עמוד 2 מתוך 2

Re: הסתפקתי: לקחת את המחברת למעריב לפני צאת השבת. ''מכין''?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 12:44 am
על ידי פרנקל תאומים
בצאתי לתפילת מעריב של מוצ''ש, קודם הזמן בו אני נוהג להוציא את השבת, האם מותר לי לקחת עימדי את תכריך חידושיי וסיכומיי ע''מ ללמוד בהם בביהמ''ד לאחר התפילה וצאת השבת, או שמא יש כאן שאלה של ''הכנה'' משבת לחול?

Re: הסתפקתי: לקחת את המחברת למעריב לפני צאת השבת. ''מכין''?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 9:39 am
על ידי עזריאל ברגר
פרנקל תאומים כתב:בצאתי לתפילת מעריב של מוצ''ש, קודם הזמן בו אני נוהג להוציא את השבת, האם מותר לי לקחת עימדי את תכריך חידושיי וסיכומיי ע''מ ללמוד בהם בביהמ''ד לאחר התפילה וצאת השבת, או שמא יש כאן שאלה של ''הכנה'' משבת לחול?

אמנם אין למדין הלכה מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה, אבל אביא "מעשה רב":
הרבי מליובאוויטש תמיד התפלל בסידור "תורה אור" ישן שקיבל מאת חמיו האדמו"ר הריי"צ.
בימים שנהג לומר בהם קדיש - היה מביא עמו עוד סידור (תהילת ה') כדי לומר מתוכו את המשניות שנהוג ללמוד ביארצייט וכדומה.
גם כשחל יארצייט במוצש"ק - היה מביא עמו את הסידור הזה לערבית דמוצש"ק, למרות שהשימוש בו הוא לאחר סיום תפילת ערבית.

(ושמא למד מתוכו בחדרו, ובעוד הסידור בידו - לקחו עמו לתפילה?)

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 9:43 am
על ידי כדכד
אם מותר ללמוד במחברת בשבת ופשוט אינך לומד בה לפני ערבית כיוון שהמנין מתחיל ואתה רוצה להתפלל בו - למה זה נחשב הכנה לחול.
נכון שאתה לומד אחרי ערבית אבל זה לא מעשה חול. זה מה שמסתדר לך עם לוח הזמנים.
בזה שונה הדבר ממה שכתבו לא לקחת בשבת כשפורים במוצאיה את המגילה לבית הכנסת כיוון שזו הכנה, משום שבמגילה אסור לקרוא בשבת אבל במחברת מותר

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 10:09 am
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:שבמגילה אסור לקרוא בשבת

לא בדיוק אסור, אבל טרם הגיע הזמן, ולכן ניכר לכל שזהו מעשה לצורך מחר.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 11:02 am
על ידי כדכד
אסור כדאיתא בשס ובפוסקים

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אסור כדאיתא בשס ובפוסקים

אשמח למראה מקום.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:35 pm
על ידי כדכד
בש"ס:
ר"ה כט, ב
מגילה ד, א
סוכה מג, ב
בפוסקים: רמב"ם מגילה א יג שו"ע תרפח, ו

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 4:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
בלי לפתוח את המ"מ, אפשר לנחש שאתה מדבר על שבת של יד אדר, ואני מדבר על שבת של יג אדר, שבה מותר לקרוא במגילה כקורא בתורה בעלמא.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 6:54 pm
על ידי כדכד
המקור בשו"ע הוא של ט"ו אדר
שאר המקורות הן בי"ד או בט"ו.

ההבדל הוא לא בתאריך של השבת, שכן גם בטו באדר בירושלים כשחל בשבת מותר לקרוא במגילה כלימוד ולא כקריאה לצאת ידי חובה.
ההבדל הוא בהבנת המלים "לקרוא את המגילה" שבהודעתי התייחסו לקריאת המגילה במובנה המקובל כמצות הקריאה בפורים ואילו בהודעתו של מר התייחסו לקריאה כקורא בעלמא לשם לימוד ועיון

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
כל דבריך נכונים (למעט השאלה האם מותר לקרוא במגילה בדרך לימוד בפורים שחל בשבת, שאיני יודע אם זה מוסכם על כולם), אלא שחשבתי שמכיוון שאנו עוסקים בשבת יג אדר - הדברים ברורים לכולם שלא מדובר על קריאה לצאת ידי חובה.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:25 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:טרם הגיע הזמן, ולכן ניכר לכל שזהו מעשה לצורך מחר.
ובנדו"ד הרי אינו ניכר, ואפשר שיהא מותר.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 9:37 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:המקור בשו"ע הוא של ט"ו אדר
שאר המקורות הן בי"ד או בט"ו.

ההבדל הוא לא בתאריך של השבת, שכן גם בטו באדר בירושלים כשחל בשבת מותר לקרוא במגילה כלימוד ולא כקריאה לצאת ידי חובה.
ההבדל הוא בהבנת המלים "לקרוא את המגילה" שבהודעתי התייחסו לקריאת המגילה במובנה המקובל כמצות הקריאה בפורים ואילו בהודעתו של מר התייחסו לקריאה כקורא בעלמא לשם לימוד ועיון

כל דבריך נכונים (למעט השאלה האם מותר לקרוא במגילה בדרך לימוד בפורים שחל בשבת, שאיני יודע אם זה מוסכם על כולם), אלא שחשבתי שמכיוון שאנו עוסקים בשבת יג אדר - הדברים ברורים לכולם שלא מדובר על קריאה לצאת ידי חובה.

א. עכשו תור כת"ר להביא מקורות. מנין לומר שבשבת טו באדר ייאסר לקרא במגילה דרך לימוד יותר משאר שבתות השנה.
ב. כוונתי היתה שכיוון שהשבת אינה זמן קריאת המגילה שהרי אסור לקרוא מגילה בשבת כעיקרון לכן אסור לטלטלה בשבת לצורך מוצ"ש. יתכן שההגדרה ששל כת"ר שזה אינו הזמן ולכן ניכר שהבאת המגילה היא לצורך חול היתה יותר מדוייקת

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 7:31 am
על ידי עזריאל ברגר
א. לכאורה מותר, אלא שהיה זכור לי שיש מקום לפקפק, ועל כן לא רציתי לכתוב שאני מסכים לדבריך בפרט הזה.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 10:37 am
על ידי כדכד
אשמח אם ימצא כת"ר מקור ל"מקום לפקפק" הזה כי מסברא אינו מובן כלל.
אגב, היה לי אח שהיה לו בר מצוה בטו באדר בירושלים כבאותה שנה טו באדר חל בשבת.
מצאנו שיש אומרים שהוא צריך לקרוא לעצמו בשבת כי ליחיד לא שיכת גזירה דרבה ומה ששמע ביום ששי אינו מועיל לו לפי שהיה קטן אז.
למעשה, אבי מורי שליט"א שאל את אחד מגדולי הדור והורה לו שאין צריך לקרוא בשבת
אך ממה שיש אומרים כן לקרוא יש ללמוד שלפחות לשיטתם מותר לקרוא במגילה בשבת טו באדר לא כדי להוציא את הרבים

Re: טלטול מגילה בשבת

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:29 am
על ידי במסתרים
כדכד כתב:מקור ל"מקום לפקפק"

הפר"ח אוסר לטלטל מגילה בשבת ולא הסכימו לו האחרונים.

ועיין עליו כאן אות ג'
https://he.m.wikisource.org/wiki/חבל_נחלתו_י_כח

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:42 am
על ידי כדכד
השאלה שלי היא אם יש מי שמתיר לטלטל ולקרוא לשם לימוד במגילה כאשר פורים אינוחל באותה שבת ואוסר כשכן חל באותה שבת

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 11:26 pm
על ידי פרנקל תאומים
האם יש לענות אמן על ברכה בלי שם ומלכות?

למשל:
אחד מוציא את השבת באמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול", האם יש לענות אחריו אמן?
אבא מברך ברכת ''ברוך שפטרני'' על בנו סמוך לבימה. האם על הציבור לענות אמן?
דומני שלא נוהגים כן. היאות עבדי?

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 11:32 pm
על ידי דרומי
על ברכת 'ברוך שפטרני' ראיתי שעונים 'אמן' (למרות שמברכים אותה בלי שם ומלכות).

ועל 'ברוך המבדיל' לא ראיתי.

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 11:48 pm
על ידי עושה חדשות
מג"א רטו,ג -
איתא במדרש כששומע אחד מתפלל דבר או מברך לישראל אפי' בלא הזכרת השם חייב לענות אמן ולכן עונין אמן אחר הרחמן בב"ה.

(ויש לחלק).

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 12:27 am
על ידי פרנקל תאומים
יש''כ.
הראית נוהגים כן?

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 12:41 am
על ידי לבי במערב
כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע אכן נהג כך.

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 1:51 am
על ידי במסתרים
פרנקל תאומים כתב:הראית נוהגים כן?

עיין שם בפסקי תשובות סימן רט"ו בשם אחרונים

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 5:58 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:כאשר צריכים ליטול ידיים עקב נגיעה במקומות המכוסים או בצואת האף וכדו', האם צריך ליטול את שתי הידיים באופן מלא, או שמא סגי ברחיצת אותה האצבע המסויימת שנגעה שם ותול''מ? [א]
וכמו''כ, כשמנגב בכל מידי דמנקי מחמת הנ''ל, האם צריך לנגב בדקדקנות את בשר שתי כפות ידיו מכל עבר, או שמא עליו בסה''כ לנגב את אותה האצבע שנגעה היכן שנגעה? [ב]
א) הרי נכלל ב'הנוגע בגופו בידו' שבסי' ד סי"ח, א"כ צריך נטילת רביעית על כל יד פ"א (לפחות). וכ"כ בפמ"ג שם (משבצות זהב ס"ק יח - הובא בכה"ח ס"ק סד, ויעו"ע שם ס"ק פו).
ב) ראה משנ"ב סי' ד ס"ק נז וכה"ח ס"ק קא־קג. וש"נ.

Re: הסתפקתי: חתן הבר מצווה מצטרף למניין?

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 6:09 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:העולה מכל זה לענ''ד הוא שיש טעם להחמיר לפחות בליל הבר מצווה.
לפו"ר - לא אדע איזה דין מה"ת מתקיים בעמידה כש"ץ בתפלת ערבית, מלבד מ"ע ד'ונקדשתי' (לסוברים כן, תוך הרחבת ההגדרה) באמירת הקדיש...


ובשולי הדיון, ראוי להעיר מדבריו הברורים של כ"ק אדה"ז נ"ע אודות נדון זה - בשולחנו הטהור, סי' נג סי"ג:
וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁמַּגִּיעַ לִכְלַל י"ג שָׁנָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת – אֵין לוֹ לְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית שֶׁל שַׁבָּת בִּמְקוֹמוֹת שֶׁנּוֹהֲגִין לְהִתְפַּלֵּל שֶׁל שַׁבָּת בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִבְּעוֹד יוֹם מִשּׁוּם תּוֹסֶפֶת שַׁבָּת, שֶׁהֲרֵי עֲדַיִן לֹא נִשְׁלְמוּ לוֹ י"ג שָׁנָה עַד לֵיל שַׁבָּת, שֶׁתּוֹסֶפֶת שַׁבָּת אֵינָהּ מוֹעִיל לְעִנְיַן שְׁנוֹת יְמֵי הַנַּעַר. אֲבָל אִם מִתְפַּלֵּל בַּלַּיְלָה עַרְבִית – מֻתָּר לֵירֵד לִפְנֵי הַתֵּבָה.
וּמַה שֶּׁאָמְרוּ: 'י"ג שָׁנָה וְיוֹם אֶחָד', לֹא שֶׁצָּרִיךְ יוֹם אֶחָד יוֹתֵר עַל י"ג שָׁנָה, אֶלָּא לוֹמַר שֶׁצָּרִיךְ י"ג שָׁנָה שְׁלֵמוֹת מִיּוֹם אֶל יוֹם וְלֹא שֶׁיּוֹם אֶחָד בִּשְׁנַת י"ג נֶחְשָׁב שָׁנָה. אֲבָל מִיָּד שֶׁהִגִּיעַ תְּחִלַּת כְּנִיסַת הַיּוֹם שֶׁנּוֹלַד בּוֹ וְכָלוּ בּוֹ י"ג שָׁנָה שְׁלֵמוֹת – הֲרֵי מִקְצָת כְּנִיסַת הַיּוֹם זֶה נֶחְשָׁב כְּיוֹם שָׁלֵם וַהֲרֵי הוּא בֶּן י"ג וְיוֹם אֶחָד, וְאֵין צָרִיךְ י"ג שָׁנָה מֵעֵת לְעֵת. וְאִם צָרִיךְ לִבְדֹּק אִם הֵבִיא ב' שְׂעָרוֹת – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן נ"ה [ס"ו]:

Re: הסתפקתי: אלכוג'ל בשבת.

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 6:11 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:האם יש לחוש בו משום רפואה בשבת? ועוד- האם יש לחוש משום סמיכותו היתירה יותר מבסבון נוזלי?
מהו החשש משום רפואה?

פשיטא שבסתמא יש לחוש בו יותר לממרח ותולדותיו.
קיימים בשוק סוגים נוזליים יותר, וגם ניתן לערב אותו במים.

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 2:24 am
על ידי במסתרים
לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב:כאשר צריכים ליטול ידיים עקב נגיעה במקומות המכוסים או בצואת האף וכדו', האם צריך ליטול את שתי הידיים באופן מלא, או שמא סגי ברחיצת אותה האצבע המסויימת שנגעה שם ותול''מ? [א]
א) הרי נכלל ב'הנוגע בגופו בידו' שבסי' ד סי"ח, א"כ צריך נטילת רביעית על כל יד פ"א (לפחות). וכ"כ בפמ"ג שם (משבצות זהב ס"ק יח - הובא בכה"ח ס"ק סד, ויעו"ע שם ס"ק פו).

לאו דווקא, עיין פסקי תשובות סי' ד' סקי"ח סוג ג' ובהמשך ע' נא-נב.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 2:42 am
על ידי לבי במערב
ולדידי - לאו דוקא הך לאו דוקא:
א. אפושי פלוגתא לא מפשינן, ולמה זה נעמיד המשנ"ב כחולק על רוב רבותינו הפוסקים.
ב. כפי שציין הוא־עצמו בפסק"ת שם - במק"א משמע במשנ"ב דלא כן, ולמה לנו לעשות סתירות בפסקיו.
ג. כנראה נפלה ט"ס בציונו למג"א דסי' צב וצ"ל 'סק"ג', וגם משם אינו מוכרח.

מכל הנך טעמי (ועוד), לפענ"ד נל"פ דברי המשנ"ב רק כלפי זריזות הנטילה, אך לא לענין שיעורה על־פני היד; ויש לדקדק ולהוכיח כן בלשונו.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 8:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
יומא ל א:
"תנו רבנן, הלכה בסעודה, אדם יוצא להשתין מים נוטל ידו אחת ונכנס"

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 11:47 pm
על ידי לבי במערב
ומהו הקשר לנדו"ד?

הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 11:53 pm
על ידי פרנקל תאומים
כנראה ר' עזריאל שליט''א (ברוך שובך דרך אגב, נעלמת. מקווה ששלומך ושלום ביתך בכי טוב) מבין מדברי הגמ' שנוטל רק את היד שנגעה בבשרו המכוסה או שנגעה במ''ר. משא''כ ידו השנייה א''צ נטילה. ומכאן שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 11:58 pm
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב: . . שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.
אך היד האחת צריכה נטילה על כולה (אכן שגיתי במה שלא הבהרתי דאי"צ ליטול כ"א יד א'. וְה֤וּא רַח֨וּם יְכַפֵּ֥ר גו').

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

פורסם: ד' פברואר 10, 2021 12:03 am
על ידי פרנקל תאומים
לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב: . . שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.
אך היד האחת צריכה נטילה על כולה (אכן שגיתי במה שלא הבהרתי דאי"צ ליטול כ"א יד א'. וְה֤וּא רַח֨וּם יְכַפֵּ֥ר גו').

האם זה אכן ברור? הרי מצד הסברא מה''ת?

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

פורסם: ד' פברואר 10, 2021 12:06 am
על ידי לבי במערב
הרי ציינתי מ"מ על־כך, ראה לעיל.