מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי גילוי » ג' יוני 11, 2013 12:42 pm

לשון הרע והוצאת שם רע על המתים
כתב הראבי"ה (ראהי"ה תקלא, ובנדפמ"ח תקכח) הו"ד במרדכי (ב"ק קו, יומא תשכד) ובאו"ז (ח"ב רעז ) וכ"פ בשו"ע (או"ח תרו) תקנת קדמונינו וחרם שלא להוציא לעז שם רע על המתים שהם שוכני עפר ורבים תמהו מה ראו על ככה ולא דבר רק הוא מהם כי באנו להגדה דר' תנחומא פרשת ואתחנן אמר משה לפני הקב"ה רבש"ע כל הכעס הזה עלי למה וכו' א"ל אתה אמרת שלח נא ביד תשלח ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך לא ה' שלחני ואם בריאה יברא ה' שמעו נא המורים הנה קמתם תחת אבותיכם תרבות אנשים חטאים וכי אברהם יצחק ויעקב חטאים היו שאמרת לבניהם כ ך א"ל ממך למדתי שאמרת מחתות החטאים האלה בנפשותם אמר ליה אני אמרתי בנפשותם ולא באבותם: עכ"ל

א לשון מתים שהם שוכני עפר קצת צ"ת , ומ"מ אין שום טעם למימר דבעינן שכני עפר דוקא וכי מי שלא נקבר כלל, או אחרי מיתה לפני הקבורה יהא מותר [וראיתי שמביאים (ר אליהו מן בדרך שיחה עמ' תל) ש"האחיעזר" אמר שמותר לדבר על מת לפני קבורותו, משום דלה"ר אסור רק על החיים וחרם הקדמונים רק על שוכני עפר ע"כ ושמעתי שכן נוהגים "בבריסק" ]

ב' אם רק מוציא ש"ר- לשון הראשונים והפוסקים שלא להוציא ש"ר, משמע דלה"ר אינו בכלל, ושמא ל"ד ואף לה"א בכלל ש"ר, וכמד' דמצינו כה"ג בשר דוכתא וצ"ע כעת, שו"ר
דהראבי"ה כתב בריש דבריו "ההוא דחטא לחבריה צריך למימר ליה סרחי תעלן בד"א בשאר כל העבירות אבל מוציא ש"ר איו לו מחילה עולמית" ואח"כ הביא את "חרם הקדמונים על המוציא ש"ר על המתים" וא"כ משמע דהוצאת ש"ר דנקט בדווקא נקט, ברם כמד' שגם בפירוש דברי הגמ' אבל מוציא ש"ר אין לו מחילה נאמרו בראשונים כמה פירושים.

ג' האם אסור רק משום חרם או גם מעקר דינא- לכ' עיקר דינא דאיסור לה"ר והוצאת ש"ר אינו אלא על החיים, ברם מצינו דיני ב"א לחבירו גם כלפי המתים ככל דיני קבורה לוויה וכו' וכבוד המתים וי"ל, וראיתי שהביאו ראייה מהא דאמרינן (סנהדרין פה) דהמקלל והמכה את היוצא ליהרג פטור משום דדרשינן עמך "במקוים שבעמך" ולפ"ז הכא נמי באיסור לה"ר נמי דכתיב "בעמך" דרשינן הכי.
ולכ' מהא דהוצרכו לחרם ע"כ דאיסורא מעקר דינא ליכא, ושמא י"ל דעשו חרם כדי לחזק הדבר [ולפ"ז צ"ל דהביא הראבי"ה ראיה מהתנחומא לחומרת המוציא ש"ר עד כדי עשייץ חרם] אולם בראשונים איתא "תקנת הקדמונים" ומוכח דלא חידשו רק "חרם" אלא כל איסורא אינו אלא אלא "מתקנת" הקדמונים.

ומטו משמיה דהגרח"ק (דרך שיחה עמ' תל) דאסור לדבר לה"ר על המתים (אף שהחרם היה רק על מוציא ש"ר) שהרי אף על עצים ואבנים אסור לדבר, כדאמרינן (ערכין טו) בעניין המרגלים ומה הם שדיברו על עצים ואבנים וכו'. ע"כ ובאמת דברי הגמ' צ"ת וכי אסור לדבר לה"ר על עצים ואבנים, ועוד וכי מרגלים כל חטאם היה שדיברו בגנות עץ ואבן?

בנימוקי או"ח (תרו) כתב דאיסור לה"ר רק על חיים ולא על מתים.

