הראב"ד והרמב"ן אמנם הבינו כך את דבריו אך ע"פ הבנתם זו הקשו עליהם קושיות חזקות, גם מגמרות מפורשות. האם יש פשט אחר ברמב"ם שאינו מוקשה על פניו, מלבד הדעה השניה שהזכרת?בברכה המשולשת כתב:א. ויעויין בהרחבה בדברי הרב הנזיר זיע"א בקול הנבואה ח"ב (פורסם בספר הגיון, תשנ"ה) שהאריך טובא בנושא הדרשה והמסורת.
ב. בדעת הרמב"ם כידוע נחלקו ראשונים ואחרונים, ודעת הראב"ד, הרמב"ן ולב שמח בשיטתו שדינים הנלמדים מהמידות הם מדרבנן גמור אא"כ יש גמרא המוכיחה שהם מדאורייתא,ואילו דעת התשב"ץ והכס"מ ורוב אחרונים בדעתו היא שהם מדאורייתא רק שאינם במנין תרי"ג.
אוצר החכמה כתב:חשבתי שהדברים ברורים ממה שהסברתי למעלה, אבל אסביר שוב.
הרמב"ם כותב דבר פשוט מאד. שכשנחלקו בית שמאי ובית הלל בהלכה, דוגמה לדבר מדאורייתא, בצרת הבת, אין פירוש הדבר שבית שמאי אומרים כך מקובלנו ממשה רבינו ע"ה שמייבמים וב"ה אומרים כך מקובלנו ממשה רבינו שאין מייבמים ואחד מהם פשוט טעה בקבלתו ונחל שקר. אלא שניהם מסכימים שאינם יודעים מה מקובל ממשה רבינו כי מאיזה שהיא סיבה לא עברה המסורת בעניין זה מדור דור. וממילא עתה ששניהם מסכימים שאין לנו קבלה, נחלקו בסברא מה יוצא מכללי התורה באופן זה, ואילו היו שמאי והלל עצמם שסברותיהם חזקות לא היו נחלקים בזה אבל כיוון שלא שמשו כל צרכם נחלקו בסברותיהם. אבל לא עלה על דעתו של הרמב"ם שקודם לב"ש וב"ה היה העניין הפקר וכל אחד היה עושה כפי שעולה בדעתו כי משה רבינו פשוט לא הבין שיש מה לדון בעניין צרת הבת או שלא עלה בדעתו לדרוש את דרשת עליה
וזה כוונת הרמב"ם דינים שנתחדשו בכל דור כי אי אפשר לכתוב שדין זה של צרת הבת מקובלנו ממשה רבינו, שכן אין אנו יודעים מה אמר משה בדבר לפי שלא עברה מסורת בדבר ולכן אנו מביאים ראייות ודנים.
אותו דבר קורה היום, אנחנו יכולים למצוא שאלה בפוסקי זמנינו או בטור וב"י על דין מסויים, לא במציאות שהתחדשה, אבל בדבר שלא מבואר בפירוש בגמרא ובראשונים. ובאים הפוסקים ונחלקים בזה. האם מישהו מפוסקי זמנינו חושב שזו הלכה שנתחדשה היום ובזמן הגמרא פשוט לא חשבו על הנושא. וודאי שלא. רק אין אנו יודעים מה היתה דעת הגמרא בנושא, ואנחנו מנסים להביא ראיות מעניינים דומים ולחדש סברות.
וזה כמובן גם התשובה לרמב"ם בהלכות ממרים שהבאת שאינו נוגע כלל לדיון, שמדובר שם בויכוח בין בתי דין על דבר שאין לנו קבלה בו, אבל לא מדובר על מי שחולק על מרע"ה ומה שהביא מסיני, או שטוען שמשה רבינו לא נתן דעתו לאיזה עניין מענייני התורה.
תיקון אחד: לא ש"מאיזה שהיא סיבה לא עברה המסורת בעניין זה מדור דור", כי לפי הרמב"ם אסור לומר כן וזו בדיוק הדעה שהוא דחה בתוקף כנ"ל, אלא שבנושא זה אין בכלל מסורת מסיני.
בדבר שהיתה בו מסורת מסיני לא נפלה מחלוקת מעולם לדעת הרמב"ם, ולדעתו הרעיון כאילו דבר שנמסר למשה מפי הגבורה נשתבש ביד מעתיקי השמועה הוא הטלת דופי חמורה בהם (וגם ערעור על עצם קבלתנו), ולכן דחה הדברים בלשון חריפה. אם כן, נמצא שכל דבר שיש בו מחלוקת, וכן כל ההלכות שנתחדשו במהלך הדורות, לא נמסר מסיני, והותירו הקב"ה לחכמי הדורות לפרש מדעתם ע"פ הסברא ודרכי הדרש.אוצר החכמה כתב:איפה מצאת את הדבר הזה ברמב"ם. הרמב"ם דחה בתוקף את הרעיון שהויכוח הוא שמשום שלא שמשו כל צרכם התווכחו אם משה אמר כך או כך, דבר שהיה ברור כאחד הצדדים לרבותיהם.תיקון אחד: לא ש"מאיזה שהיא סיבה לא עברה המסורת בעניין זה מדור דור", כי לפי הרמב"ם אסור לומר כן וזו בדיוק הדעה שהוא דחה בתוקף כנ"ל, אלא שבנושא זה אין בכלל מסורת מסיני.
ברזילי כתב:ג. אין דרך להוכיח מה בדיוק ידע הלל, אבל יש דרך להוכיח מה עשו אחריו מתוך שלל התעודות שיש לנו מן הימים ההם (ובהם תיעוד של כמה וכמה שנים שאינן מתאימות ללוח שלנו). מה שברור הוא שלא היתה מסורת-חישוב מוסכמת אחידה ורציפה מזמן הלל ועד ימינו.
ברזילי כתב:ד. מה מקור הקבלה הפשוטה שהלל תקן את כל כללי הלוח שלנו לפרטיהם? לעיל כתב הרב תוכן שכן כתבו כל הראשונים, אבל אינני יודע למה כוונתו, ומניין זאת.
דניאל כתב:מסיני נתקבלו דרכי הדרשות ובכלל זה כל מה שדורשים על פי הכללים האלו. אם בתקופה מסויימת לא חשבו על ק"ו מסויים, אז הייתה להם טעות בהלכה.
אני לא מכיר את הספרות המחקרית בנושא בכלל, וכמוך רק ראיתי כעת את המאמר של עקביא (ואת דברי הרב כשר במקצתם). אם הבנתי נכון, מתוך שלשה תאריכים שיש בידינו, שניים הם "בעייתיים", אפשר לדחוק ולהגיה כמובן, אבל שנים מתוך שלשה זה קצת חשוד. על זה יש להוסיף את מכתבו של ראש הגולה, ואת מחלוקת רס"ג-בן-מאיר כמובן. שורה תחתונה, רוב המקורות הרלבנטיים מצביעים על אי התאמה, ורק תאריך אחד באגרת רב שרירא נותן התאמה (וכפי שהעיר בצדק עקביא, בעוד שהרב כשר משתמש בתאריך יחיד זה כראיה לשיטתו, אין להביא שום ראיה מהתאמה בשנה אחת, אבל כל אי התאמה היא ראיה להפך, וז"פ). הכל מתבסס על המקורות הנ"ל, ואולי במשך הזמן נמצאו עוד תאריכים שאפשר ללמוד מהם.דניאל כתב:בעניין הלוח:ברזילי כתב:ג. אין דרך להוכיח מה בדיוק ידע הלל, אבל יש דרך להוכיח מה עשו אחריו מתוך שלל התעודות שיש לנו מן הימים ההם (ובהם תיעוד של כמה וכמה שנים שאינן מתאימות ללוח שלנו). מה שברור הוא שלא היתה מסורת-חישוב מוסכמת אחידה ורציפה מזמן הלל ועד ימינו.
