עמוד 84 מתוך 89

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 5:14 pm
על ידי יעקל
אולי בציטוט ממקור אחר ממקורות הקודש ?...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 6:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה הקשר?
וכי אסור לצטט דברים שאינם ממקורות הקודש, אם אין בהם בעיה מצד עצמם?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 6:22 pm
על ידי יעקל
אתה אומר יפה, אבל הייתה לי הוה אמינא שכן, והראיה, בקושי ראינו בדרשות רבותינו ציטוטים מהפילוסוף קאנט למשל, או מחכמים אחרים מחכמי או"ה שהשיגו הרבה.
עכ"פ בנוגע לי, אף פעם לא שמעתי משגיח או אדמו"ר חסידי מביא משורר עברי בדרשתם...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 6:54 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 9:21 pm
על ידי איתן נוי
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:
איתן נוי כתב:מי שהלך בשבת וראה רכב שנוסע בלילה בלי אורות כמו"כ מדובר ברכב חשמלי-מנוע שקט. כך שיש סיכוי שיכנסו בו או יכנס באחרים/הולכי רגל. האם מותר לסמן לו ביד שידליק אורות (ואולי בשינוי)?

אין לפני עיוור במומר.

לא פשוט, מח' עצומה.

מי חולק?
ובאמת למה זה לא פשוט שמותר (כפי שמציין הרב יבנה)?

עי׳ ש״ך יו״ד קנ״א ס״ק ו׳ ובדגול מרבבה שעליו.

על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 9:44 pm
על ידי יבנה
בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:מלבד זאת בנורות שאין בהן חוט מתכת לוהטת, לא ברור איסורו.

לפי החזו"א בונה
לפי ר' אשר וייס ועוד- מכה בפטיש
ויש שיטה ותיקה שקיימת עד היום שזה מבעיר.

רשז״א כבר הפריך את דברי החזו״א. ר׳ אשר וייס הוא שיטה מחודשת שרק הוא סובר כן.
מי סובר שיש מבעיר בדבר קר שרק מאיר?

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

פורסם: ד' ינואר 24, 2024 9:57 pm
על ידי יבנה
איתן נוי כתב:על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

נסיעה במכונית שקטה ובלי אורות בלילה נראה פשוט שהוא בכלל ספק סכנה. והרי זה היה כוונתך מתחילה, לתאר מצב של סכנה.

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

פורסם: ה' ינואר 25, 2024 9:01 am
על ידי בברכה המשולשת
יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:מלבד זאת בנורות שאין בהן חוט מתכת לוהטת, לא ברור איסורו.

לפי החזו"א בונה
לפי ר' אשר וייס ועוד- מכה בפטיש
ויש שיטה ותיקה שקיימת עד היום שזה מבעיר.

רשז״א כבר הפריך את דברי החזו״א. ר׳ אשר וייס הוא שיטה מחודשת שרק הוא סובר כן.
מי סובר שיש מבעיר בדבר קר שרק מאיר?


מן הסתם אין זה חדש לכתר"ה שליט"א שגם אחרי דברי מרן הגרשז"א זצ"ל, יש פוסקים הסוברים כדעת החזו"א בזה, או לכה"פ חוששים לה מאוד.
דברי הגראז"ו שליט"א אמנם מחודשים, אך הם מסתברים מאוד מאוד לענ"ד (ותיתי לי שכבר כו"כ שנים לפני שראיתי את דבריו טענתי כך) וגם איננה דעת יחיד.
מבעיר- דעת הגאון רבינו חיים ברלין זצ"ל.

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

פורסם: ה' ינואר 25, 2024 2:12 pm
על ידי איתן נוי
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

נסיעה במכונית שקטה ובלי אורות בלילה נראה פשוט שהוא בכלל ספק סכנה. והרי זה היה כוונתך מתחילה, לתאר מצב של סכנה.

נכון שכך טענתי ועדיין אני טוען.
אך לאחר החשוקי חמד הנ"ל. יש להתבונן ולחשוב במציאות מה הם האחוזים/סיכויים לתאונת דרכים כשסה"כ יש אורות רחוב (וזה בלי לחשב שלפעמים הנהג נזכר בעצמו).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ינואר 26, 2024 12:09 am
על ידי עושה חדשות
נלענ"ד הלכה בדיני כתמים, אשמח מאד אם מישהו יעיין בדברים, ויוסיף לחיוב או לשלילה.

אשה ראתה על בגדיה כתם פחות מגריס, ואח"כ בדקה שוב וראתה שהתווסף עליו עוד עד שכבר נעשה הכל יחד יותר גדול מגריס. לכאו' היא טהורה, כי היא תולה במאכולת את מה שראתה בתחילה, ובמאכולת נוספת את מה שראתה בתוספת. ואף דבעלמא לא תלינן בב' מאכולת יחד, כי כן גדרו חז"ל בטומאת כתמים ונתנו שיעור לדבריהם דלא אמרי' שהכתם בא מב' מאכולת שנתכוונו יחד, מ"מ כל זה הוא רק היכא דאמרי' דהכתם כולו בא בבת אחת מן המקור, אבל היכא דידעינן דלא נתהווה בפעם אחת, א"כ הוי כמו ב' כתמים נפרדים שאין שיעור בכל אחד מהם, ומטהרינן ותלינן במאכולת.
ולכאו' כ"ה הדין גם בנמצאו ב' כתמים על בשרה ובכל אחד מהם ליכא גריס בפנ"ע (להסוברים דטהורה בבשרה אם הכל יחד פחות מגריס), דבעלמא דינא הוא דעל בשרה מצטרפין וטמאה, אבל נראה דהיכא דראתה הראשון וראתה שאין שני עמו, ורק אח"כ נתווסף השני, די"ל בכה"ג דה"ה טהורה, כי כל הצד לצרף את ב' הכתמים הוא רק אם תלינן דבאו יחד ביציאה אחת מן המקור, משא"כ אם ודאי באו בנפרד דאז יש לטהר כל כתם בפנ"ע שהוא פחות מכשיעור. (וכ"ז בפרט למש"כ הלחו"ש דשיעור גריס נקבע לפי שדרכה של אשה לראות שאינה רואה בדרך כלל פחות מזה).
ולכאו' נראה להתיר גם יותר מזה, אפילו היכא דראתה מתחילה כבר את הכתם עם התוספת, אלא שניכר להדיא שלא בא הכל בבת אחת ובזמן אחד, כי חלקו יבש וחלקו לח, דה"ה והוא הטעם דבכה"ג טהורה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ינואר 26, 2024 12:10 am
על ידי עושה חדשות
שיעור טלית של ציצית נתפרש בגמ' ופוס' לפי ראשו ורובו של קטן, ושיעור נוסף כ' בזה שהגדול אינו בוש להתעטף בו באקראי וכו', והפוסקים שיערו זאת באמות, כפי שהובא במשנ"ב סי' טז ובשעה"צ שם מהארצוה"ח שהביא מה ששיער בס' פרי הארץ בשם ס' דרך חכמה, ושיעור אחר בשם ס' משמחי לב 'שמדד ומצא כן ראשו ורובו של קטן' שהוא אמה וחצי.
וצ"ע מה שהפוסקים בזמנינו כ' שהדבר תלוי בפולמוס השיעורים החזו"א ור"ח נאה וכו', ולכאו' זה לא תלוי כלל בפלוגתת השיעורים, אלא יש לברר מה נקט ה'משמחי-לב' ומה היה מקובל במקומו של ה'דרך-חכמה' מה קוראים "אמה".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ינואר 26, 2024 2:20 am
על ידי יוצא פוניבז'
עושה חדשות כתב:שיעור טלית של ציצית נתפרש בגמ' ופוס' לפי ראשו ורובו של קטן, ושיעור נוסף כ' בזה שהגדול אינו בוש להתעטף בו באקראי וכו', והפוסקים שיערו זאת באמות, כפי שהובא במשנ"ב סי' טז ובשעה"צ שם מהארצוה"ח שהביא מה ששיער בס' פרי הארץ בשם ס' דרך חכמה, ושיעור אחר בשם ס' משמחי לב 'שמדד ומצא כן ראשו ורובו של קטן' שהוא אמה וחצי.
וצ"ע מה שהפוסקים בזמנינו כ' שהדבר תלוי בפולמוס השיעורים החזו"א ור"ח נאה וכו', ולכאו' זה לא תלוי כלל בפלוגתת השיעורים, אלא יש לברר מה נקט ה'משמחי-לב' ומה היה מקובל במקומו של ה'דרך-חכמה' מה קוראים "אמה".

כבר העירו כן, ראה בקונטרס בירור שיעור טלית קטן של הרב יהודה וייס (ישנו באוצר)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ינואר 28, 2024 8:48 pm
על ידי עושה חדשות
תודה למשיבים.

להסוברים דכסות יום חייבת בציצית גם כשלובשה בלילה וכו', מה הדין טלית של שותפין, לאחד היא מיוחדת רק ליום, ולשני רק ללילה. האם אצל שניהם היא חייבת בציצית בהיותה מיוחדת גם ליום, או שהשותף הלילי פטור מציצית בלבישתה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' פברואר 04, 2024 8:55 am
על ידי עושה חדשות
ועוד שאלה בהל' ציצית.
האם מותר 'לשחק' עם חוטי הציצית, כגון אלו שמגלגלים סביב האצבעות, או מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו. לכאו' יש לאסור ע"פ הנפסק בשו"ע סי' כא "כל זמן שהם קבועים בטלית, אסור להשתמש בהם כגון לקשור בהם שום דבר וכיוצא בזה, משום בזוי מצוה".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' פברואר 04, 2024 1:42 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עושה חדשות כתב:מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו.

חשוקי חמד מסכת יומא דף כו עמוד ב
בהקדמת לב אליהו מסופר שרבינו אליהו לופיאן זצ"ל היה מעיר את תלמידי הישיבה, והקיצם לתפילה ע"י שהכניס קצה חוט הציצית לאזניהם, לא בגסות ובדחיפות. עכ"פ שמענו שהשתמש בקצה החוט של הציצית להקיץ בו תלמיד לתפילה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' פברואר 04, 2024 2:32 pm
על ידי אש משמים
עושה חדשות כתב:ועוד שאלה בהל' ציצית.
האם מותר 'לשחק' עם חוטי הציצית, כגון אלו שמגלגלים סביב האצבעות, או מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו. לכאו' יש לאסור ע"פ הנפסק בשו"ע סי' כא "כל זמן שהם קבועים בטלית, אסור להשתמש בהם כגון לקשור בהם שום דבר וכיוצא בזה, משום בזוי מצוה".

בדיוק השבוע סיפר לי ילד כמשיח לפי תומו שא’ מגדולי הפוסקים נתן מציציותיו באזנו אחר תפילת שחרית תו"כ הילוכו ברחוב.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' פברואר 04, 2024 3:51 pm
על ידי עושה חדשות
רב המעשה השני על הראשון, שבראשון י"ל דההיתר הוא משום דהוי לצורך מצוה.
ורב המעשה הראשון שהמספר מעיד בגודלו, משא"כ ילד המשיח לפי תומו.
יישר כוחכם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 12:49 am
על ידי דרומי
האב נוסע בכל בוקר באוטובוס עם שני ילדים קטנים, פחות מגיל 5.

לפי החוק, ילד אחד נכלל בתשלום של האב, אך הילד השני דורש תשלום בפ"ע.

מצרף האב לנסיעה נער שהוא יותר מגיל 5 ויש לו 'חופשי חודשי', והנער פוטר את הילד השני.

עכשיו נשאלה השאלה, במקרה שהנער לא נוסע (נשאר בבית, הלך ברגל) - האם אפשר להשתמש בכרטיס 'חופשי חודשי' שלו על הילד השני, בלעדיו?

ולכאורה קל וחומר הוא: אם כשהנער בעצמו נוסע הוא פוטר את אחיו, הרי אם אינו נוסע בעצמו בוודאי יפטור הכרטיס את אחיו...

אלא שלאידך הרי כל ענינו של 'חופשי חודשי' הוא משהו אישי שאינו ניתן להעברה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 4:46 am
על ידי זאב ערבות
מובא בשם הקוצקר (?) שאמר, גם אני יכול לעשות אותות ומופתים כמו ביציאתת מצרים אבל אף אחד לא יפנה אלי, כי המופתים לא פעלו כי אם על בני ישראל שהיו בצער השעבוד ונפשם היתה מוכנה לגילוי ה'. מהו המקור לדברים אלו, או האם יש רעיון דומה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 9:47 am
על ידי עובדיה חן
האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 10:10 am
על ידי כדכד
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
זכור לי שהמשנה ברורה כותב שעדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה אבל איני מוצא כעת היכן זה.
עריכה: מצאתי בס"ד כעת בסימן כ"ז ס"ק מז שהמשנה ברורה כותב שלכתחילה טוב יותר לכסותם אך לא ראיתי בפנים את הטעם שהבאתי.
בשער הציון מפנה לאליה רבה ולארצות החיים ובא"ר משמע שהטעם הוא אחר ואם הבנתי נכון משום "לך לאות ולא לאחרים לאות".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 3:16 pm
על ידי עובדיה חן
כדכד כתב:
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
זכור לי שהמשנה ברורה כותב שעדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה אבל איני מוצא כעת היכן זה.
עריכה: מצאתי בס"ד כעת בסימן כ"ז ס"ק מז שהמשנה ברורה כותב שלכתחילה טוב יותר לכסותם אך לא ראיתי בפנים את הטעם שהבאתי.
בשער הציון מפנה לאליה רבה ולארצות החיים ובא"ר משמע שהטעם הוא אחר ואם הבנתי נכון משום "לך לאות ולא לאחרים לאות".

לכאורה הכוונה לגוף התפילן של יד שיהיה בכסוי,[בניגוד לתש"ר] אבל לא על עניין של גילוי הזרוע במקום שנמצא הרצועות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 05, 2024 5:50 pm
על ידי כדכד
לא הבנתי
את התפלין מניחים על הזרוע
אם את התפלין מכסים - איך הזרוע נשארת מגולה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 8:48 am
על ידי עובדיה חן
אדם שיש לו שקית חשובה ויקרה,האם מותר לו להניח בשבת זבל בתוכה , מאחר ויש כאן עניין של ביטול כלי מהיכנו, או שנאמר מאחר ויכול לנקות את השקית[ הגם שמסתבר שהוא לא יעשה זה אלא יזרוק את זה לפח האשפה] בכל אופן אין בזה ביטול כלי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 11:25 am
על ידי כדכד
לכאורה שקית אינה כלי
מה שיכול לנקות אינו כלום דשהרי הזבל הוא מוקצה ואסור לפנותו בשבת מהשקית

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 1:49 pm
על ידי אש משמים
כדכד כתב:לכאורה שקית אינה כלי
מה שיכול לנקות אינו כלום דשהרי הזבל הוא מוקצה ואסור לפנותו בשבת מהשקית

למה שקית אינה כלי?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 3:42 pm
על ידי כדכד
כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 6:34 pm
על ידי עובדיה חן
אכל מין שבעת המינים וכן ירקות ביחד לכזית, האם זה מצטרף לעניין ברכה אחרונה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 6:49 pm
על ידי ישראליק
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .

ראה חקרי מנהגים (גורארי') ח"א, סימן ז.
[וכת"ע כפר חב"ד גליון 784, מכתב של הרה"ח יהודה לייב גרונער, שאצל האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע הי' התפילה של יד הי' מגולה, כפי שרואים ברוב התמונות]

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 6:53 pm
על ידי ישראליק
כדכד כתב:
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
עדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה

אולי כוונתך למש"כ בכה"ח סימן צא, סקכ"ו:
במקום שמלבוש העליון שלהם מקום הזרועות הם צרים וצריך לחלצם מפני לבישת התפילין צריך לחזור וללבשם אחר כך כי אין כבוד לעמוד כך לפני המלך ולהתפלל יד חולצת ויד לובשת או יעשה להם קרסים כדי שלא יצטרך לחולצם ולחזור ללבשם אלא יתיר הקרסים:

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 6:58 pm
על ידי כדכד
בענין השאלה אם שני מינים שאין ברכותיהם האחרונות שוות מצטרפות לברכה אחת - כמדומני שהמשנ"ב היכן שהוא פוסק שלא (ע' רח סעיף יז) אבל יש חולקים עליו
טעיתי.
המשנה ברורה סימן רי ס"ק א הפוסק שמצטרפים לבורא נפשות
אכל חצי זית משבעת המינין וחצי זית אחר [ב] מברך אחריהן בורא נ"ר
עליו יש חולקים. עיין כה"ח רי ס"ק ד והלכה ברורה בסימן רי.
לפני מספר שנים פתחתי אשכול על שאלה אחרת בשם "צירוף לברכת מעין שלש" וכעת בדקתי שם וראיתי שהרב מה שנכון נכון והרב נהר שלום הפנו אותי למקורות אלו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 06, 2024 10:05 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עובדיה חן כתב:אדם שיש לו שקית חשובה ויקרה,האם מותר לו להניח בשבת זבל בתוכה , מאחר ויש כאן עניין של ביטול כלי מהיכנו, או שנאמר מאחר ויכול לנקות את השקית[ הגם שמסתבר שהוא לא יעשה זה אלא יזרוק את זה לפח האשפה] בכל אופן אין בזה ביטול כלי.

יש מאירי שבכל דבר המיועד אין ביטול כלי מהיכנו.
היום מריבוי השקיות, רובא דאינישי שמים גם בשקית חשובה זבל, ונראה דאין בזה משום בכ"מ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 12:10 am
על ידי אש משמים
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 10:13 am
על ידי כדכד
אש משמים כתב:
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

שקית גם אינה חפץ.
אין הגדרה בהלכה של חפץ סתמי. יש הגדרה של כלי וזו הגדרה מציאותית לא הלכתית ושקית אינה כלי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:האב נוסע בכל בוקר באוטובוס עם שני ילדים קטנים, פחות מגיל 5.
לפי החוק, ילד אחד נכלל בתשלום של האב, אך הילד השני דורש תשלום בפ"ע.
מצרף האב לנסיעה נער שהוא יותר מגיל 5 ויש לו 'חופשי חודשי', והנער פוטר את הילד השני.
עכשיו נשאלה השאלה, במקרה שהנער לא נוסע (נשאר בבית, הלך ברגל) - האם אפשר להשתמש בכרטיס 'חופשי חודשי' שלו על הילד השני, בלעדיו?
ולכאורה קל וחומר הוא: אם כשהנער בעצמו נוסע הוא פוטר את אחיו, הרי אם אינו נוסע בעצמו בוודאי יפטור הכרטיס את אחיו...
אלא שלאידך הרי כל ענינו של 'חופשי חודשי' הוא משהו אישי שאינו ניתן להעברה.

הפלפול שלך יפה ונאה, אך הכתובת שלו שגויה:
לא אנחנו המכריעים אלא מי שממנו נחסר הכסף, דהיינו משרד התחבורה.
אתה יכול לפנות למשרד התחבורה ולבקש מהם לשנות את התקנה כך שיהיה מותר להסיע ילד קטן עם כרטיס חופשי חודשי של אדם שאיננו נוסע איתו.
אבל כל זמן שהתקנה שלהם קיימת באופן מסוים - לא דנים בה קל וחומר.

וסימן לדבר: אם יבוא פקח - הוא יקנוס אותך, ולא יועיל לך הפלפול.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ושקית היא כלי לכל דבר. ואלת"ה - יהיה אסור לטלטל אותה בשבת!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:34 pm
על ידי כדכד
מותר לטלטל אותה בשבת מפני שראויה לשימוש, היינו לכסות ב דברים וכדומה אבל זה לא עושה אותה כלי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:מותר לטלטל אותה בשבת מפני שראויה לשימוש, היינו לכסות בה דברים וכדומה ...

כלומר שלגבי הלכות מוקצה היא נקראת "כלי שמלאכתו להיתר".
גם בהלכות טומאה וטהרה - היא נקראת כלי שמקבל טומאה (באם היא עשויה מחומרים המקבלים טומאה).
אז לגבי מה היא לא נקראת כלי?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:39 pm
על ידי כדכד
שיהיה אסור לבטלה מהיכנה בשבת
שקית אינה עשויה מדברים המקבלים טומאה
כדי להתיר לטלטל בשבת דבר שניתן להשתמש בו בשבת טאין צורך להגדירו ככלי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 1:44 pm
על ידי אש משמים
כדכד כתב:
אש משמים כתב:
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

שקית גם אינה חפץ.
אין הגדרה בהלכה של חפץ סתמי. יש הגדרה של כלי וזו הגדרה מציאותית לא הלכתית ושקית אינה כלי

חפץ סתמי בהלכה זה למשל, סתם אבן ברה"ר.
מהי ההגדרה המציאותית של כלי?