מפורסם להביא כמקור לרעיון זה את דברי הרמב"ם (פ"ב מהל' גירושין ה"כ):
מי שהדין נותן שכופים אותו לגרש את אשתו ולא רצה לגרש, בית דין של ישראל בכל מקום ובכל זמן מכים אותו עד שיאמר רוצה אני ויכתוב הגט והוא גט כשר... ולמה לא בטל גט זה שהרי הוא אנוס בין ביד גוים בין ביד ישראל? שאין אומרים אנוס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחוייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר או נתן, אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה או לעשות עבירה והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו - אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה.
לפיכך זה שאינו רוצה לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות, ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני כבר גרש לרצונו.
ואע"פ שפירוש נאה הוא
(עי' נפש החיים להגר"ח וולוז'ינר שער א פי"ח בהגהה, וכעי"ז בהרבה מספרי חסידות ושאר גדולי המחשבה), מ"מ מסתבר שאין זה הפשט בדברי הרמב"ם, ורחוק הוא שבי"ד מתחשבים ברצון הפנימי של האדם, ויותר נראה שכוונת הרמב"ם שהיות ומדובר באיש "שהוא רוצה להיות מישראל" ולקיים המצוות, לכך הוא מעוניין לתת גט לאשתו, אלא שרצונות אחרים גברו על הרצון הזה, ובכה"ג כשכופים אותו ומסכים, רצונו איננו רק מצד האונס אלא גם מצד עצם רצונו בעשיית רצון קונו.
[וכיוצא בדבר תליוהו וזבין זביניה זביני
(ב"ב מז:-מח:), אך תליוהו ויהיב לא הויא מתנה, דבעינן תרתי ייסורים ומתן מעות דלא מפסיד מידי
(רשב"ם שם מח.). ומבואר שהמוכר נכס, היות ויש לו סיבה לרצות (שמקבל תמורתו בממון), אע"פ שמעדיף הנכס מדמיו, מ"מ כשכופים אותו מתרצה למכירה, אך אם אין לו סיבה לרצות בדבר, הסכמתו היא רק מחמת הכפייה ולא חשיב רצון.]
ונ"מ יש בדבר לגבי מומר, שכתב המהרי"ק
(שורש סג ענף ג, והובא בב"י אה"ע סי' קלד) שלדברי הרמב"ם אין לכפות מומר לגרש [אא"כ נבוא מדין הפקעת קידושין], שהבסיס לגירושין בכפייה שהבעל "רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות", ומשומד איננו בכלל זה. וכ"כ בשו"ת מהריט"ץ
(הישנות, סי' פג ד"ה אמנם כד עיינינן). וע"ש באור שמח ובספר המפתח.