הודעהעל ידי איש רגיל » ג' דצמבר 10, 2013 1:55 am
בענין השאלה הראשונה אם הלל קידש את כל החדשים העתידים, או רק חישבם.
א. המנ"ח מביא ראיה שהרשות ביד בי"ד לקדש כמ חודשים קדימה ממה שעשה הלל שקידש את כל החדשים העתידים. מבואר שהבין שקידשם.
ב. וכן מבואר ברמב"ן בהשגות לסה"מ בכמה פעמים, שהלל קידש את החודשים. וביותר בסוף דבריו, אחר שחידש שאין אמירת 'מקודש מקודש' מעכבת אלא "מכיון שהסכימה דעת בי"ד שיהיה החודש הזה מלא או חסר קורא אני בו אשר תקראו אותם", כתב: "ולפי כל זה נאמר שמשעה שהסכים ר' הלל הנשיא ובית דינו על החשבון הזה ותקן אותו לדורות בחדשים ובשנים קורא אני בהם אלה מועדי י"י אשר תקראו אותם במועדם. וזה הענין הוא קיום החדשים והמועדות היום עד יבוא ויורה צדק לנו".
הרי להדיא, שהלל קידש את החודשים העתידים, אלא שלדעת הרמב"ן לא היה צריך לומר על כל חודש וחודש 'מקודש מקודש', אלא בעצם חישובו נתקדשו החודשים.
אלא שקשה לי, הלא מבואר בכמה מקומות שהלל קידש את החודשים עד ביאת המשיח, ואם אנו אומרים שלא רק חישב את הלוח, אלא קידש ממש את החדשים [אף ללא הכרזת 'מקודש מקודש'], נמצא שידע הלל מתי יבוא המשיח, דבר שקשה להולמו. וא"א לומר שקידש ליתר בטחון עד סוף האלף השישי, שהרי א"כ כשיבוא המשיח במהרה בימינו, לא נוכל לקדש עפ"י הראיה, שכבר קידש הלל חודשים אלו. ולבטל קידושו אי אפשר, שהרי 'אתם - אפילו מזידים, אפילו אנוסים'.