עמוד 1 מתוך 1

טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 1:57 pm
על ידי גילוי
חשבתי כעת [לא חיפשתי אם קדמוני] טעם איסור ב' אחיות משום "לצרור", ולכ' היינו פגיעה באשה הראשונה, וכ"ז ל"ש בלאה, שכל נישואיה בתרמית, וכפי שבאת יעקב נהג בה מנהג שנואה.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 6:10 pm
על ידי יאיר
אגב, מדוע לא היה שם 'מקח טעות'?
(או שהיה ויעקב מחל ונשאה שוב?)

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 10:33 pm
על ידי יהודי_פשוט
ראה חדא"ג מהרש"א סנהדרין (יט, ב) "ולא ה"ל קדושי לאה קדושי טעות דיעקב ודאי לא הי' עושה בעילתו בעילת זנות".

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 10:41 pm
על ידי רחמים
גילוי כתב:חשבתי כעת [לא חיפשתי אם קדמוני] טעם איסור ב' אחיות משום "לצרור", ולכ' היינו פגיעה באשה הראשונה, וכ"ז ל"ש בלאה, שכל נישואיה בתרמית, וכפי שבאת יעקב נהג בה מנהג שנואה.


פי' הכתוב שלאה היתה שנואה
ביאור הרב פעלים
וז''ל הרב פעלים (חלק ג אורח חיים סימן י): ואשר שאלת על בני שנואה ממ"ש וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את ‏רחמה, וכן פסוק ותאמר כי שמע ה' כי שנואה אנכי, הנה הגאון הלבוש ‏תירץ שלא היתה שנואה בעת התשמיש כי אם שלא בעת תשמיש, ‏דבעת תשמיש היה אוהב אותה, וכן תירץ הראב"ד ז"ל הביאו בברכ"י, ‏ועוד תירץ שם כי היתה שנואה לגבי רחל שאהב אותה אהבה יתירה אז ‏נראית כאלו היא שנואה ע"ש. ואנא עבדא נ"ל בס"ד כי יעקב אע"ה לא ‏שנאה אלא רק בבוקר כשראה שהערימה עליו ובאה במקום אחותה ‏וחשב שאבדה רחל ממנו והוא היה חפץ ברחל יותר מפני שהיתה בת ‏זוגו לפי בחינתו ושרשו שהיה באותו זמן במדרגת יעקב ולא הגיע ‏למדרגת ישראל, וחש פן לבן לא יתן לו את רחל, ונמשכה שנאתו ‏בשבוע ראשון, אך בשבוע שני שלקח את רחל לא נשאר לו שנאה עם ‏לאה, כי ידע כי מאת ה' היתה זאת, וכבר מטרת לבו נעשית כרצונו, ‏וכן בשבוע שני כתיב ויאהב גם את רחל מלאה, משמע דהיה אוהב את ‏לאה אך לרחל אהב יותר ממנה, דאם היתה שנואה לא שייך למנקיט ‏לשון זה, דאין אומרים זה טוב מזה אלא כששניהם סוג אחד ולא ‏הפכיים, ומ"ש הכתוב כי שנואה לאה, היינו מה שהיתה שנואה בבוקר ‏וכל אותו שבוע ראשון, ומ"ש לאה כי שנואה אנכי ג"כ כונתה על ‏מעיקרא ואמרה לכן נתן לי זה כדי שיוסיף לי אהבה תחת אותה שנאה ‏ששנא בשבוע ראשון, על כן לעולם בודאי אחר שנשא את רחל בשבוע ‏שני אהב את רחל, והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו, אכי"ר. עכ''ל.
וא''כ יוצא שראובן שהורתו היתה לפני שנודע ליעקב שרחל הוחלפה בלאה ממילא לא היה מצב של שנאה בשעת הורתו, ושאר השבטים שהורתם לאחר שכבר נשא את רחל ג''כ אין בהם חשש בני שנואה.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 11:42 pm
על ידי אוצר החכמה
תירצת בני שנואה אבל לא בני תמורה.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 11:46 pm
על ידי דניאל
אוצר החכמה כתב:תירצת בני שנואה אבל לא בני תמורה.

כבר תירצו הפוסקים שהיה יעקב מכוון לאשה זו שבא עליה.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 11:48 pm
על ידי אוצר החכמה
נכון אבל זה לא מתאים לתירוץ שלו שמתבסס על זה שחשב שהיא רחל. אא"כ נסביר שהטעם שיעקב כיוון כך לא היה מפני שהיה ספק בלבו, אלא כעין תקנה כזאת לכוון תמיד לאשה שבא עליה ואז יינצל (מי שיש לו כמה נשים) מבני תמורה.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ד' יוני 26, 2013 11:50 pm
על ידי רחמים
אוצר החכמה כתב:תירצת בני שנואה אבל לא בני תמורה.


מדוע לא שייך בני תמורה בראובן
סיכומו של הברכי יוסף
וז''ל הברכי יוסף (אורח חיים סימן רמ ‏ד): בני תמורה וכו'. פירש הראב"ד (בעלי הנפש עמ' קכא) וז"ל, מתכוין ‏לערוה ונזדמנה לו אשתו. ויש מפרשים אף בשתי נשיו שמכוין לאחת ‏ונזדמנה לו האחרת. ויש ששואלים לזה הפירוש א"כ יש מן השבטים ‏שהם בני תמורה שהרי יעקב אבינו לרחל נתכוון ונזדמנה לו לאה. י"ל ‏עדיין לא נתנה תורה ולא נאסרו בדיקדוקיה. אי נמי שלא נתעברה ‏בלילה ההוא. אלא אי קשיא הא קשיא מאחר שהוא שוגג והוא סבור ‏שהיא היא המתכוין אליה, למה נקרא מורד ופושע. אלא מחוורתא ‏כלישנא קמא.‏
ומה שתירץ דעדיין לא נתנה תורה, אכתי מצאה החקירה מקום לנוח ‏בדוד מלך ישראל שאמרו רז"ל דישי נתכוון לשפחתו ונזדמנה לו אשתו, ‏וכבר פירש הרב עשרה מאמרות (מאמר חקור דין ח"ג ריש פרק י) ‏דכונתו משום ספק מואבי ולא מואבית, וכהוראת הרב ברוך ברזילי ‏כמ"ש מהר"ח אלפאנדארי במוצל מאש סי' ס"ח. ומ"מ יקשה לתירוץ זה ‏וגם לתירוץ שני של הראב"ד, מדוד המלך שהיה אחר מתן תורה הרבה, ‏ונתערבה בעת ההיא.‏
ולמסקנת הראב"ד שהעיקר כפירוש הראשון דהיינו במתכוון לערוה ‏ונזדמנה לו אשתו, ניחא הכל, דאפשר דישי שחררה. או כמ"ש הרמ"ע ‏שהיה על תנאי ודעתו לקדשה בביאה כדין. אמנם הרא"ש והר"ן (נדרים ‏כ ב) ורש"י לחד לישנא פירשו אפי' שתי נשיו.‏
ומה שתירץ הראב"ד ליעקב אבינו בתירוץ שני שלא נתעברה בלילה ‏ההוא קשה דהכתיב (בראשית מט, ג) ראובן בכורי אתה כחי וראשית ‏אוני אלמא נתעברה בלילה ההוא. והכי אמרינן ביבמות דף ע"ו אטו ‏כ"ע כיעקב דכתיב כחי וראשית אוני שלא ראה קרי מימיו, ע"ש.‏
ואפשר לדעת רש"י והרא"ש והר"ן דיש חילוק מיעקב אבינו וישי ‏לעלמא, דהא דאיקרו בני תמורה אף שנתכוון לאשתו אחת ובאה לו ‏אחרת היינו משום דפשע, דהי"ל לבדוק ולידע מי היא. אמנם יעקב ‏אבינו כבר מסר סימנים לרחל, ולאה ידעה מרחל, ועשתה לו הסימנים. ‏וגם ישי אבי דוד כתב הרמ"ע במאחר חקור דין ח"ג פ"י שכה עשה ישי ‏דמסר סימנים לשפחתו והיא מסרה סימנים לגבירה, ע"ש. ובכה"ג דכבר ‏היו להם סימנים והטעום, לא הוו בני תמורה, מאחר דעשו את שלהם ‏והשתדלו בסימנים ולא עלתה להם. והרמ"ע שם נתן טעם לזה על פי ‏דרכו, ע"ש. והרב מגן אברהם (ס"ק ט) עמד בזה ותירץ, אך נעלמו ממנו ‏דברי הראב"ד. ואחר זמן רב בא לידי ספר אליה רבה וראיתי לקמן ס' ‏רמ"א (אות ד) שעמד קצת במ"ש, ודבריו דחוקים.‏
ואחרי כתבי זה ימים רבים בא לידי יד כהה קובץ ישן נושן כתיבת יד ‏על קלף ובו פסקי הלכות מרבוואתא קמאי ומצאתי שם שכתב וז"ל, ‏צריך לכל איש להזהיר לאשתו להיות' זריזה ולשמור עצמה מאד, כי ‏הכל מוטל על האשה לשמור ולעשות כפלים יותר מהאיש, כי ארז"ל ‏‏(ב"ב יז א) ד' מתו בעטיו של נחש בנימין ישי וכלאב, והנה אמר דוד ‏המע"ה (תהלים נא, ז) הן בעון חוללתי, וכו' ודרז"ל כי אשת ישי שמה ‏הצללפונית, וישי היה שונא אותה, והי"ל לישי פלגש, פעם אחת באה ‏אשתו של ישי במקום הפלגש בלא ידיעת ישי ובאותו הלילה נתעברה ‏וילדה ממנו דוד, ודאי דעת הצללפונית היתה על בעלה וכל רעיוניה. ‏ומחשבת ישי לא היתה עליה כלל, כי היה סבור לבא על פלגשו. וכו' ‏וכן ראיה מיעקב אבינו דכתיב ויהי בבקר והנה היא לאה. הרי שכל ‏הלילה היה סבור יעקב להיות עם רחל. וכן ראיה מיהודה ותמר שלא ‏היה יודע מי היא והיא יודעת שחמיה הוא, ויצאו ממנה בנים צדיקים, ‏עכ"ל. ומ"ש דהצללפונית היתה אשת ישי אמו של דוד המע"ה, הנה ‏בש"ס בתרא דף צ"א אמרו דצללפונית אמיה דשמשון, ואמיה דדוד ‏נצבת בת עדאל.‏
תרוץ הרב פעלים
וז''ל הרב פעלים (חלק ג אורח חיים סימן י): ואשר שאלת על בני תמורה, שיעקב אע"ה בא על לאה וחשב שהיא ‏רחל, וישי בא על אשתו וחשב שהיא פלגשו, ותירוץ הגאון מג"א לא ‏הרווה צמאונך, כן הוא, וגם תראה עוד להגאון חיד"א ז"ל בברכי יוסף ‏שהביא ב' תירוצים מן הראב"ד ז"ל והקשה בתרוצים אלו קושיות ‏חזקות ע"ש. ואנא עבדא נ"ל בס"ד בזה כי צדיקים גמורים כמו יעקב ‏אע"ה וישי ע"ה בשעת התשמיש אין להם תאוה גשמית בזה, ואף על פי ‏שהגוף טבעו מתאוה לדבר זה הם דוחים מדעתם כונת הנאה הגשמית ‏הגופניית ורק מתכוונים לתאוה רוחנית נפשיית, ודומה לזה עונג שבת ‏דאע"פ שהגוף מתענג באכילה ושתיה, עכ"ז הצדיקים מצמצמים כונתם ‏במצוה בלבד לקיים מצות אז תתענג על ה' שהעונג שלהם הוא רק ‏לשם שמים, וכן הענין בתשמיש המטה שלהם, ולא עוד אלא שבשעת ‏התשמיש ממש שהוא דבקות גופא בגופא מפשטים כונתם ממעשה ‏התשמיש הגופניות שעושים למטה על מטתם וחושבים בכונות עמוקות ‏ביחוד הספירות ושמות הקודש בזווג המידות למעלה, ואין מרגישים ‏במעשה ואין מחשבים ומציירים בדעתם בעת דבקותם גופא בגופא את ‏האשה שלהם שהם משמשים עמה וכאלו אותה שעה אינו משמש עם ‏אשה, ועל כן מה שייך לומר לגבי דידהו ענין תמורה, דהא יעקב אע"ה ‏בשעת מעשה בדבקות גופא בגופא מחשבתו היתה פונה למעלה בזווגי ‏המידות העליונות, ולא באה רחל במחשבתו ולא נתכוון לה ולא נתן ‏על לבו לא רחל ולא אחרת, וכן ישי בעת התשמיש ממש שדבק גופא ‏בגופא לא בא במחשבתו לא פלגשו ולא אשתו ולא הרגיש עם מי הוא ‏דבק באותם רגעים של התשמיש, ועל זה אמרה אשתו של ר"א דומה ‏כמי שכפאו שד, כלומר מצד הנאה הגופניית והגשמית דומה בשעת ‏מעשה כאלו כפאו שד, דאין לו כונה ומחשבה בגופניות וגשמיות, כי ‏מחשבתו קשורה בזווגי המידות למעלה, ככה דרכן של צדיקים ‏הגדולים, ולכן לא שייך בהו ענין בני תמורה. ‏

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ה' יוני 27, 2013 12:10 am
על ידי אוצר החכמה
ואחרי כתבי זה ימים רבים בא לידי יד כהה קובץ ישן נושן כתיבת יד ‏על קלף ובו פסקי הלכות מרבוואתא קמאי ומצאתי שם שכתב וז"ל, ‏צריך לכל איש להזהיר לאשתו להיות' זריזה ולשמור עצמה מאד, כי ‏הכל מוטל על האשה לשמור ולעשות כפלים יותר מהאיש, כי ארז"ל ‏‏(ב"ב יז א) ד' מתו בעטיו של נחש בנימין ישי וכלאב, והנה אמר דוד ‏המע"ה (תהלים נא, ז) הן בעון חוללתי, וכו' ודרז"ל כי אשת ישי שמה ‏הצללפונית, וישי היה שונא אותה, והי"ל לישי פלגש, פעם אחת באה ‏אשתו של ישי במקום הפלגש בלא ידיעת ישי ובאותו הלילה נתעברה ‏וילדה ממנו דוד, ודאי דעת הצללפונית היתה על בעלה וכל רעיוניה. ‏ומחשבת ישי לא היתה עליה כלל, כי היה סבור לבא על פלגשו. וכו' ‏וכן ראיה מיעקב אבינו דכתיב ויהי בבקר והנה היא לאה. הרי שכל ‏הלילה היה סבור יעקב להיות עם רחל. וכן ראיה מיהודה ותמר שלא ‏היה יודע מי היא והיא יודעת שחמיה הוא, ויצאו ממנה בנים צדיקים, ‏עכ"ל. ומ"ש דהצללפונית היתה אשת ישי אמו של דוד המע"ה, הנה ‏בש"ס בתרא דף צ"א אמרו דצללפונית אמיה דשמשון, ואמיה דדוד ‏נצבת בת עדאל.‏


לא הבנתי לפי דעת הכתב יד הזה, מה כן נקרא בני תמורה. אולי כעין מעשה דיעקב באשה. היינו שחשבה שנישאת לראובן ובאמת נישאה לשמעון וצ"ע.

Re: טעם חדש שנשא יעקב ב אחיות

פורסם: ה' יוני 27, 2013 12:17 am
על ידי רחמים
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי לפי דעת הכתב יד הזה, מה כן נקרא בני תמורה.


בפשטות כאשר האישה חושבת על איש אחר בשעה שנמצאת עם בעלה.
או/ו כאשר האיש להדיא חושב על אישה אחרת בצורה חצופה ולא בגלל טעות כמו שהיה בצדיקים הנ''ל - אז גם המ''ד הזה מודה שאלו הן בני תמורה.

ויעויין כאן עוד בנושא