ולפענ"ד לכאורה נראה דתלוי בטעמי דרש"י פי' בברכות י"ג ע"ב לייט אמאן דגבני אפרקדן שמא יתקשה אברו בתוך שנתו ונראה לרבים והוא דרך גנאי, אמנם רבינו יהונתן הכהן מלוניל פי' וז"ל ויש לפרש שמי ששוכב פרקדן הבגדים שמתכסה בהם נוגעים באיברו ומביאין אותו לידי הרהור וקושי ומשום הכי לייט אביי משום דאיסורא יש בו, והר"א אלשבילי (בגנזי הראשונים) כתב אמר ר"י פרקדן לא יקרא ק"ש וטעמא משום הרהור גם בתוס' ר' יהודה החסיד ברכות הנ"ל לייט עליה אביי אמאן דגני אפרקיד פרש"י ז"ל שמא יישן ויתקשה וכו' ורבי מפרש משם שבא בקירוב לידי הרהור ולהכי מיתי לה בנדה בפרק כל היד ולשם כתבתי ע"כ. ובפי' הרשב"ץ הביא פי' השלישי וי"מ מי שפניו מפני שמכביד על אמתו ובא לידי חימום והרמב"ם ז"ל כתב (פ"ב ה"ב מק"ש) בין שוכב ופניו למעלה ובין שוכב ופניו למטה. ובערוך ערך אות פ' פרקדן הביא ב' פירושים וכתב ובנדה שם מפורש דגזירת חימום הוא ע"ש. ולכאורה מטעם חימום או הרהור מאי שנא ישן או שוכב בלא שינה, גם מלשון תוס' ר"י החסיד שכתב בפרש"י שמא יישן ויתקשה משמע דחייש לשכב בלי שינה שמא יישן ויתקשה, א"כ לעולם אסור.
איברא דבעיקר קושית הגמ' יש להעיר מה דמקשה לרב יוסף שאמר פרקדן לא יקרא ק"ש ופריך מקרא הוא דלא ליקרי הא מיגנא שפיר דמי והא ריב"ל לייט אמאן דגני אפרקד ואי נימא דלשכב בלא שינה שפיר דמי מאי מקשה ארב יוסף משינה דאסור דילמא רב יוסף מיירי במי ששוכב אפרקדו ואין בדעתו לישן כלל דליכא איסור בשכיבה ואפ"ה לא יקרא ק"ש, ואין לומר דאם אין דעתו לישן כלל הכ"נ דמותר לקרות ק"ש דא"כ לישני ליה כאן בדעתו לישן כאן באין דעתו לישן, וע"כ דלקרא ק"ש אסור אפילו באין דעתו לישן וגם למסקנא אמאי לא משני ליה עכ"פ להמקשה מריב"ל דרב מיירי בשוכב אפרקדן ואין בדעתו לישן, וגם לא ראינו באחד מן הפוסקים שמחלק בכך. שוב ראיתי בערוך לנר נדה י"ד שהקשה באמת אמאי לא משני דלמא בק"ש רב יוסף קמ"ל דאפילו בהקיץ אסור לשכוב כן ולקרות ק"ש ע"ש שהאריך והניח בצ"ע, והיינו נמי משום דפשיטא ליה דבלא שינה מותר לשכב אפרקדן. אמנם אי נימא דלעולם אסור לשכב ומשום הרהור או משום חימום אתי שפיר, ועיין בס' עינים למשפט ברכות הנ"ל ובשו"ת שבו"י ח"א א"ח סי' ה'.
שוב עיינתי בתוס' הרא"ש נדה י"ד שכתב וז"ל לייט פי' שוכב על גביו כי עגבותיו מתחממין על המטה ובא לידי קרי כדאמרינן בפ' הערל מייתינן מיא חמימא דשערי ומנחינן ליה אבי פיקרי ומקרי בי פיקרי היינו עגבותיו כשמניח עליהם דבר חם מתחמם ובא לידי קרי ע"כ. ולטעם זה נמי לכאורה אין נפ"מ בין ישן או לא דמ"ש שהוא מתחמם והוא ער או ישן עיקר החימום או המביא לידי כך אסור, וכמו שאסור להרהר אפילו ביום שלא יבא לידי קרי בלילה הכ"נ אסור להתחתמם שלא יבא לידי קרי ואפילו מאכלות המביאות לידי זה נמי מונעין למי שהוא אסור בו כמו בעיו"כ וכיוצא בו, עכ"פ ודאי לעשות מעשה ולשכב באופן שיבא לידי חימום ויבא ח"ו לידי מ"ש ער או ישן, ומידי דהוה ארוכבי גמלים שכולם רשעים, והגם שי"ל קצת ולדחוק מ"מ לכאורה לפי טעמים האלו צ"ע, וגם ביום אין לשכב פרקדין משום חימום והרהור וגם שמא יישן וכנ"ל, כנלפענ"ד.
וממילא מיושב בזה נמי קושיתינו וקושית הערוך לנר אמאי לא משנה דק"ש אפילו לשכב אסור בלא שינה, דבאמת אין נפ"מ בין ישן או לא לענין פרקדן.
ובמ"ש נלפענ"ד בס"ד כעת לומר דבר חדש, דהנה בשו"ת שבו"י א"ח סי' ה' הביא קושיא שכמעט לא מצא עליה תשובה אמ"ש הרמב"ם פ"ב מהק"ש ובכסף משנה וז"ל כתב הר"ר מנוח דמי שאינו בעל בשר או חולה אסור לקרות אלא מיושב כאדם העומד באימה וביראה עכ"ל, וקשה דאיך יתישב לדעתו סוגיא דש"ס ברכות כ"ד ע"א שנים שהיו ישנים בטלית אחד זה מחזיר פניו וקורא וזה מחזיר פניו וקורא ואיך אוסר הוא אפילו בשוכב על צדו ממש ויאיר אדמו"ר עיני בזה, והשבות יעקב ז"ל השיב דקושיא זו כמעט אין עליה תשובה, וכה"ג מצא שהקשו תר"י בפ' מי שמתו והובא בב"י א"ח ס"י וז"ל וא"ל דהיכי אמרינן מחזיר פניו וקורא והיאך יכול לקרות ק"ש והוא שוכב מוטה על צדו דהא אמרינן מקרי אף על גב דמצלי אסור, ומה דאמרינן מטין וקורין זה במיושב אבל בהטיה בשכיבה לא אמרו והיכי אמרינן הכא דשרי. ואית דאמרי דכי אמרינן מקרי אף על גב דמצלי זה בהטיה כמו פרקדן ששוכב על קדקדו ומוטה מעט אבל זה שמוטה על צדו לגמרי מותר, והנכון יותר לתרץ כיון דחזינן דהיכא דאיכא טרחא שרי כאמרינן ר' יוחנן מצלי וקרא משום דבעל בשר הוי והו"ל טרחא הכ"נ התירו בהטיה משום דהו"ל טרחא כיון דפשט בגדיו לחזור וללבוש עכ"ל, אבל הרמב"ם כתב כל אדם קורין וכו' אבל קורא והוא שוכב על צדו וכו' אבל מוטה לגמרי על צדו מותר לקרות את שמע וכסברת אית דאמרי שכתב תר"י, וכן נראים דברי רש"י וכך נוטים דברי רבינו עכ"ל הב"י, והשבו"י ז"ל לאחר האריכות תירץ דהא דינא דשנים קוראים לא מיירי כלל מדין קורא מוטה על צדו או מיושב רק מדין הרהור נגיעת ערומים, ומה דקאמר זה מחזיר פניו וקורא היינו מדין הקריאה מיושב ששניהם יושבים רק קאמר שצריכין להחזיר פניהם מדין הרהור כיון שהיו שניהם ערומים ע"ש, והא דקאמר היו שניהם שוכבים היינו דדרך כך להיות בטלית אחד אבל לענין ק"ש מיירי שאח"כ ישנו או עמדו וכו' ע"ש.
ולפ"ז י"ל דמסתם קורא ק"ש פרקדן לא פריך כלל דבשחרית כיון דצריך לקרות מיושב לא מיירי שהוא שוכב פרקדן וקורא ק"ש אלא מיירי בק"ש של ערבית ודבר הכתוב בהוה שכבר הולך לישן ושוכב פרקדן אל יקרא ק"ש ובשחרית אפילו שוכב אל יקרא והכא משום טירחא התירו על צדו ודו"ק כי קצרתי.
בגמרא הא מגנא שפיר דמי. ק"ק הרי ריב"ל לייט אמאן דגני אפרקד דוקא פי' מי שיישן כן ומהטעמים שכתב רש"י וא"כ מה מקשה מק"ש דלמא בק"ש קמ"ל רב יוסף דאפילו בהקיץ אסור לשכוב כן ולקרות ק"ש וא"ל דכיון דבשינה אסור א"כ אפילו בהקיץ יאסר דדלמא יישן ובמוסר שינתו לאחרים לא מהני דערבך ערבא צריך כדאמרינן בסוכה (כו א) לענין תפילין ע"ש דז"א דזה אמרינן דוקא לענין שאם יישן שינת עראי חיישינן שמא ירדם אבל אם הוא בהקיץ ודאי לא חיישינן שמא יישן דאל"כ איך יקרא ק"ש פרקדן הרי ע"כ בתפילין יקרא דהקורא ק"ש בלא תפילין כאלו מעיד עדות שקר כדאמרינן ברכות (יד ב) והרי בתפילין ודאי אסור לישן ואפילו נדחוק לומר דהך פרקדן מותר לקרות ק"ש הוא דוקא ק"ש של לילה שקורא בלא תפילין מכ"מ יקשה היאך מותר לקרות ק"ש בתפילין בשכיבה או בישיבה דניחוש שמא יישן אלא ודאי דאם לא יתחיל לישן שינת עראי לא חיישינן שמא יישן וא"כ מה מקשה מקורא ק"ש פרקדן על ריב"ל וצ"ע:
יאיר כתב:זו גם עמרצות גדולה דהוא סתירה לגמ' "איבר קטן יש באדם וכו'".
אין_חקר כתב:שמעתי ממורה הוראה אחד שהורה שעדיף לשכב פרקדן בשינה שעי"ז יבא לידי קרי באונס כדי שיתחלש תאוות יצרו ולא יבאו לידי הרהורי עבירה והוז"ל בידים ח"ו בזמן שהוא ער
פוי...אין_חקר כתב:שמעתי ממורה הוראה אחד שהורה שעדיף לשכב פרקדן בשינה שעי"ז יבא לידי קרי באונס כדי שיתחלש תאוות יצרו ולא יבאו לידי הרהורי עבירה והוז"ל בידים ח"ו בזמן שהוא ער
לעומקו של דבר כתב:הגרח"ק קבע לאסור גם בשונה הלכות,
והגרי"א זילבר חלק עליו בארוכה בלשון פולמוסית
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0011
(גם לאינם מנויים)
ארד מעל הבהמה וארחץ את ידי ואצא אליהם לפייסם ולרצות ולחלות פניהם כדי למחול על כבודם להמתין אותי עד שאוכל אכילת ארעי, והיא מעת לעת, ואצא לרפואתם, ולכתוב להם פתקאות ונוסחאות רפואת חלייהם, לא יסור הנכנס והיוצא עד הלילה, ולפעמים באמונת התורה עד סוף שתי שעות מן הלילה או יותר אספר להם ואצום ואדבר עמהם, ואני שוכב פרקדן מרוב העיפות, ויכנס הלילה ואני בתכלית החולשה, לא אוכל לדבר
רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשי אם כשרים הם ירצו ואם אין מרצין למה באין
רש"י: שוכב על בטנו פניו (על) כלפי קרקע
ערבי פסחים כתב:דברי החכ"א ה מיירי בשניהם איסורים ואומר שיקחו הקל הקל.
חוקרנוביץ כתב:נדמה לי ששבתי צבי גילו אותו זה ע"י שמצאו אותו שוכב פרקדן אם יש מאן דהוא מקור לזה אשמח
ר_חיים_הקטן כתב:כך אני זוכר שהיה המעשה עם בני הט"ז שפגשו עם ש"ץ שר"י. אכן במקרה היה הספר משיחי שקר מונח אצלי ועיינתי בו (עמ' 321-322) וכשהוא מביא את הסיפור שבני הט"ז ביקרו את ש"ץ, הוא לא הזכיר את הפרט הזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים