מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

"רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' אוגוסט 16, 2013 3:40 pm

ח"א איגרת קיב, נגד גיוס בנות:
"רגשת נפשי מורה ובאה שהוא ענין של יהרג ואל יעבור, ואולי גם מנקודת הלכה כן"

ולא הבנתי כ"כ לשה"ק, מהו רגשת נפשי מול מנקודת הלכה?
ואולי קיצר, וכוונתו: רגשת נפשי מורה ובאה שמצד ההלכה יהרג ואל יעבור, מצד שנחשב אביזריהו, ואולי גם בהלכה הכתובה בספרים ניתן להוכיח כן.

איש.dot
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי איש.dot » ו' אוגוסט 16, 2013 11:32 pm

לענ"ד יש לקרוא את הדברים בפשטות. כידוע שבביקור דב"ג אצל החזו"א שאל אותו ב"ג היכן כתוב האיסור על גיוס בנות, והחזו"א הורה על לוח לבו (ולחלק מהגרסאות גם חשף את לוח לבו) ואמר בנהם: כאן זה כתוב! וכהסגנון המורגל אצל גדול"י: לבי אומר לי.

מענין לענין ולא באותו ענין: שמעתי מספרים שבאחת מאסיפות הרבנים באמריקה האזין ר' משה פיינשטיין לנואם, ושאלו בתוך דבריו זאת מנין לו - מי אומר כך וכך. הנואם השיב מיד: דעת תורה אומרת כך! וחזר לנאומו. הפנה ר' משה את פניו ליושב לצידו, ושאלו: שמא יודע מר מיהו מחבר הספר דעת תורה?...

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 18, 2013 10:57 am

וזו בדיוק הנקודה. יש יחידים כהחזו"א שיש משמעות לרגשות לבם, וזו דעת תורה. אך לא כל הרוצה ליטול את ה' יבוא ויטול אף אם תלמיד חכם הוא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 18, 2013 11:23 pm

שמעתי את ר' ברוך גריינמן פעם אומר בשם מישהו שאפשר להתווכח עם סברא של הרא"ש, אבל כשהרא"ש אומר "לבי אומר לי" אין אפשרות לחלוק עליו לעולם.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 18, 2013 11:45 pm

משולש כתב:שמעתי את ר' ברוך גריינמן פעם אומר בשם מישהו שאפשר להתווכח עם סברא של הרא"ש, אבל כשהרא"ש אומר "לבי אומר לי" אין אפשרות לחלוק עליו לעולם.

הרעיון יפה מאד, אך ברא"ש אין כזו לשון 'לבי אומר לי'.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' אוגוסט 18, 2013 11:56 pm

איש רגיל כתב:
משולש כתב:שמעתי את ר' ברוך גריינמן פעם אומר בשם מישהו שאפשר להתווכח עם סברא של הרא"ש, אבל כשהרא"ש אומר "לבי אומר לי" אין אפשרות לחלוק עליו לעולם.

הרעיון יפה מאד, אך ברא"ש אין כזו לשון 'לבי אומר לי'.

הכוונה להתבטאות בסגנון "ייראה לי" וכדו', והביאור בזה ידוע, שכשהרא"ש מביא ראיה מגמ', הרי לנו ראיה אחת, אבל כשהוא אומר "ייראה לי" הרי זו ראיה מכל התורה כולה! ודוק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 18, 2013 11:58 pm

וכי כשהרא"ש מביא ראייה מגמרא לא מונח כאן סברת הרא"ש?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1597
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' אוגוסט 19, 2013 12:17 am

מסתמא כשהחזון איש התבטא שזה מרגשת הלב, כוונתו שאין לזה מקור מפורש. ברור שההרגשה ברמה של החזון איש נובעת מידיעת כל התורה והלכותיה והתאחדות רגשותיו העולות בקנה אחד עם כל דבר שיש בו הלכה מפורשת. כי אם לא כך אין הרגשה ראיה שכך הדין.
והוסיף שיתכן שזה גם הלכה. כנראה שכן מצא לזה מקור, אבל "שאפשר להתווכח" אם זה בהכרח ראיה חד משמעית.

איש.dot
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי איש.dot » ב' אוגוסט 19, 2013 12:17 am

אוצר החכמה כתב:וכי כשהרא"ש מביא ראייה מגמרא לא מונח כאן סברת הרא"ש?

בפשטות הכוונה היא שכשהרא"ש מביא ראיה לדבריו מציון מקום, הרי לנו שסברת הרא"ש תלויה ונובעת מאותה גמרא ספציפית, שהרי הוא תלה את יסוד סברתו בגמרא זו; אך כשהרא"ש כותב בכללות "ייראה לי" משמע שאין סברתו עומדת על חוד סוגיא אחת אלא מראייה כללית והבנה רחבה בריבוי סוגיות הש"ס. כך ייראה לי.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' אוגוסט 19, 2013 12:26 am

אוצר החכמה כתב:וכי כשהרא"ש מביא ראייה מגמרא לא מונח כאן סברת הרא"ש?

כמדומני שכשהמגיד שיעור בישי"ק אמר את ה'יסוד' הזה, שאלתי אותו שאלה זו... נו, באמת...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 19, 2013 10:43 am

כוונתי לערער על הדבר ובתור וורט זה נחמד, אבל אליבא דאמת זה בדיוק להיפך, כשהרא"ש מביא ראייה זה הרבה יותר חזק מאשר כשאינו מביא ראייה ורק אומר ייראה לי והראשונים עצמם הלא חשבו שהדרך לחזק דבר הוא להוכיחו בראיות ולא לסמוך על סברותיהם על אף עוצם גדולתם וגדולת סברותיהם. (יש מקרים לפעמים שמוכח בראשונים שאין סברתם כן רק מכוח ההוכחה אין להם ברירה ומקבלים את הדבר, ואז אפשר לומר שאם נדחה את הראיה יעמדו הדברים על עיקר סברתם. גם אז עדיין הראיה יותר חזקה, כמו שמוכח מהראשון עצמו שקיבל את הראייה, ורק אם נמצא דחייה לראיה אז יש אולי לדון)

בברכה המשולשת
הודעות: 10893
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "רגשת נפשי מורה ובאה" באגרות חזון איש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 19, 2013 6:50 pm

כמדומני שיש ראיה לדברי הרב אוצה"ח מדברי רבינו הרא"ש עצמו בסוגיית טעה בדבר משנה בקשר לחולק על דברי הגאונים


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים