מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 28, 2018 9:03 pm

סלחתי כדבריך. מחול לך, מחול לך, מחול לך.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 28, 2018 9:59 pm

לבי במערב כתב:אמנם עלה בדעתי כעת - שאולי באמת א"י כלל מזה (ואף לא שחותנו הגריש"א זלה"ה ענד שעון), מחמת פרישותו המופלגה מעוה"ז (כידוע ומפורסם).

א"א לומר כן, שכן הוא התחיל בזה רק לאחר פטירת חותנו.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 28, 2018 11:22 pm

התחיל להעיר ע"ז לאנשים רק אחרי פטירת חותנו מרן הגריש"א זצ"ל, ואז אמרו שבחיי חיותו לא עשה כך, מפני כבוד חמיו.

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי פייש » ה' נובמבר 29, 2018 1:48 pm

אוצר החכמה כתב: אבל הפלא כמובן נשאר. למה עולה בדעתו שלבישת שעון הוא ליופי?

כי לבישת שעון שיהיה חגור על היד דייקא (בנוסף לעצם ההשתמשות עם שעון) זה ענין של יופי שהיה מיוחד לנשים, משא"כ אנשים היה להם שעון רק להשתמשות ולא ליופי על כן היו מחזיקים אותו בכיס. וכן היה הדבר כשנתחדש השעון

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 29, 2018 3:15 pm

אבל אי אפשר להשוות בין הנוחות של שעון על היד לשעון בכיס כך שברור שאף גבר לא לובש שעון ליופי.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 29, 2018 3:24 pm

הוא ניסה להסביר מה חששו של הגרח"ק (שאומר כן בשם החזו"א?)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 29, 2018 3:25 pm

הבנתי שלא הוא חושב כך. אבל התפלאתי על ההסבר שאינו מובן במציאות.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 08, 2019 5:19 pm

תשובת הגרח"ק מהספר אריה שאג עמ' תשכ"ה
קבצים מצורפים
שעון.jpg
שעון.jpg (13.43 KiB) נצפה 5044 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 10, 2019 3:27 pm

זאב ערבות כתב:תשובת הגרח"ק מהספר אריה שאג עמ' תשכ"ה

האם תשובת החזו"א ההיא נכתבה לאשה?!
כמדומני שהביאו לעיל את שמו של הנמען!

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' ספטמבר 11, 2019 5:59 pm

דרך אגב יש להעיר שלפי דבריו יש גם צד קולא שמותר לאשה ללבוש שעון שמיוחד לגברים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 11, 2019 7:37 pm

קראקובער כתב:דרך אגב יש להעיר שלפי דבריו יש גם צד קולא שמותר לאשה ללבוש שעון שמיוחד לגברים.

לא כי, אלא כמו מכנסי נשים שאסורים לכולם.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ספטמבר 12, 2019 11:16 am

עזריאל ברגר כתב:
קראקובער כתב:דרך אגב יש להעיר שלפי דבריו יש גם צד קולא שמותר לאשה ללבוש שעון שמיוחד לגברים.

לא כי, אלא כמו מכנסי נשים שאסורים לכולם.

לאלו שסוברים שהאיסור משום פריצות ולא משום לא תלבש ניחא אבל אחרת מנלן הא.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 23, 2020 10:36 pm


סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בוצינא » ב' דצמבר 07, 2020 11:02 am

זאב ערבות כתב:ראו כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 40#p673606 הערה ב.

