עמוד 1 מתוך 1

הידעתם

פורסם: ה' מאי 09, 2013 5:57 pm
על ידי מאן מלכי
הידעתם שמותר לשקר במקום בושה כ"כ ברב פעלים חו"מ סי' א והביא ראיה שפסק הרמב"ם הא דבתלת מילי משני ת"ח בדיבורו. וכ' הרמב"ם שאם עוסק במסכת נדה אומר במקוואות אני עוסק ע"מ שלא ישאלוהו בנדה וביאר שם הלח"מ דשרי לומר כן כדי שלא יתבייש אם לא ידע להשיב. אמנם רש"י שם פי' דמפני ענוה יכול לומר שלא למד.
עוד ראיתי מביאים ראיה לכך ממש"כ רש"י ותוס' לפרש הא דע"ז נח. איקלע רב הונא יעו"ש. וכן בשו"ת הרא"ש כלל פב ס"א וז"ל "וכי האי גונא מצינו בכמה מקומות בגמ', שהאמוראים שנו בדבריהם מחמת כיסופא".
אמנם צריכים להזהר לא להתרגל בזה כמש"כ יש"ש ספ"ה דיבמות שזהו שאמר רב לבריה ר"ח לימדו לשונם דבר שקר - שלא יתרגל לומר שקר ולכן לא ירגיל לומר לאימו שהוא חפץ במאכל פלוני כדי שתעשה במקום מה שבאמת רוצה [צ"ב היתכן שיהיה לתנא אמורא רצונות במאכל זה ולא במאכל זה . אבל יתכן שלפי בריאות גופו הביו שטוב לו עתה מאכל פלוני, יעו' רמב"ם כל מיני כללים בזה מה ראוי ויש זמנים שטוב לגוף קל ויש זמנים שטוב מאכל קשה וכו' ולא שח"ו רצונות ותאוות ליבו דרשו מאכל פלוני וכמו שאומרים שהרופא שטיפל במרן הקה"י זצ"ל פעם שהיה באיזה תרדמה עמוקה קצת הוא אמר שיביאו לקה"י איזה מאכל שהוא מאד אוהב וכך אולי יקיץ והשיבוהו שאינם יודעים אם יש אצלו מושג של "מאכל אהוב" !!! ].

Re: הידעתם

פורסם: ה' מאי 09, 2013 8:11 pm
על ידי למאי_נמ?

Re: הידעתם

פורסם: ה' מאי 09, 2013 8:24 pm
על ידי תוכן
לפי רוב הראשונים אין איסור לשקר.

Re: הידעתם

פורסם: ו' מאי 10, 2013 5:32 am
על ידי יאיר
תוכן כתב:לפי רוב הראשונים אין איסור לשקר.


אולי כוונתך מדאורייתא ושאינו ממנין תרי"ג מצוות (וידוע מה דאמר הגר"א דכל התורה כולה הוראות איסור ומנין תרי"ג הוא רק ענפים למצוות שמהם מתפשטות מצוות רבות) אך מותר לכתחילה הס מלהזכיר ו"חכמים הזהרו בדבריכם"..

[הוזהרנו בתורה על איסור שקר באיסור לאו ובמצות עשה.
היכן? נאמר בפרשת קדֹשים (ויקרא יט, יא): "לֹא תִּגְנֹבוּ וְלֹא תְכַחֲשׁוּ וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ", הרי איסור לאו בגניבה, בכחש (- אמירת שקר) ובשבועת שקר [1].
ובפרשת משפטים (שמות כג, ז) נאמר: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק", הרי מצות עשה להתרחק משקר.].

Re: הידעתם

פורסם: ו' מאי 10, 2013 7:36 am
על ידי למאי_נמ?
תוכן כתב:לפי רוב הראשונים אין איסור לשקר.

החפץ חיים (פתיחה עשה יג ובבאר מים חיים שם) לא סבר כמוך: "והיא מצות עשה גמורה לדעת הסמ"ג עשין קז, ועכ"פ איסורא דאורייתא הוא לכל הדעות".

אינני אומר שאין מי שחולק עליו, אך לומר אמירות כה חד-משמעיות כפי שכבודו עשה, זה נראה לי לא נכון.

Re: הידעתם

פורסם: ו' מאי 10, 2013 8:29 am
על ידי אוצר החכמה
לפותח הנושא:
כדאי תמיד לתת לפחות מעט מתוכן הנושא בכותרת כדי שהרואים את רשימת הנושאים יידעו במה מדובר.

Re: הידעתם

פורסם: ו' מאי 10, 2013 12:07 pm
על ידי מאן מלכי
מאן מלכי כתב: [צ"ב היתכן שיהיה לתנא אמורא רצונות במאכל זה ולא במאכל זה . אבל יתכן שלפי בריאות גופו הביו שטוב לו עתה מאכל פלוני, יעו' רמב"ם כל מיני כללים בזה מה ראוי ויש זמנים שטוב לגוף קל ויש זמנים שטוב מאכל קשה וכו' ולא שח"ו רצונות ותאוות ליבו דרשו מאכל פלוני וכמו שאומרים שהרופא שטיפל במרן הקה"י זצ"ל פעם שהיה באיזה תרדמה עמוקה קצת הוא אמר שיביאו לקה"י איזה מאכל שהוא מאד אוהב וכך אולי יקיץ והשיבוהו שאינם יודעים אם יש אצלו מושג של "מאכל אהוב" !!! ].


נו ומה אתם אומרים על הערה זו ? זה קאי על מה שרב, אשתו הייתה קבוע עושה מאכל הפוך מרצונו

Re: הידעתם

פורסם: ו' מאי 10, 2013 1:04 pm
על ידי למאי_נמ?
מאן מלכי כתב:
מאן מלכי כתב: [צ"ב היתכן שיהיה לתנא אמורא רצונות במאכל זה ולא במאכל זה . אבל יתכן שלפי בריאות גופו הביו שטוב לו עתה מאכל פלוני, יעו' רמב"ם כל מיני כללים בזה מה ראוי ויש זמנים שטוב לגוף קל ויש זמנים שטוב מאכל קשה וכו' ולא שח"ו רצונות ותאוות ליבו דרשו מאכל פלוני וכמו שאומרים שהרופא שטיפל במרן הקה"י זצ"ל פעם שהיה באיזה תרדמה עמוקה קצת הוא אמר שיביאו לקה"י איזה מאכל שהוא מאד אוהב וכך אולי יקיץ והשיבוהו שאינם יודעים אם יש אצלו מושג של "מאכל אהוב" !!! ].

נו ומה אתם אומרים על הערה זו ? זה קאי על מה שרב, אשתו הייתה קבוע עושה מאכל הפוך מרצונו

קשה לדבר על מדרגות שאנחנו לא מכירים, אבל כידוע ישנן גישות, מדרגות ובחינות שונות בהתייחסות לחיי הגוף ולהנאה חושית, וקשה להקשות מעובדה אחת על אחרת. אבל הסיפור על מרן הסטייפלר היה שווה את זה.