עמוד 2 מתוך 2

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ג' ספטמבר 20, 2016 12:56 am
על ידי פרי יהושע
אוצר החכמה כתב:
פרי יהושע כתב:
אב בבינה כתב:ובענין ישוב א"י הנה לך מה שכתבתי מקור מן הגמ' [לא מוגה]:

ואם כנים אנו בזה, פשוט שמי שעלה לא"י על מנת לחזור, אין א"י בית כלא לו,

למה שיהיה בית כלא לו, הלא ביתו בחו"ל ומה גרע מכל אחד שרשאי לצאת מחו"ל לסחורה?.



אבל אסור לצאת לסחורה ע"מ להשתקע וכאן רוצה לשוב לחו"ל לשכון שם.

כיון שזה ביתו אין כאן איסור גם להשתקע כי הצורך הזה נמשך.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 9:26 pm
על ידי עושה חדשות
פרי יהושע כתב:
לעומקו של דבר כתב:כבר כתבו את זה אבל אסכם בקצרה,
שבפשטות גם אם יישוב א"י היא מצווה קיומית, אבל לדרים בה הרי אסור לצאת,
וזה כנראה מפני שכאשר נמצאים בארץ המצווה היא כבר חיובית - כמו למי שלובש בגד של ד' כנפות.
וזה קרוב מאוד לציצית כמו (השיטה הידועה שמביא) המרדכי, כי מי שכבר גר בארץ אותו חייבו במצווה כמו מי שכבר לובש ד' כנפות שחייבו אותו במצווה.
(והאג"מ לא מאריך וכתב שהארכתי בחידושי).

====

אגב, לגבי סוכה יש הגדרה נפלאה של הגרשז"א,
שנכון ששאר דברים מלבד אכילת קבע ושינה מותר לעשותם חוץ לסוכה, וזה מפני כעין תדורו,
אבל לעולם כאשר נמצאים בסוכה ועושים זאת יש בזה קיום מצווה ממש, וזה מפני שסוף סוף גם שאר הדברים (כאכילת עראי) יש בהם מעשה דיורין, רק שסו"ס מכיוון שלפעמים עושים אותם גם מחוץ לבית, הרי שבגלל כעין תדורו מותר לעשות אותם מחוץ לסוכה.
ונפקא מינה, שאם נמצאים ליד הסוכה ורוצים לשתות או לאכול עראי, חייבים להיכנס לסוכה כי אם היה נמצא ליד הבית היה נכנס אליו במקרה כזה ושוב אין את הפטור של כעין תדורו.

לעניין האחרון בשו"ת מהר"ח או"ז כתב שמותר לאכול בגגות אם הדרך כך תמיד, והיינו לפי העניין, מהגרש"ז אומרים שהקפדה לא לשתות מחוץ לסוכה כשלא נמצא ליד הסוכה היא אפי' פגיעה בכעין תדורו, וגם ביטול עונג יו"ט, כ"ז ידוע למדי.

ראה עוד - viewtopic.php?t=4374#p33297

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ש' ספטמבר 30, 2017 8:47 pm
על ידי אב בבינה
קונטרס רמוני זהב, שדן בנושא האשכול, בדיני מצוות קיומיות למיניהם

נא ונא להעיר ולהאיר
רמוני זהב.jpg
רמוני זהב.jpg (195.13 KiB) נצפה 4326 פעמים


רמוני זהב.pdf
(1.25 MiB) הורד 707 פעמים

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 1:10 am
על ידי פלוריש
מזל טוב!

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 11:50 am
על ידי אב בבינה
פלוריש כתב:מזל טוב!

ייש"כ.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 11:39 am
על ידי אבי'ב
כתב בערוך השלחן או"ח פז, ז:
"ומה שמוני המצות לא מנאו זכירת יציאת מצרים בכללי המצות, נראה לי משום דבתורה כתיב: "למען תזכור את יום צאתך...", ולא כתיב בלשון ציווי "זכור את יום...". אלא הזכירה היא בגלל הדברים הקודמים שבפסוק שם, ולכן אם כי מן התורה היא – אינה נכנסת במנין המצות.

ויראה לי שזהו ההפרש בין ליל פסח לכל הלילות, דלכאורה כיון דגם בלילה חיובא דזכירת יציאת מצרים, אם כן איזה הפרש יש? אבל לפי מה שכתבתי ההפרש דשם הוה חיוב עצמי, והיא מצות עשה גמורה ומנאוה בכלל המצות. ועוד הפרשים יש, ומבואר במקום אחר."

נראה שלדבריו התורה הגדירה את זכרון יציאת מצריים כערך וכתכלית, וכאשר מקיימים את התכלית הזו יש בכך ערך של מצווה שהרי רצון ה מתממש בפועל אף כאשר אין ציווי.

ע"פ היסוד של הבית ישי ניתן אולי ליישב את סתירת הרמבם בעניין כוונה בתפילה האם מעכבת בכולה או בברכה ראשונה בלבד - בפרק ד מגדיר את קיום מצוות תפילה כתלויה ומעוכבת על ידי כוונה, ובפרק י מגדיר כי החיוב לעיכובא הוא בברכה ראשונה בלבד. כלומר, לאחר שהתפלל ברכה ראשונה בכוונה אינו מחוייב לשוב ולהתפלל, אך ככל שמוסיף להתפלל בכוונה הוא מוסיף לקיים מצוות תפילה. ולפי זה נאמר שלרמבם יש רק דין כוונה אחד שהוא עמידה לפני המלך, שהוא שורש ויסוד מצוות תפילה.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:56 pm
על ידי אב בבינה
אבי'ב כתב:כתב בערוך השלחן או"ח פז, ז:
"ומה שמוני המצות לא מנאו זכירת יציאת מצרים בכללי המצות, נראה לי משום דבתורה כתיב: "למען תזכור את יום צאתך...", ולא כתיב בלשון ציווי "זכור את יום...". אלא הזכירה היא בגלל הדברים הקודמים שבפסוק שם, ולכן אם כי מן התורה היא – אינה נכנסת במנין המצות.

ויראה לי שזהו ההפרש בין ליל פסח לכל הלילות, דלכאורה כיון דגם בלילה חיובא דזכירת יציאת מצרים, אם כן איזה הפרש יש? אבל לפי מה שכתבתי ההפרש דשם הוה חיוב עצמי, והיא מצות עשה גמורה ומנאוה בכלל המצות. ועוד הפרשים יש, ומבואר במקום אחר."

נראה שלדבריו התורה הגדירה את זכרון יציאת מצריים כערך וכתכלית, וכאשר מקיימים את התכלית הזו יש בכך ערך של מצווה שהרי רצון ה מתממש בפועל אף כאשר אין ציווי.

ע"פ היסוד של הבית ישי ניתן אולי ליישב את סתירת הרמבם בעניין כוונה בתפילה האם מעכבת בכולה או בברכה ראשונה בלבד - בפרק ד מגדיר את קיום מצוות תפילה כתלויה ומעוכבת על ידי כוונה, ובפרק י מגדיר כי החיוב לעיכובא הוא בברכה ראשונה בלבד. כלומר, לאחר שהתפלל ברכה ראשונה בכוונה אינו מחוייב לשוב ולהתפלל, אך ככל שמוסיף להתפלל בכוונה הוא מוסיף לקיים מצוות תפילה. ולפי זה נאמר שלרמבם יש רק דין כוונה אחד שהוא עמידה לפני המלך, שהוא שורש ויסוד מצוות תפילה.

מהו היסוד של הבית ישי? ולמה צריך לזה בכלל? סתם בכל התורה כולה יש דברים שלכתחילה ראוי לעשותם ואם לא עשה יצא יד"ח.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: א' פברואר 14, 2021 1:50 pm
על ידי איש_ספר
מצאתי התייחסות די רחבה לנושא מעניין זה מהגר"א שפירא בסו"ס מעפר קומי. רצ"ב.
מצוה קיומית רבי אברהם שפירא.PDF
(575.97 KiB) הורד 221 פעמים

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: א' אפריל 11, 2021 3:47 pm
על ידי יוצר אור
בביה"ל [סי' תקפ"ח ס"ב] הסתפק אם שרי לקיים מצווה במקום מטונף, וידוע מחלוקת הפוסקים בזה.

וראיתי מי שכתב שמצווה קיומית שרי לעשות במקום מטונף, היש מקור לדבר?

ד"א, עוד אשכול על הנושא: viewtopic.php?f=7&t=8200

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 7:57 am
על ידי פולסברג
ע''ע בסוף ספר קובץ חידושים ח''א לר' מאיר הירשקוביץ ר''י סטאמפערד [אינו באוצר. רק ספרו מאיר נתיב נמצא שם] במכתבים שדן בזה, ומביא סברת גיסו ר' יענקל שיף שליט''א.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 11:14 am
על ידי אליעזר ג
ישא ברכה כתב:בעזרת האל בורא עולם

ידוע להגדיר שיש מצוה חיובית ויש מצוה קיומית.

ההגדרה של מצהו קיומית לא ברורה לכאו', אם הקב"ה ציוה אז זה חיוב ואם הוא לא ציוה אז אין חיוב כלל, (אמנם יש הרבה דברים שהוא ציוה באופן מסוים כמו ציצית, שמי שילבש בגד עם ארבע כנפות צריך להטיל ציצית, אבל זה לא מצוה קיומית, אלא חיוב באופנים מסוימים, שהאדם יכול לבחור האם להיכנס לאופן של החיוב).

ע"כ אבקש מחכמי ביהמ"ד אם יואילו בטובם להביא דוגמאות למצוה קיומית, למען אוכל לברר הדבר.
(חוץ מדברי הגר"א שבפסח אין חיוב לאכול מצה אבל יש מצוה לאכול).

יש"כ, האלוקים יזכנו לדעת האמת.


יש סוג של מצווה קיומית האידנא ששורשה בחיובית והיא מצוות גרושין ומצוות קידושין לחלק מהראשונים .
סדר הדברים הוא :
א. לפני מתן תורה אשה נאסרה לעולם ללא קניין קידושין אלא במכניסה לביתו , והותרה במוציאה מביתו.
ב. הקב"ה ציווה בתורה שלא ליצור לה מצב של אסורה לעולם אלא אם כן קנה אותה בקדושין כדין תורה ולא ליצור מצב למקודשת זו כמותרת לעולם אלא אם כן גרשה בגט . ואם היחס יהיה אליה כאסורה ללא קידושין או כמותרת ללא גט יהיה ביטול עשה .
ג. אבל כתוצאה מהציווי ואפשר ישומו בפועל ע"י כלל ישראל , נוצר מצב שזה לא חל כלל לא האיסור לעולם בלי קניין קידושין ולא ההיתר ללא גט וממילא אין מושג של ביטול עשה אבל נשארה המצווה הקיומית.

ללא הסבר זה יהיה מאוד קשה להבין מה היא מצוות גירושין לראשונים שסוברים מצווה זו במקום שאין ערוות דבר ,האם הביטול של ציווי הוא לא ליצור מצג שווא של מגורשת שלא בגט ? הרי לא כך כתוב וגם אין משמעות למצג זה כי מי שחזקתה נשואה צריכה להציג גיטה.

הרעיון היסודי הזה קיים בכל מצווה קיומית , כלומר שבסיסה הוא ציווי חיובי וממילא אותו מעשה גם שנעשה מעבר לגדריה כמו צדקה שכבר נתן את שיעור חיובו מוגדרת כמצווה , רק בגרושין ואפשר בקידושין זה נכון האידנא ביחס לכל פעולות המצווה ולא רק למצבים מסוימים , אך העיקרון הוא אותו עקרון אם כהרחבה בזמן ואם הרחבה במצבים.

Re: מהי מצוה קיומית?

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 11:25 am
על ידי אליעזר ג
אוצר החכמה כתב:מלבד יישוב ארץ ישראל שזה הנידון. איזה מצווה היא מצווה קיומית?

מוזכרות כאן מצוות שיש להם שיעור או זמן חיוב ומעבר לזה אינו חובה.
מוזכרות כאן מצוות שהן חובה על חלק מהציבור וממילא קיומית על הפטור (נשים במצ"ע שהזמ"ג)
מוזכרים דברים שהם רשות כמו לה יטמא. (זה לא מצווה קיומית זה רשות)

אבל איפה יש מצווה שכל המצווה היא קיומית?

כפי שכתבתי לעיל גרושין ואפשר קידושין, האידנא , ותמהני איך הושמטה מצוות גרושין מרשימה מכובדת זו?