מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי המאירי בסוגיא דזוגות בפסחים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גמזו לטובה
הודעות: 14
הצטרף: ב' יולי 30, 2012 11:52 am

דברי המאירי בסוגיא דזוגות בפסחים

הודעהעל ידי גמזו לטובה » א' אפריל 14, 2013 10:00 pm

פסחים דף קט: -ז"ל המאירי: בכמה מקומות ביארנו שבאותם הזמנים היו העם נמשכים אחר דברי' המוניים כלחשים ונחשים ופעולות המוניות וכל שלא היה בהם סרך עבודה זרה ודרכי האמורי לא חששו בהם חכמים לעקרם וכל שכן במה שהיה הרגילות אצלם בו כל כך שהיה טבעם מקבל בענין חזוק או חולשה וכמו שהעידו בסוגיא זו דקפיד קפדינן ליה דלא קפיד לא קפדינן ליה וממין דברים אלו הוא שהיו רגילים להזהר מן הזוגות וכשתקנו חכמים ארבע כוסות שלא לגרוע או להוסיף מצד אותם ההבלים הוצרכו לרוב רגילותם לתת טעם לדבריהם והוא שאמרו ליל שמורים הוא לילה המשומר ובא מן המזיקין. עכ"ל. דהיינו שכל הגמרא נסובה על לא יותר מדמיונות של אנשים.
השאלה היא איך אתם מבינים את המילים המודגשות, האם הכוונה ג"כ להמון העם או שלחכמים עצמם? וכן האם מישהו נתקל בספר המבאר את הדברים ע"פ המאירי?

ייש"כ לעונים

גמזו לטובה
הודעות: 14
הצטרף: ב' יולי 30, 2012 11:52 am

Re: דברי המאירי בסוגיא דזוגות בפסחים

הודעהעל ידי גמזו לטובה » א' אפריל 14, 2013 10:15 pm

[אגב, עוד פנינה מעניינת שראיתי במאירי בפסחים דף קיב, לגבי מה שאמר (בדף קיג) ר' יוחנן ששלשה הקב"ה מכריז עליהן בכל יום וכו', וז"ל המאירי: אף על פי שכל בני אדם מוזהרים על העבירות ומצווים על המצות יש מהם שהם משבחים בכך יותר מן האחרים דרך צחות אמרו שלשה הקדוש ברוך הוא מכריז עליהם בכל יום על רווק הדר בכרך ואינו חוטא ועל עני המחזיר אבדה ועל עשיר המעשר פירותיו בצנעה. עכ"ל].

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי המאירי בסוגיא דזוגות בפסחים

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 14, 2013 10:32 pm

אני הקטן איני מבין דברים אלו (וכמו גם את דעת הרמב"ם) ומאן דמפרש לי 'זוגות' אליבא ד'המאירי' מובילנא מאניה אבתריה...

עיין לדוגמא ב"מ פו ע"א:

"...אמר רב כהנא אישתעי לי רב חמא בר ברתיה דחסא רבה בר נחמני אגב שמדא נח נפשיה אכלו ביה קורצא בי מלכא אמרו איכא חד גברא ביהודאי דקא מבטל תריסר אלפי גברי מישראל ירחא בקייטא וירחא בסתוא מכרגא דמלכא שדרו פריסתקא דמלכא בתריה ולא אשכחיה ערק ואזל מפומבדיתא לאקרא מאקרא לאגמא ומאגמא לשחין ומשחין לצריפא ומצריפא לעינא דמים ומעינא דמים לפומבדיתא בפומבדיתא אשכחיה איקלע פריסתקא דמלכא לההוא אושפיזא דרבה קריבו תכא קמיה ואשקוהו תרי כסי ודליוה לתכא מקמיה הדר פרצופיה לאחוריה אמרו ליה מאי נעביד ליה גברא דמלכא הוא אמר להו קריבו תכא לקמיה ואשקיוהו חד כסא ודליוהו לתכא מקמיה ולתסי עבדו ליה הכי ואתסי אמר מידע ידענא דגברא דקא בעינא הכא הוא בחיש אבתריה ואשכחיה..."

ובפרט שבהמשך הגמ' שם בפסחים הגמ' דנה ומרחיבה עוד בנושא הזוגות ועל זהירות החכמים בכך מאוד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 286 אורחים