חכמת האוצר

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי חכמת האוצר » ג' יוני 11, 2013 2:16 pm

ב"ה

גם אם אין איסור, זה דבר מגונה ולא ראוי ועוון פלילי, כשלא מדובר על אדם שהיה מוחזק לרשע ורע מעללים.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ג' יוני 11, 2013 2:21 pm

לכאו' אם ניתן לבקש מחילה מן המתים (וכמבואר בשו"ע) משמע שאיכפת להם ולכן ברי מחילה הם, ואולי אפשר להוכיח מזה שאסור לדבר עליהם לשון הרע כיון שהדבר כואב להם ואיכפת להם. וצ"ב - כתבתי בדרך אפשר.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי דניאל » ג' יוני 11, 2013 3:25 pm

אשתמיט לכבוד הרבנים גמרא בברכות דף י"ט ע"א א"ר יצחק כל המספר אחרי המת כאילו מספר אחרי האבן איכא דאמרי דלא ידעי וא"ד דידעי ולא איכפת להו.
ולכן הוצרך לזה חרם קדמונים דמדינא שרי.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי גילוי » ד' יוני 12, 2013 12:04 pm

המחרף שכני עפר צריך לבקש מחילה
כתב מהר"ם (הו"ד במרדכי ב"ק פב) המחרף שוכני עפר צריך ליקח מנין ולילך על קברו ולבקש מחילה מן המת כדאיתא פרק בתרא דיומא.ע"כ וכ"פ הרמ"א חו"מ סו"ס תכח. [וי"א דאין צריך ללכת לקברו אלא מבקש מחילה במקומו, אולם בעיקר דינא דצריך לבקש ממנו מחילה אין חולק.]

מחרף שכני עפר חמור מהמחרף את החיים-
[א] כתב מהר"ם [ד"פ קלב, הו"ד במרדכי ב"ק קו והודפס גם בשו"ת הרשב"א א, תתתנה] על עשיר שקרא בן גדולים בחור חשוב ממזר בן ממזר דינא דגמרא ידוע הקורא לחבירו ממזר סופג את הארבעים והכל לפי מה שהוא אדם [אם רגיל] בכך ראוי לקונסו יותר [אף לפי כבוד הגדולים] שבקש לפגם בקבר שפגע ונגע ביקר חקר כבוד המחרף יחוש לעצמו ויסגוף עצמו בתעניות ובמלקיות וגם ממון יתן ויתכפר בו אולי יש תקוה כי מאד יש עון גדול ועונש לשלוח יד בקדושים אשר בארץ כדאמרי' פרק חומר בקדש שלא א"ר יהושע אלא בושני מדבריכם ב"ש ובנזיר פ' כ"ג ור"ש לא אמר אלא כל ימיו של ר"ע היה מטמא אם משמת חזר בו איני יודע ואמר כל ימיו הושחרו שיניו מפני תעניותיו (בנזיר פכ"ג) כ"ש זה האיש עכ"ל
[ב] כתב מהר"ם (הו"ד במרדכי ב"ק פב) "במי שאינו מודה שחירף את המתים אם ירצו הקהל להפיס דעתם יתנו ברכה בביהכ"נ על עצמם שיודו" וכתב מהר"י וויל (כח) "דהנ"מ בתובעת ממנה שדברה כנגד שוכני עפר דאיכא למימר דווקא על דבר חמור כגון שוכני עפר אבל בשאר דוכתין לא" הו"ד בדרכ"מ תכח ובפוסקים שם.

המתים לא ידעי ועכ"פ לא קפדי
ברכות יט. אמר רבי יצחק כל המספר אחרי המת כאלו מספר אחרי האבן איכא דאמרי דלא ידעי ואיכא דאמרי דידעי ולא איכפת להו איני והא אמר רב פפא חד אישתעי מילתא בתריה דמר שמואל ונפל קניא מטללא ובזעא לארנקא דמוחיה שאני צורבא מרבנן דקודשא בריך הוא תבע ביקריה.ע"כ וא"כ מבואר דהמתים או דאינם יודעים ועכ"פ לא אכפת להו, וא"כ יש לתמוה למה צריך לבקש מהם מחילה, וכעי"ז הקשה בא"ר על הראשונים דהביאו ראיה מהתנחומא דשאני התם דהוי צורבא מדרבנן אבל שאר מתים לא ידעי או לא אכפת להו, והאריך בזה ותו"ד "דסבירא ליה דלשון ראשון דלא ידעי משמע דאי ידעי איכפת להו ולמסקנא קיימא לן דידעי, ואם כן אפילו בשאר מתים אסור" ודבריו דחוקים עד מאוד, וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 26, 2017 8:55 am

האם בגלל החרם יש בזה חומרות יותר מלשה"ר על החיים? (וכגון לגבי ההיתרים של תועלת ואפי תלתא וכד', שמא החמירו בחרם יותר מבאיסור עצמו).

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ד' יולי 26, 2017 1:05 pm

גילוי כתב:בנפשותם אמר ליה אני אמרתי בנפשותם ולא באבותם: עכ"ל

א לשון מתים שהם שוכני עפר קצת צ"ת , ומ"מ אין שום טעם למימר דבעינן שכני עפר דוקא וכי מי שלא נקבר כלל, או אחרי מיתה לפני הקבורה יהא מותר [וראיתי שמביאים (ר אליהו מן בדרך שיחה עמ' תל) ש"האחיעזר" אמר שמותר לדבר על מת לפני קבורותו, משום דלה"ר אסור רק על החיים וחרם הקדמונים רק על שוכני עפר ע"כ ושמעתי שכן נוהגים "בבריסק" ]


ברור שמדובר בהלצה גרידא, אחרת מי שנקבר בכוכים אין איסור?!

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לשון הרע והוצאת שם רע על המתים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 16, 2023 6:10 pm



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים