מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5560
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 23, 2024 9:43 pm

כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4730
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 23, 2024 10:28 pm

עקביה כתב:כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

אבל לולי זה לא יכל לצאת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13394
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תריס חשמלי בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 23, 2024 10:39 pm

איתן נוי כתב:מי שיש לו תריס חשמלי (לתריס החוצץ בין הסלון לבין יציאה למרפסת) ובשבת פתח בטעות, האם מותר לו לצאת למרפסת?

זכור לי שכן, כי זה רק הסרת-מונע ואין כאן ממש גדר של "הנאה".
אך אינני בטוח.

עקביה
הודעות: 5560
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 23, 2024 11:01 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עקביה כתב:כן. שהרי המעשה שבת שעשה הוא לא יצירת פתח.

אבל לולי זה לא יכל לצאת?

נכון. אבל הנאה ממעשה שבת היא הנאה ממה שיצר, לא מהסרת המונע (כדברי ר' עזריאל).

איתן נוי
הודעות: 1622
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 24, 2024 2:18 pm

עקביה כתב:נכון. אבל הנאה ממעשה שבת היא הנאה ממה שיצר, לא מהסרת המונע (כדברי ר' עזריאל).

אף אני סבור כן.
נכון מאוד וזה ההבדל בין זה לבין מי ששבר קיר כדי לצאת, שהפתח גופא נעשה באיסור.
דומה הדבר לאוכל שהגיע בשבת באיסור. כמו"כ לחבילת טישו שנפתחה בשבת. כמו"כ למי שכיבו את האור וכעת רוצה להנות מהחושך שנוצר.
בכל הנ"ל לא נעשתה בנהאה איסור בגופיה.

בכ"א אשמח למי שיביא מקורות לדין זה.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' יולי 24, 2024 11:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 24, 2024 8:31 pm

בשערי תשובה סי' סא לגבי קריאת שמע בטעמים, הביא מס' שלמי ציבור בשם ספר שתי ידות שכתב שברוב הקהילות נוהגין לקרות בטעמים אך אין מפסיקין בסוף פסוק כמו שעושה הקורא בתורה, והעיר ע"ז דאדרבה יותר צריך להפסיק בסוף פסוק מבשום טעם.

האם יש מי שכתב להצדיק את המנהג של רוב הקהילות שלא להטעים את הסוף פסוק?

איתן נוי
הודעות: 1622
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ח"י רוטל

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 25, 2024 2:47 pm

מהו שיעור רוטל בליטר?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים