מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תימא בח"ח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

תימא בח"ח

הודעהעל ידי מאן מלכי » ב' מאי 06, 2013 10:43 am

ראיתי בח"ח הלכות רכילות כלל ה בבמ"ח סק"ד כ' שאם שמע מאחד שפלוני רוצה להזיקו מותר לברר עוד אצל אנשים רבים ואף שמספיק לו לחוש ע"י שאחד סיפר לו מ"מ
מותר לשאול עוד כי כאשר ישמע מאנשים רבים יחוש יותר. וזה תימא גדולה שמותר לשאול עוד ועוד ע"מ לחזק אצלו הרגשת ה'לחוש' ומילא מאחד לשלש אבל לא נראה בח"ח כך
וצ"ב למה לא הגביל עד מספר מסוים. וכן לכאו' י"ל דאם החליט לחוש ע"י אחד ולא יהיה נפ"מ מעשית באם יגידו לו עוד, רק יהיה נפ"מ כמה לא ישן בלילה אם קצת או הרבה מרוב פחד.
תו אסור לחזוק אצל אחרים

עוד תימא ראיתי בעלון פירורים משולחנו של הגר"א גנחובסקי זצ"ל שכ' לדון שאם בירך ברה"ת ולמד דין דרבנן אולי לא חלה הברכה ולכן אם הפסיק בדיבור אחרי שלמד דין זה ורוצה ללמוד דין
דאו' יצטרך לברל שוב. וזה לדעתי הדלה והפחותה תימא גדולה לדון בזה.

לכאורה
הודעות: 3
הצטרף: ב' מאי 06, 2013 1:04 am

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי לכאורה » ב' מאי 06, 2013 1:26 pm

שמא כוונת הח"ח שמותר לו לבדוק כיצד הלה רוצה להזיקו כדי שיוכל להתגונן?

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי דמאי » ב' מאי 06, 2013 11:29 pm

לכאור' ברור שכוונת הח"ח באופן שזה יבסס אצלו את החשש, אלא דלא נחית למספרא ולדקדוקא.

מה כל כך פשוט לך שדין דרבנן נחשב תורה ביחס לדאורייתא?

הלא השאגת אריה אומר שבדיני קדימה שיש כמו תדיר ומקודש, אין דין קדימה לדאורייתא ביחס לדרבנן,
כי דרבנן ביחס לדאורייתא כמאן דליתא, ואם כן לא היה כאן כלל הקדמה של משהו על משהו (אלא זה כמו חולין, שאין זה נחשב שהקדמנו את מעשה החולין לדאוריי')

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' מאי 08, 2013 8:26 am

והעוסקים בלימוד דיני דרבנן אינם מקיימים מצוה מה"ת?

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי דמאי » ד' מאי 08, 2013 5:13 pm

למאי_נמ? כתב:והעוסקים בלימוד דיני דרבנן אינם מקיימים מצוה מה"ת?


כאן נגעת כבר בשאלה הידועה הכיצד אומרים ספיקא דרבנן לקולא, הלא יש בזה דאורייתא של לא תסור וכו'

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 08, 2013 5:24 pm

לא נראה לי שזה שייך לזה, וזה אכן חידוש זר ואם יצא כן מפי הגר"א גניחובסקי מסתמא היה לחידודא בעלמא, אבל אי אפשר להקשות עליו שא"כ העוסק בזה לא נקרא לומד תורה, כי אולי כוונתו היתה שהרי בגמרא יש מחלוקת לעניין ברכת התורה אם זה גם על גמרא וודאי שהגמרא ניתנה למשה מסיני ונחשב לימוד תורה כמבואר ברכות ה א, רק לעניין ברכה"ת איכא למ"ד שלא מברכים וה"ה יש לפרש בזה כוונתו, אע"פ שזה באמת תמוה.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי דמאי » ד' מאי 08, 2013 5:55 pm

ומה נאמר על מי שלמד משהו לאחר ברכה"ת והתברר שזה טעות או סברא שאיננה נכונה?

למשל, לדעת התמהים על דברי הגר"א גנחובסקי, מה הדין מי שאמר ברכה"ת ומיד לאחר מכן את דבריו?

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מאי 09, 2013 6:29 am

דמאי כתב:ומה נאמר על מי שלמד משהו לאחר ברכה"ת והתברר שזה טעות או סברא שאיננה נכונה?

בפשטות קיים מצות ת"ת, וידועים דברי חז"ל גבי ע"ה הקורא לאהבה איבה, והאריך בזה המהר"ל (בהקדמתו לתפארת ישראל, ועוד).

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: תימא בח"ח

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' מרץ 05, 2014 6:59 am

כבר הבאתי בפורום דברי הגרח"ק בשאלת רב שנשאל אם מקיימים מצות ת"ת דאורייתא בלימוד דינים דרבנן והשיב שכן. [ובמקום אחר ראיתי שנשאל על מי שהתחיל ללמוד "אמר אביי" ומיד הוצרך להפסיק לצורך מצוה וכדו' אי קיים מצות ת"ת והשיב ש"יתכן".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים