מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמרי ש. ספראי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1717
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: שינויים טכנולוגיים בבית המקדש השלישי

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אוגוסט 07, 2024 2:23 pm

קרית מלך כתב:
צופה_ומביט כתב:כלומר היו בו יותר מעשרה נסים. הנה לא רק זבוב לא נראה בו אלא גם עורבים, כך יוצא. ואולי היו בו עוד נסים.
ז"א שכל מה שידוע לנו בכיו"ב נאמר רק על בית המקדש השני?
בבית המקדש הראשון לא היו הכהנים חולים מריבוי אכילת בשר והליכה יחפים על רצפה קרה?
לא היה צריך בו בית המוקד לחמם את הכהנים ההולכים יחפים על רצפה קרה ובכתונת דקה [אגב, האם לחורף היו עושים לכהנים כתונת מבד יותר עבה? האם יש שיעור או הלכה קבועה על עובי הכותנת?] וטובלים במקוה?
האם לא היה צריך בו מחתה קלה ליום כיפור להקל על הכהן הגדול?
וכו'.


אבהיר כוונתי: מדברי התוס' בערכין נראה שאין בידינו את הכלים לבחון מה נצרך בבית המקדש ומה לא, הרי כפי שכתב הדר"ג שליט"א מוצאים בחז"ל לאידך גיסא גם שנזקקו לחימום, וגם שעשו שימוש בחכמת הטבע דאז, שהרי הא גופא קשיא אם נזקקו גם בבית ראשון לפתרונות שונים, מדוע קדושת הבית גרמה לעורבים שלא לעבור מעליו, ולא נזקקו לכליא עורב. ולכן הדיון בענין זה בעיני הוא בבחי' "דרוש וקבל שכר" אך אין בו משמעות מעשית.

כדאי להעיר את תשומת הלב לשורות האחרונות במאמר של ר"י אריאל לסוג הטכנולוגיות בהם ייעשה שימוש בבית המקדש השלישי כדי להבין את הלך הרוח. ודי בזה.

אכן, בדברי התוס' בערכין שהבאתי במאמרי הנ"ל, רואים שקדושת בית המקדש מנעה כניסת דברים טמאים אליו. אך לכהנים עדיין היה קר, כמובא בחז"ל. וגם הובלת עצים בטרקטורון וכיוצ"ב אינה קשורה לקדושת המקום, שלכן לא נכנסו לשם עורבים.

ש. ספראי
הודעות: 1717
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: שינויים טכנולוגיים בבית המקדש השלישי

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אוגוסט 07, 2024 2:27 pm

צופה_ומביט כתב:
קרית מלך כתב:כמדומה שדברי התוס' בערכין אודות כליא עורב הם יסוד הענין, אם בזמן בית ראשון מחמת קדושתו הגדולה לא היו צריכים לכליא עורב, פשיטא שקדושת בית השלישי שיהיה למעלה מכל רעיון, ולכן קשה מאד לדון אודות עזרים טכנולוגיים וכדו', מאחר שמסתברא שבקדושתו העליונה לא יהיו זקוקים בו לכל זה.

כלומר היו בו יותר מעשרה נסים. הנה לא רק זבוב לא נראה בו אלא גם עורבים, כך יוצא. ואולי היו בו עוד נסים.
ז"א שכל מה שידוע לנו בכיו"ב נאמר רק על בית המקדש השני?
בבית המקדש הראשון לא היו הכהנים חולים מריבוי אכילת בשר והליכה יחפים על רצפה קרה?
לא היה צריך בו בית המוקד לחמם את הכהנים ההולכים יחפים על רצפה קרה ובכתונת דקה [אגב, האם לחורף היו עושים לכהנים כתונת מבד יותר עבה? האם יש שיעור או הלכה קבועה על עובי הכותנת?] וטובלים במקוה?
האם לא היה צריך בו מחתה קלה ליום כיפור להקל על הכהן הגדול?
וכו'.

אכן. ב'קול סופר' על המשנה בתמיד מסביר שהבגד שהממונה שרף לשומר שנרדם, לא היה בגדי כהונה, אלא כיסוי עליון פרטי שלו, שלבש בלילה מחמת הצינה.
הוי אומר כדבריך וכדבריי. הי' ניסים ועוד דברים הנוגעים לקדושת המקדש, גרמו שלא הוצרכו לכליא עורב, למשל. אך אינו ענין לחימום ומיזוג (אא"כ בזמן לעת"ל יהיה תמיד מזג נעים, כמובא לכאו' כפהמ"נ בזכררוני), או תאורה והובלת חפצים באמצעים טכנולוגיים.
גם מה שציינת מחתה קלה וכו', כבר הבאתי שם במאמר דברי הירושלמי, שביוהכ"פ הוסיפו למחתה נרתיק מעור, כדי שהכהן לא יכווה. הרי מפורש הוא, עי"ש. (בבבלי הגירסא שונה).

צופה_ומביט
הודעות: 5188
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מאמרי ש. ספראי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוגוסט 07, 2024 2:30 pm

כאמור, יש לברר האם כ"ז הוצרך גם בבית המקדש הראשון.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים