מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

הודעהעל ידי רחמים » א' אפריל 28, 2013 9:03 pm

יעויין בדברי ר' חיים מולוז'ין וז''ל בקיצור ברוח חיים פרק פרק ג' משנה ג': והנה עוד דבר אחד יש במאכל חלק שלישי. והענין כי קודם ‏חטא של אדם הראשון היה מאכלו רוחני... אך מעת חטאו נעשה כל ‏מאכל מעורב טוב ורע כי ענין עץ הדעת טוב ורע. ... ובאכילתו ‏נאררה הארץ גם כן להיות כל אשר עליה נהפך לטוב ורע ‏מעורב יחד. ולבד שהקליפה קדמה לפרי הנה גם הפנימי מעורב ‏טוב ורע ומהטוב ניזון הנפש והגשמית נהפך לדם והרע יוצא ‏בצואה והוא חלק הרע וכחה. ולכן אסור להרהר בדברי תורה ‏במקום הטינופת כי אין זה מקום לזה:‏
וענין הקרבן היה כך כי על ידי האש אשר על המזבח שהוא ‏מלמעלה סר הרע ונותר חלק הבעלים ומה שנהנין כולו טוב. ‏וכן היה המן היורד מן השמים כולו טוב כי אין רע יורד מן ‏השמים ולכן לא היה בו פסולת ונבלע באיברים. וכן בשר ‏הקרבן נבלע כולו באיברים ואינו מוציא ממנו פסולת וכן מוכח ‏מחכמינו זכרונם לברכה (יומא עה ע"ב) ‏ לחם אבירים כו' שנבלע ‏באיברים ואלא מה אני מקיים ‏ ויתד תהיה לך על אזניך וגו' ‏בדברים שהכנענים היו מוכרים להם. ולכאורה נהי דנימא ‏דסבירא ליה להתנא בשר תאוה נאסר במדבר (חולין יז.) מכל מקום ‏למה לא תירצו מבשר שלמים אלא ודאי דגם הוא נבלע ‏באיברים:‏

ועל פי דבריו יוצא ברור לכאורא שכמו שבשר של בהמה שנברא עם חלק רע, יכול להיתקן ע''י אש המזבח ולהיות כמו המן - נבלע באברים, כ''ש שהחרובים שנבראו מלכתחילה בדרך נס לצורך אכילת הצדיק כרשב''י - שלא היה בהם שום חלק רע והיו נבלעים באיברים ולא לא היו צריכים להפנות כלל וממילא המערה היתה תמיד נקיה ומוכנה ללימוד תורה.

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

הודעהעל ידי דניאל » א' אפריל 28, 2013 9:06 pm

כפי שהוזכר כאן באשכול אחר הנס היה בעצם בריאת האילן ולא בפירותיו.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

הודעהעל ידי רחמים » א' אפריל 28, 2013 9:08 pm

דניאל כתב:כפי שהוזכר כאן באשכול אחר הנס היה בעצם בריאת האילן ולא בפירותיו.

מהרש"א חידושי אגדות מסכת שבת דף לג עמוד ב
איתרחיש ניסא ואיברו להו חרובא כו'. אפשר דנקט חרובא דהיה נס בתוך נס דאינו טוען פירות עד שבעים שנה מנטיעתו וכאן טען פירות מיד וק"ל:

אבל עכ''פ גם ללא המהרש''א זה לא גורע מהראיה שהחרובים היו ללא חלק רע וממילא נבלעו באיברים

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

הודעהעל ידי דניאל » ב' אפריל 29, 2013 12:39 am

רחמים כתב:מהרש"א חידושי אגדות מסכת שבת דף לג עמוד ב
איתרחיש ניסא ואיברו להו חרובא כו'. אפשר דנקט חרובא דהיה נס בתוך נס דאינו טוען פירות עד שבעים שנה מנטיעתו וכאן טען פירות מיד וק"ל:

ועדיין הנס הוא באילן שטען פירות ולא בפירות עצמם.

רחמים כתב:אבל עכ''פ גם ללא המהרש''א זה לא גורע מהראיה שהחרובים היו ללא חלק רע וממילא נבלעו באיברים

על איזו ראיה אתה מדבר? כתבת רק השערה...

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: חרובים שאכלו רשב''י ובנו נבלעו באברים

הודעהעל ידי רחמים » ב' אפריל 29, 2013 8:56 am

דניאל כתב:על איזו ראיה אתה מדבר? כתבת רק השערה...


הכוונה לקל וחומר מבשר הקורבנות והק''ו קיים בין אם היה נס גם בפירות או רק באילן.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים