מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 4:48 pm

בעל תריס=259=הוא הוא דראל

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 25, 2013 5:08 pm

איך יצא לך בעל תריס=259

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 25, 2013 5:24 pm

אוצר החכמה כתב:איך יצא לך בעל תריס=259

טעות פרוידיאנית... התכוונתי לומר ברזילי=259

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 25, 2013 5:41 pm

אני מבין מזריזות הגימטריאות פה שאתם משתמשים בתכנה שלי, כה לחי.

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בעל תריס » ה' יולי 25, 2013 6:10 pm

אוצר החכמה כתב:אני מבין מזריזות הגימטריאות פה שאתם משתמשים בתכנה שלי, כה לחי.

אולי ברזילי. אני לא מרמה... :)

הבוחר בצב''א
הודעות: 27
הצטרף: ש' מרץ 08, 2014 7:47 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי הבוחר בצב''א » ד' אפריל 16, 2014 11:09 pm

מהרמב"ן בעניין הגימטריא
קבצים מצורפים
גימטריא.PDF הגאולה.PDF
(355.82 KiB) הורד 260 פעמים

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ג' אפריל 22, 2014 9:06 pm

גילוי כתב:הרב א"ס – "סדר אותיות הא-ב לא היה חד משמעי כגון אותיות פ וע' ולכן לפעמים ע' קודמת לפ'- [ע"ד הדרש נאמרו בזה טעמים, אבל ע"ד הפשט הביאור הוא כנ"ל] וא"כ אין כל מקום לגימטרייה"

והנה "גימטרייה" אינה המצאת מאוחרת אלא היא מופיעה כבר בחז"ל, ולכן יתכן שהרב הנ"ל החולק על חז"ל הרי דינו כאפיקורס


הייתי מציע לך להיזהר מעט לפי שאתה ממהר לחרוץ דין אפיקורס על אחד מגדולי פרשני המקרא שבדורנו [ולולי דמיסתפינא הייתי אומר הגדול שבהם].
לגופם של דברים יש להעיר על התפתחות במושג גימטריא, כי בחז"ל לא מצאנוהו אלא ביחס למספר, כלומר גרתי = 613, יהיה = 30, זה = 12, וכיו"ב, ורק בראשונים [כנראה מהרוקח] התחדש המושג גימטריא בין שתי מילים כגון בן גימטריא כלב וכיו"ב.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ג' אפריל 22, 2014 9:45 pm

פשוטה של משנה כתב:לגופם של דברים יש להעיר על התפתחות במושג גימטריא, כי בחז"ל לא מצאנוהו אלא ביחס למספר, כלומר גרתי = 613, יהיה = 30, זה = 12, וכיו"ב, ורק בראשונים [כנראה מהרוקח] התחדש המושג גימטריא בין שתי מילים כגון בן גימטריא כלב וכיו"ב.
אבל מצאתי עם אוצר החכמה בירושלמי ברכות פ"ב ה"ד רבי יהושע בן לוי אמר צמח שמו ר' יודן בריה דר' אייבו אמר מנחם שמו אמר חנינה בריה דר' אבהו ולא פליגי חושבניה דהדין כחושבניה דהדין הוא צמח הוא מנחם וגם באסתר רבה הכסף בגימטריא העץ וגם באיכה רבתי למס בגימטריא סיני

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ג' אפריל 22, 2014 9:49 pm

מציאה יפה
אך עדיין אפשר לומר שלא היה בזה שימוש רווח כמו בתקופות מאוחרות, ובכל מקרה לא דרשו פסוקים עם גימטריות מסוג זה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 22, 2014 10:10 pm

פשוטה של משנה כתב:מציאה יפה
אך עדיין אפשר לומר שלא היה בזה שימוש רווח כמו בתקופות מאוחרות, ובכל מקרה לא דרשו פסוקים עם גימטריות מסוג זה.

רווח או לא, אך גם דוגמאות מועטות מלמדות ששימוש כזה בגימטריה אינו המצאה של אף אחד. מלבד שיש עוד כמה פעמים בחז"ל גימטריה מסוג זה.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ג' אפריל 22, 2014 10:49 pm

איש רגיל כתב:
פשוטה של משנה כתב:מציאה יפה
אך עדיין אפשר לומר שלא היה בזה שימוש רווח כמו בתקופות מאוחרות, ובכל מקרה לא דרשו פסוקים עם גימטריות מסוג זה.

רווח או לא, אך גם דוגמאות מועטות מלמדות ששימוש כזה בגימטריה אינו המצאה של אף אחד. מלבד שיש עוד כמה פעמים בחז"ל גימטריה מסוג זה.

העובדה הפשוטה היא שכשמשתמשים בסוג גימטריא כזו אפשר להגיע לעושר עצום של רעיונות והשוואות כמו שמוכח מבעל הטורים, וכל הבקי קצת בספרי קבלה יודע כמה תלי תילים של דברים הוציאו מכוח גימטריות אלו.
לעומת זאת חז"ל השתמשו בסוג מאד מצמצם של גימטריות [כלומר רק כשביקשו מספר מסויים כגון 30 יום לנזירות אזי למדו כם -בדרך אסמכתא- מהמילה שזהו מספרה], וזה מראה שלא ראו בגימטריות מהסוג הנ"ל מקור סמכותי כלשהו, ולא עשו בו שום שימוש תורני אלא רק בתור מליצת לשון נאה כגון מנחם הוא צמח. בינה זאת!

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 22, 2014 10:53 pm

פשוטה של משנה כתב:
איש רגיל כתב:
פשוטה של משנה כתב:מציאה יפה
אך עדיין אפשר לומר שלא היה בזה שימוש רווח כמו בתקופות מאוחרות, ובכל מקרה לא דרשו פסוקים עם גימטריות מסוג זה.

רווח או לא, אך גם דוגמאות מועטות מלמדות ששימוש כזה בגימטריה אינו המצאה של אף אחד. מלבד שיש עוד כמה פעמים בחז"ל גימטריה מסוג זה.

העובדה הפשוטה היא שכשמשתמשים בסוג גימטריא כזו אפשר להגיע לעושר עצום של רעיונות והשוואות כמו שמוכח מבעל הטורים, וכל הבקי קצת בספרי קבלה יודע כמה תלי תילים של דברים הוציאו מכוח גימטריות אלו.
לעומת זאת חז"ל השתמשו בסוג מאד מצמצם של גימטריות [כלומר רק כשביקשו מספר מסויים כגון 30 יום לנזירות אזי למדו כם -בדרך אסמכתא- מהמילה שזהו מספרה], וזה מראה שלא ראו בגימטריות מהסוג הנ"ל מקור סמכותי כלשהו, ולא עשו בו שום שימוש תורני אלא רק בתור מליצת לשון נאה כגון מנחם הוא צמח. בינה זאת!

התכוונת לסתור את דברי? א"כ, לא נגע ולא פגע.
כתבתי שאחר שבחז"ל יש את השימוש הזה, אין מקום לומר שזה המצאה של מישהו מאוחר יותר.
אגב, כמדומני שאף אחד מהראשונים או הבאים אחריהם לא פסקו הלכות או דרשו פסוקים עפ"י גימטריה, זו או אחרת, כך שלא ברורה על מה תלונתך.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ג' אפריל 22, 2014 10:56 pm

כבר ציינתי שספרי קבלה עושים שימוש נרחב מאד בגימטריות ללמוד מהם דברים רבים מאד.

הבוחר בצב''א
הודעות: 27
הצטרף: ש' מרץ 08, 2014 7:47 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי הבוחר בצב''א » ג' אפריל 22, 2014 10:56 pm

כעת אתמול הבאתי בשם הרמב"ן שהגימטריאות של חז"ל הן מסיני, ואף אם היו אסמכתא כבר נחלקו הראשונים בתוקפה.
לראשונים מספקא להו ולפשוטה של משנה פשיטא ליה אין זו כי אם סילופה של משנה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 22, 2014 11:06 pm

פשוטה של משנה כתב:כבר ציינתי שספרי קבלה עושים שימוש נרחב מאד בגימטריות ללמוד מהם דברים רבים מאד.

נסתפק בחמש דוגמאות.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ג' אפריל 22, 2014 11:30 pm

איש רגיל כתב:
פשוטה של משנה כתב:כבר ציינתי שספרי קבלה עושים שימוש נרחב מאד בגימטריות ללמוד מהם דברים רבים מאד.

נסתפק בחמש דוגמאות.

למה תטריח עלי בדבר שהינך יכול לעשות בעצמך.
בחיפוש בספר עץ חיים לרח"ו מצאתי למעלה מ2500 גימטריות, כמדומה שזה אומר הרבה על חשיבות הגימטריא בקבלה.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ג' אפריל 22, 2014 11:32 pm

פשוטה של משנה כתב:
איש רגיל כתב:
פשוטה של משנה כתב:כבר ציינתי שספרי קבלה עושים שימוש נרחב מאד בגימטריות ללמוד מהם דברים רבים מאד.

נסתפק בחמש דוגמאות.

למה תטריח עלי בדבר שהינך יכול לעשות בעצמך.
בחיפוש בספר עץ חיים לרח"ו מצאתי למעלה מ2500 גימטריות, כמדומה שזה אומר הרבה על חשיבות הגימטריא בקבלה.
איש רגיל התכוון לשאול אותך איפה המקובלים הוציאו הלכות מהקבלה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 22, 2014 11:33 pm

חשיבות כן, השאלה אם גם דרשות הלכתיות.

וקדמני הרב אלכסנדר וימפן.

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ג' אפריל 22, 2014 11:38 pm

איש רגיל כתב:חשיבות כן, השאלה אם גם דרשות הלכתיות.

וקדמני הרב אלכסנדר וימפן.

האם אצל המקובלים יש חשיבות פחותה למעשה מרכבה מלדרשה הלכתית, ובפרט שהדרשות הם לא מקור כשיטת רבינו יצחק אייזיק הלוי

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ג' אפריל 22, 2014 11:42 pm

אלף אלפים כתב:
איש רגיל כתב:חשיבות כן, השאלה אם גם דרשות הלכתיות.

וקדמני הרב אלכסנדר וימפן.

האם אצל המקובלים יש חשיבות פחותה למעשה מרכבה מלדרשה הלכתית, ובפרט שהדרשות הם לא מקור כשיטת רבינו יצחק אייזיק הלוי
ומי אמר שבמעשה מרכבה הדרשות הן מקור?

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ג' אפריל 22, 2014 11:44 pm

אלכסנדר וימפן כתב:
אלף אלפים כתב:
איש רגיל כתב:חשיבות כן, השאלה אם גם דרשות הלכתיות.

וקדמני הרב אלכסנדר וימפן.

האם אצל המקובלים יש חשיבות פחותה למעשה מרכבה מלדרשה הלכתית, ובפרט שהדרשות הם לא מקור כשיטת רבינו יצחק אייזיק הלוי
ומי אמר שבמעשה מרכבה הדרשות הן מקור?

ולכן כתב רבינו פשוטה לחלק את דעת המקובלים מדעת רז"ל, ההסבר בזה הוא לפי השקפתו של כל א' וא'.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 23, 2014 9:15 am

אלף אלפים כתב:ולכן כתב רבינו פשוטה לחלק את דעת המקובלים מדעת רז"ל, ההסבר בזה הוא לפי השקפתו של כל א' וא'.
לא הבנתי את המשפט

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' אפריל 23, 2014 9:26 am

אלכסנדר וימפן כתב:
אלף אלפים כתב:ולכן כתב רבינו פשוטה לחלק את דעת המקובלים מדעת רז"ל, ההסבר בזה הוא לפי השקפתו של כל א' וא'.
לא הבנתי את המשפט

שחז"ל לא הרבו בגימטריות והמקובלים כן, וממה נפשך בין אם הדרשה היא המקור ובין אם לא יש כאן חילוק [או מחלוקת] בתוקפה של גימטריא, באתי לדחות את החילוק בין דרשה הלכתית לקבלית.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 23, 2014 9:28 am

אלף אלפים כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:
אלף אלפים כתב:ולכן כתב רבינו פשוטה לחלק את דעת המקובלים מדעת רז"ל, ההסבר בזה הוא לפי השקפתו של כל א' וא'.
לא הבנתי את המשפט

שחז"ל לא הרבו בגימטריות והמקובלים כן, וממה נפשך בין אם הדרשה היא המקור ובין אם לא יש כאן חילוק [או מחלוקת] בתוקפה של גימטריא, באתי לדחות את החילוק בין דרשה הלכתית לקבלית.
המקובלים הרבו בהרבה רמזים שחז"ל לא הרבו בהם. בכל העניין של קבלה חז"ל לא הרבו, אז מה?

