האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי שלח » ג' יולי 09, 2013 2:20 pm

ראיתי בפסקי הרב רקאנטי תקפו שיש ענין בדבר

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי רחמים » ג' יולי 09, 2013 2:59 pm

החיד''א כתב שברור לו שהאר''י ז''ל לא היו יכול לזכות לכל התורה שלו עם טומאת מת וברור שבא אליהו הנביא והזהה עליו מי פרה אדומה.
שמעתי גם שבבריסק נהגו לאכול אבטיחים בעשרת ימי תשובה כיון שזה אוכל שלא נטמא.

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 09, 2013 3:47 pm

על אלו שהקפידו לאכול חולין בטהרה בזמן הזה, כולל הדורות האחרונים (ובמיוחד בעשרת ימי תשובה) האריך הרב אליעזר יהודה בראדט באחד מספריו (ליקוטי אליעזר או 'בין כסה לעשור').

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי דניאל » ג' יולי 09, 2013 4:37 pm

יעוין בספר האשכול הלכות בעל קרי בשם תשובת גאון.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2189
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 10, 2013 9:16 pm

רחמים כתב:החיד''א כתב שברור לו שהאר''י ז''ל לא היו יכול לזכות לכל התורה שלו עם טומאת מת וברור שבא אליהו הנביא והזהה עליו מי פרה אדומה.
שמעתי גם שבבריסק נהגו לאכול אבטיחים בעשרת ימי תשובה כיון שזה אוכל שלא נטמא.


למה אינם מק"ט?

בברכה המשולשת
הודעות: 9178
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 10, 2013 10:19 pm

לא הוכשרו לקבל טומאה כי לא צריך לשטוף אותם במים

איסתרא בלגינא
הודעות: 442
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' יולי 11, 2013 11:05 am

עי' בתשובת הרי"ף ח"א סי' רצ"ז.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2189
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 11, 2013 2:16 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הוכשרו לקבל טומאה כי לא צריך לשטוף אותם במים


מה פירוש לא צריך? אם בכל אופן תיגע בהם טיפת מים הם לא יוכשרו? ומה שנא מתפוזים, בננות, בצלים ועוד כהנה וכהנה?

בברכה המשולשת
הודעות: 9178
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 11, 2013 10:22 pm

מצד המציאות בדרך כלל לא תבוא עליהם טיפת מים, לא שהלכתית אין הם יכולים לקבל טומאה

החזן
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי החזן » ה' יולי 11, 2013 11:53 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הוכשרו לקבל טומאה כי לא צריך לשטוף אותם במים


מה פירוש לא צריך? אם בכל אופן תיגע בהם טיפת מים הם לא יוכשרו? ומה שנא מתפוזים, בננות, בצלים ועוד כהנה וכהנה?


ב"מ כב, א-ב כתב:תא שמע עודהו הטל עליהן ושמח הרי זה (ויקרא יא, לח) בכי יותן נגבו אף על פי ששמח אינן בכי יותן.
טעמא מאי לאו משום דלא אמרינן כיון דאיגלאי מילתא דהשתא ניחא ליה מעיקרא נמי ניחא ליה.
שאני התם דכתיב כי יתן עד שיתן.
אי הכי רישא נמי.
התם כדרב פפא דרב פפא רמי כתיב כי יתן וקרינן כי יותן הא כיצד בעינן כי יותן דומיא דכי יתן מה יתן לדעת אף כי יותן נמי לדעת.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2189
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' יולי 12, 2013 1:10 am

החזן כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הוכשרו לקבל טומאה כי לא צריך לשטוף אותם במים


מה פירוש לא צריך? אם בכל אופן תיגע בהם טיפת מים הם לא יוכשרו? ומה שנא מתפוזים, בננות, בצלים ועוד כהנה וכהנה?


ב"מ כב, א-ב כתב:תא שמע עודהו הטל עליהן ושמח הרי זה (ויקרא יא, לח) בכי יותן נגבו אף על פי ששמח אינן בכי יותן.
טעמא מאי לאו משום דלא אמרינן כיון דאיגלאי מילתא דהשתא ניחא ליה מעיקרא נמי ניחא ליה.
שאני התם דכתיב כי יתן עד שיתן.
אי הכי רישא נמי.
התם כדרב פפא דרב פפא רמי כתיב כי יתן וקרינן כי יותן הא כיצד בעינן כי יותן דומיא דכי יתן מה יתן לדעת אף כי יותן נמי לדעת.



את הגמ' הזו אני מכיר כבר קרוב לשלושים שנה. השאלה שלי היא מה מיוחד באבטיחים שאין בשאר פירות שמקלפים, כמו אלו שהזכרתי לעיל? על זה הגמ' שהבאת לא עונה.

בכלל, אם מישהו רוצה לענות, כדאי לענות תשובה ברורה, ולא לצטט לי גמרות "נידחות" בב"מ, או להפנות אותי לשו"ת פלמוני סימן פלוני. אם זה קשה, לא חייבים לענות...

החזן
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי החזן » ו' יולי 12, 2013 10:07 am

הבאת דברי הגמרא התייחסה לשאלה הראשונה בסדרת השאלות:

אפרקסתא דעניא כתב:מה פירוש לא צריך? אם בכל אופן תיגע בהם טיפת מים הם לא יוכשרו?


על שאלות ברורות תיכתבנה תשובות ברורות...

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4248
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 16, 2018 4:36 am

חכם באשי כתב:על אלו שהקפידו לאכול חולין בטהרה בזמן הזה, כולל הדורות האחרונים (ובמיוחד בעשרת ימי תשובה) האריך הרב אליעזר יהודה בראדט באחד מספריו (ליקוטי אליעזר או 'בין כסה לעשור').


הענין והקפידא לאכול חולין בטהרה היה דוקא "בארץ ישראל"? כן עולה מדברי הגמרא גיטין נג. דאסור לגרום טומאה לחולין "שבארץ ישראל". ופירש"י: מפני פרושים שאוכלין חוליהן בטהרה. ומשמע שדוקא בארץ ישראל היו פרושים שאכלו חולין בטהרה - וכדברי רש"י במסכת סוטה ל: על האיסור לגרום טומאה בחולין שבארץ ישראל, שפירש שם 'מפני תקנת תרומה' היינו שאכילת חולין בטהרה הוא מפני תקנת תרומה דלא שייך בחו"ל.

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 16, 2018 5:50 am

בחו"ל יש טומאת ארץ העמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4248
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 16, 2018 6:13 am

שברי לוחות כתב:בחו"ל יש טומאת ארץ העמים

צודק, וממילא לא שייך לאכול שם חולין בטהרה (וכן ראיתי בארטסקרול)

עושה חדשות
הודעות: 6844
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם יש ענין בימינו להקפיד בעניני טומאה וטהרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 16, 2018 5:34 pm

יש"כ על הידיעות דלעיל, הרי"ף והריקאנטי.
אולי שייך גם להמבואר כאן.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כמעיין המתגבר ו־ 42 אורחים