר מחמת איסור צדדי וממילא נמצא איסור אשת אח ממילא, יש לומר דבכה''ג נשארה החליצה על מכונה.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 9:25 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.


האם אינו נוגע לדיון בדבר תקיעת שופר בר"ה שחל להיות בשבת אחרי גזירה דרבה?

בוודאי שנוגע, וכן לכמה הלכות ומצוות וגזירות חז"ל, הדיון הובא לעיל מהאשכול לגבי מצות סוכה ומשם לכמה סעיפים.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 9:29 pm
על ידי מיללער
בין הזמנים כתב:
מיללער כתב:בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.

אני דן כתלמיד לפני רבו ואם טעיתי נא להגיב.
מבואר בתוס' בריש החולץ [לה: ד''ה ונמצאת] להדיא דכל שאינו עולה ליבום מדרבנן בכ''ז עולה החליצה בדיעבד להתירה בשוק, דהיינו החליצה מועילה, ופשוט דצריכה חליצה, עיי''ש.
יש לומר דאף שנעקרה לגמרי מצוות יבום, בכ''ז לא אמרינן הכלל ד'כל שאינו עולה ליבום אינו עולה לחליצה' אלא כאשר התורה עקרה את הייבום לגמרי, משא''כ היכי שנעקר מחמת איסור צדדי וממילא נמצא איסור אשת אח ממילא, יש לומר דבכה''ג נשארה החליצה על מכונה.

זו גופא אנו דנין, אם גזירת חז"ל משליך ופועל על הדאורייתא ואינו רק 'נמצא' אלא שאחר גזירת חז"ל הרי היא כאילונית או אשה שיש לה בנים, ומזה שצריכה חליצה נראה שלא עשו זאת והשאלה היא אם זה מפאת שאין בכחם לעקור את המצוה מכל וכל או שרק שלא השתמשו בכחם זה, כי אז יתירו גם יבמה חשוק בקום ועשה וזה כבר אין ביכולתם.

ותן לחכם ויחכם עוד.

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 9:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:בענין הזה יש לחקור לגבי דיני יבום וחליצה, בכל המקרים שחז"ל גזרו לחלוץ ולא לייבם (יש עשרות דוגמאות של גזירות חז"ל 'חולצין ולא מתיימבין' כגון בשניות מדברי סופרים), אם עקרו את מצוות יבום מדין יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשוא"ת או שרק גזרו שיקיים את המצוה ע"י חליצה דוקא (וזה תלוי קצת בגדר יבום וחליצה אם הם מצוה אחת שיש לקיימה בשני אופנים או שנחשבים כב' מצוות נפרדות).

ולענינו לדברי התוס' ברכות וסוכה שהובאו לעיל שבמקום שחז"ל בטלו מ"ע בשוא"ת היינו שעקרוהו לגמרי ואם עושהו אינו מקיים בזה מצוה אף מה"ת, נמצא שאם מייבם במקום שאסרו לייבם פוגע באשת אחיו שלא במקום מצוה, ויתחייב כרת? ועוד, אם נאמר שעקרוהו אז פטורה אף מחליצה שהרי מי שאינה עולה ליבום (מן התורה) אינה עולה לחליצה.


האם אינו נוגע לדיון בדבר תקיעת שופר בר"ה שחל להיות בשבת אחרי גזירה דרבה?

בוודאי שנוגע, וכן לכמה הלכות ומצוות וגזירות חז"ל, הדיון הובא לעיל מהאשכול לגבי מצות סוכה ומשם לכמה סעיפים.


ייש"כ. וכבר שכחתי בעניי את תחילת האשכול

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 9:44 pm
על ידי בין הזמנים
מיללער כתב:זו גופא אנו דנין, אם גזירת חז"ל משליך ופועל על הדאורייתא ואינו רק 'נמצא' אלא שאחר גזירת חז"ל הרי היא כאילונית או אשה שיש לה בנים, ומזה שצריכה חליצה נראה שלא עשו זאת והשאלה היא אם זה מפאת שאין בכחם לעקור את המצוה מכל וכל או שרק שלא השתמשו בכחם זה, כי אז יתירו גם יבמה חשוק בקום ועשה וזה כבר אין ביכולתם.

ותן לחכם ויחכם עוד.

חשבתי שמע''כ מוכיח מהא דצריכה חליצה דבאמת לא עקרו חז''ל את מצוות היבום, וע''ז כתבתי דאי''ז ראיה, אך עתה אני מבין שמע''כ לא נתכווין להוכיח.