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' אפריל 23, 2014 9:34 am

אלכסנדר וימפן כתב:המקובלים הרבו בהרבה רמזים שחז"ל לא הרבו בהם. בכל העניין של קבלה חז"ל לא הרבו, אז מה?

עדיין לא הסברת למה הגימטריות הם מקור לקבלה ולא להלכה, לדידי לא קשיא כל כך, יש לי שאלות גדולות יותר, אבל השגה על פשוטה של משנה אין כאן

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 23, 2014 9:36 am

למה העץ חיים לא מלא בק"ו גזרה שווה ובניין אב?

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 23, 2014 10:18 am

אלף אלפים כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:המקובלים הרבו בהרבה רמזים שחז"ל לא הרבו בהם. בכל העניין של קבלה חז"ל לא הרבו, אז מה?

עדיין לא הסברת למה הגימטריות הם מקור לקבלה ולא להלכה, לדידי לא קשיא כל כך, יש לי שאלות גדולות יותר, אבל השגה על פשוטה של משנה אין כאן
אלכסנדר וימפן כתב:ומי אמר שבמעשה מרכבה הדרשות הן מקור?

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' אפריל 23, 2014 10:29 am

אלכסנדר וימפן כתב:
אלף אלפים כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:המקובלים הרבו בהרבה רמזים שחז"ל לא הרבו בהם. בכל העניין של קבלה חז"ל לא הרבו, אז מה?

עדיין לא הסברת למה הגימטריות הם מקור לקבלה ולא להלכה, לדידי לא קשיא כל כך, יש לי שאלות גדולות יותר, אבל השגה על פשוטה של משנה אין כאן
אלכסנדר וימפן כתב:ומי אמר שבמעשה מרכבה הדרשות הן מקור?

אלף אלפי התנצלויות של "אלף אלפים" על מעידת לשון, סליחה, צריך לומר
למה הגימטריות משמשות למה שהן משמשות בקבלה ולא בהלכה, לדידי לא קשיא כל כך, יש לי שאלות גדולות יותר, אבל השגה על פשוטה של משנה אין כאן

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ד' אפריל 23, 2014 12:34 pm

קבלה מתעסקת ברמזים באופן כללי יותר מההלכה. אתה שואל למה זה ככה?

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' אפריל 23, 2014 12:42 pm

אלכסנדר וימפן כתב:קבלה מתעסקת ברמזים באופן כללי יותר מההלכה. אתה שואל למה זה ככה?

חבל שתקעתי את עצמי בתגר זה והתעברתי על ריב לא לי, לא קשה לי כלום, רק כתבתי כעובדה שהדרשות הנרמזות בהלכה נרמזות ע"י רמזים אחריםולא גימטריא, יש לי חמישה הסברים ליישב זאת [גוזמא בעלמא], אבל לא מה שאתה כתבת.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' אפריל 23, 2014 12:44 pm

אלף אלפים כתב:יש לי חמישה הסברים ליישב זאת [גוזמא בעלמא]

פתח פיך ויאירו דבריך!

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ד' אפריל 23, 2014 5:36 pm

ההשערה המסתברת היא שהקבלה מייחסת חשיבות מיסטית לאותיות וממילא גם למספרים שהם מייצגים, ולעומת זאת ההלכה מתייחסת לתכנים העולים מן המילים ולמילים ולאותיות כשלעצמם אין חשיבות אוטונומית, ודו"ק.
הבדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד, וזה מחמת משנ"ת שהמקובלים מוצאים חשיבות אוטונומית במילים והאותיות גם בלי התכנים העולים מהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 23, 2014 5:55 pm

פשוטה של משנה כתב:ההשערה המסתברת היא שהקבלה מייחסת חשיבות מיסטית לאותיות וממילא גם למספרים שהם מייצגים, ולעומת זאת ההלכה מתייחסת לתכנים העולים מן המילים ולמילים ולאותיות כשלעצמם אין חשיבות אוטונומית, ודו"ק.
הבדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד, וזה מחמת משנ"ת שהמקובלים מוצאים חשיבות אוטונומית במילים והאותיות גם בלי התכנים העולים מהם.


לא פשוט כלל...
ויעויין בהרחבה בספרם של מע"כ ידידי הרב שלמה אליעזר גליקסברג והרב שלמה אליעזר קסירר, מסיני ללשכת הגזית.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ד' אפריל 23, 2014 5:57 pm

בברכה המשולשת כתב:
פשוטה של משנה כתב:ההשערה המסתברת היא שהקבלה מייחסת חשיבות מיסטית לאותיות וממילא גם למספרים שהם מייצגים, ולעומת זאת ההלכה מתייחסת לתכנים העולים מן המילים ולמילים ולאותיות כשלעצמם אין חשיבות אוטונומית, ודו"ק.
הבדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד, וזה מחמת משנ"ת שהמקובלים מוצאים חשיבות אוטונומית במילים והאותיות גם בלי התכנים העולים מהם.


לא פשוט כלל...
ויעויין בהרחבה בספרם של מע"כ ידידי הרב שלמה אליעזר גליקסברג והרב שלמה אליעזר קסירר, מסיני ללשכת הגזית.

חבל שאינך טורח לציין ולו בקצרה מה לא פשוט.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » ד' אפריל 23, 2014 9:36 pm

אוצר החכמה כתב:אכן רעיון מצויין. מעין זה מצאנו שרש"י ז"ל בעקבות חז"ל התקשה בפרשת בראשית שכתוב אחד אומר שהקב"ה עשה את האשה מהצלע ומצד שני בהמשך כתוב זכר ונקבה בראם ותירצו תירוצים שונים. אבל בספרו המצויין של יוליוס ולהויזן, כתב בזה תשובה פשוטה, שפשוט עורך מאוחר שלא שם לבו לנוסח הראשון שילב בזה נוסח אחר שמצא, שידוע שאצל הכנענים היו שתי מסורות בדבר.

ג"א הקטן מצאתי שהרבה מאד מהקשיים שהתקשו בהם חז"ל, ויישבו יישובים שונים ואף המציאו הלכות מחמת כן, אפשר ליישב בדרך פשוטה זו, רק כנראה שמחמת חוסר הבנתם וחכמתם לא עמדו על כך.


אם רעיון זה הוא אפיקורסי בעיניך עד כדי השוואתו לבקורת המקרא אז מה תאמר על דברי הכוזרי על השיבושים שנפלו בתנ"ך ולא רצו לתקנם מחמת שנשתרשו ונתן שם דומגא 'אשר לא נשא לשוא נפשי' שאין זה מובן וצ"ל 'נפשו', וכן 'צדו צעדינו' שצ"ל 'צרו'.
בכלל הייתי מציע לכל חברי הפורום הנכבדים להיזהר מהחלת שם אפיקורס על כל המעלה דעה לא מקובלת בציבור החרדי, שכן פעמים הרבה מצינו לרבותינו הראשונים שלא החזיקו בדעות חרדיות ממש בלשון המעטה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 23, 2014 9:49 pm

פשוטה של משנה כתב:אם רעיון זה הוא אפיקורסי בעיניך עד כדי השוואתו לבקורת המקרא אז מה תאמר על דברי הכוזרי על השיבושים שנפלו בתנ"ך ולא רצו לתקנם מחמת שנשתרשו ונתן שם דוגמא 'אשר לא נשא לשוא נפשי' שאין זה מובן וצ"ל 'נפשו', וכן 'צדו צעדינו' שצ"ל 'צרו'.
בכלל הייתי מציע לכל חברי הפורום הנכבדים להיזהר מהחלת שם אפיקורס על כל המעלה דעה לא מקובלת בציבור החרדי, שכן פעמים הרבה מצינו לרבותינו הראשונים שלא החזיקו בדעות חרדיות ממש בלשון המעטה.

לא כתב שם הכוזרי כך, אלו דבריו.
ספר הכוזרי מאמר ג
כז. אמר החבר: ומה תאמר באות שתמצא בספרים בחלוף ההקשה, כמו צדו צעדינו +איכה ד' י"ח+ התראה שהוא צרו, ואשר לא נשא לשוא נפשי +תהלים כ"ד ד'+ ישיבוהו נפשו, וזולת זה הרבה שלא נוכל לספרם.

כח. אמר הכוזרי: אם תשלוט ההקשה על אלה והדומה להם, תשנה הספרים כולם, באותיות תחלה, ואחר כן במלות, ואחר כן בחבורים, ואחר כן בנקוד, ואחר כן בטעמים, וישתנו הענינים, וכמה פסוקים יכול האדם להעתיק עניניהם אל הפכם בהעתקת אחד מאלה המסורות, כ"ש כולם.

ור"ל שאין לנו לקבוע עפ"י דעתנו שנפל שבוש אף שלכאורה הדבר מסתבר, ואם נעשה כן לא נגמור.

יש אולי קצת צדק במשפט האחרון שלך, אבל ספרו של א"ר אכן עוסק ב'הוכחת' בקורת המקרא ממש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 23, 2014 10:01 pm

בדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד


איני יודע כוונתך. הגמרא בע"ז אומרת לעולם ליגרס איניש ואע"ג דלא ידע מאי קאמר. אמנם השו"ע הרב מצדד שזה דווקא בתורה שבכתב ולא שבע"פ (זה קצת קשה מהלשון ליגרס) אבל לעניינינו זה אותו דבר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 23, 2014 10:11 pm

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ל"ב מדות באגדה עמוד 270

(ל"א) מוקדם שהוא מאוחר בענין, כיצד? ונר אלקים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' (ש"א ג') והלא אין ישיבה בהיכל כ"ש שכיבה? ואפילו בעזרה אין ישיבה אלא למלכי בית דוד בלבד, שנאמר ויבוא המלך דוד וישב לפני ה' (ש"ב ז'), ומה ת"ל שוכב? אלא מוקדם הוא, וכן צ"ל ונר אלקים טרם יכבה בהיכל ה' ושמואל שוכב. כיוצא בדבר אתה אומר עיני ה' אל צדיקים ואזניו אל שועתם, צעקו וה' שמע ומכל צרותם הצילם, ואח"כ פני ה' בעושי רע להכרית מארץ זכרם (תהלים ל"ד).

בדעת מקרא כתב עמוס חכם "אפשר להסמיך על בריתא זו את ההשערה שמעיקרו של המזמור היה סדר הפסוקים ס.פ.ע.צ." עכ"ל.

ובאמת מהבריתא מוכח בברור היפך הדברים.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ד' אפריל 23, 2014 10:49 pm

אוצר החכמה כתב:
בדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד


איני יודע כוונתך. הגמרא בע"ז אומרת לעולם ליגרס איניש ואע"ג דלא ידע מאי קאמר. אמנם השו"ע הרב מצדד שזה דווקא בתורה שבכתב ולא שבע"פ (זה קצת קשה מהלשון ליגרס) אבל לעניינינו זה אותו דבר.

ועיין שם ברש"י ודוק מינה דעסקינן באחד שיודע מה הוא אומר אלא אינו יודע לפרש בו טעם. ופשוט.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הכופר בגימטרייה הרי הוא אפיקורס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 24, 2014 7:52 am

פשוטה של משנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פשוטה של משנה כתב:ההשערה המסתברת היא שהקבלה מייחסת חשיבות מיסטית לאותיות וממילא גם למספרים שהם מייצגים, ולעומת זאת ההלכה מתייחסת לתכנים העולים מן המילים ולמילים ולאותיות כשלעצמם אין חשיבות אוטונומית, ודו"ק.
הבדל זה גרם גם למשל לכך שהמקובלים [כולל האר"י] אומרים שלימוד הזהר יש בו תועלת מרובה גם למי שאינו מבין מילה וחצי מילה, מה שמעולם לא נאמר מפי בעלי ההלכה על לימוד המשנה והתלמוד, וזה מחמת משנ"ת שהמקובלים מוצאים חשיבות אוטונומית במילים והאותיות גם בלי התכנים העולים מהם.


לא פשוט כלל...
ויעויין בהרחבה בספרם של מע"כ ידידי הרב שלמה אליעזר גליקסברג והרב שלמה אליעזר קסירר, מסיני ללשכת הגזית.

חבל שאינך טורח לציין ולו בקצרה מה לא פשוט.


מה שלא פשוט הוא שמצאנו "חשיבןת מיסטית" (כלשון כב') לאותיות במקורות חז"ל שבנגלה, לא פחות מאשר במקורות הנסתר של חז"ל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 274 אורחים