הקפצה לחינם
הרי ברור שאין דעת כל הפוסקים כולם לאסור.
ואחר שכבר קפץ האשכול הנני מרשה לומר לעצמי את תחושת ליבי
בדידי הוה עובדא שלאחר שחדלתי מלעונדו לפני כמה שנים, כעת אני כבר לא מסוגל לחזור לעונדו
כי אינו דבר נוח כלל, ואפילו מטריד ולא נסבל.
וגם סיבת ידיעת השעה המדויקת בכל רגע כבר פרחה לה
מאחר שהשימוש בסלולרי שהשעה מוצגת על מסכו תכוף יותר מהשימוש בשעון היד
ובשביל השימוש בשבת קודש, עונג הוא לי להביט פעם בשבוע בשעון קיר מאשר לסבול ענידת שעון.
ואם כן אפשר שמעתה הסיבה היחידה לענידת שעון יד הוא להדמות לנשים...
ואף החובש שעון פלסטיק שחור אם לא משום שיש בו דמיון לנשים [העונדות צמיד משי שחור] אין בחבישתו אלא מעשה כסילות בלי טעם.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 07, 2020 5:18 pm

בגלל שאתה התרגלת לא לענוד וכעת אתה כבר לא מסוגל כי אינו נח... והשימוש בסלולרי ועונג לך להביט בשעון הקיר... נשארה הסיבה "היחידה" ללבוש שעון בכדי להדמות לנשים? והלובש שעון פלסטיק הוא מעשה כסילות בלי טעם כיוון שנשים לובשות סרט שחור? אם היית מורה הוראה בישראל כך היית נגש לפסוק? לפי הרגשי לבך?
כל אחד ישאל את מורה ההוראה שלו ויעשה כדבריו, וכפי שכבר כתבתי לעיל, לשעון היום יש הרבה יותר שמושים מאשר רק להורות את השעה, ולא לכל אחד יש סלולרי ולא לכל אחד נח להוציא את הסלולרי מהכיס כל כמה דקות לבדוק את השעה כפי שניתן לעשות בשעון יד.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' דצמבר 07, 2020 5:27 pm

זאב ערבות כתב:זו לא הקפצה אלא קישור להודעה בנושא. לתת קישורים כאלה זה חסד וכן ירבו.
אם כבר, ההודעה דלעיל היא זו שבגדר 'הקפצה לחינם'...

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' דצמבר 07, 2020 5:42 pm

בוצינא כתב:ואם כן אפשר שמעתה הסיבה היחידה לענידת שעון יד הוא להדמות לנשים...
ואף החובש שעון פלסטיק שחור אם לא משום שיש בו דמיון לנשים [העונדות צמיד משי שחור] אין בחבישתו אלא מעשה כסילות בלי טעם.
ראשית, אף אם יש צדק בטענה זו - ההגדרה הנכונה היא 'לשם תכשיט (ויופי)', ולא 'להִדַּמות לנשים' (מר מכיר אדם שפוי שטעם כזה יעלה בדעתו?!).

ועל טענה דומה כבר הושב לעיל:
אוצר החכמה כתב:
ואם כן אלו העונדים שעון, שלא לדבר על שעון מדגם ייחודי, הם בעיקר מתכוון להתקשט באיזה חפץ של ענידה...
אפילו אם כן ספק אם נקרא ייפוי כמו שחרב מותר לר"א כי לא כל תכשיט הגדרתו הוא ייפוי.
ובלאו הכי אע"פ שיש בזה מחלוקת כמובא למעלה, המנהג בעניין לא ילבש הוא להקל כדעת הפוסקים שכל שהוא מנהג האנשים מותר.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 07, 2020 5:52 pm

יפה. ויש גברים הלובשים כובעים בסגנון נשי בכדי להדמות.... והאם משום שוטים אלו נאסור ללבוש כובע ואם נלך בדרך זו אין סוף לדבר שכן בהרבה מקומות עבודה נהוג שהנשים לובשות חליפות וכמו מי שעתידה להיות סגנית נשיא ארה"ב.

HaimL
הודעות: 741
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי HaimL » ה' דצמבר 10, 2020 6:19 pm

למה לא אומרים את הטעם האמיתי, היינו שרבותינו שבבני ברק רצו לבדל את ההולכים בדרכם בכ"מ הבדלה וריחוק מן שכנגדם

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 07, 2022 4:39 pm

מהספר אוצר פלאות התורה על דברים שי"ל לפני כמה שבועות
קבצים מצורפים
ענידת שעון לגבר.jpg
ענידת שעון לגבר.jpg (63.33 KiB) נצפה 2657 פעמים

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 5:12 pm

מדובר במקורו במין תכשיט "צמיד", כתיאורו הראשוני: "שעון צמיד", ונועד לנשים בלבד:
The concept of the wristwatch goes back to the production of the very earliest watches in the 16th century. In 1571 Elizabeth I of England received a wristwatch, described as an "armed watch," from Robert Dudley. The oldest surviving wristwatch (then described as a "bracelet watch") is one made in 1806 and given to Joséphine de Beauharnais. From the beginning, wristwatches were almost exclusively worn by women - men used pocket watches up until the early-20th century. In 1810, the watch-maker Abraham-Louis Breguet made a wristwatch for the Queen of Naples. The first Swiss wristwatch was made by the Swiss watch-maker Patek Philippe, in the year 1868 for Countess Koscowicz of Hungary

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 6:05 pm

אמרה חריפה, המיוחסת אל אדמו"ר בעל בית אברהם מסלונים, בנוגע לשעון יד, המלמדת אף על היחס אל שעון היד, כפריט נשי. מתורגם מיידיש: אם אין אין "שלשלת" - אין "וימאן"... (רומז אל טעם "וימאן" הנאמר בבראשית פרק לט פסוק ח (פרשת וישב): וַיְמָאֵ֓ן׀ וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־אֵ֣שֶׁת אֲדֹנָ֔יו הֵ֣ן אֲדֹנִ֔י לֹא־יָדַ֥ע אִתִּ֖י מַה־בַּבָּ֑יִת - וְכֹ֥ל אֲשֶׁר־יֶשׁ־ל֖וֹ נָתַ֥ן בְּיָדִֽי): מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_קובץ שיחות קודש - וויינברג, אברהם בן שמואל_60.pdf
(1.83 MiB) הורד 44 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 07, 2022 6:28 pm

זאב ערבות כתב:מהספר אוצר פלאות התורה על דברים שי"ל לפני כמה שבועות

פלא.
וכי יש בימינו הבדל בין ארה"ב לארה"ק בענין זה?!

(בימינו - אפילו לפני שלושים שנה)

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 07, 2022 6:51 pm

עזריאל ברגר כתב:
זאב ערבות כתב:מהספר אוצר פלאות התורה על דברים שי"ל לפני כמה שבועות

פלא.
וכי יש בימינו הבדל בין ארה"ב לארה"ק בענין זה?!

(בימינו - אפילו לפני שלושים שנה)

ומה השייכות של שעון למנהג? האם יהיה אסור לגברים ללבוש צעיף בחורף מפני שנשים נוהגות ללבשו בכל ימות השנה ולכן נחשב מלבוש נשים? הנה מה שמובא בענין שעון בספר ומתוק העור, פניני רבי חיים קנייבסקי - מאוצרו של רבי שלמה לוונשטיין
קבצים מצורפים
שעון 2.jpg
שעון 2.jpg (92.34 KiB) נצפה 2634 פעמים
שעון 3.jpg
שעון 3.jpg (36.16 KiB) נצפה 2634 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 07, 2022 6:53 pm

[quote="באמונתו"]מדובר במקורו במין תכשיט "צמיד", כתיאורו הראשוני: "שעון צמיד", ונועד לנשים בלבד:
אם מה שמחזיק את השעון על היד נראה כצמיד או תכשיט - ניחא, אך מה עם הרבה שעונים שמה שמחזיק אותם זו חתיכת גומי או רצועת עור וכדומה
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' ספטמבר 07, 2022 11:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 7:25 pm

מה הדין לענוד צמיד מכוער, שמלה מכוערת?

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 07, 2022 8:41 pm

אין קשר בין התגובה שלך לשאלתי. הגדר של מלבוש אשה לא תלוי ביופי או בכיעור של המלבוש שזה לא דבר שניתן להגדיר אלא במהות המלבוש. אם אתה רוצה לומר שצמיד אסור, ממתי רצועה שחורה מפלסטיק נקראת צמיד? ואם מאן דהו יאמר לך שזה צמיד, בטלה דעתו. איזו אשה מחשיבה רצועה כזו בתור נוי? האם מישהו יתן שעון כזה לכלתו? זה משמש להחזיק את השעון על היד ותו לא.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 07, 2022 10:32 pm

לא אבין דבריך כלל. שאֵלתי, אי "שַׂק" הנגזר בצורת שמלת אשה, הותר א"ל? ואם מאן דהו יאמר לך שזה שמלה, בטלה דעתו? איזו אשה מחשיבה שק כזה בתור נוי? האם מישהו יתן שק כזה לכלתו? זה משמש לכסות את הגוף ותו לא.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 07, 2022 11:56 pm

רש"י בבמדבר לא נ וכן יחז' כג מב מפרש שצמיד זה תכשיט ותכשיט הוא מלבוש אשה, אך רצועה סתם מפלסטיק או בד אינה נקראת צמיד! אז מה הבעיה לחבר לה שעון? הלא הגרח"ק אינו אוסר שעון הנמצא בכיס? האם אסור לגבר לענוד סתם כך רצועה שחורה על ידו? לעומת זאת שמלה העשויה משק או מפלסיק או מכל חומר אחר האיסור הוא מכיוון שיש לו צורת שמלה ולכן תאסר. ומה שנהוג לתת לכלה זה תכשיט הנקרא צמיד ולא סתם חתיכת פלסטיק שחורה.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 08, 2022 1:02 am

השעון גופו, הנו משמש מעין "האבן הטובה" המשובצת שם במרכז צמיד הזה.
העובדה ההיסטורית, שעד תחילת מאה האחרונה! הרי שעוני היד ("צמידי השעון") נועדו רק לנשים בלבד, וא"א להצביע על שינוי כל שהוא "מוגדר ומסוים" שחל בשעוני היד העולמיים מאז.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ספטמבר 08, 2022 1:44 am

העובדה שרק נשים ענדו שעון על היד עד לתקופה מסוימת מכיון שלא היה להן מקום בבגדן להניח אותו כמו לגברים (עד היום כיסים אינן כ"כ מצויים בבגדי נשים). שעון סתם הוא כלי להראות את השעה ותו ואין לו שייכות לאבן טובה אלא אם כן מדובר בשעונים יקרים כמו רולקס. אך האם תאמר ששעון דיגיטלי כגון קסיו שעולה כמה שקלים ועשוי מפלסטיק הוא תכשיט? אפילו מחוגים אין לו. ומה תאמר על שעונים חכמים שהם במהותם מחשב קטן, האם גם אותם יש לאסור לשיטת הגרח"ק רק משום שעונדים אותם על היד?

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 08, 2022 5:10 pm

לכול יש תשובה, ובכ"ז חוששני כבר שזהו ויכוח בלי גמר וגבול. בו"ה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' ספטמבר 08, 2022 8:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עקביה » ה' ספטמבר 08, 2022 5:32 pm

הובא היכן שהוא בפורום, אולי באשכול זה, הסברו של ר' ניסים קרליץ מה גרם למחשבה שהחזו"א סבר שיש בשעון יד משום לא ילבש - החזו"א ירש מאמו שעון נשים מובהק, ולא ענד אותו משום לא ילבש. הוא לא חשב שעצם ענידת שעון על היד אסורה משום לא ילבש. אדרבה, יש התייחסות של החזו"א לשאלתו של מישהו על הליכה בשעון יד במקום שאין עירוב, והחזו"א לא אומר כלום על לא ילבש.

זאב ערבות
הודעות: 8519
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ספטמבר 08, 2022 5:58 pm

באמונתו כתב:
זאב ערבות כתב:העובדה שרק נשים ענדו שעון על היד עד לתקופה מסוימת מכיון שלא היה להן מקום בבגדן להניח אותו כמו לגברים (עד היום כיסים אינן כ"כ מצויים בבגדי נשים). שעון סתם הוא כלי להראות את השעה ותו ואין לו שייכות לאבן טובה אלא אם כן מדובר בשעונים יקרים כמו רולקס. אך האם תאמר ששעון דיגיטלי כגון קסיו שעולה כמה שקלים ועשוי מפלסטיק הוא תכשיט? אפילו מחוגים אין לו. ומה תאמר על שעונים חכמים שהם במהותם מחשב קטן, האם גם אותם יש לאסור לשיטת הגרח"ק רק משום שעונדים אותם על היד?

לכול יש תשובה, ובכ"ז חוששני כבר שזהו ויכוח בלי גמר. בו"ה.

תגובה דיפלומטית חמקנית אופינית כאשר אין תשובה. אין כאן כלל ויכוח מפני שפרט לקבוצה קטנה מחסידי הגרח"ק, ואפילו בלדרמן תראה מתפללים העונדים שעון, משמע שההוראה לא נתקבלה מכיוון שזה מצרך חיוני וצ"ע מי מתיחס לשעון כתכשיט ואם יש בטלה דעתו. אמנם רבים היום משתמשים בפלאפון שלהם לידיעת השעה אך זה לא מפני ההוראה של הגרח"ק. ודרך אגב, מה עם המנהג לתת שעון לחתן? האם הוא בטל?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 9:52 am

באמונתו כתב:מה הדין לענוד צמיד מכוער, שמלה מכוערת?

לגבי "צמיד קטן" הנקרא בשם "טבעת" - מצינו בחז"ל שיש "צמיד" של גברים ויש "צמיד" של נשים.
ומשמע שם שאם החליפו ביניהם לפי-שעה - לא עברו משום לא ילבש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 9:54 am

זאב ערבות כתב:מה עם המנהג לתת שעון לחתן? האם הוא בטל?

א. אפשר לקיימו בשעון כיס עם שלשלת.
ב. בחב"ד - שנוהגים לא לענוד שעוני-יד בשויו"ט (אף במקום שיש עירוב) - אכן המנהג הזה כבר (כמעט) בטל.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » ו' ספטמבר 09, 2022 1:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
באמונתו כתב:מה הדין לענוד צמיד מכוער, שמלה מכוערת?

...ומשמע שם שאם החליפו ביניהם לפי-שעה - לא עברו משום לא ילבש.

לא מצאתי שם שום משמעות כזאת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ספטמבר 10, 2022 10:43 pm

באמונתו כתב:לא מצאתי שם שום משמעות כזאת.

כתוב שם שאם החליפו בשבת - חייבים חטאת משום שכך היא דרכם אף בחול להחליף לפי צורך שעה.
ואילו היה דבר זה אסור אף בחול - הנה צ"ע אם דבר שרסור אף בחול נחשב ל"כדרכו" בהוצאת שבת, ומלבד זאת - הול"ל "ודבר זה אף בחול אסור משום לא ילבש" כדאמרינן גבי מלקט לבנות מתוך שחורות, וגבי דרכי האמורי וכיו"ב.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » א' ספטמבר 11, 2022 9:24 pm

עזריאל ברגר כתב:כתוב שם שאם החליפו בשבת - חייבים חטאת משום שכך היא דרכם אף בחול להחליף לפי צורך שעה.
ואילו היה דבר זה אסור אף בחול - הנה צ"ע אם דבר שאסור אף בחול נחשב ל"כדרכו" בהוצאת שבת, ומלבד זאת - הול"ל "ודבר זה אף בחול אסור משום לא ילבש" כדאמרינן גבי מלקט לבנות מתוך שחורות, וגבי דרכי האמורי וכיו"ב.

בר"ן נאמר שם ממש להיפך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 11, 2022 9:36 pm

באמונתו כתב:בר"ן נאמר שם ממש להיפך.

על איזה ר"ן אתה מדבר?
בר"ן על הרי"ף - לא מצאתי כדבר הזה.
וזכורני שיש שני "חידושי הר"ן" למסכת שבת, ובינתיים לא עיינתי לא בזה ולא בזה.

עכ"פ נשמח אם תצטט ותחכימנו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 138 אורחים