מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ענווה יתירה כמכשול בפסיקת הלכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

ענווה יתירה כמכשול בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 16, 2013 12:37 pm

אמר ליה לקיסר מרדו בך יהודאי א"ל מי יימר א"ל שדר להו קורבנא חזית אי מקרבין ליה אזל שדר בידיה עגלא תלתא בהדי דקאתי שדא ביה מומא בניב שפתים ואמרי לה בדוקין שבעין דוכתא דלדידן הוה מומא ולדידהו לאו מומא הוא סבור רבנן לקרוביה משום שלום מלכות אמר להו רבי זכריה בן אבקולס יאמרו בעלי מומין קריבין לגבי מזבח סבור למיקטליה דלא ליזיל ולימא אמר להו רבי זכריה יאמרו מטיל מום בקדשים יהרג אמר רבי יוחנן ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו" (גיטין נו ע"א)

לכאורה הטענה על רזב"א היתה שלא היה צריך לעמוד על שורת הדין, אלא להקל בהלכה ולהקריב את הבהמה אף שהיא בעלת מום. כעין דברי חז"ל "לא חרבה ירושלים אלא על [...] שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים משורת הדין" (ב"מ ל ע"ב).
אבל הלשון "ענוותנותו" קשה לפי"ז, מה שייך כאן ענווה?
אפשר שהפשט בזה, שוודאי הבין ר' זכריה שיש להקל, אך היה לו נערווין של "ענווה" שגרמה לו לחוסר בטחון לבוא ולפסוק לקולא.


בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ענווה יתירה כמכשול בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 16, 2013 10:20 pm

הרי רש"י מסביר שהענווה היתה שלא הרגו את בר קמצא, לא שלא הקריבו את הקרבן

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ענווה יתירה כמכשול בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 16, 2013 10:25 pm

וזה באמת קשור לענווה, שהוא היפך הנהגת התקיפות שהתבקשה כאן (ואפילו שיש טענת יאמרו מטיל מום)

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ענווה יתירה כמכשול בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי רחמים » ג' יולי 16, 2013 11:59 pm

מהרץ חיות.png
מהרץ חיות.png (335 KiB) נצפה 1875 פעמים


שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק א סימן קא

ועיין בגיטין דף נ"ו ענותנותו של ר' זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו שקשה למה אמר ענותנותו מה שייך זה לענוה ועיין במהר"ץ חיות דבר נכון וג"ז ממש כיוצא ומוכרחין אנו להורות גם למעשה כשנראה לנו בראיות ובהבנה ישרה ובפרט במקום עיגון כזה ולהציל ממכשול כזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 355 אורחים