קראתי (לא כ"כ בעיון) את המאמר של עקביא וההוכחה היחידה שהתרשמתי ממנה היא אגרתו של ריש גלותא. כל השאר נתונות לפרשנות לפי הבנתי. אולי מישהו שמבין בעניין יוכל להעלות את תמצית כל ההוכחות בנושא..
לא מכיר את בורנשטיין, ועאכו"כ שאינני יודע מה אמרו החוקרים לפניו בענין. אני מסכים שכשהראשונים כותבים "הלל תיקן הלוח" או "החשבון", אז בהעדר כל נתון אחר הפירוש הסביר הוא שהוא תיקן את החשבון שלנו כצורתו. יחד עם זאת, כשיש נתונים המראים שהחשבון שבו נהגו בחלק מן השנים הללו לאו דווקא זהה לשלנו, לדעתי אין זה דוחק בלשון לומר שכוונת הראשונים שהלל תיקן את עצם הענין שמקדשים לפי חשבון, או את הכללים היסודיים, אך לאו דווקא את צורת החישוב לכל פרטיה, כמו שמאמר חז"ל ששלמה תיקן עירובין אין פירושו שכל סעיף בחזו"א עירובין הוא מיסודו של שלמה המלך. מאידך, אפשר עדיין לחשוב שהלל תיקן לוח מושלם (זהה לשלנו, או לא) ורק בדורות אח"כ נשתכחו כמה פרטים (גם בזה יש דוחק, אחר שידענו כי חישוב השנים היה דבר המסור לנשיאים וראשי הישיבה בא"י, שלא פסקה מהם שרשרת המסירה, והיה זה וענין שנתנו לו חשיבות רבה. קצת קשה להבין איך קרה שהשתבשו בכללים שבעיקרם הם פשוטים ומתומצתים עד שילד יכול ללמדם בכמה ימים, כלשון הרמב"ם). יכול להיות שהחוקרים הרגילים בהנחת עליית הדורות משוחדים בכיוון אחד, ויכול להיות גם להפך. מ"מ, כאמור, אינני חושב שיש דרך להוכיח כך או כך.דניאל כתב:ברזילי כתב:ד. מה מקור הקבלה הפשוטה שהלל תקן את כל כללי הלוח שלנו לפרטיהם? לעיל כתב הרב תוכן שכן כתבו כל הראשונים, אבל אינני יודע למה כוונתו, ומניין זאת.
הסיבה שכתבתי "פשוטה" היא שאתה יכול אולי לדחוק כל מיני לשונות, אבל פשטות הראשונים היא שהלל תיקן את הלוח, נקודה. עיין למשל בתשובה של רב האי גאון וברמב"ן בהשגות לספר המצוות. לפי מה שהבנתי זו הייתה הדיעה המקובלת גם בעולם המחקרי עד שבא בורנשטיין.
ברזילי כתב: אם הבנתי נכון, מתוך שלשה תאריכים שיש בידינו, שניים הם "בעייתיים", אפשר לדחוק ולהגיה כמובן, אבל שנים מתוך שלשה זה קצת חשוד.
זה שדרכי הדרשות הם מסיני מוסכם בראשונים (אם כי יש לדון מה בדיוק פירושו של דבר, הלא רשימת מידות הדרש שונה בין תנא לתנא, וכפי שכבר נזכר, הרמב"ם לא מקבל אפשרות של שיבוש במסורה של הלכה בודדת מסיני, ועאכו"כ של עצם דרכי הדרש. הוא יסבור, כנראה, שלא ייתכן שרשימות אלה לפרטיהן הן מסיני כי אחרת איך תיפול בזה מחלוקת, אולי רק עצם האפשרות לדרוש, או המידות העיקריות המשותפות לכל הרשימות, הם מסיני. לא חפשתי מה אומרים בזה, ובינתיים צ"ע). השימוש במונח "טעות" מופרז לדעתי כפי שכתבתי לעיל, ובפרט כשמותר לחדש דין כזה גם כנגד מי שגדול ממך בחכמה, אבל לא אתעקש על זה.דניאל כתב:בעניין הויכוח השני שלכם אני קצת מתקשה לרדת לעומקו.דניאל כתב:מסיני נתקבלו דרכי הדרשות ובכלל זה כל מה שדורשים על פי הכללים האלו. אם בתקופה מסויימת לא חשבו על ק"ו מסויים, אז הייתה להם טעות בהלכה.
מישהו מתווכח על זה?
לפי מה שהבנתי, מאחרי חתימת הלוח הביאו שניים (מרב שרירא, ומהמצבה בצוער), הרב כשר מוסיף עוד אחד מאגרת רב שרירא שמתאים לחשבוננו. אם היו לו עוד הוא היה מביא.דניאל כתב:ברזילי כתב: אם הבנתי נכון, מתוך שלשה תאריכים שיש בידינו, שניים הם "בעייתיים", אפשר לדחוק ולהגיה כמובן, אבל שנים מתוך שלשה זה קצת חשוד.
יש לנו רק שלושה תאריכים?? לא נשמע לי סביר. אולי עקביא מביא רק שלושה תאריכים...
תוכן כתב:יש עשרות מצבות בצוער, ורבים מהם לא מתאימים לחשבון שלנו
דניאל כתב:כפי שכתבתי צריך לחפש איזו רשימה מסודרת. מטבע הדברים בורנשטיין מביא את התאריכים שמהם הוא רוצה להביא הוכחה (אגב ר"מ כשר מתייחס גם לשטר אאל"ט הוא אומר שבורנשטיין בעצמו חזר בו מזה).
בעניין התאריך שעל המצבה זו ראיה מגוחכת בעיני כי גם עקביא מודה במאמרו שצריך להגיה, אבל מתעקש שההגהה צריכה להיות לפי דעתו ולא לפי דעת הר"מ כשר.
מי יגלה עפר מעיניו ויראה את האשכול שנשתרשר בפורומינו על כתובות של מצבות...תוכן כתב:יש עשרות מצבות בצוער, ורבים מהם לא מתאימים לחשבון שלנו
אנחנו מאמינים לך. אבל בכל זאת?
דניאל כתב:כפי שכתבתי צריך לחפש איזו רשימה מסודרת.
ברזילי כתב:בענין המצבה, ההגהה של הרב כשר איננה פותרת את הבעיה, כפי שמסביר עקביא.
ברזילי כתב:קראתי לע"ע את המאמר של יששכר שטרן (שנראה שהוא המומחה הנוכחי לענין, אתר הבית שלו http://www.ucl.ac.uk/hebrew-jewish/staf ... acha-stern ), וממנו למדתי שבתחילת המאה העשרים, כשפולמוס בורנשטיין וכו' התעורר, היו רק שלש מצבות מפורסמות. עד כה (מועד כתיבת המאמר, 1999) פוענחו כשלשים מצבות. לא על כולן יש תאריך מדוייק עם יום בשבוע. לא מצאתי רשימה מסודרת של כל התאריכים, אבל במאמר של 1999 יש עוד ארבע מצבות, רק בשתיים מהן יש יום שבוע ותאריך ברורים. אחת מהן מצביעה על ר"ה ביום א, השניה תואמת את הלוח שלנו רק אם נניח חשבון שמיטות שלא כמו שלנו. בהערה הוא מצביע על עוד מצבה (שפוענחה כבר קודם, שממנה עולה לפי החשבון שלנו ר"ה ביום ד).
לפני הכל, הוכחות ברמת ודאות של מתמטיקה מדעי הטבע אין בתחומים אלה בשום מקרה (וגם לא בהלכה, כידוע מדברי הרמב"ן).דניאל כתב:ברזילי כתב:בענין המצבה, ההגהה של הרב כשר איננה פותרת את הבעיה, כפי שמסביר עקביא.
אני כותב מה שהבנתי ממאמרו של עקביא בעניין הזה, תקן אותי אם אני טועה.
במצבה כתוב תאריך פטירה: יום שלישי חדעסר או תרעסר אלול (ועקביא מודה בזה שא"א לדעת אם זה י"א או י"ב) שנת תל"ה לחורבן שהיא שנת השמיטה.
המעיין בסוגיא בע"ז יראה ששנת תל"ה למניין שנות החורבן היא שנת ד'רס"ד ליצירה (וגם על זה עקביא לא מתווכח) ובשנה זו לפי הלוח שבידינו י"ב אלול היה יום שלישי, מצוין. הבעיה: שנה זו לא הייתה שנת שמיטה לפי המניין שלנו. ענה על כך רמ"מ כשר אפשר טעה הסופר בשנת השמיטה או שעשו שנות שמיטה כשיטת הרמב"ם.
אומר עקביא להפך: הסופר טעה בשנות החורבן ולא טעה בשמיטה. השנה המדוברת היא שנת תל"ד לחורבן ולא שנת תל"ה. שנה זו אכן הייתה שנת שמיטה, אבל אז התאריך איננו מתאים ללוח שבידינו. בנוסף, קובע עקביא ללא סיבה הנראת לעין שהתאריך הוא י"א אלול ולא י"ב ומכך יוצא שלא רק שהלוח היה שונה אלא שגם לא נהג הכלל של לא אד"ו ראש. (בכל מקרה לא הבנתי מנין לו שלא עיברו את אלול).
אחר מחילת כבוד החוקרים המפורסמים והבאמת מומחים מאד, דומני שאם פיזיקאים היו משתמשים בראיות מסוג זה השמש הייתה עדיין ממשיכה להקיף את כדור הארץ באין מפריע...
מצ"ב. הטבלה שהוא מראה דווקא תואמת את דברי עקביא - מתוך 13 מצבות, שבע תואמות את החשבון לפיו שנת השמיטה חלה בשנים שהן כפולות שלמות של שבע שנים לחורבן לפי המנין שהיה בידם, ובהתאם לפשטות מסורת חז"ל, בארבע יש סטיה לכיוון זה ושתיים סטייה לכיוון השני. אין קשר בין הסטיות הללו להיות התאריך אחרי ט' באב, שלא כהשערתו של קאסוטו.דניאל כתב:תוכל בבקשה להעלות את המאמר? חשבון השמיטות מסתדר עם הצעתו של הרב כשר?
ברזילי כתב:אולי הסתת בצוער היה שיכור,
ברזילי כתב:אך מצד שני יש להבדיל בין שגיאה במנין השנים לחורבן (שגם היום לא בקיא בו כל אדם) לבין היום בשבוע, או התאריך בחודש, שפחות סביר שטעו בהם באופן תדיר, ואפילו שנת השמיטה (אם שמרו בקהילה זו שמיטה כדין) יש להניח שהיתה ידועה ומוכרת הרבה יותר מן השנים לחורבן, כנ"ל.
ברזילי כתב:דבר מפתיע הרבה יותר מצאתי בעמוד הבית של פרופ' שטרן - במאמר שכותרתו "An astronomical table of Shabbetai Donnolo and the Jewish calendar in 10th-century Italy" (לא הצלחתי להגיע אליו אלא רק לקרוא את תקצירו) הוא טוען שמצא בגניזת קהיר כתב יד של רבי שבתי דונולו העוסק בעניני הלוח, ועדיין מכיל שינויים לעומת הלוח שלנו (באיטליה, המאה העשירית !)
אשבמבש כתב:ובאותה הזדמנות אפשר להעלות רשימה ארוכה ארוכה של תאריכים משובשים בתשובות ומכתבים ולהוכיח מעל לכל צל של ספק שעד שנת ה'תשע"ג ליצירה לא היה ליהודים לוח מסודר...
מנין השנים הסטנדרטי באותה תקופה היה לשטרות.דניאל כתב:ברזילי כתב:אך מצד שני יש להבדיל בין שגיאה במנין השנים לחורבן (שגם היום לא בקיא בו כל אדם) לבין היום בשבוע, או התאריך בחודש, שפחות סביר שטעו בהם באופן תדיר, ואפילו שנת השמיטה (אם שמרו בקהילה זו שמיטה כדין) יש להניח שהיתה ידועה ומוכרת הרבה יותר מן השנים לחורבן, כנ"ל.
קביעתך ממש מוזרה בעיני. הרי הם מנו את השנים לפי מהחורבן-הם לא כתבו על המצבות שום מנין אחר. היש היום תינוק ותינוקת שאינו בקי במניין השנים שאנו מונים??
אך מצד שני יש להבדיל בין שגיאה במנין השנים לחורבן (שגם היום לא בקיא בו כל אדם) לבין היום בשבוע, או התאריך בחודש, שפחות סביר שטעו בהם באופן תדיר,
ברזילי כתב:מנין השנים הסטנדרטי באותה תקופה היה לשטרות.דניאל כתב:ברזילי כתב:אך מצד שני יש להבדיל בין שגיאה במנין השנים לחורבן (שגם היום לא בקיא בו כל אדם) לבין היום בשבוע, או התאריך בחודש, שפחות סביר שטעו בהם באופן תדיר, ואפילו שנת השמיטה (אם שמרו בקהילה זו שמיטה כדין) יש להניח שהיתה ידועה ומוכרת הרבה יותר מן השנים לחורבן, כנ"ל.
קביעתך ממש מוזרה בעיני. הרי הם מנו את השנים לפי מהחורבן-הם לא כתבו על המצבות שום מנין אחר. היש היום תינוק ותינוקת שאינו בקי במניין השנים שאנו מונים??
לא נגע ולא פגע. לא מדובר בתאריך שנזכר דרך אגב, פעם אחת, באיזה כתב יד, אלא בטבלה אסטרונומית מסודרת של כל המזלות והכוכבים לפי תאריך, שיש בה הצלבה של תאריכים לפי ארבע שיטות שונות (יהודי-מוסלמי, נוצרי, פרסי ומצרי) בכל שורה ושורה. בנוסף, אין שום ספק על איזה יום מדובר, כי ניתן לזהות אותו לפי הנתונים האסטרונומיים המפורטים מלבד הלוחות השונים. והנה, למרבית הפלא, החודש שמתואר שם, אלול ד'תש"ו (המקביל לספטמבר 946 למנינם), הוא לפי חשבוננו תשרי (ויש גם איזו שהיא בעיה עם קביעת היום של ר"ה, אבל לא ירדתי לעומקה). כמו כן, אי אפשר לומר שפשוט טעו וכתבו אלול במקום תשרי, כי החודש הוא חסר ולא מלא. כאן לא מדובר על קהילה נידחת של עמי הארץ, אלא על מלומד ידוע מאזור שהיה מרכז תורני באותה תקופה (כי מבארי תצא תורה ודבר ד' מאוטרנטו), וכל זה עשרים ומשהו שנים אחרי מחלוקת רס"ג-בן-מאיר, אחרי שרס"ג כותב כי לוח ארבע השערים התקבל בכל העולם היהודי, בארבע קצוות תבל ובאיי הים (ציטוט מקורב). אני מודה שזה כבר קצת יותר מדי לבלוע גם בשבילי...דניאל כתב:ברזילי כתב:דבר מפתיע הרבה יותר מצאתי בעמוד הבית של פרופ' שטרן - במאמר שכותרתו "An astronomical table of Shabbetai Donnolo and the Jewish calendar in 10th-century Italy" (לא הצלחתי להגיע אליו אלא רק לקרוא את תקצירו) הוא טוען שמצא בגניזת קהיר כתב יד של רבי שבתי דונולו העוסק בעניני הלוח, ועדיין מכיל שינויים לעומת הלוח שלנו (באיטליה, המאה העשירית !)
ניבא אשבמבש ולא ידע מה ניבאאשבמבש כתב:ובאותה הזדמנות אפשר להעלות רשימה ארוכה ארוכה של תאריכים משובשים בתשובות ומכתבים ולהוכיח מעל לכל צל של ספק שעד שנת ה'תשע"ג ליצירה לא היה ליהודים לוח מסודר...
אוצר החכמה כתב:אך מצד שני יש להבדיל בין שגיאה במנין השנים לחורבן (שגם היום לא בקיא בו כל אדם) לבין היום בשבוע, או התאריך בחודש, שפחות סביר שטעו בהם באופן תדיר,
זה לא הבנתי הלא כל קביעה ביחס ללוח מתייחסת לשנה מסויימת (חוץ מהטענה הבאמת מוזרה שלא הקפידו על לא אדו ראש) ואם לדעתך אין דיוק במניין השנים א"כ מה יש לשאול.
האם במצבות בוינוסה יש התאמה בין התאריכים והשנים בתוך עצמם?
דניאל כתב:זה היה המניין בשטרות. עובדה שעל המצבות הם כתבו רק שנים לחורבן. מה יש להתווכח?
דרך אגב, במקרה שבו המצבה לא נכתבה מייד לאחר הקבורה וכמו שמשער שטרן שלכן קרתה הטעות בשנה, זה דוקא מאד מצוי שיבואו לטעות ביום השבוע.
את כל העסק עם לא אדו ראש ממש לא הבנתי למה הם מניחים שאלול מעובר לא היה אבל אדו ראש היה גם היה?
ברזילי כתב:(אני מסכים שאין להוכיח מכאן שקבעו ר"ה ביום א', אפשר שדווקא עברו את אלול, מ"מ זה לא הלוח שלנו)
ברזילי כתב:דניאל כתב:זה היה המניין בשטרות. עובדה שעל המצבות הם כתבו רק שנים לחורבן. מה יש להתווכח?
דרך אגב, במקרה שבו המצבה לא נכתבה מייד לאחר הקבורה וכמו שמשער שטרן שלכן קרתה הטעות בשנה, זה דוקא מאד מצוי שיבואו לטעות ביום השבוע.
את כל העסק עם לא אדו ראש ממש לא הבנתי למה הם מניחים שאלול מעובר לא היה אבל אדו ראש היה גם היה?
אפשר לשאול למה כתבו במצבות שנים לחורבן, ולא את התאריך הרגיל (לשטרות). בתור השערה אפשר לחשוב שאולי זה דומה למצב היום, בו גם אנשים שבחיי יום-יום משתמשים בתאריך לועזי ואין להם מושג מה התאריך העברי, במצבה יכתבו תאריך עברי (או גם תאריך עברי). זו רק ספקולציה, אבל מ"מ אין להכחיש שהתאריך הרגיל בשימוש באותה תקופה, זה שכל ילד ידע אותו, הוא מנין השטרות. גם אם נשכח מכל זה, השאלה בסופו של דבר היא במה יותר סביר שיטעו, במנין שנות החורבן, או בשאלה אם עכשיו שמיטה. מי שחי בא"י ונוהג כהלכה לא יכול לטעות בשאלה אם עכשיו שמיטה או לא (וחלק מן המצבות מדברות על השמיטה עצמה).
לגבי אד"ו ראש, אני מסכים איתך, כנ"ל, ומ"מ זה לא הלוח שלנו
דניאל כתב:במקרה שבו המצבה לא נכתבה מייד לאחר הקבורה וכמו שמשער שטרן שלכן קרתה הטעות בשנה, זה דוקא מאד מצוי שיבואו לטעות ביום השבוע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים